[ot?] Rösta om tidsomställningen.

janolle sa:
Jag vill ha normaltid Som pensionär vill ja inte att det skulle va mörkt till kl 10:30 på vintern;om det nu skulle va sommartid på vintern.
Med normaltid slipper man ju dessa extremt varma kvällar solen hinner ju gå ned bakom trädet en timme tidigare.
Som pensionär har du åas inget som hindrar dig från att vrida dygnet så att det passar dig oavsett vad klockan är.

me.I.am sa:
Försökte med lite ironi, tyckte egoist-mörkt-halva-dagen-argumentet var ganska... lustigt för att uttrycka mig diplomatiskt. Men det var kanske ironiskt det med, vad vet jag...
Det här är ett sånt ämne där jag inte ens försöker ha ironi-radarn påslagen :-P

Menvaf... är det bara jag dom gillar att kliva upp halv fem och cykla några timmar innan resten av världen vaknat?

Normaltid till folket!

Rattnalle sa:
janolle sa:
Jag vill ha normaltid Som pensionär vill ja inte att det skulle va mörkt till kl 10:30 på vintern;om det nu skulle va sommartid på vintern.
Med normaltid slipper man ju dessa extremt varma kvällar solen hinner ju gå ned bakom trädet en timme tidigare.
Som pensionär har du åas inget som hindrar dig från att vrida dygnet så att det passar dig oavsett vad klockan är.
Det har du rätt i men det blir lite problem med övriga samhället. En av mina cykel kompisar ändrar aldrig klockan till sommartid
har fö aldrigt gjort.

Jag finner åskådningen att det skulle vara egoistiskt att fokusera på andra perspektiv än Norrland, midvinter och jobba tidigt/vara morgonpigg lite lustig. Dels då snötäcket lyser upp rätt bra (jag har själv växt upp i Dalarna och kompletterat med två vintrar i Boden, så internetspekulerar inte). Men också då detta är ett cykelforum, vi alla är cyklister och mig veterligen cyklar rätt få i Norrland mitt i vintern.

Motfrågan vore kanske om det inte vore hemskt egoistiskt att missunna hela södra Sverige, där vi cyklister faktiskt cyklar MTB i princip året om, och där majoriteten av svenskarna och därmed oss cyklister bor, möjligheten att cykla efter jobbet hela hösten och våren bara för att ni morgonpigga norrlänningar ska ha lite dagsljus till jobbet, där snön ändå lyser upp.

Kram!

Omställningen i sig tycker jag bara är jobbig en dag, så den har jag inte ont av (utom när den förb vintertiden kommer..). Så jag rangordnar hur JAG skulle vilja ha det:
1 Eternal summertime of the spotless mind
2 Som nu
3 Evig vintertid, ve och fasa. Pannlampa i Augusti, mörker 1430 i midvintern, vakna 04 i tältet på sommaren etc

Jag är inne på dynamisk tid, på vintern kör man kortare dygn, kanske på 22-23h och på sommaren kör man längre dygn 25-26h....

Det vet ju alla att vi morgonpigga är bättre och moraliskt högre stående än de som inte har självkontroll nog att kliva upp/gå och lägga sig i rimlig tid.

Normaltid året runt skulle således vara en välgärning för alla dessa stackare med begränsad moral och självbehärskning.

Lars.E sa:
h.g.j sa:
Under själva vintern är det spelar det väl ingen roll heller om solen är uppe 11 - 14 eller 12 - 15...

Däremot tycker jag att det spelar roll på hösten. Man får kortare och kortare tid på sig att göra något i ljuset efter jobbet, och sedan kommer tidsomställningen och tar det sista lilla ljuset man har.
Sedan hade ju ljuset efter jobbet kommit tillbaka tidigare på våren om man inte haft vintertiden då. När omställningen sker har det redan varit ganska ljust efter jobbet ett tag, så då märker man inte så mycket av omställningen.
Hade tidsomställningen till vintertid skett en månad senare och sommartiden kommit tillbaka en eller två månader tidigare så hade det passat mitt lilla ego bättre. Men bäst hade ändå sommartid året om varit :)
Håller med dig till fullo Lars! Lite mer ljus lite senare in på höst- och vårkvällar skulle öka livskvaliteten betydligt. Under midvintern är det mörkt oavsett.

Det skall var ljust på tidig morgon. Helst av allt skulle jag vilja ha förskjuten arbetstid som normal. Det skall vara ljust en stund när jag inte är på jobbet och resa i en riktning skall ske i dagsljus. Därmed slipper jag en massa trafik också. Önskedröm.

Peth sa:
Det vet ju alla att vi morgonpigga är bättre och moraliskt högre stående än de som inte har självkontroll nog att kliva upp/gå och lägga sig i rimlig tid.

Normaltid året runt skulle således vara en välgärning för alla dessa stackare med begränsad moral och självbehärskning.

?

Peth sa:

Nej nej, vi är livsnjutare, konstnärer. Men det är väl något som ni fyrkantiga paragrafryttare inte kan förstå.

Mest fascinerande med denna tråd är ändå vad dom i ekorrhjulen i denna tråd har för jobb, som tydligen inte kräver vare sig dagsljus, vilja eller den minsta ork för att kunna prestera under arbetstiden.
Man kan tro att det handlar om professionella cyklister som vill maxa sin träning på bästa tiden på dygnet för att dra in kulorna för att sen softa resten av dygnet med barnlämning och jobb mitt i natten ...

hm sa:
Mest fascinerande med denna tråd är ändå vad dom i ekorrhjulen i denna tråd har för jobb, som tydligen inte kräver vare sig dagsljus, vilja eller den minsta ork för att kunna prestera under arbetstiden.

Vanliga kontorsjobb eller inomhusjobb (t ex nästan alla serviceyrken) kräver inte dagsljus. Vad får du vilja och ork ifrån? Hittade du bara på det?

Det här är ett cykelforum, så rätt naturligt att diskussionen utgår från den aspekten. Men jag utgår även ifrån att en majoritet jobbar inomhus och därmed blir jobbaspekten rätt sekundär ur ett rent ljusperspektiv.

me.I.am sa:
Peth sa:

Nej nej, vi är livsnjutare, konstnärer. Men det är väl något som ni fyrkantiga paragrafryttare inte kan förstå.

Ja, det var väl ungefär samma som jag skrev.

:-)

Om man skall se lite seriöst på det hela. Var det inte från början för att minska typ elförbrukningen i industrin som sommartid infördes? Eller det är en "skröna" eller efterkonstruktion? Ganska säker på att jag hört den förklaringen.

me.I.am sa:
Om man skall se lite seriöst på det hela. Var det inte från början för att minska typ elförbrukningen i industrin som sommartid infördes? Eller det är en "skröna" eller efterkonstruktion? Ganska säker på att jag hört den förklaringen.
Det infördes ju i relativt modern tid. Alla moderna industrier är väl byggda så man knappt vet om det är dag ute ens..

Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Det infördes ju i relativt modern tid. Alla moderna industrier är väl byggda så man knappt vet om det är dag ute ens..

Sverige var inte först (tror jag), kommer dock inte ihåg var det fanns innan. Tror att i länder där man inte har de stora svängningarna i soluppgång/nergång så vinner man nog en del på att sno en timma ljus från vargtimmarna. I Sverige känns det mest aktuellt runt vår/höstdagjämningen plus/minus någon månad.

hm sa:
Man kan tro att det handlar om professionella cyklister som vill maxa sin träning på bästa tiden på dygnet för att dra in kulorna för att sen softa resten av dygnet med barnlämning och jobb mitt i natten ...

I mitt fall är det så att jag anser mig må bättre av dagsljus året om. Mitt arbete erbjuder inte så mycket av den varan på vintern. Med resor blir det så att det är mörkt till jobbet, artificiellt på jobbet och mörkt hem. Jag har halva semestern på vintern. Dels för att hjälpa mina arbetskamrater som har barn och måste vara lediga på sommaren men också för att kunna åka och få lite sol och träning. Jag kan lova att jag varken jobbat lite eller soft i mitt liv hittills.

Hasse#7 sa:
hm sa:

I mitt fall är det så att jag anser mig må bättre av dagsljus året om. Mitt arbete erbjuder inte så mycket av den varan på vintern. Med resor blir det så att det är mörkt till jobbet, artificiellt på jobbet och mörkt hem. Jag har halva semestern på vintern. Dels för att hjälpa mina arbetskamrater som har barn och måste vara lediga på sommaren men också för att kunna åka och få lite sol och träning. Jag kan lova att jag varken jobbat lite eller soft i mitt liv hittills.

I takt med att industrialiseringen går framåt tror jag att det kommer att dyka upp arbetsplatser där man inte är beroende av dagsljus. Kan låta som ren science-fiction, men vänta och se!

H. sa:
NAnders sa:
Kan inte alla som vill ha sommartid året om bara gå upp en timma tidigare? Problemet löst.

Fixar du öppettider på skolorna, butikerna och mina arbetstider då, så kan jag gå upp en timma tidigare.

Jag betvivlar att du masar dig upp en timme tidigare ändå.....

I övrigt är väl allt ganska frivilligt idag. Passar inte dina arbetstider den livsstil du vill ha? Byt jobb. Passar inte dagisets öppettider? Byt dagis, alternativt skaffa inte barn. Allt är valfritt och anpassningsbart om man bara vill.

De flesta är väl överens om att det är korkat att ställa om klockan 2ggr/år?

Ni som då tycker att det borde vara normaltid året runt, vilka argument har ni?
Varför är konstant sommartid sämre än konstant normaltid tycker ni?

eketjall sa:

Normaltid för jag har hellre ljust när jag är vaken, den lilla tid det nu har nån betydelse.

På vintern om jag tvingas välja mellan ljust på morgonen eller ljust 1 timma längre på em så väljer jag på morgonen = normaltid. När det väl är ljust på morgonen med marginal så har jag gärna sommartid.

Tycker inte det är några problem med omställningarna.

42Hz sa:
eketjall sa:

Normaltid för jag har hellre ljust när jag är vaken, den lilla tid det nu har nån betydelse.
+1

eketjall sa:

Kan vi inte ställa om 1gång per år istället? Köra vartannat år. Alla nöjda? :)

42Hz sa:
eketjall sa:

Var bor du och när är du vaken?

eketjall sa:
42Hz sa:
eketjall sa:

Var bor du och när är du vaken?

I Sverige, på dagen. :)

Skåningarna bör väl få bestämma detta, känns som att det kan kvitta för norrlänningar. "Nä jag vill att man skall skymta solen klockan 12 istället för klockan 13", spelar roll liksom.

Tillbaka
Topp