Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Om du tycker att det var paragrafrytteri så känn på den här: Böckling är definitionsmässigt rökt strömming eller sill. Rökt böckling, är den dubbelrökt?
Tänkt?
Böcklingen hade verkligen inte tänkt sig bli uppäten när den var en liten sill som oskullsfull och lycklig sam omkring i havet med alla sina vänner. Benen är helt enkelt firrens hämnd. :)
Det är värt besväret att rensa, Harri. God mat för en liten peng. Den kan t.o.m. vara relativt nyttig också.
Ett ultraenkelt alternativ kan ju annars vara rökta sardiner på burk. Bara att sluka hela. :-)
staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte så mycket kvicksilver i
> sill/strömming så man med lätthet kan bygga om
> dom till termometrar?
Har för mig att norrlandskusten låg illa till på kvicksilvret pga fabrikerna där, men att det var bättre söderut, dvs vi har själva varit ganska duktiga på att pyttsa ut kvicksilver i Östersjön, trots vår allmänt fina miljöprofil i Östersjöområdet.
Vic skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > staine skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > kvicksilver i sill/strömming
> >
> > Inte i havsfiskad sill.
>
>
> Tack för tippset, då ska jag se till att inte
> äta insjösill :)
Jag ser Östersjön som en enorm havsvik. Det blir lägre och lägre salthalt ju längre in i den man kommer. Längst uppe mot Haparanda är det bara nån promille salt. Jämfört med över tre procent i Skagerrak.
Måste svara på detta...... är gammal fiskhandlare.
1. Böckling smakar illa!!
2. Mosa loss benen med en gaffel och plocka ut de benen du ser
3. Ät inte böckling!!
4. Är den rensad och klar (fläkt) så kallas den på västkusten för kipper (eng).
I det moderna Sverige behöver vi inte längre äta övergödd rökt sommarsill som är för fet för att göra nått annat med. Vi har ju t.ex. hamburgare och andra godsaker som förgyller tillvaron.
grön orange skrev:
> Måste svara på detta...... är gammal
> fiskhandlare.
>
> MVH Fisken
Säg mig, som gammal fisknasare. Blev du någonsin av med lukten och hur kommer det sig att fisknasare så ofta är tjocka och jobbar i mjukisbyxor, är det kutym?
Känns som det vore en annan sorts firre som lockar............
Harr (Thymallus thymallus)
www.fiskbasen.se/harr.html
Harr Thymallus thymallus. Kännetecken: Känns lätt igen på den stora, höga ryggfenan, vilken liksom stjärtfenan skiftar i blågrått, purpur och lila. Kroppens färg ...