[OT] [ ro som fan ] Happy rodd-challenge

Ja, jag vet, det är en hädelse. Jag borde cyklat minst 15 mil idag, men eftersom jag drivs av stundens ingivelse ändrade jag mig i sista sekund och cyklade iväg till gymmet och rodde 10000 m istället. Ställde in 10:ans motstånd istället för som sist, 8:ans. Syftet var främst att träna benen. Det var kännbart tyngre, så tiden slutade på 48.14. Lite snabbare än sist. Precis som sist var det mest jobbigt för benen, pulsen däremot var inte ens i närheten av att gå bananas. Lite svårt att veta hur mycket man ska våga att ta i, vill ju inte bonka, det är så nedslående.

Ja nu blir det att promenera till gymmet, ro en sväng och se vad jag får för tid..
Har värmt upp med roddpå gymmet dom senaste veckan så det här blir spännande!

Men ska jag erkänna är det mest bastun efter jag är ute efter..

lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja nu blir det att promenera till gymmet, ro en
> sväng och se vad jag får för tid..
> Har värmt upp med roddpå gymmet dom senaste
> veckan så det här blir spännande!
>
> Men ska jag erkänna är det mest bastun efter jag
> är ute efter..

Åh, vad roligt! Lycka till!

Testade lite snabbt i gymmet i dag det sista jag gjorde, under ganska kassa omständigheter (nystartslöprunda i går med träningsvärk i benen i dag, plus fyra timmar distansrunda på cykel i förmiddags och sen 1.5 timme core-träning omedelbart före försöket, dessutom gjorde jag det ouppvärmd). Tiden på 500 m blev 1.57.8. Vikt 64.5 kg.

Ska naturligtvis göras om när jag är pigg, utvilad och fräsch. Kan nog få ner det 10 och kanske 15 sekunder, om allt klaffar.

Det som jag upplevde som största problemet var att hålla mig kvar på sitsen. Jag har en tendens att lyfta rumpan när jag trycker ifrån med benen, och för varje gång åker jag nån millimeter längre bak. När jag skulle testa igen och öka effekten så satt jag helt plötsligt bakom sitsen, på metallskenan...

Jag roade mig med att kolla årmotståndet, eftersom jag själv upplever att skillnaden är väldigt liten mellan högsta och lägsta. Mycket riktigt, mellan 10 och 5 skiljer det bara ca 30 procent (139 mot 107)!

Mitt i sommaren kommer till slut mitt utlovade pers på 2000m trots rodduppehåll på 4 månader: 6.57,4. Med tanke på att det var efter ett 2 timmars cykelpass så ser det bra ut inför vinterns roddsäsong!

Ingen annan som har rott i sommar?

Jag ska också börja att ro i höst igen. Bett gymmet att kalibrera maskinerna. Ivåras fick jag upp farten rejält på 2000m. Låg konstant mellan 35s/m-37s/m men ökade inte mitt personbästa. Då låg jag mellan 30sm/-31s/m och fick ändå en bättre tid. It makes no sense.

Då var man invigd igen.
Efter att enbart tränat downhill de senaste 2 åren så har jag bestämt mig för att börja konditionsträna för att pressa mig mer i backen. Fick vid lunchtid sms om att de kvarstående delarna till min budget xc har kommit. Då tänkte jag att det passar bra att testa formen så att man har ett utgångsläge för att se ev förbättringar, givetvis gjorde jag det på roddmaskin.
Testdistansen var 2000m på concepts senaste modell och resultatet blev 6:55.1 och vikten vid tillfället var 78 kg. Första 1000 kändes okej, öppnade med snitt på 1:40 sen gick det plötsligt mycket tyngre. Sänkte snittet till 1:45 och ren vilja gjorde att jag klarade resten av loppet utan att komma över 1:50. Takten landade på 28 då jag inte kände att de va mjölksyran som hindrade mig utan konditionen. Vilken takt brukar ni hålla när ni ror 2000 meter? vilka fördelar med låg takt vs hög?

Svävade som på moln ända tills jag rotade fram resultatlistan. :o( I alla fall, rodde 10000m för tredje gången idag. Sluttiden blev 47.41 (förbättrat tiden med 43 sekunder hittills).

Jocke, fram med excelprogrammet och uppdatera listan. Tack och lov att man får några bonusminuter tack vare sin vikt.

Hur går det för happys roddare då? Har idag beställt mig en concept2 för balkongträning och tänkte se om intresset för rodd finns kvar på happy eller om jag som vanligt är hopplöst efter?

Kommer inte komma igång än på ett tag då jag har beställt roddisen från stora landet i väst via ebay...

Mycketvillhamer skrev:
> Hopplöst efter verkar vara ordet...

nähdå, jag läste i aktiv träning att man skulle köra

pass 1: 4x500m

pass 2: 4x4minuter?

och pass 3: 20x20sekunder men sen läste jag om tabata intervaller och där stod nått om 6x45 sekunder och det låter väll ganska vettigt.

Va? Hur hade det något att göra med om det är någon som fortfarande ror på Happy? Utveckla gärna för jag är innan-lunchtrög och vill gärna fatta :)

captain8track skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hopplöst efter verkar vara ordet...
>
>
> nähdå, jag läste i aktiv träning att man
> skulle köra
>
> pass 1: 4x500m
>
> pass 2: 4x4minuter?
>
> och pass 3: 20x20sekunder men sen läste jag om
> tabata intervaller och där stod nått om 6x45
> sekunder och det låter väll ganska vettigt.

Mycketvillhamer skrev:
> Idag landade min nya concept2 (modell D med PM4)
> hemma hos mig. Första roddpasset blev 5000 m på
> ganska precis 20 min. Nu jävlar ska här ros :)

Vad fick du ge för den och varifrån köpte du den?

Synd att de tar sån plats men Concept2-roddmaskin ska jag ha när jag bygger gym. Måste bara köpa loss grannlägenheten först. :-)

Idag blev det 10 000 m, tog prick 41 min, finns ganska mycket förbättringsmån tror jag. Skiter i att jag är den enda som skriver här, tänker fortsätta ändå :)

Så här tycker förresten mina klena kontorsråttehänder om att ro :

20100104014.jpg ht=544

Idag fick jag avbryta min satsning pga orkeslöshet. Blev frånrodd av en gubbe på jobbet, han fixade 10 000 m på 37:45 och är någonstans mellan 50-59 år. Satte därför naturligtvis upp ribban på 37:30 idag, dvs 1:52:5/500m. Gick nog ut lite hårt och låg på 1;48-1:50 första kilometrarna och allt kändes bra och fint. Sedan var det som att bli klubbad, efter 14 minuter var jag helt färdig, men bestämde mig för att ro i 20 minuter och hålla pace-boaten stången. Fixade 5000 m på 18:44 och hade 4660m kvar när jag kastade in handduken efter 20 min. Dagsformen var nog inte den bästa. Nya friska tag om några dagar...

Mycketvillhamer skrev:
> och förresten, alla som inte ror är
> våldtäktsmän ;)

Oskyldig, jag hobby-ror på gymmet ibland! Dock ur form något så fruktansvärt att jag inte tänker nämna några tider. Lever i jämförelse gott på mina tidigare resultat här i tråden. ;-)

Håhå, idag fick gubben på tafsen. 37,39 på 10000m. Efteråt fick jag fundera ett tag på om jag skulle överleva. Det gjorde jag i alla fall och nu känns det jävligt gött...bortsett från i händerna som nu har quadruppla blåsor. Det var det i alla fall lätt värt :)

Prövade 10k meter igår, Körde inte järnet, utan satsade på att hålla hela vägen och få till en OK teknik. 46 min 2s. Förmodligen sist på listan, men nu har jag prövat och kan köra lite hårdare nästa gång.

Edit: kan tillägga att jag väger 75,5kg.

Senast redigerad av en moderator:
mitt inlägg tidigare, menade på att fungera som ett tips.

de flesta verkar ju köra concept 2 maskiner, tiderna är väl lite avgörande på vilket motstånd man väljer med?

captain8track skrev:
> mitt inlägg tidigare, menade på att fungera som
> ett tips.
>
> de flesta verkar ju köra concept 2 maskiner,
> tiderna är väl lite avgörande på vilket
> motstånd man väljer med?

Som jag fattar det är det som utväxlingen på en cykel, sätter du den på tyngre motstånd så kommer du längre på varje drag, men får kämpa mer. I slutänden handlar det alltså bara om vad som passar en själv bäst...sist jag rodde hade jag den på fyran, har kört på femman innan.

Mycketvillhamer skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mitt inlägg tidigare, menade på att fungera
> som
> > ett tips.
> >
> > de flesta verkar ju köra concept 2 maskiner,
> > tiderna är väl lite avgörande på vilket
> > motstånd man väljer med?
>
>
> Som jag fattar det är det som utväxlingen på en
> cykel, sätter du den på tyngre motstånd så
> kommer du längre på varje drag, men får kämpa
> mer. I slutänden handlar det alltså bara om vad
> som passar en själv bäst...sist jag rodde hade
> jag den på fyran, har kört på femman innan.

Precis:

• The damper setting is like bicycle gearing. It affects the feel of the rowing but does not directly affect the resistance. With a little experimentation, you will find the damper setting that gives you the best workout and results. We recommend a damper setting of 3-5 for the best aerobic workout. This is the setting that feels most like a sleek, fast boat on the water. Higher settings feel more like a bigger, slower boat.

Kan finnas fel i listorna, det är lätt att missa något när man fyller i tabellen.
Jag har slutat ro och tappat lite intresset av att uppdatera listorna.
Om det är någon som vill ta över ansvaret så mailar jag gärna excel-listorna!
Alla uträkningar finns i formler så man behöver bara lite grudläggande excelkunksaper som att lägga till rader och sortera och så.

Hade en gammal tid på 35.44.4 på 10.000 m från mars 2009 sparad på mobilen, vid tillfället vägde jag ~105 kg.

Har även 45.4 som resultat på 300 m från akademiska roddens landrodd (tror att jag vann förra årets sådan, dock inte fått mitt utlovade pris).

Kör max 2 ggr/år, men nästa gång det blir av med lite rodd igen så får jag väl skaffa tider på alla tre distanserna.

EDIT: glömde skriva in sträckan

Senast redigerad av en moderator:
44min 16s på 10k meter. Idag var det jobbigare! Det känns som att det stora målet är att nå under 40 minuter, men det lär ta ett tag. Förbättrade min tid med 1min 46s, men det lär jag inte göra nästa gång. Ska sikta på att hålla 2min10s/500 meter.

Jag har tagit över listorna och ska uppdatera dem senare ikväll, men först ska jag ro lite intervaller á 2000m så jag kommer med på den listan med :)

Är intvingad på gym pga rehabilitering och såg direkt en massa concept 2 maskiner. Fick polarn att lova att han skulle slå mig riktigt hårt om han någonsin såg mig i en sån. Känns skönt att ha löst den fällan direkt!

hittade just denna tråd.

jag har en C2a som är nyrenoverad och köpt av concept i jönköping. den samlar lite för mycket damm just nu, så om någon är intresserad, så PMa om ni vill köpa den. jag tänker mig 6500. finns i Göteborg.

500 meter 1:48,3
10 000 meter 47:48,0

81 kg

Mina första försök. Ska ro lite mer framöver. Känns som mycket bra och skonsam träning (får jävligt ont av att springa).

Rodde 10k meter på 43:48 igår. Börjar nog närma mig min gräns snart. Var under en stor del av passet osäker på om jag skulle orka hela vägen. Första 2000 meterna känns alltid aviga för mig och jag får "flyt" först vid 2000-3000meter. Jobbigast är nog 5000-8000m, men sedan är man ju nästan framme och kan börja "långspurta" lite.

Tillbaka
Topp