[OT] Roliga skyltar

[OT] Roliga skyltar
1731255669272.png

[OT] Roliga skyltar
Visa bilaga 736310
Med hjälp av chatGPT fixade jag en liten skylt och satte upp på en cykel/gå väg som är på min pendelväg till jobbet.
Historian bakom:
Nu under hösten är det någon oansvarig hundägare som inte plockat upp efter sin hund på den nämnda cykel/gå vägen.
Var på jag en mörk morgon är fullt koncentrerad på att undvika att gå i hundavföring och går med blicken ner i backen blir så fruktansvärt skrämd!
Det var ett vildsvin som grymtade till på mig precis bredvid vägen i ett buskage.
Var av jag ramlar raklång rätt ner på vägen. Det känns som en evighet innan jag inser vad som har hänt och får fart på kroppen och börjar springa. När väl adrenalinet lagt sig märker jag att jag iaf lyckats undvika hundbajs på både kropp och fötter.
Så denna skylten sattes upp mest för att hundägaren skulle tänka på att plocka upp efter sin hund med lite ironi istället för en arg lapp med ”plocka upp skiten efter din hund!” 😅
Vet du hur vildsvinbajs ser ut? Det kan vara grisskit du ser

[OT] Roliga skyltar
Visa bilaga 740725Världen förändras på ett sätt som jag inte känner mig trygg med.

#vilsen
Jag jobbade för ca 10 år sen på ett schweiziskt företag som hade slutat ta ordrar på fax på 90-talet och inte kommunicerade ut sitt faxnummer. Varje vecka på 2010-talet skickade svenska kunder ändå 50 ordrar per fax :')

Varje gång meddelade vi dem att de behöver lägga sin order på hemsidan eller ringa nästa gång.

[OT] Roliga skyltar
Fax används fortfarande inom Region Stockholm. Fyi (Har insider information.)
Det är väl fortfarande så att en del sekretessbelagda handlingar bara kan skickas med fax eftersom fax är notoriskt svåravlyssnat?

Vad beträffar ordrarna till det schweiziska företaget så misstänker jag att det är något ekonomisystem som är inställt på att automatiskt skicka allt med fax trots att det hade kunnat skicka en EDI-handling direkt. EDI är ju inte något nytt system men ibland är rutiner så himla svåra att ändra...

[OT] Roliga skyltar
Det är väl fortfarande så att en del sekretessbelagda handlingar bara kan skickas med fax eftersom fax är notoriskt svåravlyssnat?
Nja, det var sant förr men nog inte längre. Det är iaf 10-15 år sedan vi slutade skicka patentdraft till/från patentbyråerna med fax och gick över till krypterad mail istället. Svårt att se att det skulle gjorts om inte säkerheten var minst lika bra.

[OT] Roliga skyltar

Vad beträffar ordrarna till det schweiziska företaget så misstänker jag att det är något ekonomisystem som är inställt på att automatiskt skicka allt med fax trots att det hade kunnat skicka en EDI-handling direkt. EDI är ju inte något nytt system men ibland är rutiner så himla svåra att ändra...
Det är svårare att lyssna av den enklaste krypterade e-posten gentemot fax. Fax är helt okryperat och mycket enkelt att avlyssna.

[OT] Roliga skyltar
Det smartaste är väl ändå att skicka brev skrivet med citronsaft som vid leverans värms upp i ugn för att det hemliga ska kunna läsas. Brevet skickas naturligtvis med kamouflagemålad brevduva som lärt sig flyga under radarn.

Tillbaka
Topp