[OT] Robotgräsklippare

[OT] Robotgräsklippare
På ämnet jag har två bekanta som oberoende av varandra installerade vars en sån här igår, verkar vara den billigaste slinglösa för tillfället. Plus att den har förstapersonskamera och helljus (?). Får se om den levererar med..

Ombudet som lämnade ut den: ”Är det en gräsklippare? Massa folk som köpt den senaste veckan”
Den där hade jag antalgigen skaffat direkt om jag inte blev med Navimow förra året.

Det jag sett som största nackdelen med min billiga klippare är tveksam livsläng. Men nu har jag sett att reservdelar börjar bli tillgängliga online.

Gäller bara att rätt cloud-tjänster hålls vid liv, älskar att leva i framtiden!

[OT] Robotgräsklippare
Hmm, cloudless är ju nästan ett krav för egen del iaf, och/eller att nån gör motsvarande Valetudo för robotgräsklippare.
Med betoning på nästan krav.
Alternativen idag är kabelklippare eller att gå ut själv 😆

Jag kan starta min utan internet och så, är däremot osäker på om det går att uppdatera kartor osv. Får testa nån gång.

[OT] Robotgräsklippare
Tack för Valetudo. Jag har en kompatibel dammsugare, detta ska undersökas!
Ja, kan rekommendera det, jag kör det på bägge mina Roborock S5, oftast via Home Assistant men det finns även ett webui.

Iaf på S5 var det en (relativt) enkel och väldokumenterad installationsprocedur och mjukvaran har featureparitet eller bättre med originalet svjv.

[OT] Robotgräsklippare
Min robomow anno 2014 har fått avskedsansökan.
Fungerat bra till 2022 sen dess är den inne på tredje batteriet och andra displayen. Nu verkar båda dessa gett upp.

~1000kvm, lite lutande trädgård men inga extrema vinklar.

Jag vill ha nåt problemfritt ägande.
Är det Husqvarna som gäller?

[OT] Robotgräsklippare
Fungerat bra till 2022 sen dess är den inne på tredje batteriet och andra displayen. Nu verkar båda dessa gett upp.

Du vet ju att det funkar iaf, jag vet ingen som är missnöjd med sin husqvarna-robot.

[OT] Robotgräsklippare
Skulle säga att det är bästa robotköpet på ca 10 år. (senaste lika stora steg var när Automower Connect kom till 430X m.fl. kring 2016). Har rekommenderat den till både grannen och släkt.
Dubbla knivdiskar också, så det blir mindre att trimma.
gk-863644.webp

Om man har en slinglös klippare som denna, finns det möjlighet att ha den på två program? Om den inte är tillräckligt dimensionerad för
Gräsytan. T ex köra halva gräsmattan i början av veckan och andra delen av mattan i slutet av veckan? Helst att man ska kunna ändra program på distans.

Det låter som man behöver en kraftig rauter för att klara större gräsytor?

[OT] Robotgräsklippare
Om man har en slinglös klippare som denna, finns det möjlighet att ha den på två program? Om den inte är tillräckligt dimensionerad för
Gräsytan. T ex köra halva gräsmattan i början av veckan och andra delen av mattan i slutet av veckan? Helst att man ska kunna ändra program på distans.

Det låter som man behöver en kraftig rauter för att klara större gräsytor?
Ja det lär gå bra, att döma av dom filmer jag sett på youtube. Tittade i manualen på Husqvarnas hemsida nu också. 310 har inga begräsningar i drifttid, utan kan va aktiv 24 timmar per dygn, där ca hälften är laddning och hälften klippning. 305 är samma maskin, men den är begränsad i mjukvaran att bara få va aktiv 15 timmar per dygn.

Sån här har jag till en av mina klippare, når ca 100 m.

En annan klippare har en hyfsad router (kanske 2500 kr) inne i huset och den räcker för 2000 m2 tomt.
Dock är ingen av dom 2 klipparna Husqvarna, så vågar inte lova vad 310E NERA har för behov av hastighet och täckning.

[OT] Robotgräsklippare

Ny Robomow?

(Om den förra fungerade bra i 8 år).

[OT] Robotgräsklippare
Sån här har jag till en av mina klippare, når ca 100 m.

En annan klippare har en hyfsad router (kanske 2500 kr) inne i huset och den räcker för 2000 m2 tomt.
Dock är ingen av dom 2 klipparna Husqvarna, så vågar inte lova vad 310E NERA har för behov av hastighet och täckning.
Behöver man täckning över hela tomten?
Jag har inte heller Husqvarna, min tappar wifi regelbundet men rapporterar när den når nästa AP osv.

[OT] Robotgräsklippare
Så för att slippa ”allt krångel med tråd” väljer man en lösning där man behöver ett fungerande wifi över hela tomten? ;-)

Antar att det bara behövs när/om man vill kommunicera med klipparen, att den fortsätter jobba även om wifi inte finns? Jag är milt sagt ouppdaterad vad gäller tekniken eftersom min gamla tråd-Husqvarna bara går och går.

[OT] Robotgräsklippare
tyckte min klippare klippte dåligt så tröttnade tillslut och skulle kolla under den, då hade alla tre knivar fastnat i "inneläge" av att det satt gräs runt dem så den klippte inte något alls utan åkte bara runt och gjorde snygga hjulspår.

Gjorde stor skillnad att få fram knivarna igen =D

@SIE har lagt in mitt lock som ett hinder för att samma sak hände lite väl ofta här också..
IMG_6030.webp

[OT] Robotgräsklippare
tyckte min klippare klippte dåligt så tröttnade tillslut och skulle kolla under den, då hade alla tre knivar fastnat i "inneläge" av att det satt gräs runt dem så den klippte inte något alls utan åkte bara runt och gjorde snygga hjulspår.

Gjorde stor skillnad att få fram knivarna igen =D

@SIE har lagt in mitt lock som ett hinder för att samma sak hände lite väl ofta här också.. Visa bilaga 768979
Har du en golfbana på tomten också? :-)

[OT] Robotgräsklippare
Själv håller jag på att dra bort all jä.....a tråd i marken på gården. Tidigare ägaren måste varit delägare i företaget med tanke på antalet km som ligger i/på marken och fastnar i röjsåg, gräsklippare, snöslunga osv....

[OT] Robotgräsklippare
Behöver man täckning över hela tomten?
Jag har inte heller Husqvarna, min tappar wifi regelbundet men rapporterar när den når nästa AP osv.
Om klippen kör fast i ett hörn där det inte finns täckning så får du inte reda på det.

Jag har Gardenas gateway som kör något eget radioprotokoll mot klipparen och den har bra täckning över hela tomten trots att den står i ett förråd. Låter jobbigt att behöva ha fungerande wifi på hela tomten.

[OT] Robotgräsklippare
Nä, det är väl just det. Företagen har återigen lyckats lura på oss en produkt med mycket kortare livscykler än föregångaren samtidigt som man kan ta flerdubbelt mer betalt för dem. Konsumera mera, halleluja.
Nåja. Det är ju inte riktigt samma produkt ändå, jue. Jag hade verkligen uppskattat om min gamla Klippo hade klippt gräsmattan åt mig när jag var på jobbet, men det gjorde den aldrig. Skitklippare?

[OT] Robotgräsklippare
Någon mer som har märkt att maskrosor (dom djävlarna) evolverar för att klara robotklippare?

Förr stod dom höga och granna på gräsmatta, och när roboten väl togs i bruk blev det slakt.
Nu växer dom längs marken, slingrar sig bland grässtråna, och når i stort sett aldrig upp till klipphöjd.
Och så fort roboten tar en pausdag sticker det upp 2dm höga stjälkar med frökapslar.

[OT] Robotgräsklippare
Någon mer som har märkt att maskrosor (dom djävlarna) evolverar för att klara robotklippare?

Förr stod dom höga och granna på gräsmatta, och när roboten väl togs i bruk blev det slakt.
Nu växer dom längs marken, slingrar sig bland grässtråna, och når i stort sett aldrig upp till klipphöjd.
Och så fort roboten tar en pausdag sticker det upp 2dm höga stjälkar med frökapslar.
Survival of the fittest!

[OT] Robotgräsklippare

Finns många olika maskrosarter, kan vara en del av förklaringen. Men i sak håller jag med.

[OT] Robotgräsklippare

Absolut, så gör dom.
Man får helt enkelt acceptera dom eller jobba hårt för att få bort dom.
Jag väljer acceptans.

[OT] Robotgräsklippare
Äh, min Gardena stannar ibland för klippaggregat blockerat. Men där är inget och den drar igång direkt. Snurrar lätt med så ingen tröghet jag kunnat hitta 🤷

[OT] Robotgräsklippare
Är det inte lite trist med robotgräsklippare?
Som kör omkring dagarna i ända, ser rätt B ut tycker jag...
Jag kör hellre ett varv med motorgräsklipparen var annan vecka, eller varje vecka nån gång när det
växer som mest.
Är lite inne på samma spår. Jag klipper med ett leende på läpparna ser det som en hälsogrej och terapi att knalla runt. Snart är det robotar till allt 😄

[OT] Robotgräsklippare
Är lite inne på samma spår. Jag klipper med ett leende på läpparna ser det som en hälsogrej och terapi att knalla runt. Snart är det robotar till allt 😄
Jag får klippa min 2-3 gånger i veckan i början av sommaren.
Ungefär så många möjligheter som jag får till att sticka ut med hojen om kvällarna.
Undrar vad jag tycker är roligast att prioritera 🤔

(Har väldigt svårt att se missad cyling som terapi)

Tillbaka
Topp