OT: RAZZIA

Snart kommer både Telia och Posten att stängas. De distrubierar ju telefonsamtal och brev med olagligt innehåll. Sen stängs SJ och SL ned, då de transporterar tjuvar som stulit saker.

Heja Sverige!

Jag får rysningar när jag ser vart landet är på väg...är lite STASI över det här. Ifs kanske man inte ska vara förvånad när ett privat företag får ta ut vad närmast kan liknas med en skatt på cd och dvd skivor.

Birgersson polisanmäler antipirater

Bredbandsföretagaren Jonas Birgersson och Jens "Jens of Sweden" Nylander som säljer MP3-spelare gör nu gemensam sak och ställer sig på piraternas sida i den senaste tidens upptrappade konflikt. IT-företagarna polisanmäler gemensamt Antipiratbyrån för brott mot personuppgiftslagen. Senaste veckan har över 4000 anmälningar lämnats in till Datainspektionen, riktade mot antipiraternas automatiserade insamling av IP-adresser till folk som misstänks ha laddat upp filmer och spel.

– När samhället digitaliseras och allt mera av vårt vardagsliv utförs över Internet är ett starkt integritetsskydd nödvändigt för att trygga den lilla människan. Ska allt detta sättas ur spel av en lobbyorganisation som på egen hand jagar och registrerar tusentals svenskar varje dag? säger Jonas Birgersson i ett pressmeddelande.

källa: http://www.piratbyran.org/

Tim:

Vad är det som är för mycket tycker du? Att man anmäler folk som gör olagligheter eller att man inte ska få dela filer som andra har upphovsrätt till?

-Åke

åke:
deras beteende.. de bryter själva mot lagen för att få tag på folk som gör olagliga saker. De utför alltså en olaglig handlig för att få tag på en som utför olagliga handlingar.

Det är som att polisen skulle börja langa vapen för att få fast folk som köper dem illegalt.

Senast redigerad av en moderator:
Mig veterligen har det inte beslutats om IP-nummer kan räknas som person information så än så länge tror jag inte man kan säga att de bryter mot lagen. Att jens of Sweden tycker så är kanske inte så förvånande.

-Åke

åke:
det vet jag.. men det är annat också.

de har själva publicerat material som sveriges radio producerat utan deras tillåtelse.. de har lagt ut personuppgifter, bilder etc och hängt ut folk för att de delat med sig av media på nätet.

att fortsätta föra register och samla ip nummer etc när det inte är klart om det är lagligt eller inte säger ju att de skiter i vad folk tycker.

Musikbranschen har sig själva att skylla i många lägen. Men istället för att inse att de blivit akterseglade och inte hängt med i utvecklingen så beter man sig som ett litet barn, slänger sig på golvet och gråter och skriker och ropar efter mamma.
Jag menar, det har ju redan för länge sedan funnits teknisk möjlighet att starta upp nätförsäljning av låtar, skivor och annan media på ett bra sätt, som troligen skulle bli billigare för konsumenten än idag (ingen förpackning, omslag, transport etc) OCH att skivbolag etc. fortfarande skulle gå med stor marginal. Troligen skulle de t.o.m. tjäna MER, enligt en undersökning jag läste, då den enklare distributionen och billigare priset skulle göra att folk faktist skulle köpa mer musik och media än vad de egentligen skulle gjort. Folk skulle också börja lyssna mer på musik de egentligen kanske aldrig skulle kommit i kontakt med annars, vilket även det ger högre omsättning.
Att artisterna tappar sitt levebröd stämmer ju till en viss del, men det stirras lite för mycket på just den aspekten. Mycket av pengarna tjänar väl de ändå på PR, turneér, att låtarna spelas i radio och TV m.m.
Och om då musik konsumeras mer tack vare billigare pris och enklare distribution så skulle den senare delen av deras inkomstkälla öka.

Detta är corporate-power abuse, liknande det som ofta sker bl.a. i det stora landet i väster där företag med feta kapitalmassor är de egentliga makthavarna i samhället om man krafsar lite på ytan. Stora kapitalstarka intressen skriker efter hjälp hos myndigheterna som genast kommer springandes som små lydiga knähundar.

// Peter L

Det roliga är ju att alla ISP:s som vänder sig mot konsumentmarknaden hittills kanske inte varit jätteledsna över att folk fildelar. Eller vilka fler skäl finns det till varför folk skaffar snabb uppkoppling? Tja, fast pris kanske...

Stisse Skrev:

> Att artisterna tappar sitt levebröd stämmer ju
> till en viss del, men det stirras lite för mycket
> på just den aspekten. Mycket av pengarna tjänar
> väl de ändå på PR, turneér, att låtarna spelas i
> radio och TV m.m.

Faktum är att många mindre band knappt tjänar nåt alls på skivförsäljning och gig. De mesta intäkterna kommer från t-shirt-försäljning och liknande. De man framför allt skadar genom piratkopiering är skivbolagen. Och det anser inte jag vara moraliskt förkastligt.

Gå in på http://www.piratbyran.org/ och läs bakgrunden till kasseten och de korslagda benen, det är kul. Artister idag tjänar ju pengar på annat än skivförsäljning, U2, Green day och REM tror jag det var har gått ut och sagt ladda våran musik så mycket ni vill, det är inte där vi tjänar pengar, vi vill hellre att ni lyssnar på musiken!

Att skivbolagen förlorar pengar på piratkopiering är ju inte konstigt, vilken sund människa betalar uppemot 200 spänn för en skiva?

Det håller på att komma ett nytt system som blir helt anonymt. Kan bara inte komma på vad det heter men finns än så länge bara till linux.

det roliga är att antipiratbyråns hemsida ligger på Banhofs server. skulle vara jäkligt fräkt om den stora servern med GIGANTISKA massor av filmer o program som de hittat, var den som Antipiratbyrån har sina filer de delar ut på:D

sen om man ska ta bort ALLA som delar ut musik, ja då är frågan om en del bredbandsbolag kan finnas kvar. inte för att alla sprider material, men många (även svenssons) laddar ju hem musik.

sen börjar det bli lite läskigt. om jag blir överfallen på stan, så lägs ärendet ner så fort jag lämnar polisen pga. brist på resurser. men när antipiratbyrån ropar, då jävlar ska det sättas in resurser, vare än kostar. tycker det är läskigt när företags pengar går före människors välmående.

kevlar Skrev:
-------------------------------------------------------
> Gå in på och läs bakgrunden till kasseten och de
> korslagda benen, det är kul. Artister idag tjänar
> ju pengar på annat än skivförsäljning, U2, Green
> day och REM tror jag det var har gått ut och sagt
> ladda våran musik så mycket ni vill, det är inte
> där vi tjänar pengar, vi vill hellre att ni
> lyssnar på musiken!
>
> Att skivbolagen förlorar pengar på piratkopiering
> är ju inte konstigt, vilken sund människa betalar
> uppemot 200 spänn för en skiva?
>
> Det håller på att komma ett nytt system som blir
> helt anonymt. Kan bara inte komma på vad det heter
> men finns än så länge bara till linux.
>
> Vilja, våld och vaselin!
>
> x s M++ ht++ V ww+ H+ S- pt---

Bittorrent kanske? http://freshmeat.net/projects/bittorrent/ Det finns förvisso även windowsklienter till det.

Zooltrix Skrev:

> Bittorrent kanske? Det finns förvisso även
> windowsklienter till det.

Nope, bittorents ger ut en ip adress, din riktiga och inte brandväggens ip nummer. Så den är inte anonym för fem öre. Trots detta är bit tornado mitt program eftersom här letar inte antipiratbyrån särkilt ofta jämfört med på kazaa och liknande shyte. Sen att bredbandsbolaget inte skickar vidare breven från antipiratbyrån är ju bara bra. antipiratbyrån skickar ingadirekt till den som laddar ner. Läs och begrunda svaret på om det är olagligt att hosta torrents: http://static.thepiratebay.org/legal/

Det "trista" är att APB verkade ha rätt denna gång vilket ger dem vatten på sin kvarn. Tro inte de blir mindre stöddiga av detta. Tyvärr är detta klassisk amerikanisering och vi kan säga bye bye till privatpersoners rättskydd och integritet (fin ord...). I USA har marknaden styrt lagen sedan 1800-talet, här verkar dt ske fullt ut as we speak. Tyvärr är det också så att rädsla oftast verkar kraftigare än stolthet, få kommer våga stå upp mot de metoder som nu används...

kevlar Skrev:
> Zooltrix Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Bittorrent kanske? Det finns förvisso även
> > windowsklienter till det.
>
>
> Nope, bittorents ger ut en ip adress, din riktiga
> och inte brandväggens ip nummer. Så den är inte
> anonym för fem öre. Trots detta är bit tornado
> mitt program eftersom här letar inte
> antipiratbyrån särkilt ofta jämfört med på kazaa
> och liknande shyte. Sen att bredbandsbolaget inte
> skickar vidare breven från antipiratbyrån är ju
> bara bra. antipiratbyrån skickar ingadirekt till
> den som laddar ner. Läs och begrunda svaret på om
> det är olagligt att hosta torrents:
>
>

grejjen är att de måste ladda ner hela filen från dig för att kunna bevisa att du har den. i och med att bittorent laddar från ALLA som delar ut på den torrenten så att säga (2 kb här, 2 kb där osv.osv.) så är det nästan omöjligt att bevisa att du har hela filen, du kan bara säga att "jag började ladda, men insåg att det var olagligt o avbröt" eller "nä, tobrider? nä det är en screenshot från när ja spelar tobrider som spel" :D:D

Baltazar Skrev:

> grejjen är att de måste ladda ner hela filen från
> dig för att kunna bevisa att du har den. i och med
> att bittorent laddar från ALLA som delar ut på den
> torrenten så att säga (2 kb här, 2 kb där
> osv.osv.) så är det nästan omöjligt att bevisa att
> du har hela filen, du kan bara säga att "jag
> började ladda, men insåg att det var olagligt o
> avbröt" eller "nä, tobrider? nä det är en
> screenshot från när ja spelar tobrider som spel"
> :D:D

Sant, synd bara att BT ska lämna ut ip nummer, vet ni någon klient som inte gör det?

Inte för att jag laddar ner så mycket musik.. jag föredrar faktiskt att köpa skivor. Men: Den dagen Studio One och Sun studios bestämmer sig för att retroaktivt betala ut all royalty dom blåst sina artister på lovar jag att betala.

kevlar Skrev:
> Baltazar Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > grejjen är att de måste ladda ner hela filen
> från
> > dig för att kunna bevisa att du har den. i
> och med
> > att bittorent laddar från ALLA som delar ut
> på den
> > torrenten så att säga (2 kb här, 2 kb där
> > osv.osv.) så är det nästan omöjligt att
> bevisa att
> > du har hela filen, du kan bara säga att "jag
> > började ladda, men insåg att det var olagligt
> o
> > avbröt" eller "nä, tobrider? nä det är en
> > screenshot från när ja spelar tobrider som
> spel"
> > :D:D
>
>
> Sant, synd bara att BT ska lämna ut ip nummer, vet
> ni någon klient som inte gör det?
>
>
>
>
>

njaa, vet ingen riktigt, men de kan som sagt inte binda dig på fasta grunder, o kom ihåg, det är ingen statligt företag, så utan polisens hjälp har de nada rättigheter. den 15 mars avgör datainspektionen om de får fortsätta logga IP nummer eller om det strider mot PUL.de har ju över 4000 anmälningar mot sig, bland annat från Jonas Birgersson (sveriges största "IT-guru")

Extra festligt blir ju allt när Sony tillverkar både mp3 spelande maskiner och musik som dom sedan inte vill att man ska få ladda ner och lyssna på i maskinen..

mm, dock så har de ju inte kört mp3 förän nu, de har alltid kört atrac3 (sitt eget format), men de har nu insett att om de inte börjar stöda mp3 kommer är matchen helt körd mot apple som idag har den absolut största delen av marknaden

Freenet är både krypterat och skyddar den sändandes ip-adress då trafiken alltid tar omvägar via andra personer. Det finns klient till Win32. Freenet är inte nytt, det har funnits i flera år.

Otroligt ineffektivt och slösar bandbredd så det står härliga till med andra ord, men tämligen säkert.

http://freenet.sf.net

Wasabi
"De man framför allt skadar genom piratkopiering är skivbolagen. Och det anser inte jag vara moraliskt förkastligt."
Snälla Wasabi kan inte du försöka förklara för mig vad skivbolagen har gjort dig som gör det moraliskt riktigt för dig att skada dem?

ething
"vi kan säga bye bye till privatpersoners rättskydd och integritet".
Förstår fortfarande inte varför man kränker en persons rättskydd genom att anonymisera brottsliga handlingar genom att omöjliggöra kopplingen av en Internet användare till en fysisk person.
-Åke

Oavsett vad man tycker om kopiering/fildelning kan man konstatera att den tekniska utvecklingen av hemelektronik (datorer och dess komponenter, DVD, skärmar etc) troligen legat kvar på -80/tidigt -90 talsnivå idag utan kopieringen. Det är ju inte så att man behöver en 400 gb hårddisk för att lagra Wordfiler på eller toksnabba Nvidia SLI grafikkort för att spela "Harpan".

Btw, att det säljs färre musik CD-skivor idag (som är det som musikbranschen bitchar över i dagens rubriker) beror sannolikt på att folk numera hellre köper datorspel eller filmer. Man har bara ett visst antal timmar på sig per dygn att konsumera media och personligen roar jag mig hellre med film och spel än musik. Särskilt on-line spel ger ohyggligt mycket mer mervärde än en musikcd. Där har vi förmodligen orsaken till att det säljs dåligt med skivor. "Lite krut för pengarna", tycker kunderna som hellre skjuter till en hundring eller två och köper roliga spel och filmer än en fulllängdsskiva med "radio edit", "longplay edit" & "dj Kongo-mix edit" av samma låt.

Åke Skrev:
> ething
> "vi kan säga bye bye till privatpersoners
> rättskydd och integritet".
> Förstår fortfarande inte varför man kränker en
> persons rättskydd genom att anonymisera brottsliga
> handlingar genom att omöjliggöra kopplingen av en
> Internet användare till en fysisk person.

Hmmm...Brister det inte lite i logiken?
Jag trodde man var oskyldig ända tills motsattsen bevisats (Jag kanske bara är naiv)?
Det som faktiskt är grejen är att AntiPiratByrån avslyssnar kommunikation mellan privatpersoner innan de vet om brottslig handling begåtts eller inte!
Du kanske tycker att det är helt ok med att tillåta avlyssning fritt på telefonnätet? Jag menar, begår man ingenting brottsligt har man ju ingenting att dölja.
Vi kanske till och med kan börja föra upp register över alla människor där vi samlar allting som folk gör...Det blir ju skitlätt att se om någon bryter mot något brott då...jag menar om man vet vad alla gör HELA tiden kan man ju ingripa innan det är försent! En annan praktisk grej med ett sådant register är att man lätt kan se vilka som inte tycker som oss. Det är skitpraktiskt för då kan man se till att "propagera" lite xtra för dem och se till att de får RÄTT åsikter.
Ju mer jag tänker på det verkar du vara något på spåren Åke!

Alltså, jag vet ju inget om branschen. Men som lekman har jag klurat lite runt detta. Jag har säkert helt fel. Som B-Oscar sa: ibland har jag otur då jag tänker ;)

Varför finns de stora mäktiga skivbolagen egentligen? Dessa skivbolag som idag är stora är väl en gammal kvarleva från 60-talet. Det var egentligen först då som musik började konsumeras i större volymer. Men som artist på den tiden var det ju inte så lätt att spela in, tillverka mediat och distribuera. Tekniken var sällsynt och dyr. Fram växte då bolag som hjälpte artisterna med detta, och som tillhandahöll den dyra och sällsynta studioutrustningen, tillverkning av skivor samt distribution och PR. Artisterna var mycket beroende av bolagen då, och bolagen tjänade pengar på dem. Detta förhållande har sedan tickat på av ren slentrian fram tills nu. Men nu är det billigare och enklare att skapa och distribuera musik med dagens tekniker. Artister behöver inte gå i bolagens koppel.
Visst, utan skivbolag är det svårt att spridas i radio och TV och få folk att lyssna på sin musik. men varför? Jo, för att det är skivbolagen som egentligen styr vad som ska spelas i radio och TV. Så där har ju egentligen inte heller artisterna hjälp av skivbolagen, snarare handlar det om att de är utelämnade till bolagens piska och morot.

Eller?

Tillbaka
Topp