[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Jag har de senaste 2-3 månaderna sprungit 3 ggr/v i kombination med tre veckovisa pass gym. Har pga löpningen lagt upp benträningen relativt modest med vartannat pass knäböj (4 set på 70-80% av 1RM) och vartannat pass marklyft (5 set på 70-80% av 1RM) som enda benövningar. Det var nu ett tag sedan jag vaknade med oömma ben, men än så länge är jag skadefri.

Nu är halvmaran två veckor bort, är det läge att skippa benpassen helt och hållet för att ha så pigga ben som möjligt vid startlinjen?

Jag har de senaste 2-3 månaderna sprungit 3 ggr/v i kombination med tre veckovisa pass gym. Har pga löpningen lagt upp benträningen relativt modest med vartannat pass knäböj (4 set på 70-80% av 1RM) och vartannat pass marklyft (5 set på 70-80% av 1RM) som enda benövningar. Det var nu ett tag sedan jag vaknade med oömma ben, men än så länge är jag skadefri.

Nu är halvmaran två veckor bort, är det läge att skippa benpassen helt och hållet för att ha så pigga ben som möjligt vid startlinjen?
Det blir spännande att se vad du får för svar, det finns väldigt olika skolor. Min fru kör med en riktig coach nu för ultralöpningen och hon trappar inte alls ner lika mkt som jag trott man ska göra.

Det blir spännande att se vad du får för svar, det finns väldigt olika skolor. Min fru kör med en riktig coach nu för ultralöpningen och hon trappar inte alls ner lika mkt som jag trott man ska göra.
Yes. Jag är ju på en jämförelsevis basic nivå. Jag har till vardags inget emot att mina löppass går/känns lite långsammare/jobbigare pga styrketräningen, men jag kan tänka mig att skippa benpassen i två veckor om det innebär en bättre prestation (och ev. löpupplevelse) på loppet.

Du springer i ungefär i de farter jag skulle göra på halvmara (enligt inlägg på förra sidan) så uttalar mig från mitt perspektiv som glad motionär.

Jag tycker det räcker med att vara fri från träningsvärk på loppdagen. Jag tycker också det ger en skön känsla i benen med ett styrkepass. Så 4-5 dagar innan loppet skulle jag kunna tänka mig att köra ett normalt benpass. Hålla upp två veckor innan känns överdrivet. För mig brukar det fungera bäst att träna på ganska normalt innan ett lopp men kör så klart inget stenhårt och vilar lite extra om jag har någon känning.

Du springer i ungefär i de farter jag skulle göra på halvmara (enligt inlägg på förra sidan) så uttalar mig från mitt perspektiv som glad motionär.

Jag tycker det räcker med att vara fri från träningsvärk på loppdagen. Jag tycker också det ger en skön känsla i benen med ett styrkepass. Så 4-5 dagar innan loppet skulle jag kunna tänka mig att köra ett normalt benpass. Hålla upp två veckor innan känns överdrivet. För mig brukar det fungera bäst att träna på ganska normalt innan ett lopp men kör så klart inget stenhårt och vilar lite extra om jag har någon känning.
Jag brukar göra något liknande. De flesta lopp är ju på helgen och då styrketränar jag på mån och tis.
En vanlig vecka kör jag mån, tis och tor.

Det fina vädret till trots var planen att försöka springa 10km i hög fart på löpbandet. Det gick bra men mycket längre än så blir tufft utan någon fläkt 🥵
Kolfiberdojjorna är verkligen ett lyft om man ska köra snabba pass!
Screenshot_20250505_183615_Strava.webp

Nu blir man nyfiken på hur mycket eller lite det rör sig om. Du kan ju även be henne fråga coachen om det skiljer mellan ultra och mer modesta sträckor. Skulle vara intressant att höra.

Utan att veta dina ambitioner...har inte läst allt måste jag säga, så föreslår jag att du trappar ner benpassen (som är rena styrkeövningar) och fokuserar mer på fart och känsla i benen. Mer löpning än styrketräning alltså. De ska vilja vara pigga på startlinjen...

Cyklade 1/5 (12 mil), 3/5 (10 mil), 4/5 (47 blåsiga km) och sprang 5/5 (en kortis bara). Tänkte mig Hammarbybacken på kvällen den 6/5 för att smaka lite på den, längtar faktiskt till den På fredag behöver jag vila...ev på torsdag också, inför en längre cykelrunda på (troligen) lördag. Får nog bli lite HBB på tisdag kväll och lite promenader för övrigt...fast det gör jag ju ändå...10 000 steg hör till vanligheterna...
Hmmm...det var ju typiskt att en stegtävling på jobbet börjar den 7/6...senast jag var med så vann jag, men det var 5,5 h promenerande om dagen de sista dagarna...plus att jobba. Var ganska mör efter 30 000-40 000 steg om dagen. NU ska jag bara gå det som krävs, dvs 10 000 steg om dagen. Inte maxa på nåt sätt...inte denna gång.

Nu var det ju en löpartråd...och jag hoppas att HBB blir en veckokompis...får se till att det blir så...

Jomenvisst...det blev lite Hammarbybacke på kvällen idag. Målet var bara att besöka backen...springa lite...och två gånger var jag upp till toppen. Nästa gång blir det lite mer fart på benen...

Startbeviset till Gbg damp ner i mailen, blev inseedad i Startgrupp 1 som var målet/planen!

Hoppas det inte blir för jäkla varmt nu bara!
Snyggt jobbat med startgrupp 1!

Själv kan jag inte se vilken startgrupp jag hamnat i.. Sprang den Digitala varvetmilen, hur gjorde du?
Upplever det ganska otydligt med hela seedningsprocessen, ingenstans i appen har den ens sagt att mitt seedningsresultat har skickats in korrekt.

Edit: Nu hittade jag det i mikroskopisk text längst ner i mailet. Blev tvåan för min del.

Senast ändrad:
Våren är här och stan snart sopad. Blev ett par Boston 12 som kom idag.
Blir nog inomhus på löpbandet i morgon för att se hur de känns.

Boston var en gammal favorit (tillsammans med Adios). Tror jag hade gen 5 och 7. Sen när jag skulle skaffa en tredje, kanske typ version 10, kändes de lite "överarbetade" i jämförelse med de äldre. Den gången blev det ett par Brooks och nu senast ett par Puma som jag gillar skarpt. Kanske dags att kika på Adidas igen nästa gång det ska skaffas vägskor.

/J

Det blev en liten putsning av ett 27 år gammalt PB. Stolt men inte nöjd ;-)
Måste ju kännas rätt fint ändå! Kändes bra för mig att bättra mitt då 10 år gamla halvmara-pb med 3 minuter för tre år sen. Bara mitt knä kryar på sig snart så ska jag försöka springa lite mindre långt och mera fort i år.

Måste ju kännas rätt fint ändå! Kändes bra för mig att bättra mitt då 10 år gamla halvmara-pb med 3 minuter för tre år sen. Bara mitt knä kryar på sig snart så ska jag försöka springa lite mindre långt och mera fort i år.
Jadå, det blev raskare än jag trodde och hoppades på det skulle bli. Så jag är ju nöjd med dagen men det kommer fler dagar…

Göteborgsvarvet nästa helg. Springer jag en sista långrunda (19 platta km, enligt ökning om 10% per vecka) idag eller kommer den varken göra från eller till? Frågar då jag är mer sugen på att cykla idag 🙂
Vet ungefär vad som väntar på varvet då det blir 14:e gången om jag räknat rätt.

Göteborgsvarvet nästa helg. Springer jag en sista långrunda (19 platta km, enligt ökning om 10% per vecka) idag eller kommer den varken göra från eller till? Frågar då jag är mer sugen på att cykla idag 🙂
Vet ungefär vad som väntar på varvet då det blir 14:e gången om jag räknat rätt.
Normalt så låter det dumt så nära loppet, men om det blivit väldigt lite långpass i år så kan det möjligen vara bra. Har du gjort 17k tidigare skulle jag inte köra längre idag.

Jag gjorde mitt längsta pass en vecka innan maran förra året och det fungerade (ville säkerställa att jag hade möjlighet att klara distansen då jag låg efter med långpassen pga skada, hade lätt känning nästan hela veckan men på fredagen var det borta och allt kändes toppen). I år då jag tränat bättre så blir sista långpasset två veckor innan.

Normalt så låter det dumt så nära loppet, men om det blivit väldigt lite långpass i år så kan det möjligen vara bra.

Jag gjorde mitt längsta pass en vecka inför maran förra året och det fungerade (ville säkerställa att jag hade möjlighet att klara distansen då jag låg efter med långpassen pga skada). I år då jag tränat bättre så blir sista långpasset två veckor innan.
Ah. Jag började i år vid 7 km och har jobbat mig upp veckovis, så det är väl först de senaste fyra-fem passen som kan räknas som riktiga långpass i relation till det faktiska loppet..

Ah. Jag började i år vid 7 km och har jobbat mig upp veckovis, så det är väl först de senaste fyra-fem passen som kan räknas som riktiga långpass i relation till det faktiska loppet..
Får tillägga att i mitt fall så var väl tanken att om jag inte klarade att mig igenom 25k en vecka innan så var det ingen idé att ställa mig på startlinjen. För stor skaderisk. Då du klarat 17k (?) tidigare så kommer du ju att kunna genomföra loppet om inget oförutsett händer.

Vad jag skulle kunna tänka mig att göra en vecka innan är ett lite längre distanspass som avslutas i tävlingsfart, givet att din tävlingsfart är snabbare än distansfart. Typ 8k distans och 2k i tävlingsfart, anpassat till vad du normalt springer så klart.

Varvet-RR!
Efter 2,5 månaders ihärdig träning (5 mil i Mars, 9 mil i April, 4 mil i Maj) tänkte jag ändå att man borde gå i mål sub2, detta genom att hålla 5:30-tempo under första halvan och sedan ta resten som det kommer.

Nån gång vid 13 km började benen kännas o-flowiga och svaga, vid 15 snäppet stelare, och vid 18 insåg jag, med bevarat 5:30-tempo, att det kommer göra ont ända in i mål så lika bra att hålla tempot.

Prick på 20km-markeringen kände jag något i högervaden som sade/kändes ”plopp” följt av en dov smärta. Övervägde bryta men tänkte att skadan redan är skedd och fick grimaserandes halt-springa in i mål som en pirat med träben, sluttid 1:59:11. Yay!

Sen var närmaste hållplatsen Botaniska avstängd och jag fick halta en knapp kilometer till Linnéplatsen. Det tog drygt en timme.

Vad jag tog med mig? Fuck löpning och även att gå för den delen, jag ska flytta till enplanshus, köpa permobil med inbyggd toalett och endast träna sittande bicepscurl.

Mini-RR från GBG.
Började bra och höll drömtempot i 11-12km, lite kramp i magen men inget som påverkade stort. Sen började jag inse att banan var tuffare än vad jag trodde. Sista 4-5km var bara pannben!

Hade som mål att springa på 1.25 men ramlade in på 1.26.32 helt paj och bara slut kvar!

Mini-RR från GBG.
Började bra och höll drömtempot i 11-12km, lite kramp i magen men inget som påverkade stort. Sen började jag inse att banan var tuffare än vad jag trodde. Sista 4-5km var bara pannben!

Hade som mål att springa på 1.25 men ramlade in på 1.26.32 helt paj och bara slut kvar!
Ja det är ingen nådig bana.. nu har du känt på den och sätter 1:20 nästa år 👌🏻

Mini-RR från GBG.

Riktigt bra sprunget!

Banan är festlig men rätt kuperad. Utöver broarna så är de sista kilometernas partiella slakmota ganska elak när man har bråttom. :-)

Riktigt bra sprunget!

Banan är festlig men rätt kuperad. Utöver broarna så är de sista kilometernas partiella slakmota ganska elak när man har bråttom. :-)
Ja det var riktigt kul, många polers i Göteborg och familjen var ute och hejade så arrangemanget och upplägget var toppen.

Jag ska inte överdriva heller, bonkade aldrig, utan mina splittar bara driftade lite ner. Var några som gjorde dock strax efter avenyn och jag tänkte att 2-3km är fan rätt långt i det där skicket.

Sprang också varvet, 16e gången så man börjar ju lära sig banan. Är inte på långa vägar i närheten av träningsmängd eller övriga resultat som @snoogans men sprang ändå 30s snabbare. Riktigt snabb upplaga för övrigt, medvind i stort sett hela sista tredjedelen. Sprang två min snabbare än förra året men 70 placeringar sämre?

Sprang också varvet, 16e gången så man börjar ju lära sig banan. Är inte på långa vägar i närheten av träningsmängd eller övriga resultat som @snoogans men sprang ändå 30s snabbare. Riktigt snabb upplaga för övrigt, medvind i stort sett hela sista tredjedelen. Sprang två min snabbare än förra året men 70 placeringar sämre?
Jag var lite rädd att NO-vinden skulle ställa till det på Hisingen, men den funkade ju helt ok och en sval medvinds-bris gjorde stundvis gott under sista fjärdedelen.

I Sangis byn har bya springet 2025 den 21/5 är klass kompisen pojk kallar i hop till planering de hadde i fjol och skickade upp drönare som visade på Facebook.

Sprang milen häromdan på 53:15 med lätt inslag av trail 120hm låg väl och öste på med det man har.. Ska springa ett lopp till helgen med bara typ 40-50hm är det rimligt att sätta ett mål på precis under 50minuter?

Ska väl sägas att jag väger närmare 85kg på 174cm så känns som man tappar rätt mkt så fort det stiger på lite.

Senast ändrad:
Sprang milen häromdan på 53:15 med lätt inslag av trail 120hm låg väl och öste på med det man har.. Ska springa ett lopp till helgen med bara typ 40-50hm är det rimligt att sätta ett mål på precis under 50minuter?

Ska väl sägas att jag väger närmare 85kg på 174cm så känns som man tappar rätt mkt så fort det stiger på lite.
Låter fullt rimligt med 50 minuter, kanske ännu bättre. På tävling med bra ryggar att följa så brukar man ju kunna pressa ur det lilla extra.

Känns det ändå osäkert så börja lite lugnare strax över 5:00 och öka efter en stund.

Snyggt jobbat! Kom upp i 650 som längst tror jag, ändå rätt nöjd med små barn hemma. Nästa vända blev inte lika mkt, och efter det hopparknä som verkar sitta i rejält. Nu springer jag 3 gånger i veckan ca 20 km + lite alternativträning (cyklar mer än på länge :-)

Någon här som sprang Sthlm Marathon igår? Var ju fina förutsättningar med lagom temperatur, inte högsommarvarmt som förra året (då vattnet tog slut också). :-)

God kväll!

Behöver köpråd tack!

Har varit ute i sommarvädret (regn) och sprungit lite. Har ett par Asic som funkar bra men där sulan har börjat ge med sig och fler o fler småstenar/grus fastnar och gräver sig in i sulan vilket känns som ett tecken på att kanske byta.

Jag springer helst på grus/i naturen men det blir ju en del transportsträckor dit med.

Craft verkar ha skor i min prisklass (8-900kr) är det någon som springer i såna och vad tycker ni i så fall? Jag hittar lite blandade recensioner tycker jag.

Springer i snitt ca 1-2 mil/v och merparten då under våren/sommaren/hösten.

CTM ultra 3M samt PRO Endur Distance finns att köpa nu så någon av dom tänker jag om det inte finns andra förslag? Jag är inte petig vad gäller märken, mer med färger i så fall (inga neonfärger typ)

Köpte ett par Hoka Clifton 8 begagnade som jag hade innan asics skorna och de var riktigt bra med om någon av Craftskorna liknar den modellen.

Hoppas det finns några som springer runt med Craft som kan komma med input.

God kväll!

Behöver köpråd tack!

Har varit ute i sommarvädret (regn) och sprungit lite. Har ett par Asic som funkar bra men där sulan har börjat ge med sig och fler o fler småstenar/grus fastnar och gräver sig in i sulan vilket känns som ett tecken på att kanske byta.

Jag springer helst på grus/i naturen men det blir ju en del transportsträckor dit med.

Craft verkar ha skor i min prisklass (8-900kr) är det någon som springer i såna och vad tycker ni i så fall? Jag hittar lite blandade recensioner tycker jag.

Springer i snitt ca 1-2 mil/v och merparten då under våren/sommaren/hösten.

CTM ultra 3M samt PRO Endur Distance finns att köpa nu så någon av dom tänker jag om det inte finns andra förslag? Jag är inte petig vad gäller märken, mer med färger i så fall (inga neonfärger typ)

Köpte ett par Hoka Clifton 8 begagnade som jag hade innan asics skorna och de var riktigt bra med om någon av Craftskorna liknar den modellen.

Hoppas det finns några som springer runt med Craft som kan komma med input.
Köpte ett par pro endur distance version 1 förra hösten (bra pris på real. Kändes överlag som sköna skor och var initialt nöjd men efter ca 10 mils löpning (körde dessa 1-2 gånger i veckan och ett par längre pass) så fick jag problem med benhinnorna vilket jag inte haft på många år. Problemen försvann snabbt när jag tog bort dessa ur rotationen.

Lagt de åt sidan efter detta men ska ge dom ett nytt försök nu när maran är avklarad.

Senast ändrad:
Köpte ett par pro endur distance version 1 förra hösten (bra pris på real. Kändes överlag som sköna skor och var initialt nöjd men efter ca 10 mils löpning (körde dessa 1-2 gånger i veckan och ett par längre pass) så fick jag problem med benhinnorna vilket jag inte haft på många år. Problemen försvann snabbt när jag tog bort dessa ur rotationen.

Lagt de åt sidan efter detta men ska ge dom ett nytt försök nu när maran är avklarad.

Tack för input. låter ju inte så jättebra.. hittade ett par begagnade nu för en liten peng så kanske chansar och ser om det är något för mig.

Storleksmässigt, hur är de då? får du gå upp i storlek från dina vanliga skor tex?

Jag har ett par Craft CTM Ultra 2 impulsköpta på rea.

20240302_164607~2.webp

Har ett lite kluvet förhållande till dem. Fattar inte riktigt vad man ska med all stack till när de ändå är så fasta i dämpningen. Lite märklig kombo kan jag tycka. Med det sagt så är de riktigt roliga på lite snabbare pass. Känns lätta och rejsiga (trots höjden). Men eftersom jag inte springer så mycket sånt så har de inte blivit så mycket använda.
Passformen är sådär på mina smala fötter men det verkar vara mer som det ser ut. Har egentligen aldrig upplevt något problem. Möjligtvis hade jag kunnat gå ner en halva i storlek (till min normala storlek, eftersom dessa är 45 och jag brukar ha 44 2/3 i Adidas och Salomon). Yttersulan verkar nötas ganska fort. Efter bara 30 mil ser de mer nötta ut under än mina gamla Adidas med Continetalgummi som gått en bra bit över 100. Inget som påverkar i praktiken (än).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp