[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

1988 fick jag möjligheten att testa VO2 max på löpband. Jag tränade lite multisport då så löpsteget var inte helkassa. Resultatet blev 48.

1999 gjorde jag om testet på löpband 2ggr. med 12 veckors träning mitt emellan. Resultatet på test nr. 2 blev också 48.

Enligt kalkylen borde en med en VO2 max av 48 springa en engelsk mil på 6:03 och 5km på 20:40. Jag har sprungit en engelsk mil på 6:00 och 5km (lite backigt ut-och-tillbaka bana) på 21:15, så kalkylen stämmer ganska bra i mitt fall. De föreslagna träningshastigheter verkar rimliga för mig.

Jag testade också VO2 max på cykeln 1988, två veckor efter att jag hade testat på löpband. Värdet blev 53. Jag vet inte om jag hade bättre trampteknik än löpteknik, men om jag använder 53 istället för 48 för löpkalkylen blir tiderna orealistiska.

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Under semestern ar jag p.g.a. avsaknad av cykel
> löptränat några gånger.
> Jag har verkligen svårt att komma upp i hyfsat
> tempo.
>
> På den här sidan kan man uppskatta sitt maximala
> löptempo för olika distanser baserat på sitt
> V02max:
> http://www.runningforfitness.org/calc/equiv.php?VO
> 2=61.5&age=42&gender=M&Submit=Calculate
>
> Jag har på konditionstest på cykel fått mitt
> V02max estimerat till 61,5 ml/kg/min. Då bör jag
> (enligt uppskattningen på sidan) kunna springa
> 10km på under 35 minuter!
>
> Nu förstår jag ju att skattningen förutsätter
> att man är löptränad (jag tränar aldrig
> löpning) men jag har svårt att tro att jag
> skulle kunna komma ner i de tiderna oavsett hur
> mycket löpning jag tränade.
>
> I går sprang jag 5,6km på 27min (motsvarar 48min
> / 10km) och det kändes som nära max. Pulsen
> rätt så hög också, ungefär som när jag kör
> ett tröskelpass på cykel. Betyder detta att jag
> har ett vädlgit oekonomisk löpsteg? Eller
> varför är jag så långsam?

vill man ha exakta sträckor är det ju enklast att helt enkelt bege sig till närmaste friidrottsanläggning och springa på löparbanorna. T.ex 4-minuterstempo motsvaras av att hinna 2,5 varv på den tiden.

Jag tänkte mest att löpbandet kunde vara ett bra verktyg för att se till att benen trummar på :) det är ju inte så att jag längtar efter att vara inomhus. Uppmätt kilometersträcka har jag så det får det bli.

Fördelen med att köra intervaller på löpband är väl inte så mycket att man vet exakt hur snabbt man springer (det är ju i vilket fall lite annorlunda mot att springa ute), utan snarare att man lättare kan hålla exakt samma tempo under de olika intervallerna. Det kan vara lite svårt annars om man inte kör med GPS-klocka el dyl.

Fast löpband är ju bra tråkigt.

Intervaller utomhus är bra mycket trevligare, men det har problemet att man hela tiden springer om andra joggare, som sedan springer förbi en själv när man går och vilar mellan intervallerna. Jag inbillar mig att de inte fattar att jag kör intervaller utan mer tänker "jaja, du var tuff när du sprang förbi mig i full blås, men nu tog minsann krafterna slut för dig!". :)

DT skrev:
> Intervaller utomhus är bra mycket trevligare, men
> det har problemet att man hela tiden springer om
> andra joggare, som sedan springer förbi en själv
> när man går och vilar mellan intervallerna. Jag
> inbillar mig att de inte fattar att jag kör
> intervaller utan mer tänker "jaja, du var tuff
> när du sprang förbi mig i full blås, men nu tog
> minsann krafterna slut för dig!". :)

Det löser du genom att vända under vilan! :D
När de möter dig tror de bara att du ska tillbaks, och om de inte är extremt långsamma hinner du inte ikapp dem mer än en gång...

Tack för tipsen, 21:57 blev det tillslut. Fick dra ned lite på träningen sista veckorna pga jobb, ömmande hälsenor + ANNAT. Jag är hsh nöjd med tiden. Nu behöver jag aldrig mer springa 5000 meter.

Hur blir det på måndag på jobbet då? Beröm eller gliringar? Det verkar som Happy med rätt träning skulle ha ett ganska starkt stafettlag ändå...

Hedern är i behåll, jag blev dock hårt ägd av lagets junior som sprang på 18 och lite växel. Men han är 10-12 år yngre än vi andra och dessutom var han nere med aktiv fotisättning och annat fusk.

Jag insåg snabbt att mitt mål med "en bit under 20" inte var riktigt realistiskt. I synnerhet som jag aldrig lyckades koma under 4-minuterstempo när jag försökte mig på att springa intervaller.

Jag fick ca 40:50 vilket tyvärr gav mig den mindre smickrande utmärkelsen "långsammast i arbetsrummet". Det är väl inte sant helt objektivt men det blir nog en del gliringar. Nästa år ska jag lyssna på risings råd och köpa mig snabb med en löparklocka.

baby fat skrev:
> Jag fick ca 40:50 vilket tyvärr gav mig den
> mindre smickrande utmärkelsen "långsammast i
> arbetsrummet".

Om du sprang på 40 min 50 sek så kan du nog utöka titeln till "Långsammast på arbetsplatsen. Kanske till och med i hela kvarteret.)

Trådkap Rising, blev lite inspirerad, tack!

Jag har kört lite löpning sedan årsskiftet, totalt 17 pass så det är inte så märkvärdigt. Blandat intervallpass 25-30 min, några korta, "snabba" toklöpningar 10-20 min, några pass på 10 km samt referensrundan på 7.3 km.

På rundorna 7-10 km låg medeltempo initialt på strax över 6 min/km, kröp ned till 5.40-5.30 ganska snart och de senaste referensrundorna 5.09 samt idag 5.01 min/km (snart lämnar jag "joggingtempo" ;) Yippiie!

Gå ned i vikt, springa mer = mindre långsam.

Härligt Bruce! Vi ligger på ungefär samma tempo.
Lidingö duathlon i Maj och Lidingö triathlon terräng i Augusti? Den senare var riktigt kul, när man fick ösa på med crossen i Lidingöloppsspåren.

Tipset jag fick för att bli snabbare på 3km (coopertest) var att springa 4x800m intervaller med varvtider på 1.35-1.40, men hellre långsammare och samma tid på alla intervaller (om man inte orkar 1.35-varv*4). Det hjälpte då iaf, nu springer jag inte alls längre.

Senast ändrad:
Stumpy skrev:
> Härligt Bruce! Vi ligger på ungefär samma
> tempo.
> Lidingö duathlon i Maj och Lidingö triathlon
> terräng i Augusti?

Ja det kanske vore nåt..?

Den senare var riktigt kul,
> när man fick ösa på med crossen i
> Lidingöloppsspåren.

Lidingö-rundan måste vi snart göra om btw! Vi får sätta ut en datum med Mr O

bruce skrev:
> Trådkap Rising, blev lite inspirerad, tack!
>
> Jag har kört lite löpning sedan årsskiftet,
> totalt 17 pass så det är inte så märkvärdigt.
> Blandat intervallpass 25-30 min, några korta,
> "snabba" toklöpningar 10-20 min, några pass på
> 10 km samt referensrundan på 7.3 km.
>
> På rundorna 7-10 km låg medeltempo initialt på
> strax över 6 min/km, kröp ned till 5.40-5.30
> ganska snart och de senaste referensrundorna 5.09
> samt idag 5.01 min/km (snart lämnar jag
> "joggingtempo" ;) Yippiie!
>
> Gå ned i vikt, springa mer = mindre långsam.

Bra jobbat! Är du så här flitig och inte drar på dig överansträngning kan du säkert ta dig ned mot 42-43 min på milen. Under det brukar det gå jäkligt långsamt att förbättra sig. När du ledsnar på backarna får du lägga krut på hastigheten på plant underlag och framförallt utför, den delen är nog den knepigaste att lära sig, särskilt för en cyklist. Uppför är lättast då det mest liknar tramprörelse. Får du inga känningar i ländrygg och nacke när du maxar dig på lite distans? Jag tycker att jag får genomslag i steget såhär på äldre dar. För er som klurar på typ Bellmanstafetten är mitt råd att undvika första sträckan, den är både jobbig för att det hetsas iväg i "fel" tempo och för att det är en jäkla massa folk i vägen. Ta en sträcka som har mer utbrett fält om ni nu inte är bland de allra snabbaste.

Hasse#7 skrev:
> Bra jobbat! Är du så här flitig och inte drar
> på dig överansträngning kan du säkert ta dig
> ned mot 42-43 min på milen.

Huga, det känns som ett tufft mål.. fast det kanske krymper neråt om man bara orkar gnata på, det är ju liiite roligare, bekvämare att sätta sig på hojen ;)

> Under det brukar det
> gå jäkligt långsamt att förbättra sig. När
> du ledsnar på backarna får du lägga krut på
> hastigheten på plant underlag och framförallt
> utför, den delen är nog den knepigaste att lära
> sig, särskilt för en cyklist. Uppför är
> lättast då det mest liknar tramprörelse. Får
> du inga känningar i ländrygg och nacke när du
> maxar dig på lite distans?

Nej, det har klarat sig med ryggen hitills, kör en del bålövning, plankan och sånt därnt. Viktminskningen med 20 pannor räddar väl både rygg samt hyfsar tempot antar jag, om inte annat känns det ju bra när man kutar (och cyklar) uppför.

> Jag tycker att jag
> får genomslag i steget såhär på äldre dar.
> För er som klurar på typ Bellmanstafetten är
> mitt råd att undvika första sträckan, den är
> både jobbig för att det hetsas iväg i "fel"
> tempo och för att det är en jäkla massa folk i
> vägen. Ta en sträcka som har mer utbrett fält
> om ni nu inte är bland de allra snabbaste.

RN skrev:
> Tipset jag fick för att bli snabbare på 3km
> (coopertest) var att springa 4x800m intervaller
> med varvtider på 1.35-1.40, men hellre
> långsammare och samma tid på alla intervaller
> (om man inte orkar 1.35-varv*4). Det hjälpte då
> iaf, nu springer jag inte alls längre.

800 m på 1.35 är inte dåligt, det är ju världsrekord! Inga dåliga intervaller det! :)

Hasse#7 skrev:

> ned mot 42-43 min på milen. Under det brukar det
> gå jäkligt långsamt att förbättra sig.

Var du tvungen att säga det där ?? :)
/Ligger på 42.5 som bäst och 43.5 som standard. Siktar på 40 innan sommaren :(

perzzon skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Bra jobbat! Är du så här flitig och inte
> drar
> > på dig överansträngning kan du säkert ta
> dig
> > ned mot 42-43 min på milen. Under det brukar
> det
> > gå jäkligt långsamt att förbättra sig.
>
> Var du tvungen att säga det där ?? :)
> /Ligger på 42.5 som bäst och 43.5 som standard.
> Siktar på 40 innan sommaren :(

Jag blev också ledsen...

Nä skämt åsido, men Hasse var kanske lite väl hurtfriskt optimistisk. Att gå från 6 min/km till 5 min/km relativt snabbt (17 pass) när man börjar springa är inte så konstigt (fast icke desto mindre en ganska imponerande utveckling), man blir snabbt mycket bättre i början. Men det är ändå ett ganska stort steg ner till 4:15 min/km... :-)

Hasse#7 skrev:
> ned mot 42-43 min på milen. Under det brukar det
> gå jäkligt långsamt att förbättra sig.

Jag tror att det är ganska individuellt. Jag brukar kunna ta mig ner mot 5-minuterstempo när jag springer lite mer, men under det krävs det ganska mycket. Tror aldrig jag har varit signifikant under 48 minuter på milen. Två timmar på halvmaraton och tre på Lidingöloppet har klarats med liten marginal. Jag är dock nöjd med den nivån och har inte motivationen att pressa ut mer än så. Fyra timmar är målet för min maratonpremiär i sommar.

Cujo skrev:
> RN skrev:
> -----
> > Tipset jag fick för att bli snabbare på 3km
> > (coopertest) var att springa 4x800m intervaller
> > med varvtider på 1.35-1.40, men hellre
> > långsammare och samma tid på alla intervaller
> > (om man inte orkar 1.35-varv*4). Det hjälpte
> då
> > iaf, nu springer jag inte alls längre.
>
> 800 m på 1.35 är inte dåligt, det är ju
> världsrekord! Inga dåliga intervaller det! :)

Varvtid, inte intervalltid:)

Jag tycker att det svåra är att hålla sig skadefri. Lunkar på i 5:30-tempo på milen utan större problem och ner runt 5:00 om jag pressar på lite, orkar nog inte en mil i den farten men 6-7 km iaf.

Men det tog bra lång tid innan jag öht kunde springa 5 km utan att få ont i knän eller benhinnor och när jag ökat för fort så får jag lägga ner springandet i flera veckor för att jag pajat nånstans. Leder och grejor blir inte starka lika fort som hjärtat helt enkelt.

Om man har en god central kapacitet uppbyggd från t ex cykling, så får man passa sig när man startar löpträning så att man inte springer sönder muskelfästen od.

Tog mig flera år av börja och sluta springa innan jag kunde köra på med lite intensitet och kontinuitet utan att benhinnorna skulle tvinga mig att ta månadslånga pauser i löpträningen

Det där med att kroppen tar mycket stryk när man "börjar springa" känner jag igen sedan tidigare, har gjort några nystarter genom åren :) men, med risk för att låta tjatig kanske, mycket tror jag hänger på egna vikten.

Tidigare har jag alltid vägt runt 95-100 kg och det har alltid känts som jag haft ett kylskåp på ryggen när jag kutat, tungt och slitsamt samt alltid/ofta fått ont. En jäkla skillnad nu på 77-79 kg (nu kommer jag väl få löpskadan de luxe bara för att jag inte kan hålla käft ;)

cyklariskogen skrev:
> Cujo skrev:
> -----
> > RN skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tipset jag fick för att bli snabbare på 3km
> > > (coopertest) var att springa 4x800m
> intervaller
> > > med varvtider på 1.35-1.40, men hellre
> > > långsammare och samma tid på alla
> intervaller
> > > (om man inte orkar 1.35-varv*4). Det hjälpte
> > då
> > > iaf, nu springer jag inte alls längre.
> >
> > 800 m på 1.35 är inte dåligt, det är ju
> > världsrekord! Inga dåliga intervaller det! :)
>
> Varvtid, inte intervalltid:)

På löparbana ja, utomhus, standardiserad längd :P

Jag tror att TS är i mål vid det här laget. Så ni kan nog släppa den här tråden;7)

Men annars så kan kompressionstights och stödstrumpor för löpning vara ett tips, helt ärligt.

Senast ändrad:
Det var inte meningen att ni skulle bli deppiga :) Springer man milen på 30 så är man elittränad talang. Springer man milen på 35 är man tränad talang. Springer man milen på 40 så är man talang eller jäkligt bra tränad. Är man nere på 42-43 och har kämpat sig dit trots att man hellre cyklar så är det jäkligt bra. Tyvärr tror jag att när man kämpar sig nedåt utan att vara en naturlig talang så fastnar man lite vid ca 42-43 och kan inte utveckla teknik och viktminskning mer. Det enda man kan göra är att plåga sig mer och se till att man inte blir skadad. Dessutom kan man göra en del taktiska manövrar innan lopp för att se till att man inte blir hindrad av en massa folk som är för långsamma och kanske lära känna någon som är aningen vassare än man själv och som man kan ta rygg på och plåga sig så mycket som möjligt, så länge som möjligt när det gäller att sätta nytt rekord.

För att vara lite dryg kan jag berätta att jag sprang Kungsholmen runt (10 km) en gång utan att löpträna en enda km förutom att spela fotboll. Fick 41.30 på 10 km, intervallträning måste bara vara bra. Men det var länge sen och det gjorde kaos efteråt med kroppen.

Jag springer milen på 41 min nuförtiden men det är inte kul och 5-km går bara strax under 20. Underhåller tempot med intervaller. Å andra sidan har jag inte mer bråttom än så och försöker inte få ner tiden.

Kämpa bruce!

Bra tider floors och rising!

mzi? Jag är korkad, fattar inte inlägget.

Det är synd att det inte finns någon som coachar unga lite mer om de råkar vara bra på något så där lite av en slump. Man undrar ju hur många talanger som bara glider förbi utan att nånsin försöka göra något av sin förmåga. När vi hade skolans enda obligatoriska gympatimme med höjdhopp så hoppade jag 1,80 utan att ens veta hur man skulle ta sats. Det var ingen som sa att det var bra så jag gjorde inget mer åt det förrän jag hoppade 1,80 nästa termin. Sen slutade man skolan och sen dess har jag inte provat. Nu skulle man väl knappt lätta från marken om man försökte.

Hasse#7 skrev:
> För att vara lite dryg kan jag berätta att jag
> sprang Kungsholmen runt (10 km) en gång utan att
> löpträna en enda km förutom att spela fotboll.
> Fick 41.30 på 10 km

*Dölj användarens inlägg*

;-)

rising skrev:
> Jag springer milen på 41 min nuförtiden men det
> är inte kul och 5-km går bara strax under 20.
> Underhåller tempot med intervaller. Å andra
> sidan har jag inte mer bråttom än så och
> försöker inte få ner tiden.

Det var det jävligaste..

>
> Kämpa bruce!

Tack, jag har en bit kvar till ditt tempo, hepp-hepp!

Jaha...jag som är lite "löparnördig" får väl hoppa in i den här tråden då. Eftersom tråden ändrat lite riktning och kommit in på miltider och kapacitet här för oss normala motionärer så delar jag med mig av mina erfarenheter.
Mina tankar angående upplägget för att närma sig den magiska sub40 gränsen (i prioritetsordning):
1. Håll dig skadefri!
Det här är en rätt svår nöt att knäcka. Särskilt det första året då kroppen inte är härdad. Precis som någon ovan uttryckte det så finns det en stor fara här för den bra grundtränade cyklisten. Eftersom cykling är så snällt mot kroppen så blir det en chock när dina leder, ligament och muskler ska ta emot de krafter som alstras när du springer. Och är du bra grundtränad så har du kondition för att springa snabbare = högre belastning på kroppen = överansträngning/skada.
2. Tänk långsiktigt och stressa inte ner tiderna!
Kopplingen här finns i punkt ett.
3. Du måste våga ta i på vissa pass. Bygg upp ett tjockt pannben!
Jag upplever en del bli rätt frustrerade över att de stannar i utvecklingen och har svårt att gå vidare. En förklaring kan vara att de fastnat i den sk. komfortzonen och helt enkelt inte tar ut sig tillräckligt. Om din kropp ska förbättras så måste du också våga bryta ner den. Och ja.... Det gör ont. Det är obekvämt. Det känns som om du ska kräkas ibland. Men det är nödvändigt om du ska ner mot 40 minuter.
4. Variera träningen.
Av två anledningar. Dels så ger det mera ur träningssynpunkt och dels så blir risken mindre att du tröttnar mentalt.
5. Tänk positivt och var mentalt förberedd på svackor.
Det är ofrånkomligt med uppehåll ibland. Sjukdom, skada, motivationstapp kommer störa ditt träningsupplägg. Men ge inte upp och ha en färdig plan över hur du ska ta dig tillbaka.
Vissa pass kommer också att kännas förjävliga, men tänk ändå positivt. När det går som tyngst, så ger det som mest är mitt mantra!

Lycka till alla löpare!

bruce skrev:
> -En jäkla skillnad nu på> 77-79 kg
Woot, 77-79??? Finns du kvar?

TomasGr skrev:
En bra handbok till vägen under 40 minuter.

+1

> Lycka till alla löpare!

+1

DT skrev:

>
> *Dölj användarens inlägg*
>
>
>
> ;-)

+1 ;-)

Blev inspirerad av tråden och stack ut på en löprunda igår. Har inte sprungit nämnvärt de senast åren, förutom några långsamma 5km rundor förra året när inte cykeln var med på semestern. Har aldrig tyckt om löpning, och gör det inte nu heller.
Ut på den lokala löpslingan som är 2.5km i terräng med några backar.
Första varvet på 11.20, andra varvet 12.00 och tredje varvet 12.40. Benmusklerna tog slut innan flåset. Med lite övning och en titt på löpsteget ska jag nog kunna hålla 11.00 / varv eller 22min /5km. Ska ta tag i detta efter sommaren eftersom en klassiker ska påbörjas snart med lidingöloppet som avslut 2013.

wiknil skrev:
> Blev inspirerad av tråden och stack ut på en
> löprunda igår. Har inte sprungit nämnvärt de
> senast åren, förutom några långsamma 5km
> rundor förra året när inte cykeln var med på
> semestern. Har aldrig tyckt om löpning, och gör
> det inte nu heller.
> Ut på den lokala löpslingan som är 2.5km i
> terräng med några backar.
> Första varvet på 11.20, andra varvet 12.00 och
> tredje varvet 12.40. Benmusklerna tog slut innan
> flåset. Med lite övning och en titt på
> löpsteget ska jag nog kunna hålla 11.00 / varv
> eller 22min /5km. Ska ta tag i detta efter
> sommaren eftersom en klassiker ska påbörjas
> snart med lidingöloppet som avslut 2013.

Väldigt bra början! Det där med benmuskler som inte orkar trots att flåset finns kommer nog nästan alla att uppleva när man varierar cykel med löpning. Plus smärttröskeln och den psykologiska piskan som krävs för att motivera sig själv att lida i en halvtimme-timme eller mer.

mamme1 skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > -En jäkla skillnad nu på> 77-79 kg
> Woot, 77-79??? Finns du kvar?

Jorå, fast lite mindre :D

101128-120329.jpg

bruce skrev:
> mamme1 skrev:
> -----
> > bruce skrev:
> >
>
> > -----
> > > -En jäkla skillnad nu på> 77-79 kg
> > Woot, 77-79??? Finns du kvar?
>
> Jorå, fast lite mindre :D
>
>
Men hörru Gollum, du är ju redan benskör, nu får du börja käka igen!
;-)

Stumpy skrev:
> Om man har en god central kapacitet uppbyggd från
> t ex cykling, så får man passa sig när man
> startar löpträning så att man inte springer
> sönder muskelfästen od.

Och det säger du nu :)

Jag impulsköpte ett par skor och joggade för första gången på sjutton år i vintras. "Det här går ju alldeles lysande" tänkte jag och rev glatt av ett par tre rundor på dryga milen. Dålig idé. Fick scheisseont ont i båda knäna och fick ta det lugnt ett bra tag. Nu har jag börjat trappa upp igen och kan jogga sju åtta kilometer utan att få ont. (typ http://www.endomondo.com/workouts/45259936 )

Man blir ju sugen på att komma igång lite när man läser den här tråden :)

Hur mycket sämre ska man tro att man blir med ålder förresten? Jag var periodare med löpning fram till 25-årsåldern och kom ganska enkelt nedåt 40 minuter på milen (trots ett paket cigg om dagen) men jag vet inte om det är realistiskt att tro att man ska nå dit lika lätt när man passerat 40 :)

/Johan

EDIT: endomondolänk

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp