[OT] Regler P-bot

[OT] Regler P-bot
Beroende på bolag så verkar det som att vissa inte fotar (trots att de skriver "foto taget") eller struntar i att lämna ut bilderna och hoppas att folk inte orkar dra det till tingsrätten när de börjar hota med inkaso och kronofogdar och grejer.

[OT] Regler P-bot
Vem har bevisbördan i det fallet? Det känns orimligt att man som privatperson ska ha den om man inte varit på plats när vakten registrerat felparkeringen.

[OT] Regler P-bot
ipv6 skrev:
-------------------------------------------------------
> Beroende på bolag så verkar det som att vissa
> inte fotar (trots att de skriver "foto taget")
> eller struntar i att lämna ut bilderna och hoppas
> att folk inte orkar dra det till tingsrätten när
> de börjar hota med inkaso och kronofogdar och
> grejer.

Kostnaden för att fota är nära noll, det går fortare än att beskriva noga. Men att hålla på och kolla på bilderna tar tid.

Det är vad jag tror :p

[OT] Regler P-bot
geologen skrev:
> Vem har bevisbördan i det fallet? Det känns
> orimligt att man som privatperson ska ha den om
> man inte varit på plats när vakten registrerat
> felparkeringen.

Gäller "bortom rimligt tvivel" även en parkeringsanmärkning? Antagligen inte för felparkering är väl inget "brott"? Hur som helst känns processen rättsosäker. Jag överklagar dagen efter men dom tar två månader på sig att svara, hur ska P-vakten då minnas hur det såg ut på platsen? Men jag kan ge mig fan på att dom bedömer p-vaktens uppgifter som mer trovärdiga än mina trots att jag är ostraffad och inte fått en p-bot på över fem år. Men hur rimligt är det egentligen att jag skulle välja att betala hundra spänn (har bifogat kopia på biljett) och samtidigt parkera precis på en busshållplats?

Och om det visar sig att dom har ett foto så borde man JO-anmäla dom för att dom har rutiner där dom inte ens försöker ta reda på om den som överklagar har rätt trots att det finns bevis. Det är ändå tusen jävla spänn det handlar om, respektlöst mot mig som samhällsmedborgare att bara nonchalera min väl motiverade överklagan på det här sättet tycker jag!

[OT] Regler P-bot
Det borde väl ändå vara p-bolaget som ska bevisa att du stått där du inte fått. Inte tvärtom. Men å andra sidan så är svenskt rättssystem inte särskilt logiskt. Man gör sig bäst i att hålla sig borta från det.

[OT] Regler P-bot
rikard skrev:
> Boten är en kontrollavgift, inte ett utdömt
> straff.

De måste ändå kunna bevisa att man gjort fel, eftersom det går att bestrida avgiften.

Bevisbördan borde därmed ligga på p-bolaget.

[OT] Regler P-bot
Är du säker på att det är en riktig p-bot då? I dessa tider av bluffakturor, kolla postgironumret...

719su1sugBL._SL1000_.jpg

[OT] Regler P-bot
H. skrev:

> De måste ändå kunna bevisa att man gjort fel,
> eftersom det går att bestrida avgiften.
>
> Bevisbördan borde därmed ligga på p-bolaget.

Det är inte säkert eftersom det förmodligen faller under avtalslagstiftningen snarare än brottsbalken.

I det här fallet är det dock så solklart uppenbart att boten skall betalas att det inte riktigt går att hävda att det finns något kvar att bevisa.

[OT] Regler P-bot
rikard skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > De måste ändå kunna bevisa att man gjort
> fel,
> > eftersom det går att bestrida avgiften.
> >
> > Bevisbördan borde därmed ligga på p-bolaget.
>
> Det är inte säkert eftersom det förmodligen
> faller under avtalslagstiftningen snarare än
> brottsbalken.

Även för vanliga avtal är det normalt att kunna bevisa att det ingåtts om det råder en tvist.

[OT] Regler P-bot
Rattnalle skrev:
> Även för vanliga avtal är det normalt att kunna
> bevisa att det ingåtts om det råder en tvist.

Att bilen blivit parkerad är det ingen som är oense om.

[OT] Regler P-bot
rikard skrev:
> I det här fallet är det dock så solklart
> uppenbart att boten skall betalas att det inte
> riktigt går att hävda att det finns något kvar
> att bevisa.

Hur menar du då?

[OT] Regler P-bot
rikard skrev:
> H. skrev:
> -----
>
> > De måste ändå kunna bevisa att man gjort
> fel,
> > eftersom det går att bestrida avgiften.
> >
> > Bevisbördan borde därmed ligga på p-bolaget.
>
> Det är inte säkert eftersom det förmodligen
> faller under avtalslagstiftningen snarare än
> brottsbalken.

Det låter ju som en fantastisk affärsidé. Fakturera folk och lägg bevisbördan på dem att de inte ingått ett avtal.

> I det här fallet är det dock så solklart
> uppenbart att boten skall betalas att det inte
> riktigt går att hävda att det finns något kvar
> att bevisa.

Om jag fattat det rätt har han inte ens parkerat på det stället som p-bolaget hävdar utan typ 100 meter bort.

Men som sagt, inget förvånar mig längre, så det är säker helt rimligt enligt någon jurist att ha omvänd bevisbörda.

[OT] Regler P-bot
rikard skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Även för vanliga avtal är det normalt att
> kunna
> > bevisa att det ingåtts om det råder en tvist.
>
> Att bilen blivit parkerad är det ingen som är
> oense om.

Nej. Men supertramp menar ju att han gjort rätt och visar upp sitt kvitto. Det rimliga svaret är "nej det har du inte och här en bild som visar varför". Då hade de blivit av med honom direkt :-)

[OT] Regler P-bot
H. skrev:

>
> Det låter ju som en fantastisk affärsidé.
> Fakturera folk och lägg bevisbördan på dem att
> de inte ingått ett avtal.
>

Det är väl ungefär så de som bluffakturerar gör mot företagare, med skillnaden att du kan vägra betala och polisanmäla.

[OT] Regler P-bot
Bevisbördan ligger naturligtvis på parkeringsbolaget, men det fungerar ju i princip såhär:

- En p-vakt sätter skriver ut en parkeringsanmärkning.

- Om man betalar har man i princip accepterat den och kan glömma hela grejen.

- Alternativet är att klaga på anmärkningen eller bestrida den. Inte helt hundra på terminologin här, men den är viktig. Har man bestridit den är det en tvistig fordran, och ska därmed inte kunna gå till inkasso utan vill p-bolaget ha betalt får de vända sig till tingsrätten. De vet naturligtvis om det, och gör allt för att skrämma folk att betala för att slippa den processen. T ex genom att "avslå" bestridan, (klagomål avslås i det närmaste regelmässigt) att hota med inkasso och kronofogde. (De kan försöka dra det den vägen ändå, och då är det viktigt att svara på eventuella sådana brev.)

Dessvärre är det ju så att när det väl hamnar i tingsrätten så tillskrivs p-vakter en orimligt hög nivå av trovärdighet, och finns det varken bevis åt ena eller andra hållet är risken stor att man förlorar. Vilket brukar leda till att man får betala kontrollavgiften plus några ansökningsavgiften till tingsrätten, i regel totalt under 1500 spänn.

Dvs man är i underläge hur man än gör.

[OT] Regler P-bot
Jag har överklagat parkeringsböter tre gånger av de fyra (eller fem) jag har fått. Får alltid samma standardsvar tillbaka. Det är ingen ide att överklaga. Man kan inte få rätt. Men lycka till iaf. Stå på dig.

[OT] Regler P-bot
Är det värt en femhunka för att igen och igen reta sig på det hela, bli förbannad och må dåligt?
Jag betalar skiten snabbt som fan, förtränger och går vidare.

[OT] Regler P-bot
ipv6 skrev:
> Bevisbördan ligger naturligtvis på
> parkeringsbolaget, men det fungerar ju i princip
> såhär:
>
> - En p-vakt sätter skriver ut en
> parkeringsanmärkning.
>
> - Om man betalar har man i princip accepterat den
> och kan glömma hela grejen.
>
> - Alternativet är att klaga på anmärkningen
> eller bestrida den. Inte helt hundra på
> terminologin här, men den är viktig. Har man
> bestridit den är det en tvistig fordran, och ska
> därmed inte kunna gå till inkasso utan vill
> p-bolaget ha betalt får de vända sig till
> tingsrätten. De vet naturligtvis om det, och gör
> allt för att skrämma folk att betala för att
> slippa den processen. T ex genom att "avslå"
> bestridan, (klagomål avslås i det närmaste
> regelmässigt) att hota med inkasso och
> kronofogde. (De kan försöka dra det den vägen
> ändå, och då är det viktigt att svara på
> eventuella sådana brev.)
>
> Dessvärre är det ju så att när det väl hamnar
> i tingsrätten så tillskrivs p-vakter en orimligt
> hög nivå av trovärdighet, och finns det varken
> bevis åt ena eller andra hållet är risken stor
> att man förlorar. Vilket brukar leda till att man
> får betala kontrollavgiften plus några
> ansökningsavgiften till tingsrätten, i regel
> totalt under 1500 spänn.
>
>
> Dvs man är i underläge hur man än gör.

Jag tror att man måste betala även om man överklagar. Annars går det väl till inkasso. Det vill man inte. Om man nu mot förmodan någon gång skulle få rätt så betalas pengarna tillbaka. Tror att det står någon stans på lappen. Kan ha fel.
Jag brukar oxå betala fort som ögat. Brukar bara vara 10 dagars frist på sånna jäklar.

[OT] Regler P-bot
Jenny W skrev:
> Jag tror att man måste betala även om man
> överklagar. Annars går det väl till inkasso.

Det är skillnad på en (kommunal) p-bot och en (privat) kontrollavgift. Den kommunala måste betalas innan man överklagar, den privata ska man absolut inte betala. Har man bestridit den får inkassobolagen inte driva in skulden, och kronofogden kommer inte göra det heller.

[OT] Regler P-bot
dardos skrev:
> Är det värt en femhunka för att igen och igen
> reta sig på det hela, bli förbannad och må
> dåligt? Jag betalar skiten snabbt som fan, förtränger
> och går vidare.

Jag skulle må sämre om jag visste att jag har gjort rätt och betalade ändå.

[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:
> rikard skrev:
> -----
> > I det här fallet är det dock så solklart
> > uppenbart att boten skall betalas att det inte
> > riktigt går att hävda att det finns något
> kvar
> > att bevisa.
>
> Hur menar du då?

Baserat på din egen beskrivning:

Supertramp skrev:
> I morse parkerade jag bilen på Valhallavägen.
> Det är gul-streckat längs trottoaren

Det var markerat i gatan att det var P-förbud, allt annat är ovidkommande i sammanhanget.

[OT] Regler P-bot
Carl A skrev:
> ?räcker det m markering i vägbanan, krävs inte
> även skylt?

Det räcker inte med skylt, det krävs en LTF.

Men gatumarkering står inte högt i rang juridiskt, det är bara pedagogisk hjälp. Det där med linjer längs kantstenen förekommer inte ens i många svenska städer.

[OT] Regler P-bot
rikard skrev:

> Det var markerat i gatan att det var P-förbud,
> allt annat är ovidkommande i sammanhanget.

Men markeringen gällde en tillfällig busshållplats som inte fanns där när jag parkerade. Oklart vad som gäller då (markering trottoarkant utan skylt) men möjligtvis kan det vara parkeringsförbud (ej stoppförbud) och då är boten felaktig (och för högt belopp). Men nu hävdar dom att jag stod på ett annat ställe.

Markeringen på trottoarkanten är förresten borttagen nu så det är uppenbart att den gällde den tillfälliga busshållplatsen. Den tillfälliga busshållplatsen fanns där i omgångar under ett par års tid och när den inte fanns där stod det alltid parkerade bilat där (utan att få böter). Trots gulmarkerad trottoar. Jag hade dock oturen att parkera där samma dag som dom satte dit den tillfälliga hållplatsen igen. Och jag stod inte ens i vägen för bussarna för den permanenta hållplatsen användes fram till nästa dag då man stängde av filen där den står pga byggarbete).

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Att SL inte har någon buss som stannar där betyder inte att det inte är en busshållplats.

Baserat enbart på vad du själv säger så verkar dina chanser att kunna driva detta framgångsrikt helt obefintliga. Se det som "läropengar" i kursen självbehärskning och gå vidare i livet.

[OT] Regler P-bot
Ändå är det väl ganska kasst att få böter för att ha parkerat på en plats som man inte parkerat på?

(citat ST: "Men nu hävdar dom att jag stod på ett annat ställe.")

[OT] Regler P-bot
En jobbarkompis till mej fick p-böter i Gävle samma eftermiddag som han och jag var i Alingsås och beställde var sin ny bil. Som tur var så hade han med sej sin bil för att byta in den vid nybilsköpet.
Trots att jag vittnade o bilförsäljaren garanterade att bilen var i Alingsås denna eftermiddag blev det
massor av påtryckningar innan p-bolaget gav med sej och avskrev ärendet.

[OT] Regler P-bot
Jag är lite på Supertramp's bana här.

Jag skulle driva det så hårt jag kunde om det vore så att jag visste att jag har rent mjöl i påsen och att dom försöker bötfälla mig för att ha stått nånstans där jag faktiskt inte har stått.

[OT] Regler P-bot
rikard skrev:
> Att SL inte har någon buss som stannar där
> betyder inte att det inte är en busshållplats.

Men kan du inte läsa eller?
Det fanns ingen busshållplats-skylt när jag parkerade!
Hur ska jag då kunna veta att den nästa dag ska användas som busshållplats? Gulmarkerad trottoarkant betyder inte automatiskt att det är busshållplats! Om du är ute och promenerar men blir sugen på att åka buss i stället och råkar passera en gul trottoarkant, ställer du dig då där och väntar på att det ska stanna en buss och plocka upp dig? Nä, skulle inte tro det för så dum är väl inte ens du?

Gulstreckad linje kan även indikera gräns för parkeringsförbud (på busshållplats råder stoppförbud). Vad som gäller vid gul markering samtidigt som skyltar anger att parkering är tillåten tycker jag dock är oklart. Tycker att det rimliga borde vara att det krävs nån skyltning också, men det är på sin höjd i så fall parkeringsförbud (och inte stoppförbud).

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:
> rikard skrev:
> -----
> > Att SL inte har någon buss som stannar där
> > betyder inte att det inte är en
> busshållplats.
>
> Men kan du inte läsa eller?
> Det fanns ingen busshållplats-skylt när jag
> parkerade!

Jag läser bara det du skriver. Det var en busshållplats före och efter. Skyltningen var säkert ändrad pga av vägbygget, men det tar inte bort busshållplatsen.

P-bolaget är säkert en påse nötter och har ingen koll, men jag tror fortfarande, baserat bara på det du skriver, att du inte har någon chans med din överklagan. Jag tycker det är märkligt att du inte värderar din egen tid och välmåga högre och försöker gå vidare i livet.

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:
> I morse parkerade jag bilen på Valhallavägen.
> Det är gul-streckat längs trottoaren då det
> tidigare (innan vägarbete som pågått några
> månader) funnits en busshållplats där. Men
> eftersom ser inte är någon busshållplats så
> måste väl skyltning gälla även om
> trottoarkanten är gulmålad tänkte jag när jag
> parkerade. Men sen under dagen så har dom satt
> upp en busshållplats-skylt (en tillfällig stolpe
> som sitter fast i en betongsugga) och när jag
> skulle köra hem på kvällen hade jag fått en
> bot på tusen spänn.
>
> Innan jag överklagar boten skulle jag vilja få
> bekräftat att skyltning gäller före gulmålad
> trottoarkant, stämmer det?

Det du bör göra är följande. Gå in här och kolla vad som verkligen gäller. Uppdaterat i dag visserligen.

https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_Search.aspx

[OT] Regler P-bot
Mmmm den mysiga känslan av rättshaveri, gubbvak, bitterhet. Allt under ett stort offertäcke. Varma, goa härliga känslan av att bara VETA att en har rätt trots att nästan alla säger att en har fel. En sak att kämpa för! Något som kan visa världen och alla otrogna att här finns en människa som har principer! Kosta vad det kosta vill, för vem är utan vikt!

[OT] Regler P-bot
DT skrev:
> #backasupertramp

Ja, om han hade backat bilen från busshållplatsen så hade tråden inte behövts! ;)

[OT] Regler P-bot
Hmm, jag som trodde att JAG var ett nöt som alltsomoftast, snudd på alltid, betalar mig ifrån jobbiga lägen. Man har varken ju tid eller lust att deala med rättvisan även om man har rätt.

Men jag trodde happy befolkades ett gäng rättspatos-osande individer som hatar rödljuscyklingar och +ANDRA orättvisor i samhället, varför hejar ni inte på Supertramp, han vill ju bara att det ska gå rätt och riktigt till.

Förlåt, HEN ska det vara ovan. Och EN. Inte det könsdiskriminerande HAN och MAN.

Men aja, världen är svår att förstå ibland. Så är det bara.

[OT] Regler P-bot
staine skrev:
> Hmm, jag som trodde att JAG var ett nöt som
> alltsomoftast, snudd på alltid, betalar mig
> ifrån jobbiga lägen. Man har varken ju tid eller
> lust att deala med rättvisan även om man har rätt.

Jag har också betalat mig ur såna situationer, att skicka iväg några mail är ju enkelt men när det börjar närma sig tingsrätten kostar det ju framför allt tid, och sån har jag inte så mycket.

Däremot är jag minst lika långsint som Putin, så om det finns alternativa sätt att ge igen på kan jag sträcka mig till att skicka några mail till, så känns det i alla fall lite bättre :)

(Som t ex när jag hittade en kundlista med mailkontakter och skickade ett massmail med bolagets senaste årsredovisningar och frågade om de verkligen ville vara kund hos ett sånt företag.)

[OT] Regler P-bot
Nu har jag pratat med en (mycket trevlig) dam på parkeringsbolaget (Nokas) som utfärdade boten. Hon förklarade att, givet att jag stod på den platsen som jag påstår (vilket hon inte på något sätt betvivlade) så är parkeringsboten inte är korrekt! Däremot kunde hon inte göra något för att hjälpa mig med P-boten, annat än att ge mig råd hur jag ska gå vidare i ärendet.

Detta är alltså en kommunal parkeringsbot, och eventuella tvister avgörs av Polismyndigheten där polisens handläggare i ärendet fattar beslut i ärendet baserat på information och yttranden dels från parkeringsvakten och dels från mig. Damen på Nokas rådde mig dock att om dom beslutar emot mig så bör jag överklaga detta till Tinsgsrätten för detta var inte en korrekt bot förklarade hon för mig. Det råder inte stoppförbud på platsen där jag stod, det krävs även skyltning. Det kan eventuellt ha rådigt parkeringsförbud, men antagligen inte ens det (här är det juridiska läget oklart, precis som jag själv kom fram till). Men hur som helst är parkeringsanmärkningen så som den är utfärdad inte giltig om det inte fanns någon skylt för busshållplats då jag parkerade. Om man gör om parkeringsreglerna (t.ex. sätter dit en tillfällig busshållplats) krävs att man informerar i förväg t.ex. med skyltning eller lappar på de parkerade bilarna. Och om tvisten gäller var jag stod någon stans så är det parkeringsbolaget som ska kunna bevisa att jag stod där dom påstår. Hennes bedömning bör att jag bör vinna ett eventuellt mål i Tingsrätten.

Så nu skrev jag ett till yttrande till Polismyndigheten som jag hoppas ska räcka för att de ska avgöra ärendet till min fördel (avskriva boten). Annars så får det väl bli Tingsrätten är jag rädd för. Inte för att arbetsinsatsen egentligen motsvarar 1000 kr men det känns inte rätt att ge upp och låta sig bötfällas för något som jag inte gjort, men som jag inte kan bevisa på grund av dåliga regler och rutiner hos parkeringsbolaget (ej fotografera, ej specificera adress ordentligt samt extremt kortfattad dialog där man inte ens försöker att förklara varför de helt avfärdar min beskrivning av vad som hänt och de argument som jag så grundligt lagt fram).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp