[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Yes. Ylle ventilerar sämre, klart sämre än en tunn fleece. Brukar köra med ylleunderställ och tunn, ej regntät men lite vindstoppande jacka när det är kallare. Gjorde det idag faktiskt när det snöade, var +1 och blåste 10 m/s. Men när ylleunderställ blir plaskblöta är de inte roliga.
Och vad blir fleece då om inte plaskblöta och vad händer då jo man fryser.
Jag kör med en aclima nät ulltröja och endast en vindstopper jacka och så har det varit hela vintern utan att frysa 10 m/s det skulle man vara glad för.

Och vad blir fleece då om inte plaskblöta och vad händer då jo man fryser.
Jag kör med en aclima nät ulltröja och endast en vindstopper jacka och så har det varit hela vintern utan att frysa 10 m/s det skulle man vara glad för.
Mina fleeceplagg blir aldrig så blöta. De är de överlägset torraste plaggen jag har. I ösregn blir de naturligtvis blöta men de torkar direkt regnet slutar. Och svetten passerar snabbt genom fleece.

Hur man svettas och vilka kläder som passar är högst individuellt. Jag svettas floder oavsett hur kallt jag klär mig. Högintensiv löpning och annat funkar bäst med syntet. Lugn skidåkning, viss cykling mm så är ylle bättre.

Har nog mest "fel" kläder, från tunna underställ och t-shirts till woolpowers tjocka. Kombinerar i olika lager utifrån behov. Ytterst tunn väst eller vindjacka. Har två craft jackor som nog är 12-15 år gamla. Står precis emot vind och saktar ner regn lagom mycket för att det ska hinna bli varmt.

Nätulltröja ventilerar väl mer än något annat klädesplagg. Fantastiska grejer, värmer om man knäpper till det man har över och ventilerar ut fukten fort om man öppnar lite. Det enda är att det kanske ändå inte torkar lika fort som en del syntetiska tyger.

Nackdelen är att det låter som att jag springer med simfötter. ?Trots att jag springer på framfoten.
För några månader sen var det en diskussion om klapprande när man springer, var det jomper mfl?

Hursomhelst har jag funderat på det där och nu iom en släng av covid har jag tid att skriva om det.

Jag tror att klapprandet blir pga att vi är mer vana att cykla än att springa så när vi springer blir det med fel teknik. Cykling gör att man springer med höga knän och sätter ner foten hårt, när man egentligen borde springa med låga knän och låta foten driva bakåt.

Fram till förrförra året har jag sprungit mer än cyklat och har utvecklat rätt bra löpteknik, springer lätt, på framfoten osv. Under 2020 cyklade jag mer och märkte att jag fick mycket sämre löpsteg, bland annat klapprade det i fötterna, jag fick achilles tendonit mm.

Min analys är alltså att cyklingen fostrar en rörelse där benet går framåt-uppåt-nedåt, som när man trycker på pedalerna, och det är lätt att träffa marken något framför sig. Lätt ("rätt"?) löpteknik är i princip bara bakåt-framåt, utan att lyfta knät för mycket och där foten träffar marken just under en själv.

Att springa så är svårt för mig om jag cyklar mycket, kroppen glömmer lätt bort löptekniken och gör cykelrörelsen istället. Om jag lyckas tänka på löpsteget så blir löpningen tystare, behagligare och jag inbillar mig att det går snabbare också.

Vissa skor är klappriga, Altras MT King och Lone Peak t.ex, min fru har samma tendens på ett par (ej dubbade) trailskor från Icebug. Normalt sett är det tyst. Tror mer det beror på sulan i de fallen.

För några månader sen var det en diskussion om klapprande när man springer, var det jomper mfl?

Hursomhelst har jag funderat på det där och nu iom en släng av covid har jag tid att skriva om det.

Jag tror att klapprandet blir pga att vi är mer vana att cykla än att springa så när vi springer blir det med fel teknik. Cykling gör att man springer med höga knän och sätter ner foten hårt, när man egentligen borde springa med låga knän och låta foten driva bakåt.

Fram till förrförra året har jag sprungit mer än cyklat och har utvecklat rätt bra löpteknik, springer lätt, på framfoten osv. Under 2020 cyklade jag mer och märkte att jag fick mycket sämre löpsteg, bland annat klapprade det i fötterna, jag fick achilles tendonit mm.

Min analys är alltså att cyklingen fostrar en rörelse där benet går framåt-uppåt-nedåt, som när man trycker på pedalerna, och det är lätt att träffa marken något framför sig. Lätt ("rätt"?) löpteknik är i princip bara bakåt-framåt, utan att lyfta knät för mycket och där foten träffar marken just under en själv.

Att springa så är svårt för mig om jag cyklar mycket, kroppen glömmer lätt bort löptekniken och gör cykelrörelsen istället. Om jag lyckas tänka på löpsteget så blir löpningen tystare, behagligare och jag inbillar mig att det går snabbare också.
Du behöver nog fortsätta att köra med höga knän och se få till så benen blir som en hjulrörelse med fot nedsättning rakt under dig då går det fort.

Du behöver nog fortsätta att köra med höga knän och se få till så benen blir som en hjulrörelse med fot nedsättning rakt under dig då går det fort.
Det är vad jag också fått till mig. Högre knäföring, lite som ett rundtramp i cykling med fotnedsättning rakt under kroppstyngden. Enligt Aktivitus när jag gjorde min löpstegsanalys.

Nej verkligen inte, höga knän är precis tvärtom den löpteknik jag har fått med hjälp av barfotalöpningen de senaste tio åren. En teknik där jag kan springa maratondistans relativt smärtfritt oavsett underlag och oavsett skor. Lätta fötter gör även att jag kan springa fort utför utan att få problem med knäna.
Höga knän + bakåtspark mm som teknikträning och uppvärmning är ju något annat såklart.

För mig är löpning med höga knän något som leder till att jag sätter ned foten framför mig och därmed landar på hälen, alternativt måste jag aktivt sträcka ut foten för att få i framfoten först. Oavsett blir steget fel, mycket tyngre och mer oekonomiskt.

Det är vad jag också fått till mig. Högre knäföring, lite som ett rundtramp i cykling med fotnedsättning rakt under kroppstyngden. Enligt Aktivitus när jag gjorde min löpstegsanalys.
Men då aktiveras inte underbenet eller vadå? Sträcks även det framåt kommer väl ditt steg bli för långt eller hur?

Men då aktiveras inte underbenet eller vadå? Sträcks även det framåt kommer väl ditt steg bli för långt eller hur?
Underbenet ska ju inte pendla/slängas framåt, det är knät som dras framåt-uppåt. Då kommer underben och fot med och fotnedsättning blir då naturligt under din tyngdpunkt. Det är väl trots allt rumpa och lår som ska användas, de stora muskelgrupperna?

Nej verkligen inte, höga knän är precis tvärtom den löpteknik jag har fått med hjälp av barfotalöpningen de senaste tio åren. En teknik där jag kan springa maratondistans relativt smärtfritt oavsett underlag och oavsett skor. Lätta fötter gör även att jag kan springa fort utför utan att få problem med knäna.
Höga knän + bakåtspark mm som teknikträning och uppvärmning är ju något annat såklart.

För mig är löpning med höga knän något som leder till att jag sätter ned foten framför mig och därmed landar på hälen, alternativt måste jag aktivt sträcka ut foten för att få i framfoten först. Oavsett blir steget fel, mycket tyngre och mer oekonomiskt.
Nä du har nog fått vissa saker om bakfoten att springa med höga knän går fort mycket fort om man jämför km tider och då måste man även öka kadensen till runt 90 steg eftersom man tar korta steg och då även minskar skaderisken.

Sprinters skolas med höga knän. Det går snabbt men det är sämre löpekonomi (har jag hört av en person som tränar löpare).

Ja, ok, då har ni förstås rätt båda två/alla tre. Sprint går snabbt med höga knän det är alldeles sant. Men för mig som siktar på nästa fjällmara eller liknande så är sprint fel rörelse. Jag borde väl köra mer backintervaller och då blir det ju höga knän, men i övrigt känns det onödigt slitsamt.

Springa lätt med låga knän är för mig en rörelse som gör att jag bland annat kan trycka på i nedförsbacke, utan att stumna. Utan att vara jättebra i övrigt springer jag lätt ifrån bättre löpare i utförsbackarna utför Ottfjället & Hållfjället till exempel och kan bekvämt springa orientering i vanlig skog.

Vet inte om 4 mil är sprint.en med en km på 4.50 så är det nog sprint
4.50/km är ju väldigt bra i mina ögon. Med hård och fokuserad träning kanske, kanske jag skulle klara det på flack, kort, bana. Men fortfarande, för min löpning så är ett lågt knä bättre, bland annat med mindre skador och bättre ork över tid. Det får väl bli mer intervaller helt enkelt...

För er som inte löper med utpräglad sprinttek ik men som har problem med klapprande fötter och kanske stumma vader och ömma hälsenor så kan det kanske vara värt att fundera på hur cyklingen misshandlar löptekniken.

För er som inte löper med utpräglad sprinttek ik men som har problem med klapprande fötter och kanske stumma vader och ömma hälsenor så kan det kanske vara värt att fundera på hur cyklingen misshandlar löptekniken.
Cykling misshandlar nog mer än bara ens löpning. Man sitter och rör sig inte riktigt så som gud tänkte att vi skulle röra på våra kroppar.

Testa garanticlaima med (vilket kanske iofs inte fixar det grundläggande problemet), jag hade liknande slitage i ett par salomon efter ca 10 rundor och fick nypris tillgodo online efter att ha mailat in några bilder som visade att resten av skon var i snudd på nyskick. Kan ju vara att du har fått ett måndagsex.
Måste tacka dig för du skrev det där! Testade att garanticlaima och det gick faktiskt vägen. Snubben i butiken (tack och lov att jag köpte i riktig butik), menade att det var solklar retur på dem ?

Vågade inte prova Altra igen, så han tyckte jag skulle prova de här New Balance Trail Nitrel v4. Det gjorde jag, tyckte de satt bra på mina breda fötter men att det var lite trångt framtill. Så tog en storlek större och de känns riktigt bra. Det är ju 6mm drop på dessa så lite tillbaka till "vanliga" dojor nu. Har använt dem några ggr nu och det känns bra!

IMG_20210416_175651.jpg

---

Idag satte jag tre personbästa t om, snabbaste 5km t ex! Det var lite kul, tyckte det gick tungt, men klockan gav mig en överraskning när jag gick i mål. Kul! Går framåt.

Det kan iofs ligga en del i detta... jag hade ett riktigt snabbt plåster idag, Flash! ?

IMG_20210422_111413.jpg

(rehab sedan förra skorna, tar ett tag innan fötterna blir sig själva igen)

Om Icebug och Merrell funkar då skulle jag vara lat och kolla på Icebug och Merrell igen.
Ett par Icebug trailskor införskaffades och en kort runda senare så har inga skavsår uppstått.
Funderar på att prova att springa utan strumpor i mina kinvara, vad är det värsta som kan hända tänker jag?

Ett par Icebug trailskor införskaffades och en kort runda senare så har inga skavsår uppstått.
Funderar på att prova att springa utan strumpor i mina kinvara, vad är det värsta som kan hända tänker jag?
Jag springer korta rundor strumplöst i Kinvara, inga skavsår.

Lite kort om de två långärmade tröjorna jag köpte (inlägg #1565) och nu har sprungit några gånger med.

Salomon Agile LS Tee (https://www.salomon.com/sv-se/shop-emea/product/agile-ls-tee-m.html)
+ Nästan precis vad jag letade efter. Lagom tjock och varm för mig vid ungefär 4-12 grader.
+ Bra halvtight passform och ser ut som en anständig löpartröja
- Något korta ärmar för mig

Craft Pro Dry Nanoweight LS (https://www.craftsportswear.com/sv/pro-dry-nanoweight-ls-m-male-granite-1908852-985000)
+ Riktigt tunn och lätt
+ Tight passform och bra ärmlängd
+ Fungerar säkert lika bra till mycket annat än löpning
- Är en underställströja och ser ut som en underställströja

Nöjd med båda men det är Craft-tröjan som imponerar mest.

Om man bara ”springer” (joggar) 2 gånger i veckan, finns det någon teori om vad som är optimalt med avseende på ansträngningsnivå? Finns det något skäl att att inte köra ”gubbträning”, dvs i no-go zonen kring laktattröskeln?

Om man bara ”springer” (joggar) 2 gånger i veckan, finns det någon teori om vad som är optimalt med avseende på ansträngningsnivå? Finns det något skäl att att inte köra ”gubbträning”, dvs i no-go zonen kring laktattröskeln?
Generellt gäller väl att man blir bra på det man tränar på, så är det den typen av löpning du vill bli primärt bra på (eller viktigare: gillar!) så är det väl bara att köra ?

Generellt gäller väl att man blir bra på det man tränar på, så är det den typen av löpning du vill bli primärt bra på (eller viktigare: gillar!) så är det väl bara att köra ?
Det jag främst tänker på är mantrat att antingen köra lugnt eller hårt, att ligga ”mittimellan” är bara jobbigt och ger ingen fördel mot att köra lugnare. Men samtidigt påstås det att om man bara kör två pass i veckan så är det lika bra (bättre!) att köra på lite hårdare à la gubbfart. Det är först om man kör fler pass i veckan som det är relevant att polarisera för att få bättre utbyte av träningen.

Det jag främst tänker på är mantrat att antingen köra lugnt eller hårt, att ligga ”mittimellan” är bara jobbigt och ger ingen fördel mot att köra lugnare. Men samtidigt påstås det att om man bara kör två pass i veckan så är det lika bra (bättre!) att köra på lite hårdare à la gubbfart. Det är först om man kör fler pass i veckan som det är relevant att polarisera för att få bättre utbyte av träningen.
Vill man springa lopp i tröskelfart, typ (halv)maraton, så är ju det bästa att träna i den farten. Problemet när man ökar mängden löpning är att kroppen går sönder. Då är det bättre att dela upp träningen i mycket lugnt och lite (jätte)hårt. Men det problemet har man ju inte om man springer två gånger i veckan.

Sen om man vill utvecklas så når man ju rätt snabbt en platå om man varje gång springer exakt samma distans i exakt samma fart jämfört med om man blandar lite. Men det kan man ju ta då.

Senast ändrad:
Jag är lite förbryllad över ur det ser ut när jag sprang med olika skor i veckan som gick. Kan skor verkligen göra denna skillnad? Samma löpband med samma inställningar och samma temperatur i lokalen.

Onsdag. Mina gamla Asics 400 kr sålda som nån slags generiska "gymnastikskor". Svårt att hålla kadensen uppe, sett ut så här sedan jag började med löpband igen.

Skärmavbild 2021-05-24 kl. 09.03.20.png

Lördag. Nike löpskor ca 1300 kr. Orkar hålla kadens längre, borde vara trött pga tre timmar cykelpass tidigare under dagen. Pulsen stiger långsammare än normalt.

Skärmavbild 2021-05-24 kl. 09.03.37.png

Söndag. Nike löpskor ca 1800 kr. Ännu bättre kadens. Pulsen stiger mycket långsammare, funderade på om det var nåt fel på pulsbandet under tiden jag stod där på maskinen. Sprang några extra minuter för att det kändes lätt.

Skärmavbild 2021-05-24 kl. 09.03.50.png

Då var jag på fel spår. Är dom lättare då? Jag kan inte säga att jag upplever fantastiskt stor skillnad men mina snabbaste tider sätter jag ändå med lätta skor.

Mina tester med Adidas dojja med kolfiberplatta ger samma symptom, mot mer traditionella skor, skon gör definitivt skillnad i fart/belastning. Om det sen är plattan eller mellansulan som gör skillnad vet jag ej.

Kan det vara då enkelt att du började tänka mer och mer på tekniken? Tredje passet hade du etablerat tekniken bättre i muskelminnet än vid första.

Nya skor att slita ut! Måste säga att jag efter ett par mil bara mixat med väg och stigar att Craft har lyckats nått fantastiskt bra med denna sko. Jag var ute efter en "do it all" dojja och fick det också.
Oväntat stabil i terrängen och väldigt löpglad på väg. De vill framåt helt klart.

//F

Bilagor

• 16244324269712041527763609377741.jpg
    16244324269712041527763609377741.jpg
    685.6 KB · Besök: 69
Jag har höga fotvalv och lägger alltid i andra sulor i mina cykelskor, brukar ha Specializeds gröna iläggssulor. Vad ska man ha i sina löpardojor? Behövs det?

Tänkte jag skulle testa, någon som har några tips?

Jag har höga fotvalv och lägger alltid i andra sulor i mina cykelskor, brukar ha Specializeds gröna iläggssulor. Vad ska man ha i sina löpardojor? Behövs det?

Tänkte jag skulle testa, någon som har några tips?
Jag vill ju tro att fotvalv funkar som en fjäder och ger studs/dämpning. Men det är verkligen en killgissning.

Svaret beror nog helt på vem du frågar och kommer var allt ifrån att du MÅSTE ha formgjutna sulor till att det är det sämsta sen skivat bröd. Finns många skolor helt enkelt. Jag har också väldigt höga fotvalv och kör med formgjutna sulor och ganska dämpade skor med 0-dropp.

mina fem ören... landar du på framfot eller iaf inte på hälen så behövs inga speciella sulor eller speciellt drop på sulan. foten fixar det som det var tänkt.

Börja utan sulor. Får du problem, testa sulor. Det beror ju lite på hur dina fotmuskler mår, men om de inte får jobba så blir de ju inte starkare heller.

Tack alla! Jag har bara lufsat i några veckor för att vänja kroppen, ska fortsätta med det ett tag till. Det brukar släppa, ska känna hur fötterna känns om några veckor.

Väger en del och joggar inte så fort så jag landar på hälen.

Tack alla! Jag har bara lufsat i några veckor för att vänja kroppen, ska fortsätta med det ett tag till. Det brukar släppa, ska känna hur fötterna känns om några veckor.

Väger en del och joggar inte så fort så jag landar på hälen.
Öka bara långsamt så ska det nog gå fint.

Tillbaka
Topp