[OT] [ ro som fan ] Happy rodd-challenge

Ah, det räcker att kolla in rankingen på concept2´s websida så inser man att man har ganska många utmaningar framför sig, utan att kontakta Lassi K :-)

Ett tips för 2km-förbättring är att köra intervaller på några minuter i vilka du håller ett tempo som ligger under det tilltänkta på 2k. Jag körde 3 minuters i 1.35-tempo och vilade sen så att pulsen kom ner i 140, sen var det på´t igen. Kändes bra. Eller ja, nyttigt för kroppen typ ;-)

JohnM skrev:
-------------------------------------------------------
> Ah, det räcker att kolla in rankingen på
> concept2´s websida så inser man att man har
> ganska många utmaningar framför sig, utan att
> kontakta Lassi K :-)
>
> Ett tips för 2km-förbättring är att köra
> intervaller på några minuter i vilka du håller
> ett tempo som ligger under det tilltänkta på 2k.
> Jag körde 3 minuters i 1.35-tempo och vilade sen
> så att pulsen kom ner i 140, sen var det på´t
> igen.

Jo, intervaller är något som står på to-do-listan.

> Kändes bra. Eller ja, nyttigt för kroppen
> typ ;-)

Precis, "kändes bra" är inget man förknippar med intervallträning... :-)

Fan nu känns det som en utopi att någon gång toppa någon lista...
Concept22008-12-21.GIF ht=725

10 000 meter roddmaskin är ett lika stort fysiskt som psykiskt prov. Tristessen och monotonin är vansinnig. Men nytt pers iaf. :-)

41:09:0 på 10 000 meter

Hade som mål 41 blankt och låg bra till fram till 5000 meter, sen kroknade jag men hade fortfarande chansen vid 8000 om jag hade haft lite spurt. Då blev det ännu trögare istället så jag missade med 9 sek. Klart framsteg med en och en halv minut dock så jag ska inte klaga för mycket. Har dock upptäckt att jag fått en ny trivselvikt på 70 kilo (jag blundar för verkligheten och kallar de "muskler") så rankingtiden gör inte ett lika stort steg. Nu blir det nog minst en månads vila/träning innan jag ger mig på 2000 meter.

Gjorde ett rekordförsök på 2000m på gymmet idag.
Tänkte att det skulle vara riktigt kul att snuva John på förstaplatsen och grusa hans planer på att toppa alla listorna till nyår. Räknade ut att efter viktkopmensationen skulle mina 79,4 kg som jag vägde i morse kräva en tid på 06:41,8 = 1:40,5 / 500m. Väldigt optimistiskt att jag skulle klara detta tempo i 2000m men jag kom till gymmet helt utvilad (har inte cyklat sen i Fredags) och tänkte att jag gör ett försök så får det bära eller brista.

La mig direkt på 1:39-1:40, och de första 1000m kändes bra. Sen blev det tungt. Kämpade på och lyckades hålla tempot under 1:40 fram till 1300m, sen tog benen helt slut. Jag gick helt in i väggen, och det var bara att ge upp och sluta ro! Sen hade jag blodsmak och spykänslor hela träningspasset.

Det är bara att inse, jag har funnit min överman! :-(

Senast redigerad av en moderator:
Andra gången på gymet och nu fick jag följande tider på 500 och 2000:

500m: 1.41
2000m: 7.39

Vikt 68kg fortfarande. :-)

/Leo

Gjorde ett nytt försök på 2000m.
Idag satsade jag inte på topplacering, utan hade siktet inställt på ett mer realistiskt mål, att komma under sju minuter. Klarade det precis, men jag var rejält trött i slutet så detta är nog min nuvarande kapacitet. Vägde 79,4kg i morse.

Uppdaterade listor:

Concept22009-01-02.GIF ht=725

Bra jobbat Joakim! Efter ett väl genomfört 2000m-lopp är man inte bara rejält trött, då gråter man. Efter mitt senaste 2000m tog det flera minuter innan jag ens kunde lyfta ut benen på golvet. Å vilken smärta, herrejösses... Kanske provar igen idag. :-)

Hur reagerar omgivningen på era rekordförsök? Jag menar, det måste ju se rätt märkligt ut att nån sitter i 40 minuter och kör skiten ur sig på en roddmaskin!

Under själva försöket märks nog inte mycket om man har rätt teknik. Det sitter ofta folk bredvid som slamrar rejält och flyttar runt hela maskinen. Däremot borde folk bli lite oroade av killen som ser ut att vara nära döden just efter att man avslutat (100% mjölksyra i benen går inte att dölja..)

Jag tänkte snarare på ljudet från själva självplågaren. Minns att jag bevittnade nåt liknande en gång på gymmet, och personens frustanden och stön hördes över halva lokalen, trots den öronbedövande helvetesmusiken som är obligatorisk på alla gym.

geologen skrev:
> Hur reagerar omgivningen på era rekordförsök?
> Jag menar, det måste ju se rätt märkligt ut att
> nån sitter i 40 minuter och kör skiten ur sig
> på en roddmaskin!

Värst är som sagt var efteråt. När jag var klar med mina 2000m stod jag på knä gränsle över maskinen i ca en minut och flåsade som en galning. Att grabben på maskinen brevid till synes oberörd förtsatte att ro på som vanligt utan att ens se åt mitt håll vet jag inte om det betyder att jag var diskret? Får väl testa att ro med tempohjälm nästa gång om jag vill ha någon uppmärksamhet...

Sådär, nu har jag infört en ny distans: Marathon (=42195m)!

Tiden blev 03:13:57 inklusive ett antal kortare pauser för bland annat flylla på vatten, gå ut i omklädningsrummet och sätta byxorna bak-och-fram (fickan med dragkedja höll på att skava ett nytt sår), leta reda på något mjukt att ha under baken samt köpa sportdryck.

Jag tog det rätt lugnt, och tiden är nog inte svårslagen för den som kan köra 10,000m runt 40 minuter och pallar mentalt att sitta och dra i ett snöre i drygt tre timmar.

Concept22009-01-07.GIF ht=725

du är galen

är du fakir? :)

imponerande att nöta på så länge på en rodd ergo hur motiverar du dig för något sådant?

back in the days klarade jag av att motivera mig i 10 000m men det krävde mycket laddning och riktigt extrem musik för det. att sitta 4.2 mil kräver järnpsyke även om man håller en låg intensitetsnivå.

siven skrev:
> imponerande att nöta på så länge på en rodd
> ergo hur motiverar du dig för något sådant?
>

Allt för att få ligga högst upp på en lista... ;-)
Skämt åsido instämmer jag i applådåderna angående järnpsyke!

Jag hade bara tänkt att köra lite uppvärming inför ett styrketräningspass, men så när jag skulle knappa in en lagom distans så kom jag bara på idén att testa ett marathon. Har semester idag så jag hade ju tiden. Styrketräningen sket jag dock i.

Angående tristesen så är det inte så mycket värre än att köra 10 mil cykel tycker jag. Man sitter och stirrar på sig själv i en stor spegel i stället för in i arslet på någon kompis som ligger framför och drar. OK visst är det roligare att cykla men så jävla farligt trist är det inte.

Mätte inte pulsen men den var nog inte så hög. Men det är det som gör det uthärdligt, när man hittar en lagom komfort-nivå kan sitta och fundera på andra saker och inte bara tänka på hur jälva jobbigt det är. Som ett distans-pass på cykel i måtligt tempo alltså. Sista 10000m körde jag ca 02:05-tempo, och då blev jag lite tröttare. Under tre timmar = 02:08 / 500m är nog rimligt om jag skulle köra max någon gång.

Otroligt imponerande! På den listan kommer jag inte att visa mig. 10000m är verkligen på gränsen mentalt för mig. Det är verkligen inte kul när man sitter där med värk överallt.

Vad händer med tiden när du tar paus, vissst stannar den?

//John

JohnM skrev:
> Otroligt imponerande! På den listan kommer jag
> inte att visa mig. 10000m är verkligen på
> gränsen mentalt för mig. Det är verkligen inte
> kul när man sitter där med värk överallt.

Se det som ett träningspass och ta inte ut dig max så slipper du värk.
Du lär ju knappt bli anfådd om du ror på tre timmar!

> Vad händer med tiden när du tar paus, vissst
> stannar den?

Nej, den fortsätter! I alla fall så länge som mina pauser varade, vilket var max ca en dryg minut.

EDIT: Jag tror att om man väljer "just row" så stannar tiden då man pausar. Men inte om man väljer en sträcka.

Idag har jag:

* Valkar på fingrarna (som svider)
* Skavsår på hälarna
* Skavsår i "ryggslutet" (men inte så farligt)
* Lite ont i låren (på utsidan strax ovanför knäna)

Annars mår jag bra! :-)

Haha, helt sjukt Joakim!

Jag var idag på gymmet för första gången på ungefär tre år, och när jag såg en sån där Concept2-maskin kunde jag inte låta bli. Så nästa pass ska jag ta med något att anteckna tider på, lär ju dock inte toppa någon lista tyvärr.

Kom precis på en sak: Vad är det för vinkel på "era" fotplattor på maskinerna?
Om jag inte minns fel så körde några tävlingsåkare (gammal youtube-film) med horisontella plattor. Detta ger ju faktiskt fördelen att man kan "trycka" ihop benen mer. Maskinen jag kör på har plattor som står mer vertikalt en horisontelt, vilket gör att hälarna lyfter i bottenläget och det tar i princip stopp. Det kanske är något man kan/bör justera?

(skulle kunna googla och resercha lite men Happy är roligare) =)

Första gången på concept på många år rodde 10 000 m på 38 min och 36 s ( 77,2 kg). Kom nu ihåg varför jag hatade maskinen så mycket back i the days, man hör direkt när man inte gör det man ska och slackar efter.

Men visst är den effektiv och skall nog försöka slipa tiden lite framöver.

Att plattorna är vinklade beror nog mest på att det är så det ser ut på riktiga roddbåtar där man vill rikta kraften åt rätt håll och inte bara stampa ner båten i vattnet. I maskinen behöver man ju inte ta hänsyn till hur ens kroppsförflyttning påverkar båten vilket gör att man kan komma undan och i vissa fall till och med vinna på att ha "dålig" teknik. Finns en släde
 http://www.concept2.se/default.asp?svrodd=visakategori&kategori=Slides&id=127 
som tillsats till roddmaskinerna som tvingar en att ro följsamt och inte störra båtens framfart.

-Åke

Åke skrev:

> Kom nu ihåg varför jag hatade maskinen så mycket back
> i the days, man hör direkt när man inte gör det man
> ska och slackar efter.

Hur låter det då?

Det jag talar om är fläkt ljudet som varierar i intensitet beroende på hur väl man accelerera genom draget och vilken takt man håller.
Inte så att

-Åke

Klippte sönder valkarna på fingrarna i morse. Stora jätteblåsor, det bara flödade ut var eller vad det nu är för grumlig vätska som samlas där. Vet inte om man ska ha hål på dom, men det gör mindre ont nu i alla fall!

EDIT: OK, intresseklubben informerar, jag vet. Men jag vill att ni ska förstå att det döljer sig ett visst mått av lidande bakom den där marathon-tiden!

Rolig idé detta! Men jag är lite mer inne på längre distans. Jag är ett blåbär på detta och valde 10000m för att jag tänkte det skulle vara lagom =ca 15-20min, men 10 000m var långt! :) 45.09.9 Blev i allafall tiden. Någon mer som testat?

Normalt brukar man säga att man skall låta blåsorna va i två-tre dagar så det hinner bildas ny hud, resterna klipps enklast bort med nagelsax/klippare.

-Åke

Hallå! Nu har jag också provat på att ro lite "seriösare" istället för att bara ha använt den som uppvärmning för styrketräningen.
Jag börjar väl att publicera resultaten ifrån min första vecka med roendet (förhoppningsvis med förbättrade tider å det snaraste!)
1.36/ 500m
7.44.7/ 2000m
43.57.2/ 10000m ....och det med en vikt av 100kg

Riktigt kul med en sånhär rodd challenge! Nu jävla ska det ros! :)

/Roger

Det här verkar ju vara ett grymt bra komplement till cykelträningen.
Körde mkt rodd förr i tiden i kombination med styrketräningen.
Ni har helt enkelt inspirerat mig att testa på rodd igen.

Fuckin' did it! Rott 10000m på 48.24.5. Hade inte den blekaste hur mycket jag kunde ta i för att inte gå in i väggen, så jag bestämde mig för att hålla en jämn fart som inte kändes speciellt jobbig konditionsmässsigt. Det jobbigaste var nog att känna hur min gosiga bak blev alldeles mörbultad under resans gång. Det var det värt, för nu är jag också medlem i 10000 meters-klubben. ;o) Jocke, glöm inte att dra av tid för min vikt. :o)

racedavid skrev:
> Rolig idé detta! Men jag är lite mer inne på
> längre distans. Jag är ett blåbär på detta
> och valde 10000m för att jag tänkte det skulle
> vara lagom =ca 15-20min, men 10 000m var långt!
> :) 45.09.9 Blev i allafall tiden. Någon mer som
> testat?

Vikt?
(för att kunna ranka)

Kör ni inte 1000 meter? Har för mig att de vanligaste distanserna på roddmaskin är 500, 1000, 2000 o 5000 meter. Testade iaf 1000 meter på gymmet idag, kom i mål på tiden 3:18,1 (concept 2). Gick mest på vilja då jag bara cyklar downhill för tillfället och inte tränat kondition på 2 år. Men jag gymmar lite ibland och det kan ju vara en fördel kanske. Så om tråd skaparen tycker den nya distansen är okej så äre bara o utmana mig :D. Just det jag, jag väger 75 kg morgonvikt.

SzMooD skrev:

> Så om tråd skaparen tycker den nya distansen är okej
> så äre bara o utmana mig :D. Just det jag, jag
> väger 75 kg morgonvikt.

Jag tycker att det räcker med de distanser vi har!
För många listor att uppdatera + att jag inte tycker att den tillför något då vi redan har 500m som sprintdistans och 2000m som medeldistans.

Så vida ingen kör ultradistansen 100,000m, då lovar jag att lägga till den!
(kanske inträffar om bigmollo får för sig att börja ro! ;-) )

Åke skrev:
> Första gången på concept på många år rodde
> 10 000 m på 38 min och 36 s ( 77,2 kg). Kom nu
> ihåg varför jag hatade maskinen så mycket back
> i the days, man hör direkt när man inte gör det
> man ska och slackar efter.
>
> Men visst är den effektiv och skall nog försöka
> slipa tiden lite framöver.
>

Attsingens Åke, du slog min tid. Tur att jag fortfarande håller lättviktsgränsen så mitt omräknade resultat är bättre :)
Ergo var inte precis mitt favoritredskap heller...

/Hanna, trogen Mölndals Roddklubb men numera mer cyklande i Karlstads skogar

Hej alla roddare,
nu hade jag tänkt ingå i den här fina listan då vi på min brandmannautbildning körde en roddtävling förra vecka. Tillbaka på gymmet plågade jag mig till en sänkning av den tiden, från 3:30 till 3:19,7. Dock var detta på 1000m vilket var sjukt plågsamt. Jag tror att det är svårt att hitta något värre än rodd vad gäller syraförgiftning. Men det är ju min åsikt.

Min planerade gymtid idag var 2 timmar, men efter rodden gick jag hem, illamående och med skakiga ben. ;) Vi får se hur det går i morgon, måste ju ro 500m för att ta mig in på Happys lista. Tänker mig att jag kan plåga mig in på topp 3, men upp till bevis i morgon.

/Erik

Tänkte idag att jag skulle försöka mig på att ta mig in här på listan jag också. Bestämde mig för att det får bli ett försök på 10000m, hur svårt kan det va?! De första 4-5 minuterna kändes bra, höll ett helt okej tempo, men sen....efter 10 minuter var jag påväg att ge upp. Tänkte att va är det här för idiotiskt jag håller på med?! Men va fan det är väl bara att bita ihop, så jag rodde på. Det gjorde ont i mest hela kroppen! Men jag lyckades ta mig i mål i alla fall. Tiden blev 39:05 och jag vägde in på 73,3kg idag.

/Mange

hehe, den känner man ju igen.

Numera ignorerar jag tortyrredskapet.

MangeD skrev:

> hur svårt kan det va?!

Lejon skrev:
> Nytt pers på 500m: 1.30,4. Vikt 72 kg. Nytt pers
> på 2000m på gång!