[OT] Råraka ?

[OT] Råraka ?
Angående pressandet och allmänt om rårakor som jag ätit på daglig basis under längre perioder.
Personligen tycker jag resultatet blir allra bäst om potatisen rivs mycket fint och sköljs noggrannt. Jag sköljer alltid den rivna potatisen i ett silikondurkslag som ju går att vika ihop. Durkslagets sidor kan enkelt pressas ner mot dess botten men man får ta i några gånger.

Allra bäst och frasigt blir det när potatisen är mycket ljus i sin färg, nästan vit, och steks hastigt i en gjutjärnspanna med smör. :)

Rårakor tål en hel del salt i mitt tycke och bör kompanjeras av t ex fläsk och lingonsylt eller rödlök, rom och gräddfil/creme fraiche.

I Sverige kallas det där potatisbulle..? :)

Bullar ska vara runda inte platta.

[OT] Råraka ?
Jag är lite sen här antar jag som inte sett tråden tidigare, men har vi nån konsensus på vad det är för skillnad på raggmunk, rösti och råraka?

[OT] Råraka ?
Borde det inte funka med en klassisk potatispress?
Purepress2.jpg

Jag har inte provat själv, men jag antar att man får pressa varligt/med känsla.
Har en sån, funkar perfekt

[OT] Råraka ?
Åh hade missat den här tråden!
Älskar rårakor men gör det sällan för det är så drygt att riva potatisen och pressa ur vätskan jag tycker det är svårt att få potatisen att hålla ihop.

Har vi några stalltips för att göra dessa moment smidigare?
Kanske bättre sent svar än aldrig.
River med matberedaren och pressar inte ut något vatten. Blir bra ändå.
Serverar antingen med creme fraiche, rödlök och rom, eller prinskorv/bacon. Snabb vardagsmat, som lagas ungefär varannan vecka.

Tillbaka
Topp