[OT] Rökning/Snusning, mm

Fokuspokus

Aktiv medlem
Korten på bordet ? :)
Jag har slutat röka men ibland får jag återfall och tar en halv cigg. :(
Återfall kommer oftare och oftare.
Hur fan bestämmer man sig ?!?!?

Nånn annan som har liknande problem ?

EDIT: eftersom den här tråden dök upp igen tar jag och märker den som OT.

Senast redigerad av en moderator:
Vilja, heter det visst.

Jag sluta för lite drygt ett år sen och sedan dess har jag inte tagit en enda cigg.
Bestäm dig och håll i det. Visst jag försökte sluta ett par gånger tidigare, men då ljög man bara för sig själv... "jag ska sluta men så här efter maten/ölen/glas vin/ (lägg in din favo orsak här) så skull det vara himla gott men en cigg...." och så är man där igen.
Förrän du har verkligen, verkligen bestämt dig så är de lika bra att du fortsätter att röka.

/Piotr

Som nämnts tidigare handlar allt om vilja. vad får du ut av att röka en halv cigg? vill du börja röka igen? tror du att du ökar chanserna att sluta röka helt ifall du tar en hlv cigg då och då?

tänk på hur skönt det är att inte röka alls. ingen konstig smak i munnen. mer pengar i plånboken. köpa cykel saker utan dåligt samvete...

stå på dig! ps slutade själv med snusning för ett år sen rakt av och rökning för 4 år sen. har köpt en bärbar dator för pengarna jag sparade på att inte snusa.

Det sägs att det gjälper ju fler man berättar för att man slutat :)

Ok!
Inga fler återfall från och med... iiiiiiiiiihhh

NU!

Edit: Tack.

Jag slutade röka för 10 år sen nu. Snusade och rökte samtidigt. Sen när jag köpte cykeln för ett år sen bestämde jag mig för att sluta med snuset. På den vägen är det. Jag tror liksom några ovan att man verkligen måste vilja. Sen när man bestämt sig så kör man bara på och ger sig fan på att inte ta en prilla eller en cigg. Att fösöka ha en morot är aldrig fel, ny gaffel till cykeln eller nåt :)

Nä, bestäm dig för vad du vill och kör på den linjen. Vill du inte så vänta och fundera igenom hur du vill ha det. Det går bara min bestämt sig. Men visst kan det vara jobbigt i början men sen är det inga problem. Jag kan än idag få sug efter en prilla nån gång ibland men mer än så är det inte. Bara att ge sjutton i att ta den.

Kör hårt! =)

En snubbe här på jobbet är lustig. Han slutar röka 1:a oktober varje höst. Sen börjar han igen 1:a maj...
Varför börja igen?!?

Ekfeldt skrev:
-------------------------------------------------------
> Det sägs att det gjälper ju fler man berättar för
> att man slutat :)

Jag tror inte på det. För då blir det för andras skull man slutar. Skit i det och sluta för din egen skull så går det säkert lättare. Men vi fungerar olika så vad vet jag :)

> Ok!
> Inga fler återfall från och med...
> iiiiiiiiiihhh
>
> NU!

Helt rätt, kör hårt! Unna dig eller cykeln nåt kul sen å.

> Edit: Tack.
>
>
>
>

*micke*: Vi lever i en märklig värld. Men det där var verkligen märkligt. Vad säger han om orsak till sluta och börja?
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-09-15
> 14:26 av Ekfeldt.

Så här:

Jag har under flera års tid coachad många kompisar och kollegor så att de lyckats sluta röka och tom sluta snusa, det sistnämda anser jag vara betydligt svårare. Har själv rökt i 5 år och snusat i 5 år.
Kan själv feströka nån gång emellanåt, och det känns dagen efter ute i spåret jag lovar. Däremot skulle jag aldrig ta en snus för jag vet att jag trillar dit fett. Antar att det beror på nikotinmängden som är mycket högre i snus. En dosa kan innehålla upp till motsvarande 70 starka cigaretter per dag.
Att sluta handlar mycket om att bestämma sig och en del om grupptryck. Viktigt är också att ha insikt om skadeverkningar och naturligtvis att skaffa sig någon ny syselsättning, tex MTB. Vill du ha tips får du gärna PM:a mig.

*micke* skrev:
> En snubbe här på jobbet är lustig. Han slutar röka
> 1:a oktober varje höst. Sen börjar han igen 1:a
> maj...
> Varför börja igen?!?
>
> Brinn hjärtat brinn
> Vår fiende är rädd om sitt skinn

Varför inte, så länge han inte lider fysisk eller ekonomisk skada kommer han ju att hålla på så här. Alla börjar ju nån gång!

Många gör ju klassikern att gå från rökning till snus. Billigare, luktar inte osv. Problemet är att i snus blir nästan alla helt FAST. Jag har inte träffat en bråkdel av så många snusare som rökare som lyckats sluta.

Ett litet sluta-tips: Många slutar ju, ett TAG. Återfallet kommer efter ett tags uppehåll. Då är det viktigt att fokusera och försöka "se ner" lite på de i sin omgivning som inte lyckats bryta sig ur skiten. Detta gör ju tyvärr att man får skaffa sig delvis nya kollegor eller umgänge vilket kan vara svårt i vissa lägen.

Det där med snusning är svårt, har bestämt mig igen för att sluta. Tog ett återfall i höstas när jag ver ensam, ledsen och sönder stressad. Det är som sagt efter ett tag som det bli jobbigt. De första månaderna går bra. Då är det lätt att säga nej för att man tycker att man är duktig å har slutat. Sen efter ett drygt år är det tom äckligt att snusa... Sen kommer det farliga. För nu har man ju slutat, det är ju äckligt, köjs av lukten bara. Så tar man en pris när man festar eller för att 'alla' kollegor snusar å man, så blir man lite dizzy å så unnar man sig lite nu och då...ja.

Jag tycker att det blir lättare om man säger det till folk speciellt de som tycker att det är dumt som sambos å föräldrar. När man då vill ta en prilla så blir det så svårt att bortförklara sig när den ligger där under läppen. Det blir bara fånigt lixom. Fast denna metod förutsätter ju att man verkligen VILL, annars är det ju lätt som en plätt å dra en visa.

Nu räcker det för den här gången
/evelina*

evelina* skrev:
> Det där med snusning är svårt, har bestämt mig
> igen för att sluta. Tog ett återfall i höstas när
> jag ver ensam, ledsen och sönder stressad. Det är
> som sagt efter ett tag som det bli jobbigt. De
> första månaderna går bra. Då är det lätt att säga
> nej för att man tycker att man är duktig å har
> slutat. Sen efter ett drygt år är det tom äckligt
> att snusa... Sen kommer det farliga. För nu har
> man ju slutat, det är ju äckligt, köjs av lukten
> bara. Så tar man en pris när man festar eller för
> att 'alla' kollegor snusar å man, så blir man lite
> dizzy å så unnar man sig lite nu och då...ja.
>

exakt den vägen har jag gått och är inne på nu och det suger :P imorrn är det nog

För elva månader slutade jag snusa. Satt på jobbet och skulle ta en prilla, men det var slut. Frågade en kollega, också slut. Fan, måste gå och handla men då bestämde jag mig: Nu får det fanimej vara slut med en last som styr ens liv. Så blev det och sen dess har jag bara luktat på snus. Och mår kanonbra - hjärtat går tungt när man hela tiden är sjukt nerdrogad med massiva mängder nikotin.

Innan jag slutade snusade jag i 20 år. Det första jag gjorde varje morgon var att ta en snus, och det sista innan sängdags var att lägga ut. Jag kommer aldrig att kunna ta en festcigg eller en snus nånsin mer, som en nykter alkis - men det är det värt!

bigmollo skrev:
> I crack finns det inget nikotin..

Schh...Spräck inte min hemlighet nu.

Fråga en vän om hjälp.... sedan så bränner han/hon dig några gånger på handen.. börja med 3 ggr i veckan lite då och då... Du lär aldrig vilja se cigg igen :) Inte heller din (föredetta) kompis =)

Lycka till!
PS. Sök vård om såren inte läker. =D

jag har snusat i 4 år... är 18 nu :P
de flesta polarna snusade och eller rökte på högstadiet men nu såhär i trean har jag bara nikotinfria polare... jag skall nog sluta nog efter läst den här tråden, synd att jag köpte en stock för nåra dar sen. kanske kan användas för att trappa ner snusandet :)
har för övrigt slutat snusa typ 3 gånger och varje gång har det fungerat med nedtrappning. det här med att se ner på de som feströker eller festsnusar skall jag göra efter jag slutat, verkar va ett bra tips då jag alltid börjat typ 3 månader senare med tanken "en cigg skadar ju aldrig... ahhh fan va gott det var, skall nog ta en till för vad kan ju det göra för skada?" F-A-S-T... igen...

skall nog kalkylera lite också, jag snusar relativt lite, endast ½dosa per dag. det blir runt 4 dosor/vecka. 4dosor gånger 52 veckor = lite drygt 200dosor per år. 200 gånger 25spänn = 5000:-!!!!!!!!

oh my god, jag skall sluta!

t0dy: Jag hade snusat i 21 år när jag la av. Jag kan ge dig ett till argument. Nämligen munhyigen! Mitt tandkött har krypit ganska högt upp och snusgroparna är djupa. Använde båda sidorna pga återkommande infektionet. Jag hade liksom JLarsson snus i från uppvaknandet till insomnig. Ut med den gamla och i med den nya, hela tiden. Helt sjukt igentligen. De sista åren sa inte ens tandläkaren nåt om snusningen, hade väl gett upp.

Jag är idag glad att jag slutat. Hade iofs hjälp av mina båda bröder eftersom de hade slutat och visat att det går utan större besvär (när man bestämt sig). Tack till er :) Och att jag la ner mer pengar på cykeln än tänkt, hehe.

Nä gå mot trenden och sluta nu du :)

du var mig en erfaren snusare ;) jo jag skall lägga av, jag har aldrig testat att lägga av abrupt, kanske borde testa det? isf kan jag sälja snuset till brorsan och köpa lite delar till min första hembyggda pannlampa :D

Seriöst, jag är oxå det. Jag äter godis säkert tre gånger om dagen minst...än mer nu i första skedet av sluta snusa projektet. Är jag mer beroende än dig då? ;o)

Ja fyfan så livet är. Under 25 år har jag lyckats hålla upp med rökningen i ungefär sammanlagt 5 år. Är nu vit igen sedan 2 månander tack vare nikko-tugg. det funkar faktiskt ganska bra. Till slut har man liksom separerat nikotinbehovet ifrån cigg o snus. Men det blir lätt en "vana" med tuggumina också.
Vet att det är möjligt att ta fram tobaksplantor med minimal nikotinproduktion, men det finns tydligen ingen marknad för en sån produkt. Fast tänk! Att kunna få ta en cigg till ölen utan att ramla dit. Oj, den ciggen skulle iallafall jag kunna betala en hel del för......

Håll ut
JT

<Att kunna få ta en cigg till ölen utan att ramla dit. Oj, den ciggen skulle iallafall jag kunna betala en hel <del för......

Fast om man jämnför med snus då, om det nu går. Så är de niccotinfria snuset ganska lamt och tråkigt. Smakar inte och känns inte som på 'riktigt', inte när man verkligen längtar. Vist funkar det för att dämpa värsta ha nått under läppen suget till vardags, fast då klarar man sig oftast helt utan oxå.

Jag har "slutat" 2 ggr. Båda gångerna inför en längre utlandsvistelse.

Jag har börjat 3 ggr. Det kan jag tala om hur det går till. Jo, världen är full med personer som misslyckats med att sluta snusa. Om det kommer en stackare som äntligen lyckats sluta kan ni ge er f*n på att projektet är i full gång. Syftet med projektet är att med alla tillåtna medel få dig att ta en prilla, för har du tagit din första är det fetkört. Som heroin (nej, jag har inte testat). Rätt tillfällen för att få upp återfallsprocenten är följande:

efter kaffet
efter maten
efter bakispizzan
på ett tråkigt möte på jobbet
när du är full
när du är ledsen
i bilen på väg till fjällen
när du är med vänner

Så vill du sluta, undvik övanstående situationer. Lätt som en plätt.

Har själv snusat i 15 år.

Johan

Slutade snusa i 24 tim för några v sedan, blev väldigt konstig skallen va inte alls med o kroppen kändes valium stinn..Men har lyckats dra ner på snuffen en halv dose istället för en om dagen och snart ska skiten väck för gott, bara en dose till o en o en o........

vito skrev:
Men har lyckats dra ner på
> snuffen

????!!!!!! sjuke jävel, jag trodde bara de va bigmollo som höll på med snuff....

Skrivet av Bianchi oskar idag 21:21

????!!!!!! sjuke jävel

Det var hårda ord.. spanka upp dig i brygga

Snuff är snus i näsan, inte bara filmer din lilla gottegris

"Är en finnig forumanvändare med en iller i byxan som inte kan tåla när några pratar om saker som jag inte känner till för då drabbas jag av Tourettes syndrom så jag får lite uppmärksamhet"

TiTeX skrev:
> man kanske skulle börja med nån drog för att visa
> att man är duktig när man slutar?
>
> "Är en både arrogant och gammal forumanvändare som
> kan vara väldigt jobbig"

Ja gör det du. Bigmollo kanske har något tips på kontakter i Hässelby ;)

Men om det är en pik till oss som skrivit att vi slutat efter si eller så många år så vill jag påpeka varför jag skrivit. Jag hoppas det kan stärka nån annan så den kanske får tips eller hopp eller motivation så den personen kan sluta. Jag behöver inte klappa mig på bröstet, det räcker med att höra arbetskamraters positiva omdömmen efter att jag slutat samtidigt som de inte har det. De som sitter i nikotinträsket tycker jag är duktig, jag är bara glad att äntligen vara ur det och klara mig utan.

Jag är 30år och har aldrig rökt eller snusat. Funderar på att börja med båda, bara för att blåsa rök på folk (helst på fd.rökare) utanför entreer, på jobbet osv. Vill även börja snusa så jag kan spotta ut snus i folks (helst fd.snusare) pappersåtervinningskartonger, på deras garageuppfarter och i deras trappuppgångar, i deras tak samt på andra strategiska ställen som snusare tycker det är helt ok att göra sej av med sina prisar på. Nej, jag är inte alls trött på dumheten som går ut över oss andra...

Jag hoppas verkligen att ni som vill sluta lyckas komma ifrån era beroenden. Lycka till! (fast det behöver ni inte om ni verkligen bestämt er)

Tillbaka
Topp