[OT] Retlig hosta!

LEAF

Medlem
[OT] Retlig hosta!
har blivit sjuk, jag hostar en massa, grymt jobbigt.
har happy-panelen några tips på att bli av med hostan och div. halsproblem?
...några bra tabletter, kurer, mm. ???

är det bra att styrketräna när man har problem med halsen?

tips mottages gärna!

[OT] Retlig hosta!
Inte vet jag men jag tog två stora vitlöksklyftor, skar dem i tunna skivor och lade dem på en smörgås modell Wasa tillsammans med ett tjockt lager honung. Förutom att det smakade ganska starkt och att jag inte kunde somna förrän sent in på natten så verkar det som att den "slumrande" men ändock irriterande förkylningen gett vika. Kanske funkar för dig också?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Retlig hosta!
För att hjälpa kroppen att bli av med förkylningen skall du dricka mycket, äta rätt och vila. Absolut ingen träning om du är förkyld!!

Genom att träna motarbetar du kroppens försök att bli av med förkylningen, genom att du tvingar kroppen att omfördela dess resurser.

Det finns en del "hokus pokus kurer" som man främst kan ta innan förkylningen bryter ut. De starkare av dessa innehåller bland annat flera olika antibiotikor av varierande styrka. Dessa går dock inte att köpa i Sverige och hjälper inte dig nämnvärt.

Det är främst att dricka mycket och att vila! Jag brukar se till att spotta upp slemmet i halsen istället för att hosta upp det. Jag har lite känsliga luftrör och när jag hostar kraftigt en längre tid blir det svårt för mig att bli av med hostan. Om jag däremot spottar ut slemmet istället för att hosta upp det, så behöver jag inte hosta lika mycket. Hostning för mig är som en ond spiral.

Det är vad jag kommer på nu...vila...inte träning

Krya på dig så att du kommer ut i skogen!

/Erik

[OT] Retlig hosta!
Prova Echinaforce eller Echinaguard i droppform (ej brustablett). Ladda med c-vitamin också. MYCKET c-vitamin. Brusisar och apelsiner typ. Och så slappa och vila och käka bra!

[OT] Retlig hosta!
SuperApe: där sa du något riktigt klokt! C-vitaminer, men även andra vitaminer och mineraler. Apelsin, Kiwi och alla den frukt och rotfrukt som du orkar/har råd att stoppa i dig.

Om förkylningen sitter i längre än tre-fyra veckor skulle jag kontakta vårdcentralen och låta dom göra en bedömning om vad du har dragit på dig för sjukdom. Kanske det blir aktuellt då med en antibiotikakur.

/Erik

[OT] Retlig hosta!
Noskapin - receptfritt på apoteket funkar utmärkt mot jobbig hosta

Enligt Apoteket: "Noskapin dämpar hostreflexen genom påverkan på hostcentrum i hjärnan utan att påverka hjärnans funktion i övrigt."

Men det är klart att du inte ska träna om du är sjuk.

[OT] Retlig hosta!
Är det torr hosta utan några andra nämvärda symtom kan det vara Mykoplasma. Det har jag haft tre gånger på tre år nu! Ett läkarbesök och penicilin botar!

[OT] Retlig hosta!
Noskapin är lite lurigt om du har slemhosta då man just stänger av hostreflexen, blir lite geggigt då. Däremot välkdigt bra vid torr rethosta.

Bra medicin är receptbelagda (behöver gå till doktorn först alltså) hostmediciner som är slemlösande med lite rogivande morfin i, ta en slurk innan läggdags å du sover gott utan hosta. Drick inte för mycket bara för då blir det inte bra alls.

Plusa på c-vitamin, vila och putsa lite på din cykel för motivationens skull.

Krya på dig.

[OT] Retlig hosta!
Har man ingen fransk knarkmedicin i kylen får man försöka med de svenska apotekens magra receptfria utbud. C-vitamin i mängder, helst färsk frukt eller nypressad juice är superbra. Slemhosta dämpar du med Bisolvon/Bromhexin (det är samma sak, båda är receptfria). Man kan ta lite mer än det står så funkar det bättre. Träna är bara dumt. Drick mycket, varmt vatten med en citronskiva är min favvo, faktiskt godare än det låter och man blir inte så pissnödig som av te så man får behålla lite av vätskan. Se till att sova så mycket det bara går.

[OT] Retlig hosta!
Varm nyponsoppa!

* Vätska
* C-vitamin
* Slemmlösande

Vitlök funkar för det är rikt på C-vitamin, men det är inte den enda C-vitaminkällan här i världen - fast en av de godare att ha i köttfärssås och annan mat :)

[OT] Retlig hosta!
nu har det inhandlats grejjer mån tro! c-vitamin, noskapin, vicks blue :p, div. frukter och en take-away thai nudelwook (va hungrig)

så nu vill jag bli frisk!

[OT] Retlig hosta!
Jag var hos doktorn idag och fick diagnos bronkit. Stor flaska med en varningstriangel utfärdades. Cocillana-etyfin det är fina grejer det...

[OT] Retlig hosta!
Henrik Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var hos doktorn idag och fick diagnos bronkit.
> Stor flaska med en varningstriangel utfärdades.
> Cocillana-etyfin det är fina grejer det...

Mmmm.. Cocillana är fina grejer! Smakar smaskens!
(och är väldigt bra mot hosta också..)

// Malin

[OT] Retlig hosta!
Noskapin är väldig effektivt mot hosta. Tyvärr får jag fruktansvärd magknip av dem, så det är inte värt hjälpen mot hostan. Tur att inte alla får det.

Tillbaka
Topp