[OT] Ringer och vill köpa avställd bil

Carl R

Medlem
Undrar om nån vet nåt mer om varför det titt som tätt ringer personer å är så himla sugna på att köpa min gamla Toyota Corrolla. Att den skulle gå som taxi i Afrika har nämnts, men jag fattar inte affärsmodellen. Skulle afrikaner har mer pengar att spendera på bilar än vi i Sverige, och varför skulle de då köpa gamla avställda Toyotor?

Det är väl att just vissa modeller är extremt beprövade och tillförlitliga. Läste för mycket länge sen att gamla peugot 504 dieslar var poppis. Teknikens värld reste ner till afrika i en sådan gammal härk och sålde den med lite vinst och flög hem. Just Toyota är poppis, deras pickuppar och skåpbilar är mycket vanliga.

Min pappa sålde på nittiotalet familjens Toyota Hiace (minibuss) till några afrikaner. De testkörde, betalade, langade in packningen och påbörjade direkt färden mot Afrika. Den skulle bli taxi i något, för mig okänt, land. Det är en ganska intressant tanke att den bilen säkert fortfarande rullar omkring där nere nånstans.

just nu är det säkert läge att exportera gamla skithögar till utlandet, stort utbud av skithögar till bra priser, och ett lågt valuta värde. vad jag förstått så säljs det porschar och annat för glatta livet till köpstärka europeér som tar nytta av den svaga valutan. Borde ju löna sig för afrikanerna med tycker man...

Jag vet inte riktigt, men jag har hört att det finns någon skatte pryl ibland som gör att man får ut pengar eller något sådant. Alltså att man på något sätt kan få ut pengar när vissa gamla bilar som importerats från något land exporteras tillbaka till något annat land eller något sådant. Antar att någon tull betalas tillbaka eller dyl.. Äh vet inte riktigt, mycket möjligt att jag är helt fel ute....

toyota är stort i afrika. Skeppas massvis med bilar dit. Min fd rostskadade, obesiktade, utan stötdämpning, slut på bromsar, gick dit för 2000:-.

Skaffa en Toyota Hiace så vänjer du dig. En polare hade en sådan och fick ständigt lappar på vindrutan om att det var någon som ville köpa den, typ några gånger i månaden. Taxibilar till Afrika som sagt.

Bryr dom sig inte om miljön i Afrika? gamla bilar ska man ju skrota!
Man brukar läsa att Sverige har Europas äldsta bilpark, men vi bor ju allihop på samma planet.

SÅ stoppa ofoget att exportera gamla rishögar till Afrika och andra fattiga länder.
Dom kan väl köpa miljöbilar som alla andra :P

;)

Det här var bara ett ironiskt inlägg i den helt hysteriska miljödebatten;)

Toyota är mycket poppulärt i varmare länder just för att de aldrig kokar även om det är 40 grader ute. De sämsta bilarna enligt lokala taxiförare är volvo och mercedes, de kokar alltid på somrarna.
MVH
Magnus

tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Toyota är mycket poppulärt i varmare länder
> just för att de aldrig kokar även om det är 40
> grader ute. De sämsta bilarna enligt lokala
> taxiförare är volvo och mercedes, de kokar
> alltid på somrarna.
> MVH
> Magnus

mercedes är ju verkligen inte poppis i arab länder, tycker alltid man ser en sönderbombad 80tals E klass på nyheterna...

Volvo kanske inte har afrika som sin primära marknad? Kolla topgear avsnittet när dom kör i afrika, riktigt underhållande!

Min Corolla har länge haft problemet att den aldrig blir varm. Det är kanske därför de köper Toyotor till afrika?

//K

Tillbaka
Topp