[OT] Regler P-bot

[OT] Regler P-bot
förslag att be om ett personligt möte med den som -egentligen- är ansvarig på kommunen, förklara situationen.

stånga sig blodig mot bolaget blir just blodigt.

[OT] Regler P-bot
Bara en sådan sak att de inte anger någon epost-adress o sitt beslut. Nu fanns det en adress på P-boten som jag använder men ändå... det lär ju vara helt medvetet för att det ska bli lite krångligare att bestrida fakturan. Men fax-nummer anger det känns ju jättemodernt! :-D

Och de kunde ju även göra all kommunikation via epost, i all fall om jag kontaktar dem sä. Det gör vi på den myndighet jag arbetar på så det borde funka juridiskt. Men om det ändå pga juridik måste skickas med post så kan de ju skicka kopia via epost.

[OT] Regler P-bot
kais01 sa:
förslag att be om ett personligt möte med den som -egentligen- är ansvarig på kommunen, förklara situationen.

stånga sig blodig mot bolaget blir just blodigt.
Jag tror också att bästa vägen är att försöka gå via markägaren (kommunen?). De har makt att tvinga bolaget att avskriva en bot. Jag fick en bot på jobbet en gång (pga extremt otydlig skyltning). Överklagade, men det kom ju bara ett goddag-yxskaft-svar som upprepade kravet. Undertecknat av typ "ED", inga kontaktvägar. Bolagets telefontid nåt i stil med tisdagar kl 9.30-10.00. Lyckades dock få tag i den på jobbet som höll i parkeringsfrågor mot fastighetsägaren och förklarade läget. Hon lovade ta tag i det, det tog iofs ett par månader men till slut kom det ett mail att ärendet var avskrivet.
Till saken hör att under tiden från det att jag överklagade tills att bolagets första goddag-yxskaft-svar kom så skyltades det om så att det blev mycket tydligare...

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Exakt samma ärende:
https://lawline.se/answers/kontroll...eringsavgift-for-personlig-registreringsskylt

EDIT: Förutom att den som svarat missförstod frågan och trodde att det var tvärt om vilket nummer som användes i appen. Men det borde inte göra någon skillnad.

Det är i princip likadana parkeringsregler som gäller för kommunen och privat mark. På privat mark får kontrollavgift vid olovlig parkering endast tas ut om villkor för parkering tydligt framgått av vägmarkeringar och skyltningar på platsen (1 och 3 §§ lag om kontrollavgift vid olovlig parkering). Om de inte varit tydliga med vad som gäller för personliga registreringsskyltar så får de inte ta ut kontrollavgift. Du har däremot visat att du betalat för parkeringen i god tro om att uppmaningen du fick att ange den personliga beteckningen stämmer. Det är alltså väldigt svårt för markägaren eller den som markägaren uppdragit att kontrollera parkeringen att hävda att du är ersättningsskyldig för den aktuella kontrollavgift.

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
"lokutionen" för rödljuskörning är INTE "cyklat mot rött", typ - utan regeln är att

"annan än gångtrafikant skall följa anvisningar för trafiken gm... ljus"

så frågan är om det räknas som "annan än gångtrafikant"; vilket jag kan mena det är fråga om.

Å andra sidan är det fråga om straffrätt, så vid tvetydighet frikänns man.

[OT] Regler P-bot
Jag är ingen jurist, men har en del (negativa) erfarenheter av p-bolag...

Du ska bara behöva bestrida en gång för att det ska bli en "tvistig fordran", men p-bolagen försöker gärna få det till att du bara "överklagat", för då kan de neka och skicka ett nytt krav. Så se till att de fattar att du bestrider, ,t ex genom att skriva "BESTRIDES" med rödpenna på fakturan och skicka till dem.

Enligt god inkassosed får man inte skicka en tvistig fodran till inkasso, men de kan göra det ändå och då är det lämpligt att meddela inkassobilaget hur det ligger till.

Samma sak med kronofogden, de kan skicka den vidare dit. Då är det mycket viktigt att tala om för dem att fordran är tvistig, så meddelar de p-bolaget det och lägger ner ärendet.

Här brukar de flesta p-bolag inse att de har fel och ge upp, men det finns förstås en risk att de drar det vidare till tingsrätten. Mina ärenden har aldrig gått så långt förutom en gång, men då drog p-bolaget tillbaka stämningen av någon anledning. Min uppfattning är att worst case är att man får betala skulden plus en eller möjligen två tusenlappar.

[OT] Regler P-bot
ipv6 sa:
Så se till att de fattar att du bestrider, ,t ex genom att skriva "BESTRIDES" med rödpenna på fakturan och skicka till dem.

Jag hoppas jag var tydlig nog:

"Jag bestrider denna kontrollavgift för tid och evighet, och jag kommer aldrig att betala den förrän ett domstolsbeslut tvingar mig till det (vilket aldrig kommer att ske)."

[OT] Regler P-bot
Supertramp sa:
ipv6 sa:
Så se till att de fattar att du bestrider, ,t ex genom att skriva "BESTRIDES" med rödpenna på fakturan och skicka till dem.

Jag hoppas jag var tydlig nog:

"Jag bestrider denna kontrollavgift för tid och evighet, och jag kommer aldrig att betala den förrän ett domstolsbeslut tvingar mig till det (vilket aldrig kommer att ske)."
Du blir faktiskt otydlig när du överdriver det så.

[OT] Regler P-bot
Uppdatering. P-bolaget vidhåller sitt krav. Jag bestred igen men ringde och frågade om vad som händer nu när jag fortsätter bestrida. Tjejen på inkassobolaget sa att ärendet då går till inkasso och om jag inte betalar går ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten.

Jag ifrågasatte om det verkligen är så att Kronofogden kan kräva in pengarna när jag bestridlit boten. Då svarade hon först att et jag kan göra är att begära att ärendet går till Tingsrätten. När jag ifrågasatte att jag skulle behöva göra det gick hon iväg och pratade med en chef. När gon gjort det berättade hon att det är dom som tar ärendet till domstol, men bara om jag kräver det. Så hon undrade om hon skulle göra en notering att jag ville ta ärendet till tingsrätten. Det ville jag heller inte gå med på för jag vill inte att det ska se ut som att jag begärt detta. Jag vill bara inte betala eftersom jag anser att boten är uppenbart felaktig.

Jag vet inte vad kontentan blev av vårt samtal, men jobbigt nu om jag får ett krav från inkasso som sen går till Kronofogdemyndigheten om jag inte betalar. Vad gör jag då?

[OT] Regler P-bot
Supertramp sa:
Uppdatering. P-bolaget vidhåller sitt krav. Jag bestred igen men ringde och frågade om vad som händer nu när jag fortsätter bestrida. Tjejen på inkassobolaget sa att ärendet då går till inkasso och om jag inte betalar går ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten.

Jag ifrågasatte om det verkligen är så att Kronofogden kan kräva in pengarna när jag bestridlit boten. Då svarade hon först att et jag kan göra är att begära att ärendet går till Tingsrätten. När jag ifrågasatte att jag skulle behöva göra det gick hon iväg och pratade med en chef. När gon gjort det berättade hon att det är dom som tar ärendet till domstol, men bara om jag kräver det. Så hon undrade om hon skulle göra en notering att jag ville ta ärendet till tingsrätten. Det ville jag heller inte gå med på för jag vill inte att det ska se ut som att jag begärt detta. Jag vill bara inte betala eftersom jag anser att boten är uppenbart felaktig.

Jag vet inte vad kontentan blev av vårt samtal, men jobbigt nu om jag får ett krav från inkasso som sen går till Kronofogdemyndigheten om jag inte betalar. Vad gör jag då?
Du svarar inkasso respektive kronofogden att du redan bestridit fordran. Då kommer de inte hantera ärendet vidare förrän parkeringsbolaget fått fordran fastställd i domstol.

Deras roll är att driva in fastställda skulder. Inte ta reda på om skulden är korrekt.

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Rattnalle sa:
Parallellt med detta för du givetvis en dialog mot kommunen om hur deras upphandlade aktör hanterar frågan.

Jag berättade att jag kontaktat Huddinge kommun men tjejen på bolaget som skickar räkningen (förstår inte riktigt deras roll och om detta är ett inkassobolag,, Svea ekonomi heter de i alla fall) och de sa att de bara arbetar med privata markägare. Men hon kunde inte säga vem det var.

Detta är en parkeringsplats på.gatumark i Huddinge centrum (bolaget lappar även ett P-hus i centrum) och min gissning är att det är det kommunalägda bolaget HUGE bostäder som äger marken för det kanske räknas som privat markägare?

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Vad som gäller med Kronofogden skulle jag kolla med Kronofogden direkt. Per telefon och sedan få det bekräftat per mail. Inte ett rätt i världen mot ett p-bolag är värt att få en prick för. Och fogden är otroligt rigida i sina system. Gör du fel och får en prick sitter den där. Oavsett hur rätt du hade i saken (P-boten) från början.

[OT] Regler P-bot
Enligt den här artikeln bör du betala om det verkligen är gatumark.
Är det tomtmark så kan du göra som Rattnalle skrev

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/olika-lagar-gynnar-p-bolagen-1.3711560

”I Sverige finns två lagar som reglerar p-böter - där börjar förvirringen.
Har du parkerat på gatumark, kommunal eller statlig, och är missnöjd vänder du dig till polisen som avgör frågan som första instans. Polisens beslut kan sedan överklagas till domstol.

Parkerar du på tomtmark, privat eller offentlig, exempelvis Heden i Göteborg, och är missnöjd är det i stället p-bolaget eller deras ombud som avgör frågan i första instans. Ett sådant ombud är Hojab parkeringsservice, som sköter klagomål för runt 150 parkeringsbolag i landet.

I det första fallet ska bilisten, för att undvika att hamna hos kronofogden, betala böterna i förväg. Överklagandet hanteras och värderas av landets polismyndigheter. Om prövningen visar att böterna är felaktigt utfärdade betalas pengarna tillbaka.

I det andra fallet, felaktiga böter på privat eller offentliga tomtmark, är grundregel det omvända. Böterna ska inte betalas förrän frågan är avgjord i domstol. Först då kan p-bolaget skicka ärendet till kronofogden för indrivning.
Om bolaget skulle skicka p-boten för indrivning i ett tidigare skede bryter bolaget mot god inkassosed.”

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Det är HUGE bostäder (kommunalägt bolag) som äger tomtmarken. Jag fick prata med ansvarig för parkeringsfrågor på HUGE. Hon verkade vettig och efter att ha förklarat ärendet bad hon mig skicka infon skriftligen via e-post. Vilket jag nu gjort.

[OT] Regler P-bot
Sen blir jag helt snurrig när det gäller alla bolagen. Boten är utställd av Estate Parking som tydligen är själva vaktbolaget. Men betalningen går till HOJAB. Och ringer jag telnumret på boten kommer jag till Svea ekonomi. Vilka även är de som skickar betalningsförläggandet. Och enligt Internet anlitar de sen bolaget Svea Inkasso för att driva in skulden
Men jag gissar ju att allaa dessa bolag hänger intimt ihop på något sätt när det gäller ägandet. Och får väl hoppas på att Svea ekonomi / Svea Inkasso följer "god inkassosed" och inte försöker driva in skulden innan domstolsbeslut. Fick inget tydligt svar där från deras kundtjänst men de var kanske medvetet otydliga? De vill nog inte säga rakt ut att de måste stämma mig innan de driver ärendet till inkasso.

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Miss Lycka 2.0 sa:
Det var mest en tanke på hans stalltips om möjligheterna till en vinst.

Ärligt talat så här jag lite svårt att acceptera att han jobba för dem. Tar bort honom som Facebook-vän. Har läst lite om Svea Inkasso och alla deras dotterbolag (det är samma koncern som parkeringsbolaget som gav mig boten) och de har fått mycket kritik i media för sina oetiska (och ibland även olagliga) affärsmetoder.Verkar var ett riktigt rått hänsynslöst bolag som gör allt inom lagens ramar (och ibland lite tilll) för att vilseleda och lura folk på pengar. Och ägarna tjänar hundratals miljoner. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att jobba på ett sådant företag. Oavsett vad min egen roll var.

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Oj vilket märklig twist på tråden. Jag vet inte riktigt hur jag blev skyldig till något. Det stämmer att jag jobbar på Svea Ekonomi. Det har jag gjort sen 8 år. Jag säljer betallösningar för webbutiker. Liknande Klarna, Payex, Collector eller Qliro. Det jobbar ca 2000 personer på Svea Ekonomi runtom i Europa. Bolaget har funnits sedan 1981 och ägs och drivs fortfarande av grundaren Lennart Ågren. Vi är ett kreditmarknadsbolag som ligger under Finansinspektionens tillsyn. Svea är ett väldigt seriöst och bra bolag.

Jag fick ditt PM idag men kunde inte svara på det eftersom du hade blockat mig. Det är helt ok för min del. Lite tråkigt bara eftersom vi har känt varandra i över 15 år.

[OT] Regler P-bot
Ojdå. Nog bra att separera privatekonomi från andra intressen och relationer.

Gissar att att Svea inte blev inblandad pga av konflikt utan helt enkelt sköter fakturor o debt cellection oavsett.
Helt normalt även om jag personligen föredrar att bli fakturerad av den jag köpt produkten av. När jag har ett val.

[OT] Regler P-bot
Jag är inte ovän med någon inkl Mollo som jag tycker är en superskön snubbe. Jag gjorde detta (blockerade Mollo på FB) för att det kändes bäst för mig.

För min egen del så skulle det inte spela någon roll hur stort företaget var om de tillåter delar av bolaget, eller dotterbolag att agera som Svea-koncernen gör. Men det är mina egna värderingar och jag vill inte säga att de är bättre än någon annans. Och det var onödigt att skriva om det i den här tråden. Men gjort är gjort.

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
jonte987 sa:
Gissar att att Svea inte blev inblandad pga av konflikt utan helt enkelt sköter fakturor o debt cellection oavsett.

Parkeringsbolaget (HOJAB) ägs av Svea-koncernen. När man bestrider boten går ärendet över till Svea Ekonomi. Som i telefon säger att de bara är en betaltjänst och förklarar att de bara agerar på uppdrag av parkeringsbolaget och inte vill diskutera sakfrågan (botens rimlighet). Sen om man fortsätter bestrida går ärendet vidare till deras eget inkassobolag Svea Inkasso.

Men de håller ju inte bara på med P-böter. Att köpa fakturor verkar fara en rätt hård och smutsig bransch.

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Slutord:
Fick svar från HUGE Bostäder (markägaren) att de skrivit av P-boten. Hon skulle "ta med sig mina synpunktet" i den kontinuerliga dialog de har med parkeringsbolaget.

[OT] Regler P-bot
Supertramp sa:
Ärligt talat så här jag lite svårt att acceptera att han jobba för dem. Tar bort honom som Facebook-vän. Har läst lite om Svea Inkasso och alla deras dotterbolag (det är samma koncern som parkeringsbolaget som gav mig boten) och de har fått mycket kritik i media för sina oetiska (och ibland även olagliga) affärsmetoder.Verkar var ett riktigt rått hänsynslöst bolag som gör allt inom lagens ramar (och ibland lite tilll) för att vilseleda och lura folk på pengar. Och ägarna tjänar hundratals miljoner. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att jobba på ett sådant företag. Oavsett vad min egen roll var.

Liknande säger somliga om staten. En vänlig reflektion från en statligt anställd tjänsteman till en annan.

Senast ändrad:
[OT] Regler P-bot
Supertramp sa:

Vilseleda som affärsidé och att följa lagtexten är inte samma sak som att agera etiskt / moraliskt.

Jag har själv varit i liknande sits map en P-avgift - cirkusen med olika bolag drog igång direkt, alla hänvisar kors och tvärs och det mest bisarra i historien är att jag faktiskt betalt avgiften och det gick att styrka men jag åkte på boten ändå.

Hela syftet med upplägget är ju att först förvirra och vilseleda och sen strula så förb*nnat att ingen vågar eller orkar sätta emot.

Jag funderar ofta på hur människorna som sitter och formulerar dessa brev och beskrivningar är funtade.... Gissar att det blir lite av en sport att blåsa folk samtidigt som man formellt följer lagen.

CREAM - Cash Rules Everything Around Me

Tillbaka
Topp