OT - Rullskidor

Oooh

Aktiv medlem
OT - Rullskidor
Jag har aldrig ens provat ett par rullskidor men funderar nu på att köpa ett par, när man byggt en rullskidsspår/bana nära landet.

Är de värt att köpa typ de billigaste jag hittade på nätet Decathlons, Inovik XC SR Classic 500 eller bör jag köpa ett dyrare, med mer kvalitet.

OT - Rullskidor
Jag har ett par för skateåkning. De är lite läskiga när man är ovan. Jag minns inte märke, men jag skulle inte vilja ha något som kan gå sönder när man åker. Det gör troligen ont. Tror inte detta hjälpte dig tyvärr.

OT - Rullskidor
Jag har aldrig ens provat ett par rullskidor men funderar nu på att köpa ett par, när man byggt en rullskidsspår/bana nära landet.

Är de värt att köpa typ de billigaste jag hittade på nätet Decathlons, Inovik XC SR Classic 500 eller bör jag köpa ett dyrare, med mer kvalitet.
Borde finnas en del begagnat att få tag på för folk brukar ledsna. Tror inte man behöver oroa sig för kvalitet på de billigare, utan det är åkkänslan som skiljer.

Det är bättre känsla med de dyrare som har flex som en riktig skida, och kör man på kass asfalt är de bättre på att ta bort vibrationer, och kan nog vara lite enklare att manövrera också. Jag har kört en del på billiga med aluminiumstomme, tyvärr inte provat de dyrare. För klassisk tycker jag de duger helt ok, särskilt om man mest bara stakar, har bra asfalt att köra på och inte håller på och kör tekniskt i utförsbackar och så. Åkkänslan när man diagonalar är väl sådär, lätt hänt att man lär sig dålig teknik eftersom man inte behöver trampa fast fästvallan i snön med en rullskida, men gissar att de dyra inte göra någon skillnad där, förutom att man känner flexet i skidan när man trampar ifrån på liknande vis som vid riktig diagonalåkning.

OT - Rullskidor
Jag borde kanske hyra o prova ett par innan jag köper. Se om de är ens grej överhuvudtaget.

Jag tänkte först att de borde finnas massor på blocket o man borde kunna göra ett fynd där. Men de som fanns där var i stort sett samma prisklass med Decathlon eller så är de riktigt gamla.

Men om man köper ett äldre par, är de nåt som slits o bör underhållas. Jag tänker lager eller hjul? eller vad ska jag kika på?

OT - Rullskidor
Jag har kört på både med alu-stomme och nu på Elpex med kompositstomme, Evolution X. Det är stor skillnad på känsla och dom är bättre på att ta bort vibrationer från ojämn asfalt.

Ska du åka mer regelbundet och gillar bra grejer, köp lite dyrare. Vill du bara ha lite stakträning då och då duger nog vad som!

Kan vara värt att prova lite trögare hjul också beroende på hur kuperat det är där du ska åka.

Se till att ha en bra diamantfil också, så att du alltid har vassa stavspetsar!

OT - Rullskidor
Ja, lager och hjul slits och det är där kostnaden ligger. Det är nästan så det lönar sig att köpa nya rullskidor om man hamnar i läget man behöver nya hjul och lager på båda skidorna.
XXL brukar ibland ha kampanj på ex.vis Swix eller Swenor med bindning för typ 1999kr eller ibland t.o.m. 1499kr.

Ser nu att Declathon inkluderar bindning för 1399kr, så det är ett bra pris. Ser också att de har hjul för 249kr, och det är ett par (fram- och bakhjul till en skida), vilket är sjukt billigt. Jag skulle nog gå på den om jag var ute efter att testa. Som sägs ovan är det skillnad på alu- och kompositstomme, men även priset skiljer. De XXL-kampanjer jag nämner ovan är även det med alu-stomme. Ska man ha komposit är det nog uppåt 2500-3000kr med bindning som gäller.

Tillbaka
Topp