SIE
Aktiv medlem
[OT] Robotgräsklippare
Tydligen var det busenkelt att kartlägga klippområdet. Återstår att se om maskinerna har rymt idag.=)
Återkom med recension!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tydligen var det busenkelt att kartlägga klippområdet. Återstår att se om maskinerna har rymt idag.=)
Återkom med recension!
Den där hade jag antalgigen skaffat direkt om jag inte blev med Navimow förra året.På ämnet jag har två bekanta som oberoende av varandra installerade vars en sån här igår, verkar vara den billigaste slinglösa för tillfället. Plus att den har förstapersonskamera och helljus (?). Får se om den levererar med..
![]()
ROBOTGRÄSKLIPPARE MAMMOTION YUKA MINI 600M²
Intelligent gräsklippning med AI och precision! Denna robotgräsklippare är den perfekta lösningen för dig som söker en smart och effektiv gräsklippare för din trädgård. Med avancerad Ai teknik och ultrasense Ai vision kan denna gräsklippare identifiera och undvika hinder med precision, vilket...www.bauhaus.se
Ombudet som lämnade ut den: ”Är det en gräsklippare? Massa folk som köpt den senaste veckan”
Med betoning på nästan krav.Hmm, cloudless är ju nästan ett krav för egen del iaf, och/eller att nån gör motsvarande Valetudo för robotgräsklippare.
Hmm, cloudless är ju nästan ett krav för egen del iaf, och/eller att nån gör motsvarande Valetudo för robotgräsklippare.
Ja, kan rekommendera det, jag kör det på bägge mina Roborock S5, oftast via Home Assistant men det finns även ett webui.Tack för Valetudo. Jag har en kompatibel dammsugare, detta ska undersökas!
Du vet ju att det funkar iaf, jag vet ingen som är missnöjd med sin husqvarna-robot.Min robomow anno 2014 har fått avskedsansökan.
Fungerat bra till 2022 sen dess är den inne på tredje batteriet och andra displayen. Nu verkar båda dessa gett upp.
~1000kvm, lite lutande trädgård men inga extrema vinklar.
Jag vill ha nåt problemfritt ägande.
Är det Husqvarna som gäller?
Skulle säga att det är bästa robotköpet på ca 10 år. (senaste lika stora steg var när Automower Connect kom till 430X m.fl. kring 2016). Har rekommenderat den till både grannen och släkt.![]()
Husqvarna Automower® 310E NERA med slinglös teknik robotgräsklippare
Husqvarna Automower® 310E NERA med slinglös teknik är en robotgräsklippare för gräsmattor på upp till 1500 m². Den har en EdgeCut-funktion som minimerar behovetwww.husqvarna.com
Dubbla knivdiskar också, så det blir mindre att trimma.
![]()
Ja det lär gå bra, att döma av dom filmer jag sett på youtube. Tittade i manualen på Husqvarnas hemsida nu också. 310 har inga begräsningar i drifttid, utan kan va aktiv 24 timmar per dygn, där ca hälften är laddning och hälften klippning. 305 är samma maskin, men den är begränsad i mjukvaran att bara få va aktiv 15 timmar per dygn.Om man har en slinglös klippare som denna, finns det möjlighet att ha den på två program? Om den inte är tillräckligt dimensionerad för
Gräsytan. T ex köra halva gräsmattan i början av veckan och andra delen av mattan i slutet av veckan? Helst att man ska kunna ändra program på distans.
Det låter som man behöver en kraftig rauter för att klara större gräsytor?
Ny Robomow?Min robomow anno 2014 har fått avskedsansökan.
Fungerat bra till 2022 sen dess är den inne på tredje batteriet och andra displayen. Nu verkar båda dessa gett upp.
~1000kvm, lite lutande trädgård men inga extrema vinklar.
Jag vill ha nåt problemfritt ägande.
Är det Husqvarna som gäller?
Om den bara fungerade i 8 år vill man väl inte köpa en sån igen? En gräsklippare ska väl hålla iaf 20-30 år.Ny Robomow?
(Om den förra fungerade bra i 8 år).
Behöver man täckning över hela tomten?Sån här har jag till en av mina klippare, når ca 100 m.
![]()
TP-Link EAP110-Outdoor, från 482 kr i butiker på Prisjakt
Hitta TP-Link EAP110-Outdoor från TP-Link i kategorin Accesspunkter, bryggor & repeatrar. Jämför priser från 14 butiker, med priser från 482 kr.www.prisjakt.nu
En annan klippare har en hyfsad router (kanske 2500 kr) inne i huset och den räcker för 2000 m2 tomt.
Dock är ingen av dom 2 klipparna Husqvarna, så vågar inte lova vad 310E NERA har för behov av hastighet och täckning.
Revirmarkering?
Har du en golfbana på tomten också? :-)tyckte min klippare klippte dåligt så tröttnade tillslut och skulle kolla under den, då hade alla tre knivar fastnat i "inneläge" av att det satt gräs runt dem så den klippte inte något alls utan åkte bara runt och gjorde snygga hjulspår.
Gjorde stor skillnad att få fram knivarna igen =D
@SIE har lagt in mitt lock som ett hinder för att samma sak hände lite väl ofta här också.. Visa bilaga 768979
Har fått justera stålringarna och/eller gräsmattan runt träd och bärbuskar för att slippa att den klättrar upp. Ett brunnslock och ett berg-i-dagen har slinga runt sig.
Har en hel äventyrslekplats för barnen och de tjatar iaf om att de inte har något att göra och vill spela tv-spel…Har du en golfbana på tomten också? :-)
Visa mig en robotklippare som är designad för att hålla 20-30 år...Om den bara fungerade i 8 år vill man väl inte köpa en sån igen? En gräsklippare ska väl hålla iaf 20-30 år.
Nä, det är väl just det. Företagen har återigen lyckats lura på oss en produkt med mycket kortare livscykler än föregångaren samtidigt som man kan ta flerdubbelt mer betalt för dem. Konsumera mera, halleluja.Visa mig en robotklippare som är designad för att hålla 20-30 år...
Hoppas han har bättre precision än polarna i Vader’s gäng
Om klippen kör fast i ett hörn där det inte finns täckning så får du inte reda på det.Behöver man täckning över hela tomten?
Jag har inte heller Husqvarna, min tappar wifi regelbundet men rapporterar när den når nästa AP osv.
Nåja. Det är ju inte riktigt samma produkt ändå, jue. Jag hade verkligen uppskattat om min gamla Klippo hade klippt gräsmattan åt mig när jag var på jobbet, men det gjorde den aldrig. Skitklippare?Nä, det är väl just det. Företagen har återigen lyckats lura på oss en produkt med mycket kortare livscykler än föregångaren samtidigt som man kan ta flerdubbelt mer betalt för dem. Konsumera mera, halleluja.
Det gäller mig med.Om klippen kör fast i ett hörn där det inte finns täckning så får du inte reda på det.
Survival of the fittest!Någon mer som har märkt att maskrosor (dom djävlarna) evolverar för att klara robotklippare?
Förr stod dom höga och granna på gräsmatta, och när roboten väl togs i bruk blev det slakt.
Nu växer dom längs marken, slingrar sig bland grässtråna, och når i stort sett aldrig upp till klipphöjd.
Och så fort roboten tar en pausdag sticker det upp 2dm höga stjälkar med frökapslar.
Finns många olika maskrosarter, kan vara en del av förklaringen. Men i sak håller jag med.Någon mer som har märkt att maskrosor (dom djävlarna) evolverar för att klara robotklippare?
Förr stod dom höga och granna på gräsmatta, och när roboten väl togs i bruk blev det slakt.
Nu växer dom längs marken, slingrar sig bland grässtråna, och når i stort sett aldrig upp till klipphöjd.
Och så fort roboten tar en pausdag sticker det upp 2dm höga stjälkar med frökapslar.
Absolut, så gör dom.Någon mer som har märkt att maskrosor (dom djävlarna) evolverar för att klara robotklippare?
Jag har en såndär maskrosdragare så jag har massa fula gropar istället.Absolut, så gör dom.
Man får helt enkelt acceptera dom eller jobba hårt för att få bort dom.
Jag väljer acceptans.
Vad händer om du justerar klipphöjden till maxhöjden?Äh, min Gardena stannar ibland för klippaggregat blockerat. Men där är inget och den drar igång direkt. Snurrar lätt med så ingen tröghet jag kunnat hitta![]()
Tycker man får välja mellan pest eller kolera här. Antingen har man massvis med maskros och gropar i gräsmattan , eller så har man bara gult överallt..Jag har en såndär maskrosdragare så jag har massa fula gropar istället.
Vad händer om du justerar klipphöjden till maxhöjden?
Nu gissar jag friskt. Kan batteriet ha tappat prestanda?Samma. Hade av skivan och kikade med, inget bakom som hade snurrat in sig heller.
Är lite inne på samma spår. Jag klipper med ett leende på läpparna ser det som en hälsogrej och terapi att knalla runt. Snart är det robotar till alltÄr det inte lite trist med robotgräsklippare?
Som kör omkring dagarna i ända, ser rätt B ut tycker jag...
Jag kör hellre ett varv med motorgräsklipparen var annan vecka, eller varje vecka nån gång när det
växer som mest.
Jag får klippa min 2-3 gånger i veckan i början av sommaren.Är lite inne på samma spår. Jag klipper med ett leende på läpparna ser det som en hälsogrej och terapi att knalla runt. Snart är det robotar till allt![]()