[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

floors skrev:
-------------------------------------------------------
> Gott! Jag ska bara få bort min hosta så kan vi
> köra. Det finns säkert någon annan gammal
> löparräv här också som vill vara med och styra
> och ställa för det fall att det blir en stor
> grupp. Möjligen att vi kan ta det efter maran?

Tack för förslaget! Jag tycker också att det låter spännande att få veta hur det egentligen skall gå till. Mitt bekymmer är dock att jag antagligen skulle komma på cykel från Södertälje om det är en vardagkväll och jag vet inte var jag göra av hojen när vi övar. Lokalkännedom om området är nollkommanollnoll. Fortsätter följa tråden så får vi se hur det blir.

Hasse#7 skrev:
> floors skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gott! Jag ska bara få bort min hosta så kan
> vi
> > köra. Det finns säkert någon annan gammal
> > löparräv här också som vill vara med och
> styra
> > och ställa för det fall att det blir en stor
> > grupp. Möjligen att vi kan ta det efter maran?
>
> Tack för förslaget! Jag tycker också att det
> låter spännande att få veta hur det egentligen
> skall gå till. Mitt bekymmer är dock att jag
> antagligen skulle komma på cykel från
> Södertälje om det är en vardagkväll och jag
> vet inte var jag göra av hojen när vi övar.
> Lokalkännedom om området är nollkommanollnoll.
> Fortsätter följa tråden så får vi se hur det
> blir.

Om löpskolan blir av på söder eller slöstan finns det säkert ngn happyit du kan hänga in den hos.

bruce skrev:

>
> Om löpskolan blir av på söder eller slöstan
> finns det säkert ngn happyit du kan hänga in den
> hos.

Låter bra! Som sagt jag fortsätter följa detta spännande drama :-)

Ok, lite så här tänker jag mig att vi kör:

1.) uppvärmning 2 -3 km (för det kan väl alla springa? säg till annars så roddar vi lite annorlunda.) 6:00 - 7:00-tempo, eller minst 20 minuter.

2.) Löpskolning, dvs styrkeövningar som är relevanta och små teknikövningar och därefter en liten, liten , liten teoretisk genomgång om hållning, löpsteg, kadens och annat som är relevant. (upp till 1 km)

3.) Exempel på intervallpass. Jag tror att vi sticker upp till Hammarbyhöjdens IP och kör på banan där eller i den lätta sluttande backen på grusvägen längs Hammarbybacken. (3 - 6 km beroende på träningsgrad)

4.) Nedvarvning och stretching (även om jag själv är lite av ett kylskåp när det kommer till stretching.) 1 - 2 km lugn löpning.

Det som bör tas med är löparskor och eventuell vattenflaska.

Sådär, återkommer efter maran med tydligare tidsangivelser och så, men första helgen efter maran kanske kan vara ok? Söndagen den 10 juni vid parkeringen vid Hammarbybacken. Klockan 11.00 på söndagmorgonen preliminärt.

floors skrev:

>
>
> Sådär, återkommer efter maran med tydligare
> tidsangivelser och så, men första helgen efter
> maran kanske kan vara ok? Söndagen den 10 juni
> vid parkeringen vid Hammarbybacken. Klockan 11.00
> på söndagmorgonen preliminärt.

Jag vill inte att ni gör några justeringar för min skull men nämnda tid kan jag inte komma. Har fotbollsmatch på Munsö samling kl 13:00. Egentligen kan jag tänka mig att springa med er och sen spela matchen, men tiden mellan är för kort för att förflytta sig om man saknar Fluxkondensator och DeLorean.

Nu är maran avklarad (och man kan ju verkligen säga att maran gjorde skäl för sitt smeknamn i år) och nu ska bara mina ben komma tillbaka i matchen men sen kan jag nog köra lite. Hur många är det som kan springa på söndag?

Söndag är det lida loop. Så jag kommer inte. Däremot är jag intresserad av att vara med någon gång.
Jag har ställt frågan tidigare och jag diskuterar den gärna mera här. Hur kombinerar ni cykel- och löpträning?
Vilka pass komplettar varandra? Vilka pass är 'nödvändiga'?
Löpning fokus på 10km upp till maran.
Cykling fokus på långloppscupen.

TomasGr skrev:
> Söndag är det lida loop. Så jag kommer inte.
> Däremot är jag intresserad av att vara med
> någon gång.
> Jag har ställt frågan tidigare och jag
> diskuterar den gärna mera här. Hur kombinerar ni
> cykel- och löpträning?
> Vilka pass komplettar varandra? Vilka pass är
> 'nödvändiga'?
> Löpning fokus på 10km upp till maran.
> Cykling fokus på långloppscupen.

Jag kan i alla fall delge dig fakta att cykel Siljan-Orsasjön på lördagen tar ned toppfarten på 60 m sprint om man spelar fotboll på söndagen. Testat och klart! Alla löpbollar rann över linjen innan jag var där och alla försvarare var snabbare än jag.

Hmm... Nu har jag fått förhinder att dyka upp på söndag - i alla fall på förmiddagen. Kanske kan vara lättare senare på kvällen. Kan vi skjuta på det till några dagar efter Vättern?

Fakk vad najs, första gången under fem komma noll per km på referensrundan, tjohooo! Uppenbarligen bra att prioritera cyklingen i ett par månader ;)

Distans: 7.05 km
Tid: 34:39
Medeltempo: 4:55 min/km
Höjdstigning: 50 m
Kalorier: 595 C
Medelpuls: 91 % av maximal
Maxpuls: 98 % av maximal

bruce skrev:
> Fakk vad najs, första gången under fem komma
> noll per km på referensrundan, tjohooo!

Trevligt!

Själv har jag också tagit mig ner på strax under fem men sen är det banne mig stopp. Längre går bra (21 km som mest i femminuterstempo) men det är som att min kropp vägrar öka farten. Provade ett par pass med 4x4 och tog i så jag höll på att kräkas på "intervallerna" men det gick marginellt mycket snabbare :)

Det kanske är en gubbifieringseffekt att man får ett väldigt snävt fartspann. (Eller så måste jag köpa mig nya forta skor).

/Johan

Men vad lägligt att denna tråden hoppade upp. Som det är just nu så letar jag efter ett par riktigt bra terrängskor som ska användas på små djurstigar och annat otyg i delsjöområden.
Lite tips på bra terrängskor hade varit väldigt välkommet!

roding skrev:
> Men vad lägligt att denna tråden hoppade upp.
> Som det är just nu så letar jag efter ett par
> riktigt bra terrängskor som ska användas på
> små djurstigar och annat otyg i delsjöområden.
> Lite tips på bra terrängskor hade varit väldigt
> välkommet!

"riktigt bra" vet jag inte men jag är nöjd med mina Adidas Supernova Riot nånting nånting. Continentalsula och GoreTex som funkar riktigt bra även när det är blött och kallt. Stabila på stig men tillräcklig stötdämpning för att springa asfalt också. Nackdelen är väl att de är lite tunga.

filename=h3.jpg

Jag köpte mina för 800 på rea på Stadium men nu finns de inte på deras webb så de kanske har utgått.

Salomon verkar omtyckta på CRC

/Johan

Vad i helsicke har man på sig när det är för varmt för långbyxor? Mina Craft Storm tights winter funkar toppenbra på vintern .. men.. inte nu och nu tänkte jag komma igång igen.

Löparshorts är mitt problem för dagen. De gånger jag varit ute och joggat i kortbyxor typ badshort eller som man hade förr, blå blanka adidashorts med bommulsinnerbyxa á la 80-tal korvar de upp sig mellan låren vilket är fruktansvärt obekvämt och ser bara fånigt ut. Dessutom kan jag tänka mig att det lätt blir skav efter ett tag. Jag smög in i en provhytt och testade ett par löpartights men de åkte av illa kvickt pga en icke smickrande syn som närmast kan liknas vid en manlig variant av cameltoe.

Tips på bra kortbyxor som inte korvar upp sig eller "cameltoesafe" tights mottages tacksamt.

Mitt problem med korta löparshorts sommartid är att de visar upp min cykelbränna på benen på ett ganska ofördelaktigt sätt... :-)

Jag har ett par Salomon "trail-shorts" som är en tight byxa som har en fladderbralla påsydd utanpå förutom mellan benen. Ser ut som vanliga shorts men känns som tights. Finns säkert massa varianter på temat.

Kutade f.ö. 14 km i helgen i 5:45-tempo. Hade mer att ge hela tiden men måste vara snäll mot mina knän. Kortsiktiga målet är att kuta en halvmara i Oregon i höst på nånstans strax under två timmar utan att gå sönder. Ökar sträckan med ett par km i månaden fram till dess.

roding skrev:
> Men vad lägligt att denna tråden hoppade upp.
> Som det är just nu så letar jag efter ett par
> riktigt bra terrängskor som ska användas på
> små djurstigar och annat otyg i delsjöområden.
> Lite tips på bra terrängskor hade varit väldigt
> välkommet!

Jag springer omkring i Inov8-skor, just nu ett par xtalon212. Det är visserligen en lättviktssko, men jag tror inte jag sprungit skönare i några andra. Inov8 har relativt stort utbud för terränglöpning så det kan vara värt att kika på.

Lättviktssko är det som jag är ute efter. Just nu så står det mellan X-talon 212, X-talon 190 eller New Balance 110 Mens Trail.
All input om dom skorna är välkomna eller tips på andra bra lättviktsskor!

JojjeM skrev:
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fakk vad najs, första gången under fem komma
> > noll per km på referensrundan, tjohooo!
>
> Trevligt!
>
> Själv har jag också tagit mig ner på strax
> under fem men sen är det banne mig stopp. Längre
> går bra (21 km som mest i femminuterstempo) men
> det är som att min kropp vägrar öka farten.
> Provade ett par pass med 4x4 och tog i så jag
> höll på att kräkas på "intervallerna" men det
> gick marginellt mycket snabbare :)
>
> Det kanske är en gubbifieringseffekt att man får
> ett väldigt snävt fartspann. (Eller så måste
> jag köpa mig nya forta skor).
>
> /Johan

Kan du beskriva hur du tränar annars i din löpning?

Grundtipset som jag nog plitat ned ovan är att köra minst tre pass per vecka. De två första passen ska vara kvalitet. Du kan nog behöva både långa och korta intervaller. Här nedan kommer exempel.

Pass 1: Korta intervaller - Det första passet bör innehålla låt säga 5 * 200 meter * 3 - 5 set. Alla intervallerna ska gå i samma fart. Orkar man inte mot slutet så har man kört för hårt, och har man krafter kvar så har det gått för långsamt. Intervallträning handlar om flytta gränserna mentalt, muskulärt och för att höja mjölksyratröskeln (och de korta intervallerna om att förbättra löpsteget). Mellan varje intervall av de korta kan du ta 10 - 20 sekunders ståvila (absolut inte mera) och sen på det igen. Mellan ett set så tar du 60 - 120 sekunders vila, och sen på det igen.

Pass 2: Längre intervaller - Säg att du kör minutintervaller. Lite som du beskrev, men utöka till 4 * 4 min (60 sek vila mellan varje intervall), sedan vila 3 minuter, sen på det igen. 4 * 4 min. Kom ihåg att hålla samma fart genom alla intervaller!

Innan båda intervallpassan kör du minst 15 minuter upp- och nedjogg samt stretch.

Pass tre: långpass i pratfart under helgen, spring absolut inte snabbare än att du kan prata. Vad som är långpass för dig är individuellt givetvis, men börja med att jobba dig upp mot en timme och när du fixar det i sammanhängande löpning och kan prata dig igenom passet så ökar du till 90 minuter.

Om du kör det här upplägget i 4 veckor så kan jag nästan helt säkert lova dig resultat. Känner du att löpsuget tar vid ännu mera, släng då in flera pratfartspass. Inga halvmesyrer till pass som går mellanfort. De bryter ned snarare än bygger upp. Antingen långsamt för aerob träning och återhämtning och sen snabba pass för anaerob träning och löpteknik- och löpekonomiförbättring.

Lycka till!

Senast ändrad:
floors skrev:
> Mycket bra input

Tack, jag ska göra ett försök med bättre struktur

> Kan du beskriva hur du tränar annars i din
> löpning?

Det är nog som du säger att det behövs mer struktur för att nå (fortsatt) förbättring. Inledningsvis gör man ju snabbt framsteg bara på att komma ut och jogga öht. Jag har nog snittat knappt tre pass i veckan senaste månaderna men längd och intensitet har nog varit lite som det slumpat sig och nu har förbättringskurvan planat ut nästan helt som jag upplever det :)

/Johan

roding skrev:
> Lättviktssko är det som jag är ute efter. Just
> nu så står det mellan X-talon 212, X-talon 190
> eller New Balance 110 Mens Trail.
> All input om dom skorna är välkomna eller tips
> på andra bra lättviktsskor!

Har själv ett par X-talon 212 som jag använder väldigt blandat.. både till löpning i löpspår och till orientering (även om det inte blivit så mkt av det sistnämnda den senaste tiden ). Men det är helt klart de skönaste skorna jag använt. Lätta även när de är dyngsura (iallafall jämfört med vanliga löparskor..) bra fäste i all terräng .. tillsammans med mina gjutna sulor är de perfekta.. kommer fortsätta att köpa den modellen .. går även att lira fotboll i om man vill även fast fotbollskor är skönare :)

floors skrev:
> Om du kör det här upplägget i 4 veckor så kan
> jag nästan helt säkert lova dig resultat.
> Känner du att löpsuget tar vid ännu mera,
> släng då in flera pratfartspass. Inga
> halvmesyrer till pass som går mellanfort. De
> bryter ned snarare än bygger upp. Antingen
> långsamt för aerob träning och återhämtning
> och sen snabba pass för anaerob träning och
> löpteknik- och löpekonomiförbättring.

Jag är en av alla lallare som ofta springer mellanfort, i något slags "jobbigt-men-inte-så-att-man-storknar-tempo". Vet att det egentligen är "fel", men jag kan inte förmå mig till att springa så långsamt som prattempo, det känns inte som att jag tränar då. :-)

Lyssnade på ett intressant radioprogram om pulsträning för ett tag sedan, och då var det några GIH-snubbar som sade att det faktiskt kan vara idé att träna en hel del "mellanhårt" om man t.ex. ska springa marathon. Anledningen var att det är bra att få mycket träningstid i sin tävlingsfart, och just på ett marathon så håller man väl ofta en såndär "mellanhård" intensitet. Tror att det var Kropp & Själ i P1 för två månader sedan: http://sverigesradio.se/sida/ljud/3871657

Vet inte om det stämmer, men det låter iaf rimligt. Vill för övrigt minnas att en känd happyit var med och gjorde maxpulstest på reportern... :-)

För er som är oroliga att ni tränar fel med en stor mängd "mellanhårda" pass så finns här någon som bevisar motsatsen.

Jonas Buud är vår främste ultralöpare och en världens bästa långdistanslöpare. Jag personligen gillar hans tänk när han talar om att känslan är viktigast. M.a.o. inget avancerat ihopkok med prattempo, tröskelfart, interval-pace, marafart, mjölksyratröskel etc..
Fast jag lever egentligen inte som jag tycker vid närmare eftertanke. Snabbdistans, långpass och intervaller är stommen i min löpträning just nu....
Men egentligen vill jag bli mer som Jonas ;-)

Lycka till med löpträningen nu under sommaren alla!

TomasGr skrev:
> För er som är oroliga att ni tränar fel med en
> stor mängd "mellanhårda" pass så finns här
> någon som bevisar motsatsen.
>
>

Shit pommes.. "Lunchpass? -Ja, 3 mil typ". Fråga till reportern som var med på lunchpasset, "vilket tempo körde ni i, du verkade få ligga i? Ja, ca 3.50-4 tempo, dvs halvhårt"... Snyft.

Senast ändrad:
Med risk för att detta tips kommer lite sent men jag tänkte tipsa om byxor. Har tidigare använt byxor med lös (halvfladdrig) innerbyxa. Har nu gått över till tajts med lös ytterbyxa. Fungerar faktiskt riktigt bra. Har både ett par Soc och Asics som fungerar alldeles utmärkt.

/Jari

floors skrev:
>
> Kan du beskriva hur du tränar annars i din
> löpning?
>
> Grundtipset som jag nog plitat ned ovan är att
> köra minst tre pass per vecka. De två första
> passen ska vara kvalitet. Du kan nog behöva både
> långa och korta intervaller. Här nedan kommer
> exempel.
>
> Pass 1: Korta intervaller - Det första passet
> bör innehålla låt säga 5 * 200 meter * 3 - 5
> set. Alla intervallerna ska gå i samma fart.
> Orkar man inte mot slutet så har man kört för
> hårt, och har man krafter kvar så har det gått
> för långsamt. Intervallträning handlar om
> flytta gränserna mentalt, muskulärt och för
> att höja mjölksyratröskeln (och de korta
> intervallerna om att förbättra löpsteget).
> Mellan varje intervall av de korta kan du ta 10 -
> 20 sekunders ståvila (absolut inte mera) och sen
> på det igen. Mellan ett set så tar du 60 - 120
> sekunders vila, och sen på det igen.
>
> Pass 2: Längre intervaller - Säg att du kör
> minutintervaller. Lite som du beskrev, men utöka
> till 4 * 4 min (60 sek vila mellan varje
> intervall), sedan vila 3 minuter, sen på det
> igen. 4 * 4 min. Kom ihåg att hålla samma fart
> genom alla intervaller!
>
> Innan båda intervallpassan kör du minst 15
> minuter upp- och nedjogg samt stretch.
>
> Pass tre: långpass i pratfart under helgen,
> spring absolut inte snabbare än att du kan prata.
> Vad som är långpass för dig är individuellt
> givetvis, men börja med att jobba dig upp mot en
> timme och när du fixar det i sammanhängande
> löpning och kan prata dig igenom passet så ökar
> du till 90 minuter.
>
> Om du kör det här upplägget i 4 veckor så kan
> jag nästan helt säkert lova dig resultat.
> Känner du att löpsuget tar vid ännu mera,
> släng då in flera pratfartspass. Inga
> halvmesyrer till pass som går mellanfort. De
> bryter ned snarare än bygger upp. Antingen
> långsamt för aerob träning och återhämtning
> och sen snabba pass för anaerob träning och
> löpteknik- och löpekonomiförbättring.
>
> Lycka till!

Jag tycker detta upplägg verkar vettigt och har väl också insett att intervaller är nyckeln till att bli snabbare. Det är bara en sak jag undrar över, skall jag inte köra något pass där jag ligger på tävlingstempo?

/Jari

Har inte kutat nånting på evigheter förutom fotbollen som inte är samma sak. Igår var det ett nytt lopp på grannön Adelsö. Magnus Ladulåsloppet heter det och går i historisk mark. Jag åkte dit och sprang av solidariska skäl, ideellt arbete skall uppskattas, men också för att det var nära, billigt och man känner många. Hursomhelst var det väldigt kvavt och varmt, insåg redan innan att det handlar om att genomföra snarare än att prestera. Avslutningen går som ett halvvarv på fotbollsplanen och där bestämde jag mig för att dra på en showspurt :-) Resultatet blev att jag nådde en maxpuls högre än jag nått tidigare + 5 slag. Gick från 183bpm +5bpm till 189 "äkta" bpm. Har några frågor. Skall jag lägga på +5bpm på nya värdet? Hur mycket av maxpuls är det rimligt att ligga på i snitt över en mil? Är det generellt sett farligt att pressa sig så här utan att träna det man håller på med? Jag är 45 snart och halva loppet kan man nog säga gick på pannben. Har planerat en fyra km bana utanför jobbet där jag tänkte försöka köra intervaller, lite bättre borde man ju kunna bli. Men jag skulle nog verkligen behöva den där eventuella Floorskursen för att fatta hur man förbättrar sig. Kan förövrigt rekommendera loppet för den som tycker det är charmigt med småskaliga lopp i vacker natur där folk sitter i trädgårdarna och hejar på.
Laduls.JPG

grondahl skrev:
> Fantastisk tid om det var en halvmara men lite
> småruttet om det var 5km. Hur långt var loppet?

Det var ett halvt varv runt fotbollsplanen :-)
10 km terrängbana blandat asfalt, grus, äng och skog. Lite upp, lite ner enligt höjdkurva.

Då känns det som helt acceptabelt resultat för en vuxen man som är aktiv men kanske inte springer så mycket. Du kan säkert kapa många minuter bara på att löpträna regelbundet utan några direkta intervaller, bara en blandning mellan tempo/snabbdistans 5-6km och vanliga distanspass på kanske 6-12km och börja lägga in intervaller/fartlek/backe när du vant kroppen vid regelbunden löpning.

De flesta motionärer springer nog inte tretimmarspass i "halvhårt" tempo under 4 min/km... :)

Jag har nästan uteslutande kört backträning under året. "Vanliga" backintervaller, "berg" (på löpband), backvarv på elljusspår, obanat, kuperade distanspass. Ren grundträning egentligen för att få starka ben samtidigt som hjärta och lungor får jobba. Dessutom relativt skonsam träning.

grondahl skrev:
> Då känns det som helt acceptabelt resultat för
> en vuxen man som är aktiv men kanske inte
> springer så mycket. Du kan säkert kapa många
> minuter bara på att löpträna regelbundet utan
> några direkta intervaller, bara en blandning
> mellan tempo/snabbdistans 5-6km och vanliga
> distanspass på kanske 6-12km och börja lägga in
> intervaller/fartlek/backe när du vant kroppen vid
> regelbunden löpning.

Några tips om maxpulsen? Jag trodde ju att jag tagit i och lagt på vid förra testen och så går det att få ut mer. Kan det finnas ännu mer? Springer jag och jönsar? Ja det gör jag ju! Men är jag kvar i komfortzonen när det smakar blod och rostiga kedjelänkar i käften? För att vara lite allvarlig så bedömde jag att syret räckte hela vägen och pumpen verkade klara jobbet. Det stora problemet var musklerna och då menar jag inte mjölksyra i första hand utan snarare att jag var för klen för att hålla upp steget eller nåt åt det hållet. Hade en släng av träningsvärk överlag i benen igår men idag är det borta.

För att avsluta min subdiskussion i tråden om vettiga kortbrallor att springa i så hittade jag tights i reahyllan på Intersport, Pro-Touch. Väldigt sköna utan fladder och inget som knölar ihop sig i skrevet. Dessutom matchar färgen skorna..(!) Köpte en 3/4 lång och en kort variant, 200 resp 150 kr.

Körde helt crazy utan puls/gps idag på referensrundan Sumpan t&r, kändes märkligt befriande, får ju inte bli ngn vana.

@Hasse: jag körde ju ngn tråd om maxpuls men kommer inte ihåg om jag lyckades klura ut hur det funkar ;) Jag har löpande höjt mitt maxvärde i pulsklockan dock, baserat på vad jag verkligen lyckats komma upp i för värden för löpning resp cykling.

Blev hetsad på jobbet att anmäla mig till Stockholm Halvmaraton. Ska bli intressant. Jag har aldrig sprungit (eller cyklat) något motionslopp.

Prio ett är att kränka chefen :)

Nån här som ska springa/jogga?

/Johan

JojjeM skrev:
> Blev hetsad på jobbet att anmäla mig till
> Stockholm Halvmaraton. Ska bli intressant. Jag har
> aldrig sprungit (eller cyklat) något
> motionslopp.
>
> Prio ett är att kränka chefen :)
>
> Nån här som ska springa/jogga?

Jag har fått ett ryck och börjat löpträna en hel del den sista tiden. Har råkat anmäla mig till såväl Stockholm Halvmarathon som Lidingöloppet. :-)

Halvmaran ska bli kul, jag har sprungit ett gäng såna för några år sedan (mestadels Göteborgsvarvet) och tror mig vara lite snabbare nu.

Lidingöloppet har jag däremot en oplockad gås med. Jag sprang det för 3 år sedan men gick in i väggen efter 2 mil och fick gå i backarna i slutet. Det var det jobbigaste jag har gjort. Nu ska jag ta det LITE lugnare i början...

JojjeM skrev:
> Blev hetsad på jobbet att anmäla mig till
> Stockholm Halvmaraton. Ska bli intressant. Jag har
> aldrig sprungit (eller cyklat) något
> motionslopp.
>
> Prio ett är att kränka chefen :)
>
> Nån här som ska springa/jogga?
>
> /Johan

Ja, det ska bli kul. Precis som DT är även jag anmäld till LL som även jag har en oplockad gås med.

Denna gång så ska jag hålla mig skadefri och köra fler långa terängpass. Fick ihop 19km idag, hoppas bara att kroppen håller!

Haha, kul att jag inte är den enda som har en oplockad gås med LL.

Förra gången fulseedade jag mig in i typ andra startgrupp och hetsades att springa första halvan alldeles för fort av alla elitmotionärer runt omkring. Sedan tog tvättbräde-avsnittet mellan 15 och 20 kål på mig. :-)

Tillbaka
Topp