Per skrev:
-------------------------------------------------------
> Lustigt, att våra vänner i Zermatt säger att
> förra året var uruselt. Att det inte kom mer
> snö än vad som hade kommit i januari. Pister som
> Chamois förblev stängda hela säsongen.
Förra året var en dålig säsong, men det snöade garanterat mer än i januari i Zermatt. Som sagt, det kom ett ordentligt dump över hela Alperna i februari (de enda som missade var orterna i södra Frankrike). Området runt Chamois-pisten var fullt åkbar i mars då det kom ytterligare två dump. Samt ett till i slutet av april och början på maj. Jag tror t.ex. inte det här är de enda spåren som lagts mellan januari och mitten av mars uppe på Theodul-glaciären:
(mina spår lookers left)
> Och, det är väl för att det är så kul att åka på is
> som man byggt ut snökanonssystemen för enorma
> belopp. 60 procent av pisterna är ju antingen
> konstsnö eller glaciär, och det som är på
> glaciär är huvudsakligen ointressant utom för
> nybörjare. Undantag, Triftji och Spiegelwand (som
> inte varit öppen på många år).
Jag gissar att runt 90% av skidområdena i både Alperna och Skandinavien har satsat på konstsnö-anläggningar för att kunna "garantera" åkning med början på jullovet och sen hela säsongen fram till veckan efter påsk. Triftji har varit öppen åtminstone de två senaste säsongerna (långtifrån hela året dock). Spiegelwand funkade åtminstone senaste säsongen om man åker med nån som vet var glaciärsprickorna är. Vad har det med diskussionen (eller för den delen Romme :) att göra?
Jag kom nyss tillbaka från en vecka i Utah (Wasatch) och även där har de snö-kanoner (i Solitude och Brighton, såg dock inga i Alta eller Snowbird).
För övrigt låter det som att:
a) Du borde vidga dina vyer i Zermatt. Träden vid Schwarzee, åkningen runt Rote Nase-liften (hela det facet egentligen men se upp för klippor under snön), osv...
b) Testa fler ställen än Chamonix och Zermatt i Alperna. För offpist-åkning är det två av de sämsta ställena att åka till om man inte åker med folk med riktigt bra lokalkännedom (och även då är båda de ställena sämre om du frågar mig jämfört med de orter som cruxet nämner).
Eller förresten, vid närmare eftertanke: Åk till Åre. Alperna är grymt överskattat. Särskilt orterna i Frankrike och Schweiz. Österrike kan duga i nödfall.