[OT] Rostlagningsmetod bil besiktning

Snuten

Aktiv medlem
Hej

Var och besiktigade min gamla bruksbil i torsdags. Fick en anmärkning (minns inte om han kallade det anmärkning, alltså ngt att ha koll på och helst åtgärda, men INTE ombesiktning) på rost i tröskellåda och (allvarligare) innanför tröskellådan framför vänster bakhjul.

Jag undrar nu om rostskador på bärande strukturer måste svetsas eller om man kan nita eller bulta istället. Ngn inbillade mig att det krävs svets för att man skall anse skadan åtgärdad, men är det verkligen så?

Har förresten lagat en fjäderbensinfästning med grova nitar, bultar och kraftig rostfri plåt en gång med bra resultat. Den satt dock så dolt att jag inte tror att besiktningen någonsin upptäckte lagningen. Blev starkare än original skulle jag tro.

Hej

Var och besiktigade min gamla bruksbil i torsdags. Fick en anmärkning (minns inte om han kallade det anmärkning, alltså ngt att ha koll på och helst åtgärda, men INTE ombesiktning) på rost i tröskellåda och (allvarligare) innanför tröskellådan framför vänster bakhjul.

Jag undrar nu om rostskador på bärande strukturer måste svetsas eller om man kan nita eller bulta istället. Ngn inbillade mig att det krävs svets för att man skall anse skadan åtgärdad, men är det verkligen så?

Har förresten lagat en fjäderbensinfästning med grova nitar, bultar och kraftig rostfri plåt en gång med bra resultat. Den satt dock så dolt att jag inte tror att besiktningen någonsin upptäckte lagningen. Blev starkare än original skulle jag tro.
Att du har gjort såkallade bonnalagningar förr är inget facit. Du behöver svets :) Den "går ju" till nästa besiktning, så ska bilen inte på skrot är det väl värt att försöka ta tag i det. Rost är skitjobb som stora verkstäder helst inte vill ta i.
Har du någon bekant som kan hjälpa dig?

Att du har gjort såkallade bonnalagningar förr är inget facit. Du behöver svets :) Den "går ju" till nästa besiktning, så ska bilen inte på skrot är det väl värt att försöka ta tag i det. Rost är skitjobb som stora verkstäder helst inte vill ta i.
Har du någon bekant som kan hjälpa dig?

Har svetsat en hel del MIG på gamla bilar förr, men har inte längre tillgång till svets. Skulle såklart föredra att få skadorna svetsade. Funderar på om bästa kompromissen är att jag rensar upp och förbereder inför svetsjobbet, och sedan låter en riktig verkstad göra själva svetsjobbet. Därefter skulle jag kunna följa upp med rostakyddsbehandling, spackel och målning.

Har svetsat en hel del MIG på gamla bilar förr, men har inte längre tillgång till svets. Skulle såklart föredra att få skadorna svetsade. Funderar på om bästa kompromissen är att jag rensar upp och förbereder inför svetsjobbet, och sedan låter en riktig verkstad göra själva svetsjobbet. Därefter skulle jag kunna följa upp med rostakyddsbehandling, spackel och målning.
Låna/hyr en svets och gör det själv, om du har kunskaper och möjlighet. Jag tror att det kan bli svårt att hitta någon som kan tänka sig att göra arbetet till rimligt pris.

Hörde en gång en kille som tvärsäkert sade att ”nya bilar inte rostar”, men så är tyvärr inte fallet. Pratar man med slumpmässig besiktningsman, eller har mekat med moderna bilar själv, står det snart klart att jo, det gör de.

Senast redigerad av en moderator:
Eller kanske Jula?!
Denna modell går att köra utan gas om man vill. Har aldrig provat det, är det verkligen ok? Kan tänka mig att tråden är mkt dyrare om man kör utan gas, men det kanske ändå är vettigt om man bara kör lite hemmasvets ibland till husbehov, eller?

allt går ju att laga eller renovera, men fundera på om jobbet är värt tidinsatsen. kalkylera in det som snart tillkommer på andra platser.

förstås är det en ovanlighet eller pärla så kör:) men gör jobbet ordentligt.

Rost på underrede och bärande konstruktioner är inget vidare. Skära bort och svetsa ny plåt, men frågan är vart man hittar frisk plåt? Förmodligen kex lite här och var.

Gör man inte jobbet själv blir det dyrt som någon skrev inte så många som vill hålla på med rost heller.

Fundera på om det är värt det.

Rost på underrede och bärande konstruktioner är inget vidare. Skära bort och svetsa ny plåt, men frågan är vart man hittar frisk plåt? Förmodligen kex lite här och var.

Gör man inte jobbet själv blir det dyrt som någon skrev inte så många som vill hålla på med rost heller.

Fundera på om det är värt det.
Det där med om något är värt arbetsinsatsen eller inte är lite komplicerat, tycker jag. Vissa resonerar som att man ska prissätta sin tid efter den taxa som man tar på sitt arbete. ”Det är bättre att jag fakturerar fyra timmar till på mitt vanliga jobb och lejer bort reparationen.” Så gör aldrig jag, jag ser ett egenvärde i att göra saker själv, att lära mig nytt och så vidare. De enda grejer jag lejer bort är sådant jag inte klarar själv.

Att ha en svets är ju alltid bra, dessutom! ?

Det där med om något är värt arbetsinsatsen eller inte är lite komplicerat, tycker jag. Vissa resonerar som att man ska prissätta sin tid efter den taxa som man tar på sitt arbete. ”Det är bättre att jag fakturerar fyra timmar till på mitt vanliga jobb och lejer bort reparationen.” Så gör aldrig jag, jag ser ett egenvärde i att göra saker själv, att lära mig nytt och så vidare. De enda grejer jag lejer bort är sådant jag inte klarar själv.

Nej det är inget alternativ för mig att jobba extra på mitt vanliga jobb för att sedan köpa tjänster av andra. Jag är en vanlig knegare och det är enklast om jag själv försöker göra det där extrajobbet om det går.

Svetsen är kanske det minsta problemet när jag funderar på saken. Det stora problemet är nog egentligen att jag inte har tillgång till lift eller oljegrop hemma. Det kan bli svårt att komma åt och jobba ordentligt.

haha, jag lejer i första hand bort sådant som jag tror andra klarar:)

i det ingår att jobbet som lejs bort bör vara avgränsbart och definierat. är det oklart blir resultatet oklart; och dyrt.

en svets hör till livets nödtorft, och vid minsta ursäkt bör man skaffa en?

Verkar ju gå att hyra hall med billyft :)
Än så länge… OKQ8 gör ju sitt yttersta för att kunna skrota dem. Ursprungligen hade de lyft på alla platser, sedan tog de bort de flesta så det numer finns 1-2 st per hall. Sedan införde de extra ”startavgift” på lyften, 60kr (utöver hallhyran på 3kr/minut). I våras såg jag att min lokala OKQ8 med två lyftar förbjudit oljebyten på lyftarna (vilket väl är typ de jobb som går att göra på deras lyftar eftersom bilen står på hjulen när den lyfts). Sedan i somras har de nu också höjt ”startavgiften” för lyft till 200kr. Kan inte se det som nåt annat än att de vill ”döda” marknaden och kunna skrota lyftarna.
Några andra ställen där det går att hyra lyft känner jag inte till. Om nån vet nåt i Uppsala- eller Bollnästrakten, hojta till!

Nej det är inget alternativ för mig att jobba extra på mitt vanliga jobb för att sedan köpa tjänster av andra. Jag är en vanlig knegare och det är enklast om jag själv försöker göra det där extrajobbet om det går.

Svetsen är kanske det minsta problemet när jag funderar på saken. Det stora problemet är nog egentligen att jag inte har tillgång till lift eller oljegrop hemma. Det kan bli svårt att komma åt och jobba ordentligt.
Det är hanterbart. Finns ramper att köra upp på. Säkra med bra pallbockar.

haha, jag lejer i första hand bort sådant som jag tror andra klarar:)

i det ingår att jobbet som lejs bort bör vara avgränsbart och definierat. är det oklart blir resultatet oklart; och dyrt.

en svets hör till livets nödtorft, och vid minsta ursäkt bör man skaffa en?
En? Men snälla..... Det vore ju som att ha EN cykel!

Klart det ska svetsas, men... kan det inte vara ett fall för låna verktyg-tråden?
Frun tycker att jag skall låna en svets. Tycker dock att det är lite bökigt. Då skall man plötsligt bli klar på kort tid och lämna tillbaka. Jag kan inte jobba så.
Plus att det ju vore lite kul stt ha en...

Vet att min far klippte bort rostiga delar under bilen och kladdade på nåt för att dölja ingreppet för besiktningen som inte fattade att det borde funnits plåt där det nu var tomt. Det här var väldigt länge sen och kanske inget att rekommendera...

Frun tycker att jag skall låna en svets. Tycker dock att det är lite bökigt. Då skall man plötsligt bli klar på kort tid och lämna tillbaka. Jag kan inte jobba så.
Plus att det ju vore lite kul stt ha en...
Ja, det där med tidspress är jobbigt och är anledningen till att jag sällan hyr prylar. Jag tänkte mest att du kunde spara pengarna till något mer udda, som en plasmaskärare till exempel. (Som vi andra kan låna ?)

Vet att min far klippte bort rostiga delar under bilen och kladdade på nåt för att dölja ingreppet för besiktningen som inte fattade att det borde funnits plåt där det nu var tomt. Det här var väldigt länge sen och kanske inget att rekommendera...
En klassiker! Eller bygga upp med plastic padding och sen kladda på olja och stänka på grus ?

Vad tar en verkstad för att byta tröskellådan? Jag tänker att lådan kanske inte är så stor och rost sprider sig.
Först kanske du skulle göra en bedöming på just det, utbredningen.

Hur länge har du tänkt ha bilen? Är det bara för att hålls liv i den ett år till så det ju bara att fuska ihop det med popnit och underredsmassa

För en massa år sen hade jag en Ford scorpio kombi ( sjukt stor å perfekt cykeltransportbil) men som vanligt med äldre bilar så rostade den och jag fick oxå såna bra att veta anmärkningar, husomhaver så kollade jag in bäst i test av rostskydd och linolja vann , köpte linolja en pumpsprayflaska borrade små hål å sprayade flödigt , den gick iallafall två besiktningar till utan att den hade blivit sämre rostmässigt .
En bonus är att det luktar ganska gott???

Köp dig en ESAB caddy 160i, mer svets än så behövs inte för en lekman, knappt så proffs behöver mera. DU har svets livet ut och behöver inte heller lära dig ställa in den, är inte känslig för rost heller, har haft min i 10 år och det är väl spenderade pengar. Lagar du din egna bil på just den punkten du skrivit om har du nästan "betalt" grejorna genom att inte leja någon. Mvh

Köp dig en ESAB caddy 160i, mer svets än så behövs inte för en lekman, knappt så proffs behöver mera. DU har svets livet ut och behöver inte heller lära dig ställa in den, är inte känslig för rost heller, har haft min i 10 år och det är väl spenderade pengar. Lagar du din egna bil på just den punkten du skrivit om har du nästan "betalt" grejorna genom att inte leja någon. Mvh

12.100 kr på eBay, men man kan ju leta beg iofs. Får tänka lite.
Tänkte att det vore bra om man slapp gasflaskan. Det blir inte många decimeter svetsande i framtiden som jag bedömer det, så dyr tråd är nog inget större problem.

Skall snacka lite med "min" bilmek också. Han berättade en gång att han svetsat skottsäkra förstärkningsplåtar på bilar under bosnienkriget så han vet kanske hur man svetsar:)

Vad heter motsvarande aktuell modell?

Vad heter motsvarande aktuell modell?

C160i heter den. Utgått den med nu, går fort.

Caddyn är fantastisk.

Senast ändrad:
Tyvärr så antecknade besiktningsmannen felet.

Tjena!

Du har fått en såkallad "bra att veta", syns inte mer än på ditt egna protokoll, vi ser inte det nästa år.
För att svara på grundfrågan så måste det svetsas, typ bara golv som är tillåtet att popnita då man kan lägga en plåt ovanpå med bra överlapp och då bra hållbarhet.

Jag kör med Lidls svets som kostar typ 1500:- och tycker jag får rätt bra resultat. Inget jag skulle svetsa synlig plåt på en fin bil med, men till balkar och hjulhus så funkar den utmärkt, lätt att använda.
Har lagat mer än en bil på pallbockar, är väl inte jättekul att ligga under och svetsa men det fungerar. Nuförtiden har jag ju tillgång till lyft, men det är inte helt smidiga lyftar på jobbet, så de blir lite lösning med pallbockar iallafall för vissa jobb.

Tjena!

Du har fått en såkallad "bra att veta", syns inte mer än på ditt egna protokoll, vi ser inte det nästa år.
För att svara på grundfrågan så måste det svetsas, typ bara golv som är tillåtet att popnita då man kan lägga en plåt ovanpå med bra överlapp och då bra hållbarhet.

Jag kör med Lidls svets som kostar typ 1500:- och tycker jag får rätt bra resultat. Inget jag skulle svetsa synlig plåt på en fin bil med, men till balkar och hjulhus så funkar den utmärkt, lätt att använda.
Har lagat mer än en bil på pallbockar, är väl inte jättekul att ligga under och svetsa men det fungerar. Nuförtiden har jag ju tillgång till lyft, men det är inte helt smidiga lyftar på jobbet, så de blir lite lösning med pallbockar iallafall för vissa jobb.
Tack!

Köpte mig en "pinnsvets" på jula. 1799:- med avbländande svetsmask. Inte optimalt för tunn plåt men nån utmaning ska det väl vara? ;)

1724851064804.png

Köpte mig en "pinnsvets" på jula. 1799:- med avbländande svetsmask. Inte optimalt för tunn plåt men nån utmaning ska det väl vara? ;)

Visa bilaga 722362
Jag använde exakt en sån för att svetsa framvagnsbalken på vår Kia, på pallbockar. Nu kan inte jag direkt svetsa men att svets så tunt som en tröskel med en sån låter väl jävligt svårt?

För alls få det gjort på ett bra sätt krävs att man gjort bedömningen av hur långt in man måste gå för att hitta frisk plåt att fästa i. Ett tredimensionellt tänkande skadar inte för att förstå lager och fästpunkter. Allt som blir varmt måste vara blottlagt, rent, underredsmassa samt ljudisolering, och mattor måste tas bort, eller flyttas undan. När man rensar sig in behöver man en borrmaskin för att borra ur punktsvetsar, en kapmaskin för att kapa av mitt i plåtar och en slipmaskin eller slipskiva för att ta fram ren fin plåt. Det är opraktiskt att förstöra eller pilla sönder det man tar bort, det utgör mall för det bakom som måste lagas först. Ta bort minuspol på batteriet, fixa en jordpunkt som står i direkt förbindelse med svets stället, inga lager eller annat mellan som kan få lokal ljusbåge. När man är nere i botten av problemet bygger man med plåt man mallar, formar och anpassar själv. Starkast blir det om man punktar i hål man gjort med en speciell tång eller borrat. Plåtarna måste ligga dikt an vid svetsningen. Använd tång, tving, skruv, eller fantasifull hävstång till detta. Har man tur kan man hitta ekonomiplåt som passar till synliga ytor, det är mycket lättare att få till, använd bara det som behövs, inte hela. Svetsa med MIG, det är enklast, och självklart blir det bäst om man provar bitar bredvid innan man börjar på bilen. Undvik i möjligaste mån svetsning under-upp, det är svårast och man bränner sig mest.
Sen är det mer saker efter detta, men som beslutsunderlag om man vill genomföra, är det en bra början tror jag.

Senast ändrad:
Jag använde exakt en sån för att svetsa framvagnsbalken på vår Kia, på pallbockar. Nu kan inte jag direkt svetsa men att svets så tunt som en tröskel med en sån låter väl jävligt svårt?
Njae, det är inte tröskeln som ska svetsas, det är fästen i bakvagnen, men känner jag mig tursam kanske jag testar trösklarna också. =)
IMG_20240827_171723097.jpg

För alls få det gjort på ett bra sätt krävs att man gjort bedömningen V hur långt in man måste gå för att hitta frisk plåt att fästa i. Ett tredimensionellt tänkande skadar inte för att förstå lager och fästpunkter. Allt som blir varmt måste vara blottlagt, rent och underredsmassa samt ljudisolering och mattor måste tas bort eller flyttas undan. När man rensar sig in. Behöver man en borrmaskin för att borra ur punktsvetsar, en kapmaskin för att kapa av mitt i plåtar och en slipmaskin eller slipskiva för att ta fram ren fin plåt. Det är opraktiskt att förstöra eller pilla sönder det man tar bort, det utgör mall för det bakom som måste lagas först. Ta bort minuspol på batteriet, fixa en jordpunkt som står i direkt förbindelse med svets stället, inga lager eller annat mellan som kan få lokal ljusbåge. När man är nere i botten av problemet bygger man med plåt man mallar, formar och anpassar själv. Starkast blir det om man punktar i hål man gjort med en speciell tång eller borrat. Plåtarna måste ligga dikt an vid svetsningen. Använd tång, tving skruv eller fantasifull hävstång till detta. Har man tur kan man hitta ekonomiplåt som passar till synliga ytor, det är mycket lättare att få till, använd bara det som behövs, inte hela. Svetsa med MIG, det är enklast, och självklart blir det bäst om man provar bitar bredvid innan man börjar på bilen. Undvik i möjligaste mån svetsning under-upp.
Sen är det mer saker efter detta, men som beslutsunderlag om man vill genomföra, är det en bra början tror jag.
Har man "tur" tar det eld och man får ut på försäkringen! ? Nä, heta arbeten ska man vara försiktig med! Säger bara Oceania...

Bara för att få en referens, hur gammal är den när den ser ut sådär?
(var väl en Kia om jag minns rätt fr andra tråden)

Tillbaka
Topp