[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Jag snittar på 161 de senaste åren, upp mot 170 när jag springer på lite och om jag springer väldigt långsamt är det ner not 155 till och med.

Sen tänker jag att min kroppslängd borde påverka vad som är optimalt med, jag är ju en bra bit över 190 cm lång.

Jag snittar på 161 de senaste åren, upp mot 170 när jag springer på lite och om jag springer väldigt långsamt är det ner not 155 till och med.

Sen tänker jag att min kroppslängd borde påverka vad som är optimalt med, jag är ju en bra bit över 190 cm lång.
Utan att se vinklar och liknande vid löpningen så kanske det är bra, kanske det är mindre bra. Det handlar ju om att leder och muskler ska få jobba inom spann de inte blir skadade av. (Om vi tänker skaderisk. Inom spann de är effektivast om man tänker m/s.)

Vad får du för steglängd med 155 i stegfrekvens? Med långa ben så kan ju isättnings- och frånskjutsvinklar ändå vara ok, om längden på steget skalar med längden på kroppsdelarna så att säga.

Så låg frekvens är ovanligt, det korta rundor i jättelågt tempo (typ 6:30). De jag hittar ligger på 102 centimeter. Steglängden verkar inte variera så mycket utan det tycks vara kadensen som styr farten, det kryper ner till 99 cm när jag ökar kadensen till 165 typ.

Och 155 är avvikande, det är sällan ens under 160. Och det har varit mycket trail senaste åren, då påverkar ju annat också.

Från häl till häl 102 meter alltså? Tillåt mig betvivla. Annars rekommenderar jag att du börjar tävla i längdhopp och ber arrangören förlägga gropen på en strand.

Kollar man på klipp med Flo-Jo, så ser hon ut att hålla lika hög kadens som övriga i loppen.
Du förbiser en viktig aspekt i det hela du kan fundera över vad det kan vara.

Det är väl helt naturligt att variera både steglängd och kadens med farten. Här är några 1500m intervaller med joggvila jag körde häromdan.
Kadens varierar mellan 160 & 200, steglängd mellan 90 och 140cm. Typ.
Fart 3:20/6:00.
837D94E5-34BC-4493-81B6-B5F8EDB9F52A.webp

Det är väl helt naturligt att variera både steglängd och kadens med farten. Här är några 1500m intervaller med joggvila jag körde häromdan.
Kadens varierar mellan 160 & 200, steglängd mellan 90 och 140cm. Typ.
Fart 3:20/6:00.
Visa bilaga 760977
Men sänker du kadensen när du höjer farten? Det var det som kändes väldigt bakvänt. Eller var det kolfiberinlägget som gav den effekten. Bakvänt, sa Bull.

Någon mer på varvetmilen i Malmö idag, trevligt race och fina ryggar att hålla.

Hoppas det räcker till bra startplats i Götet, satte PB på 10k 36.55, sjukt nöjd!
Det borde landa dig väldigt långt fram, kanske andra eller rentav första efter elitgruppen. Svågern kvalade med 34nånting för ett par år sedan och hamnade i gruppen direkt efter elit.
Edit: men han bröt efter 17km så tji fick han..

Hoppas det räcker till bra startplats i Götet, satte PB på 10k 36.55, sjukt nöjd!
Bojkottar alla lopp som har med Sillstryparvarvet att göra, eftersom de stämmer alla som arrangerar lopp med "varvet" i namnet. Helt sjukt att attackera små föreningar runt om i landet.

Jag tänkte byta ut cykel-pendlingen mot löpning nån dag i veckan för att få lite fler mil i benen.

Har typ bara trailskor och där gillar jag lite drop och rimligt breda tåboxar. Rekommendationer på skor för asfalt?

Har kollat på ultraboost 5, men kanske ska testa altra. De verkar köra med lite drop…

Jag tänkte byta ut cykel-pendlingen mot löpning nån dag i veckan för att få lite fler mil i benen.

Har typ bara trailskor och där gillar jag lite drop och rimligt breda tåboxar. Rekommendationer på skor för asfalt?

Har kollat på ultraboost 5, men kanske ska testa altra. De verkar köra med lite drop…
Var försiktig i början om du minskar drop. Det kan ta tid att vänja kroppen vid det.

Har själv aldrig provat Altra men kompisar med breda fötter älskar dem.

Fattar inte om du vill ha skor utan dropp 0mm , eller med drop men ganska lite 3-5 mm, eller normalt med 6+mm dropp?
Altra har 0 drop och lite dropvarianter med sina FWD versioner
Topo Athletic har mestadels runt 5 mm drop, men har även några 0 drop skor, också med bred tåbox.
Innov8 har också "wide" varianter på sina skor men de har gått mot lite mer drop

Lite oklar fråga kanske, kändes tydligt i huvudet... :)

Jag menade mest att jag trivs rätt bra med lite drop (mellan 0 och typ 5mm kanske) så funderar åp något liknande även för asfalt.

Var försiktig i början om du minskar drop. Det kan ta tid att vänja kroppen vid det.
Hehe, verkligen, jag sträckte mig omedelbart i vaden (ganska lindrigt dock...) vid ett försök för ungefär ett år sedan, inte försökt igen sedan dess. 🙂 (Köpte ett par terrängskor med avsevärt mer drop istället). Blev lite snopen över att jag upplevde skillnaden så stor.

Hehe, verkligen, jag sträckte mig omedelbart i vaden (ganska lindrigt dock...) vid ett försök för ungefär ett år sedan, inte försökt igen sedan dess. 🙂 (Köpte ett par terrängskor med avsevärt mer drop istället). Blev lite snopen över att jag upplevde skillnaden så stor.
Vid större drop så är det mera hälen som man landar på vid mindre drop så blir det mera mellan foten man landar på jag alternerar olika skor med olika drop 3gånger i veckan.
Sen är frågan var fot ner sättningen sker

Inte överraskad med tanke på vad du skrivit tidigare (vilket skvallrat om väldigt hög kapacitet/talang) men stort grattis, vet att du figurerar i vikttråden ibland, vad är din BMI nu ungefär? Visst håller du i med landsvägscyklingen också, kombinerar mellan löpning och cykling? En annan här på Happy som både cyklar och springer riktigt raskt är väl @Lingon (y) 🙂 men självklart är det fler här som kombinerar.

För mig är detta intressant eftersom jag också försöker kombinera om än dock på en klart lägre nivå, men bra ibland utbyta erfarenheter. Tycker det fungerar helt ok för mig att blanda men upplever vaderna som lite "känsliga" så här nu när jag snart blir 55, fått lite mindre (lindriga) vadsträckningar under detta ca 1 1/2 år jag kombinerat. Kan kanske bero på cyklingen också, oklart (den totala vadbelastningen med noll stretching). Möjligen är det så att jag borde ta lite plattare rundor oftare för att avlasta vaderna, springer mest rätt kuperade rutter som det är nu (aldrig under drygt 100 hm åtminstone).

Senast ändrad:
Inte överraskad med tanke på vad du skrivit tidigare (vilket skvallrat om väldigt hög kapacitet/talang) men stort grattis, vet att du figurerar i vikttråden ibland, vad är din BMI nu ungefär? Visst håller du i med landsvägscyklingen också, kombinerar mellan löpning och cykling? En annan här på Happy som både cyklar och springer riktigt raskt är väl @Lingon (y) 🙂 men självklart är det fler här som kombinerar.

För mig är detta intressant eftersom jag också försöker kombinera om än dock på en klart lägre nivå, men bra ibland utbyta erfarenheter. Tycker det fungerar helt ok för mig att blanda men upplever vaderna som lite "känsliga" så här nu när jag snart blir 55, fått lite mindre (lindriga) vadsträckningar under detta ca 1 1/2 år jag kombinerat. Kan kanske bero på cyklingen också, oklart (den totala vadbelastningen med noll stretching). Möjligen är det så att jag borde ta lite plattare rundor oftare för att avlasta vaderna, springer mest rätt kuperade rutter som det är nu (aldrig under drygt 100 hm åtminstone).
Tack för peppet, det är kul att se resultatet av allt jobb man lägger ner. Men har flera delar jag skulle vilja bli bättre på fortfarande.
Först och främst vikten, ligger fortfarande kring 92-93kg(BMI strax under 26) och harvar. Har relativt bra koll på kosten, men klarar inte hålla nere underskottet tillräckligt när träningsdosen är så hög.
Det andra är löptekniken, är lång(189cm) och tar för långa kliv även vid högre fart. Snittade 167-168 i Malmö, men vill tro att löpekonomin hade blivit bättre med 5-10spm mer.

Visst cyklar jag, både landsväg och mtb. Om det hjälper eller stjälper kan jag inte svara på, omväxlingen gör iaf att det sällan blir enformigt. Men tydligt är att jag kan inte fokusera på båda samtidigt, nu får cyklingen bli nöje och avlastning mer än formtoppning.
Sen har jag flera starka polare i närområdet, så inom alla discipliner finns det gott om värdiga sparringpartners.
Framförallt har vi en riktigt brutal ungdom man kan försöka jaga, grabbhalvan sprang 10k på 35.30 i helgen som gick och ligger och drar topp 5 i Swecup XCO/XCC så där är man ganska chanslös.

Först och främst vikten, ligger fortfarande kring 92-93kg(BMI strax under 26) och harvar. Har relativt bra koll på kosten, men klarar inte hålla nere underskottet tillräckligt när träningsdosen är så hög.

Trist nog så är det sjukt mycket lättare att hålla nere intaget när man inte tränar så mkt. Jag ligger på 20 km i veckan nu bara och sen jag skadade knät (och först ökade lite i vikt) så har jag gått ner 2-3 kg / månad utan något större mått av lidande.

Trist nog så är det sjukt mycket lättare att hålla nere intaget när man inte tränar så mkt. Jag ligger på 20 km i veckan nu bara och sen jag skadade knät (och först ökade lite i vikt) så har jag gått ner 2-3 kg / månad utan något större mått av lidande.
Tror detta här extremt personligt dock och det kan bli helt fel att generalisera. För mig har det alltid varit totalt tvärtom, jag går jag upp i vikt när jag tränar mindre än normalt (eller om jag under perioder tom går ner på noll träning), har aldrig slagit fel för mig ur ett historiskt perspektiv.

Men jag har förstått från viktminskningstråden här att det är relativt vanligt att folk som tränar överäter pga kraftigt ökade hungerkänslor i korrelation till träning men för mig har aldrig någonsin detta varit ett problem. Ligger jag på mina ca 11-16 timmar konditionsträning / vecka regelbundet har jag inga problem med vikten.

Senast ändrad:
Däremot är det sjukt tråkigt att träna intensivt samtidigt som man ska ligga på kaloriunderskott.

Jag håller med. Jag tror det är lite av det jag lider av till och från, när jag inte får till mina intervallpass som jag önskar. Jag får inte upp pulsen och jag känner mig kraftlös i benen. Samtidigt går det ibland mycket snabbare/lättare, med mindre vikt att bära med sig.

Fast jag tror många gör exakt som du säger, käkar 300 gram smågodis för att de förtjänar det efter att ha sprungit ett par km :D

Angående skor och livslängd så höll mina Saucony Triumph 19 som jag haft stående på jobbet ca 125 mil. (y) Sulan är inte alls särskilt sliten men de har börjat släppa rejält i tyget på vänster sida om framfoten, dvs "misär look", sedan är det väl inte fel att få lite mer stuns i dämpningen nu.

Jag tror duktiga traillöpare allmänt springer rätt mycket (även på asfalt). Den enda löpningen som jag gillar (ogillar minst) är i skogen, där jag gärna cyklar. Får nog acceptera att jag inte har bra förutsättningar för löpning öht. Och när jag läser om andras miltal och hastigheter så förstår jag varför jag är så kass som jag är! Men, jag ska fortsätta försöka (lägga mina få löptimmar på att bli en bättre löpare, så jag kanske kan njuta istf att plågas i framtiden). :)
Skogen är bäst tycker jag också men samtidigt blir skogslöpning oftast avsevärt mer kuperad och krävande (beroende på var man nu springer...). Så mer avslappnande kanske det inte blir (förutom möjligen för själen)... :unsure: 😅 Jag har börjat fundera på att försöka ta en plattare rutt / vecka för att vara snäll mot mina lite halvkinkiga vader.

Senast ändrad:
Angående skor och livslängd så höll mina Saucony Triumph 19 som jag haft stående på jobbet ca 125 mil. (y) Sulan är inte alls särskilt sliten men de har börjat släppa rejält i tyget på vänster sida om framfoten, dvs "misär look", sedan är det väl inte fel att få lite mer stuns i dämpningen nu.
Oftast så dör skorna på grund av att sulan tappar sin spänst eller att man torkar ur sulan med fel förvaring.

Jag hade också ett par triumph 19 som dog på samma sätt men efter 65 mil, lite väl tidigt. Känns som en svag punkt på dessa skor.

Tyvärr också min favoritsko som jag bara har ett aktivt par kvar av. Version 20 kunde jag inte springa i, fick ont under foten och skavsår på hälen. Har fortfarande inte hittat någon ny sko som funkar lika bra som triumph 18/19 gjort för mig.

Jag hade också ett par triumph 19 som dog på samma sätt men efter 65 mil, lite väl tidigt. Känns som en svag punkt på dessa skor.

Tyvärr också min favoritsko som jag bara har ett aktivt par kvar av. Version 20 kunde jag inte springa i, fick ont under foten och skavsår på hälen. Har fortfarande inte hittat någon ny sko som funkar lika bra som triumph 18/19 gjort för mig.

De nyare Triumph modellerna ser ut att vara betydligt fetare. 19 ser klart mera "traditionell" ut i jämförelse.

22:
1744637807472.webp

19
1744637845387.webp

Jaja, nu blir Saucony Guide 17 mina "på jobbet skor" som jag fyndade på rea i höstas, de ser "hyfsat" traditionella ut... 🙂 :unsure: Tror den också är ganska mjuk som Triumph 19 (ungefär...). Tilläggas bör att jag är mycket dåligt påläst om skor men möjligen kommer mitt intresse öka i takt att jag börjar få upp farten lite mer.

Senast ändrad:
Om det är mjuka skor ni är ute efter så finns Acsis trinoosa 14 eller 16 model 15 var dålig respons i.
Om jag ska vara helt ärlig vet jag inte riktigt vad jag är ute efter. 😅 Gillar fynda skor hos Igor sport Götgatan men Saucony Guide 17 köpte jag billigt efter något Saucony sponsrat Lidingölopps event i höstas (provspringning av de två sista milen i ett socialt gruppevent med olika farthållare). Men visst, om jag någonsin pallar göra milen under 40 eller halvmaran under 1:30 (vilket är högst tveksamt) så är det kanske dags att prova nya svindyra hypermoderna kolfiber dojor men innan dess, njae. 🙂

Senast ändrad:
Om jag ska vara helt ärlig vet jag inte riktigt vad jag är ute efter. 😅 Gillar fynda skor hos Igor sport Götgatan men Saucony Guide 17 köpte jag billigt efter något Saucony sponsrat Lidingölopps event i höstas (provspringa de två sista milen i ett socialt gruppevent med olika farthållare). Men visst, om jag någonsin igen pallar göra milen under 40 igen eller halvmaran under 1:30 så är det kanske dags att prova nya svindyra hypermoderna kolfiber dojor men innan dess, njae. 🙂
På Igor köpte jag mina Altra Timp. :) Suveränt för en clueless köpare!

Jaja, nu blir Saucony Guide 17 mina "på jobbet skor" som jag fyndade på rea i höstas, de ser "hyfsat" traditionella ut... 🙂 :unsure: Tror den också är ganska mjuk som Triumph 19 (ungefär...). Tilläggas bör att jag är mycket dåligt påläst om skor men möjligen kommer mitt intresse öka i takt att jag börjar få upp farten lite mer.
Ja jag har syster-modellen ride 17 (sprungit 7 mil i dessa). Mest lik triumph 19 av de jag testat, men de har betydligt bredare yttersula (0.5cm bredare vilket är ganska mycket) så lite annan "plattform". Fick dessutom skavsår på hälen idag när jag testade mitt första pass över 8k i dessa skor.

Triumph 18 var ju mjuka 2019 men betraktas väl idag som en traditionell sko, och det är väl vad jag vill ha.

Senast ändrad:
På Igor köpte jag mina Altra Timp. :) Suveränt för en clueless köpare!
Precis, man anpassar sig helt efter vad som råkar finns inne för dagen och chansar hej vilt. (y) 🙂 (Ok, skämt åsido, lite koll har jag trots allt på skor men inte särskilt mycket.)

Mitt senaste köp hos Igor är ett par Merrell Agility Peak 5, terrängskor med rejält drop. De är kanske liite ostadiga (har nästan vrickat foten en gång) men jag ger dem helt klart godkänt i betyg ändå.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp