För några månader sen var det en diskussion om klapprande när man springer, var det jomper mfl?
Hursomhelst har jag funderat på det där och nu iom en släng av covid har jag tid att skriva om det.
Jag tror att klapprandet blir pga att vi är mer vana att cykla än att springa så när vi springer blir det med fel teknik. Cykling gör att man springer med höga knän och sätter ner foten hårt, när man egentligen borde springa med låga knän och låta foten driva bakåt.
Fram till förrförra året har jag sprungit mer än cyklat och har utvecklat rätt bra löpteknik, springer lätt, på framfoten osv. Under 2020 cyklade jag mer och märkte att jag fick mycket sämre löpsteg, bland annat klapprade det i fötterna, jag fick achilles tendonit mm.
Min analys är alltså att cyklingen fostrar en rörelse där benet går framåt-uppåt-nedåt, som när man trycker på pedalerna, och det är lätt att träffa marken något framför sig. Lätt ("rätt"?) löpteknik är i princip bara bakåt-framåt, utan att lyfta knät för mycket och där foten träffar marken just under en själv.
Att springa så är svårt för mig om jag cyklar mycket, kroppen glömmer lätt bort löptekniken och gör cykelrörelsen istället. Om jag lyckas tänka på löpsteget så blir löpningen tystare, behagligare och jag inbillar mig att det går snabbare också.