Supertramp
Aktiv medlem
[OT] Regler P-bot
Fick brev från polisen idag att P-boten skrevs av! :-)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
NLC sa:Äh, har du råd med en personlig skylt har du väl råd med antingen böter eller bättre glasögon.
kais01 sa:för gärna upp ärendet till markägaren, lär ha sista ordet,
när det gäller p-skiva ställer man ju den enligt praxis närmaste halvtimma framåt, hur är det med sms?
Jag rekommenderar att du bestrider alla krav från parkeringsbolaget och ev. inkassobolag och låter ärrendet gå till domstol, ifall de väljer att driva det så långt. Betalar du så erkänner du dig skyldig och kan inte överklaga i efterhand, precis som andra skrivit. Dina argument är att du gjort enligt instruktion. Registrerat bilen i appen. Angivit registreringsnummer (står så i appen, ingen info där om personlig skylt). När du försökte med den personliga skylten fick du felmeddelade. Transportstyrelsen säger också att du ska använda ditt registreringsnummer, ej den personliga skylten i kontakt med myndigheter (vilket man med lite god vilja kan likställa parkeringsbolaget med). Jag ser alla chanser för dig att vinna i en ev. rättegång.Supertramp sa:....När jag överklagade boten får jag som svar att jag "inte använt korrekt rwgistreringsnummer" och deras fodran kvarstår. När jag ringer och pratar med dem (företaget som skickar mig räkningen vilket inte är samma som de som utfärdat boten) säger det att det är P-bolagets policy att man måste ange sin nummerskylt i appen. När jag förklarar att jag följt instruktionerna (nummerskylt är inte samma sak som registreringsnummer) samt att reg.nummer står sidobakrutan (detta är obligatoriskt när man har en personlig skyllt) och att det är enkelt att via Transporystyrelsen se koppling reg.nummer-nummerskylt så säger de bara att detta är parkeringsbolagets policy, men att jag kan fortsätta att (skriftligen) bestrida fakturan så skjuts betalningskravet upp.
.....
-****- sa:Det är inte vilken policy som parkeringsbolaget har som avgör om du är skyldig att betala eller ej, utan vad domstolen kommer fram till.
Supertramp sa:-****- sa:Det är inte vilken policy som parkeringsbolaget har som avgör om du är skyldig att betala eller ej, utan vad domstolen kommer fram till.
Och jag kan väl aldrig (även om jag förlorar) få betala motpartens rättegångskostnader, eller hur?
Mats65 sa:Supertramp sa:-****- sa:Det är inte vilken policy som parkeringsbolaget har som avgör om du är skyldig att betala eller ej, utan vad domstolen kommer fram till.
Och jag kan väl aldrig (även om jag förlorar) få betala motpartens rättegångskostnader, eller hur?
Vissa kostnader kan du nog få.
”Kontrollavgift
När du bestrider en kontrollavgift kan parkeringsbolaget välja att stämma dig. Även du kan välja att stämma bolaget. Ärendet går då upp i de civilrättsliga domstolarna, det vill säga tingsrätt, hovrätt och högsta domstolen. Själva domstolsprocessen kostar ingenting mer än avgiften för stämningsansökan. Däremot är utgångspunkten att den som förlorar ska betala den vinnande partens rättegångskostnader. Om tvisten gäller mindre värden, under ca 22 000 kr, gäller speciella regler.
Ersättningsskyldigheten för den förlorande parten är då begränsad till absolut nödvändiga kostnader. Det gäller framförallt en timmes juridisk rådgivning för motparten, ansökningsavgift (900 kr för tvistemål om mindre värden), resekostnader om det ska hållas sammanträde, och kostnader för hantering hos Kronofogden.”
Hämtat från:
https://goteborg.se/wps/portal/star...6t89KNeIFQpqIqA!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
Du lär behöva bestrida varje gång. Men de kan inte gärna bara skicka ut samma faktura utan nytt innehåll hur många gånger som helst.Supertramp sa:En annan jobbig sak är att de bara skickar sina beslut mef brev och inte e-post. Sen har man tio dagar på sig att bestrida. Jobbigt om man är bortrest eller råkar missa ett brev. Hur läge kan de hålla på innan de måste gå till domstol?
Och jag svarade dem att jag kommer bestrida alla framtida krav i ärendet och endast betala om ett domstolsbeslut ger dem rätt. Gäller ett sådant svar juridiskt tror ni eller måste jag göra ett nytt bestridande varje gång de skickar ett nytt krav?