[OT] Regler P-bot

[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick brev från polisen idag att P-boten skrevs
> av! :-)

Nej, det är omöjligt. Du borde inte hålla på att strida så där. Bara betala och vara glad.

Eller, hur var det nu... ?

[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:
> Fick brev från polisen idag att P-boten skrevs
> av! :-)

Grattis!

[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:
> Fick brev från polisen idag att P-boten skrevs> av! :-)

Fanns det med något klargörande om han/hon/hen/man/en, eller ska den delen upp i högre instans?

[OT] Regler P-bot
ipv6 skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fick brev från polisen idag att P-boten skrevs av! :-)
>
>
> Fanns det med något klargörande om
> han/hon/hen/man/en, eller ska den delen upp i
> högre instans?

Det står att "Beslut som innebär att betalningsansvaret undanröjs får inte överklagas". Det verkar ju rimligt, varför skulle jag vilja göra det? :-)

Och det finns ju ingen annan motpart än polisen och det är ju polisen själv som fattat beslutet och dom kan ju inte överklaga sitt eget beslut.

[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:
> ipv6 skrev:
> -----
> > Supertramp skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fick brev från polisen idag att P-boten
> skrevs av! :-)
> >
> >
> > Fanns det med något klargörande om
> > han/hon/hen/man/en, eller ska den delen upp i
> > högre instans?
>
> Det står att "Beslut som innebär att
> betalningsansvaret undanröjs får inte
> överklagas". Det verkar ju rimligt, varför
> skulle jag vilja göra det? :-)
>
> Och det finns ju ingen annan motpart än polisen
> och det är ju polisen själv som fattat beslutet
> och dom kan ju inte överklaga sitt eget beslut.

Meh, alla måste väl få ångra sig?!

:)

[OT] Regler P-bot
Samtidigt idag så var det nån jävel som repade sidan på min bil (antagligen med sin egen bil såg det ut som) när jag stod parkerad. Måste lackas en hel del och min självrisk tror jag är typ 5000 kr eller nåt ( tror inte jag kan ta det som parkeringsskada med sänkt självrisk ur trafikskadefonden för jag hade inget vittne) så jag hamnade ändå på minus idag... :-(

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:
> Samtidigt idag så var det nån jävel som repade
> sidan på min bil (antagligen med sin egen bil
> såg det ut som) när jag stod parkerad. Måste
> lackas en hel del och min självrisk tror jag är
> typ 5000 kr eller nåt ( tror inte jag kan ta det
> som parkeringsskada med sänkt självrisk ur
> trafikskadefonden för jag hade inget vittne) så
> jag hamnade ändå på minus idag... :-(

Säkert polisen som lappade dig som ville ge igen.

[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:

Förr behövde man inget vittne, det räckte med en kopia på polisanmälann.

Men folk kanske har missbrukat sönder det totalt (i vanlig ordning) så det kanske är helt kört nu då?

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
När jag råkade ut för samma sak behövde jag vittne som både var med när bilen parkerades (för att intyga att skadan inte fanns där då) och var med när bilen hämtades (för att intyga att skadan fanns där då)... Så det sket sig för min del då jag inte hade det. Inte nog med att de ville ha ett vittne, de ville ha ett "oberoende" vittne, dvs fru/syskon/svåger/förälder/etc betraktades inte som tillräckligt.

[OT] Regler P-bot
e120guru skrev:
> När jag råkade ut för samma sak behövde jag
> vittne som både var med när bilen parkerades
> (för att intyga att skadan inte fanns där då)
> och var med när bilen hämtades (för att intyga
> att skadan fanns där då)... Så det sket sig
> för min del då jag inte hade det. Inte nog med
> att de ville ha ett vittne, de ville ha ett
> "oberoende" vittne, dvs
> fru/syskon/svåger/förälder/etc betraktades inte
> som tillräckligt.

Jag hade bytt till ett annat försäkringsbolag efter det.

@Supertramp: Kul att du blev av med boten!

[OT] Regler P-bot
Supertramp skrev:

Snutjävlar som inte kan ta ett nederlag. :)

[OT] Regler P-bot
tips för att slippa böter !

Appen - BetalaP http://www.stockholm.se/betalap

funkar så jävla bra, du parkerar och väljer zon 1 eller 2 väljer om du åker din bil eller om du kör Mc, du kan ställa in ex, 3 timmar och sen gå och handla, blir du klar innan så logar du ut parkeringen och betalar bara för 12,3 minuter,
eller om du ska på möte och du ska på ett möte i 3 timmar, så får du ett sms när det är 5 minuter kvar, då kan du rulla fram mera tid i appen som uppdaterar betalningen.
kvitto på mailen.

betalar man med kort eller mynt i en p automat måste man betala hel timme! eller minimum taxa.

[OT] Regler P-bot
Miss Lycka skrev:
> Det är ytterst sällan som poliser delar ut
> parkeringsbot.

Det är ju det som är helt galet, de har alltså tagit sig tid att leta upp bilen och repa den...
Så MÅSTE det vara!

[OT] Regler P-bot
Atlas skrev:
> Mmmm den mysiga känslan av rättshaveri, gubbvak,
> bitterhet. Allt under ett stort offertäcke.
> Varma, goa härliga känslan av att bara VETA att
> en har rätt trots att nästan alla säger att en
> har fel. En sak att kämpa för! Något som kan
> visa världen och alla otrogna att här finns en
> människa som har principer! Kosta vad det kosta
> vill, för vem är utan vikt!
>

[OT] Regler P-bot
Hehe...
Lönar sig att klaga, jag har själv en dispyt med Försäkringskkassan, uppe i Förvaltningsrätten nu. Ser lovande ut. För mig, inte för dom. Nån jävla ordning får det vara.

[OT] Regler P-bot
Dinmorsa skrev:
> tips för att slippa böter !
>
>
> Appen - BetalaP http://www.stockholm.se/betalap
>
>
>
> funkar så jävla bra, du parkerar och väljer
> zon 1 eller 2 väljer om du åker din bil eller om
> du kör Mc, du kan ställa in ex, 3 timmar och
> sen gå och handla, blir du klar innan så logar
> du ut parkeringen och betalar bara för 12,3
> minuter,
> eller om du ska på möte och du ska på ett möte
> i 3 timmar, så får du ett sms när det är 5
> minuter kvar, då kan du rulla fram mera tid i
> appen som uppdaterar betalningen.
> kvitto på mailen.
>
> betalar man med kort eller mynt i en p automat
> måste man betala hel timme! eller minimum taxa.

BetalaP fetsuger eftersom den bara fungerar i Stockholms kommun.
Jag har använt Tele-P tidigare som fungerade i Stockholm kommun och nästan alla kranskommuner.
Tyvärr är det lite oklart om den fortfarande fungerar i Sthlm

[OT] Regler P-bot
Polisen förresten, är det inte dom som bötfäller vid dubbelparkering?
Därför blir det mer safe att dubbelparkera om man ändå felparkerar? Typ.
:)

[OT] Regler P-bot
Mr Orange skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Mmmm den mysiga känslan av rättshaveri,
> gubbvak,
> > bitterhet. Allt under ett stort offertäcke.
> > Varma, goa härliga känslan av att bara VETA
> att
> > en har rätt trots att nästan alla säger att
> en
> > har fel. En sak att kämpa för! Något som kan
> > visa världen och alla otrogna att här finns
> en
> > människa som har principer! Kosta vad det
> kosta
> > vill, för vem är utan vikt!
> >

Jag är så klart glad att det gick bra. Jag hade inte låtit det bekomma mig så.

Att sarkasm inte funkar för alla på nternetz är en annan sak.

[OT] Regler P-bot
Mr Orange skrev:
> Du var bättre som fredrikw:s sidekick.

Men hur vet du att det är en Du?
Använd ett mer neutralt pronomen, fördomsfulla människa!

[OT] Regler P-bot
Mr Orange skrev:
> Du var bättre som fredrikw:s sidekick.

Det skall jag ta till mig. Alla är bättre som Westis sidekick.

[OT] Regler P-bot
Vad hände egentligen med positivhalaren? Det var ju roligt när han drog igång positivet och Jocko sjöng&dansade. Ibland fick Jocko t.o.m. en nöt om han dansat fint.

fr_o_at.jpg

[OT] Regler P-bot
Mr Orange skrev:
> Vad hände egentligen med positivhalaren? Det var
> ju roligt när han drog igång positivet och Jocko
> sjöng&dansade. Ibland fick Jocko t.o.m. en nöt
> om han dansat fint.
>
>

såså gå och lägg dig nu. Det är en dag i morn å.

:D

[OT] Regler P-bot
Mr Orange skrev:
> Vad hände egentligen med positivhalaren? Det var
> ju roligt när han drog igång positivet och Jocko
> sjöng&dansade. Ibland fick Jocko t.o.m. en nöt
> om han dansat fint.

Jag heter Jocke! :-(

[OT] Regler P-bot
staine skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > Vad hände egentligen med positivhalaren? Det
> var
> > ju roligt när han drog igång positivet och
> Jocko
> > sjöng&dansade. Ibland fick Jocko t.o.m. en
> nöt
> > om han dansat fint.
> >
> >
>
>
>
> såså gå och lägg dig nu. Det är en dag i morn
> å.
>
OK, har krupit ner nu och släcker strax. Men jag saknar verkligen positivhalaren. Jocko sjunger så jävla falskt utan musik.

[OT] Regler P-bot
Ny P-bot som jag har problem med. Och nu är jag ordentligt irriterad!

Bakgrund:
Parkerar i Huddinge på en plats med två timmar gratis parkering. De har precis bytt från P-skiva till obligatorisk registrering med Appen SMS-park.

Jag har en personlig nummerskyllt, och angav verkligt registreringsnummer i appen. Var lite osäker på om jag skulle skriva personlig skyllt men då jag först gjorde det fick jag ett meddelande spm sa att det inte var korrekt format så jag valde att ange det normala registreringsnumret.

När jag överklagade boten får jag som svar att jag "inte använt korrekt rwgistreringsnummer" och deras fodran kvarstår. När jag ringer och pratar med dem (företaget som skickar mig räkningen vilket inte är samma som de som utfärdat boten) säger det att det är P-bolagets policy att man måste ange sin nummerskylt i appen. När jag förklarar att jag följt instruktionerna (nummerskyllt är inte samma sak som registreringsnummer) samt att reg.nummer står sidobakrutan (detta är obligatoriskt när man har en personlig skyllt) och att det är enkelt ayt via Transporystyrelsen se koppling reg.nummer-nummerskylt så säger de bara att detta är parkeringsbolagets policy, men att jag kan fortsätta att (skriftligen) bestrida fakturan så skjuts betalningskravet upp.

Det här är ju helt orimligt tycker jag att jag ska behöva lägga ner så mycket tid på detta! Men jag vägrar av princip att ge mig. Vad händer om jag fortsätter bestrida och de inte ger sig? Kommer det bli någon rättegång då eller hur funkar det? Kommer jag först behöva betala? I svaret jag fick på min besteifan står det att om jag betalar godkänner jag kontrollavgiften (!).

[OT] Regler P-bot
Det där låter ju helt knäppt. I och med att du använt appen lär du ju ha ett digitalt kvitto som visar att din bil med korrekt regnr varit incheckad på rätt plats vid rätt tidpunkt. Antar att du bifogade det vid bestridan?

Står det något i villkoren eller instruktionerna i appen som vägledning om personlig skylt? Gick det bara att skriva verkligt regnr i appen så måste ju deras system rimligtvis kunna hantera det och kopplingen till personlig plåt. Det borde rent krasst fungera åt båda hållen iofs.

Jag hade letat rätt på någon lagom högt uppsatt person på p-bolaget och mailat en fråga om personlig skylt, med hänvisning till att det inte går att lägga in i appen men utan att nämna ditt parallella ärende.

[OT] Regler P-bot
Står det Polismyndigheten som betalningsmottagare då ska man betala innan överklagan.
Står det nåt annat då är det ett privat bolag och då måste dom bevisa att du har gjort fel och anser du att du inte har bestrider du som med en vanlig faktura och tar det till tinget.

https://botboten.se/

[OT] Regler P-bot
Ja jag har bifogat digitalt kvitto. Men de hävdar att jag måste ange numret på min personliga skylt i appen om den ska gälla. Det går att skriva in personlig skylt i appen men gör man det får man ett meddelande typ "ej korrekt format för svenska skyltar, vill du fortsätta"? Så jag valde det ursprungliga reg.numret. För att vara säker på att inte göra fel (registreringsnummer ändras ju inte formellt sett med personlig skylt, så tänkte jag i alla fall).

Det ironiska är att enligt infon på Huddinge kommuns hemsida-bolaget så följer bolaget man anlitar branschens etiska regler, samt även egna mer långtgående regler.

Etiska regler my ass. Två veckor tidigare fick jag (och typ 20 bilar till) böter på samma ställe då de bytt från P-skiva till SMS-registrering. Annan bil denna gång utan personlig skylt. Men jag använde P-skiva som vanligt för vem läser den nya infon på skylten liksom när den ser lika dan ut nästan? Vakten har precis lappat bilen (och min fru som också stod där, dubbel glädje!) när jag kommer men vägrar riva våra böter.

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
för gärna upp ärendet till markägaren, lär ha sista ordet,

när det gäller p-skiva ställer man ju den enligt praxis närmaste halvtimma framåt, hur är det med sms?

[OT] Regler P-bot
kais01 sa:
för gärna upp ärendet till markägaren, lär ha sista ordet,

när det gäller p-skiva ställer man ju den enligt praxis närmaste halvtimma framåt, hur är det med sms?

Jag har skrivit till Huddinge kommun (markägaren).och beskrivit det som hänt och berättat att jag tycker P-bolaget är oseriöst.

När det gäller parkering med sms-app så startar tiden automatiskt när man registrerar sin ankomst. Och man sätter en slut-tid men man kan avsluta i förväg också. Det är ju bra att man slipper betala med marginal om man inte vet exakt hur länge man kommer stå någonstans.

Stor skillnad mot Stockholms stad som använder appen easypark. De gjorde också fel en gång. Antagligen pga personliga skylten sa de när jag ringde (i appen easypark har jag dock registrerat personliga skylten). Och när de såg i sitt system att jag betalat för tiden då boten var utskriven bad de så mycket om ursäkt och rev boten över telefon. Så arbetar ett seriöst bolag.

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Supertramp sa:
....När jag överklagade boten får jag som svar att jag "inte använt korrekt rwgistreringsnummer" och deras fodran kvarstår. När jag ringer och pratar med dem (företaget som skickar mig räkningen vilket inte är samma som de som utfärdat boten) säger det att det är P-bolagets policy att man måste ange sin nummerskylt i appen. När jag förklarar att jag följt instruktionerna (nummerskylt är inte samma sak som registreringsnummer) samt att reg.nummer står sidobakrutan (detta är obligatoriskt när man har en personlig skyllt) och att det är enkelt att via Transporystyrelsen se koppling reg.nummer-nummerskylt så säger de bara att detta är parkeringsbolagets policy, men att jag kan fortsätta att (skriftligen) bestrida fakturan så skjuts betalningskravet upp.

.....
Jag rekommenderar att du bestrider alla krav från parkeringsbolaget och ev. inkassobolag och låter ärrendet gå till domstol, ifall de väljer att driva det så långt. Betalar du så erkänner du dig skyldig och kan inte överklaga i efterhand, precis som andra skrivit. Dina argument är att du gjort enligt instruktion. Registrerat bilen i appen. Angivit registreringsnummer (står så i appen, ingen info där om personlig skylt). När du försökte med den personliga skylten fick du felmeddelade. Transportstyrelsen säger också att du ska använda ditt registreringsnummer, ej den personliga skylten i kontakt med myndigheter (vilket man med lite god vilja kan likställa parkeringsbolaget med). Jag ser alla chanser för dig att vinna i en ev. rättegång.

Det är inte vilken policy som parkeringsbolaget har som avgör om du är skyldig att betala eller ej, utan vad domstolen kommer fram till.

[OT] Regler P-bot
Supertramp sa:
-****- sa:
Det är inte vilken policy som parkeringsbolaget har som avgör om du är skyldig att betala eller ej, utan vad domstolen kommer fram till.

Och jag kan väl aldrig (även om jag förlorar) få betala motpartens rättegångskostnader, eller hur?

Vissa kostnader kan du nog få.

”Kontrollavgift
När du bestrider en kontrollavgift kan parkeringsbolaget välja att stämma dig. Även du kan välja att stämma bolaget. Ärendet går då upp i de civilrättsliga domstolarna, det vill säga tingsrätt, hovrätt och högsta domstolen. Själva domstolsprocessen kostar ingenting mer än avgiften för stämningsansökan. Däremot är utgångspunkten att den som förlorar ska betala den vinnande partens rättegångskostnader. Om tvisten gäller mindre värden, under ca 22 000 kr, gäller speciella regler.

Ersättningsskyldigheten för den förlorande parten är då begränsad till absolut nödvändiga kostnader. Det gäller framförallt en timmes juridisk rådgivning för motparten, ansökningsavgift (900 kr för tvistemål om mindre värden), resekostnader om det ska hållas sammanträde, och kostnader för hantering hos Kronofogden.”

Hämtat från:
https://goteborg.se/wps/portal/star...6t89KNeIFQpqIqA!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

[OT] Regler P-bot
Mats65 sa:
Supertramp sa:
-****- sa:

Och jag kan väl aldrig (även om jag förlorar) få betala motpartens rättegångskostnader, eller hur?

Vissa kostnader kan du nog få.

”Kontrollavgift
När du bestrider en kontrollavgift kan parkeringsbolaget välja att stämma dig. Även du kan välja att stämma bolaget. Ärendet går då upp i de civilrättsliga domstolarna, det vill säga tingsrätt, hovrätt och högsta domstolen. Själva domstolsprocessen kostar ingenting mer än avgiften för stämningsansökan. Däremot är utgångspunkten att den som förlorar ska betala den vinnande partens rättegångskostnader. Om tvisten gäller mindre värden, under ca 22 000 kr, gäller speciella regler.

Ersättningsskyldigheten för den förlorande parten är då begränsad till absolut nödvändiga kostnader. Det gäller framförallt en timmes juridisk rådgivning för motparten, ansökningsavgift (900 kr för tvistemål om mindre värden), resekostnader om det ska hållas sammanträde, och kostnader för hantering hos Kronofogden.”

Hämtat från:
https://goteborg.se/wps/portal/star...6t89KNeIFQpqIqA!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

OK så det kan inte bli några jättesummor tolkar jag det som. Bra för även om jag har svårt att se att jag skulle förlora så vill jag inte riskera att få betala flera timmars dryga advokat-srvoden.

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
En annan jobbig sak är att de bara skickar sina beslut mef brev och inte e-post. Sen har man tio dagar på sig att bestrida. Jobbigt om man är bortrest eller råkar missa ett brev. Hur läge kan de hålla på innan de måste gå till domstol?

Och jag svarade dem att jag kommer bestrida alla framtida krav i ärendet och endast betala om ett domstolsbeslut ger dem rätt. Gäller ett sådant svar juridiskt tror ni eller måste jag göra ett nytt bestridande varje gång de skickar ett nytt krav?

[OT] Regler P-bot
Supertramp sa:
En annan jobbig sak är att de bara skickar sina beslut mef brev och inte e-post. Sen har man tio dagar på sig att bestrida. Jobbigt om man är bortrest eller råkar missa ett brev. Hur läge kan de hålla på innan de måste gå till domstol?

Och jag svarade dem att jag kommer bestrida alla framtida krav i ärendet och endast betala om ett domstolsbeslut ger dem rätt. Gäller ett sådant svar juridiskt tror ni eller måste jag göra ett nytt bestridande varje gång de skickar ett nytt krav?
Du lär behöva bestrida varje gång. Men de kan inte gärna bara skicka ut samma faktura utan nytt innehåll hur många gånger som helst.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp