[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Jag körde en testmil igår för att se hur illa det är ställt. Det här var den hårda sanningen:

http://connect.garmin.com/activity/164745538

Just nu stämplar jag in på 87 kg och 182 - 183 cm. Gårdagens facit syns tydligt. Syran slog till vid 4,5 km och därifrån var det bara lidande. Det blir nystart med 400 - 2000 meters-intervaller med start nästa vecka.

När jag vägde 85 kg för ett par år sedan, och hade legat i rejält med intervallerna, så tog jag den här tiden i London:

http://connect.garmin.com/activity/8770732

Nu har jag som mål att komma sub 80 och sub 39 och helst med bättre min/km än vad jag hade i London. Jag tänker mig att det får avgöras vid Hässelbyloppet.

Spännande och peppande detta.

Med den tiden som ingångsvärde får du inte vara med i den här tråden :-) milen under 43 är ju inte ett dugg långsamt.

Lycka till med målet!

Vill inte låta som en mamma nu, men kom ihåg att inte köra fort alla pass. Att varje pass springa ca 1 mil nästan så fort man kan är det bästa sättet att bli skadad. Riktigt lugnt eller riktigt fort är modellen.

Senast ändrad:
toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill inte låta som en mamma nu, men kom ihåg att
> inte köra fort alla pass. Att varje pass springa
> ca 1 mil nästan så fort man kan är det bästa
> sättet att bli skadad. Riktigt lugnt eller
> riktigt fort är modellen.

Om det var mig du riktade dig till så kan du vara lugn. Jag har en rätt så lång ultralöpningstradition i bagaget och har med mig en löptränarubildning i ryggsäcken. :-) Jag har en hyggligt god uppfattning om vad som krävs i träningsväg.

Själv siktar jag på att springa mer långsamt. Råkade läsa lite alster från Phil Maffetone (http://content.bandzoogle.com/users/cippianhotmail/files/Want_Speed_Slow_Down_2007.pdf) om att man blir snabbare om man springer långsammare. Jag försöker alltså springa på den puls som jag räknade ut via hans 180-formel (säkert humbug men det verkar ju fungera på Armstrong;)), vilket för mig innebär ett pulsintervall på 123-133. Det är knappt styrfart - ser ni någon som stannar i uppförsbackarna är det jag.

Jag tänkte ge det 3 månader, men självklart fuska genom att inte följa pulsen alls när jag är cyklar.

Någon annan som provat samma sak?

Patrik

cyklariskogen skrev:
> Själv siktar jag på att springa mer långsamt.
> Råkade läsa lite alster från Phil Maffetone
> (http://content.bandzoogle.com/users/cippianhotmai
> l/files/Want_Speed_Slow_Down_2007.pdf) om att man
> blir snabbare om man springer långsammare. Jag
> försöker alltså springa på den puls som jag
> räknade ut via hans 180-formel (säkert humbug
> men det verkar ju fungera på Armstrong;)), vilket
> för mig innebär ett pulsintervall på 123-133.
> Det är knappt styrfart - ser ni någon som
> stannar i uppförsbackarna är det jag.
>
> Jag tänkte ge det 3 månader, men självklart
> fuska genom att inte följa pulsen alls när jag
> är cyklar.
>
> Någon annan som provat samma sak?
>
> Patrik

Under slutet av 2008 körde jag många långsamma långpass (2,5 - 5 mil - minst 1 gång/vecka) och det gjorde mig snabbare (upptäckte det på nyårsloppet) trots att jag under samma period inte körde intervaller. Givetvis berodde det säkert på flera faktorer, som en förbättrad löpekonomi, mitokondrietillväxt, troligen viktnedgång (vet inte, för jag kollade inte min vikt då) etc men snabbare blev jag. Däremot så kan det för vissa vara rackarns svårt att komma ned i de pulsintervallen som krävs i maffelöpning och fortfarande befinna sig springande rörelse.

Den där sakta för att springa fort-metoden kanske är något att prova nästa vinter, vi de pulstakten kan man ju titta på film osv. Nu på våren/sommaren vill man kanske ha lite fartvind trots allt. Om man motionerar sig för att det är kul och inte för att vinna os alltså.

Idag är det dags för Coopers test på bana. Antingen 12 minuter fullt ös eller 3 km fullt ös. Det blir femte träningsdagen i rad med alldeles för lite energintag så resultatet får nog bedömas där efter. Spänningen är olidlig. To be continued. . .

floors skrev:
> Idag är det dags för Coopers test på bana.
> Antingen 12 minuter fullt ös eller 3 km fullt
> ös. Det blir femte träningsdagen i rad med
> alldeles för lite energintag så resultatet får
> nog bedömas där efter. Spänningen är olidlig.
> To be continued. . .

Spännande. Jag kör nog Cooper i höst, efter att ha provat springa långsamt metoden. Däremot är det dags för första springa långsamt testet, fem kilometer på bana med 133 i puls för att se km-tiden. Detta ska upprepas en gång i månaden fram till hösten.

cyklariskogen skrev:
> Själv siktar jag på att springa mer långsamt.
> Råkade läsa lite alster från Phil Maffetone
> (http://content.bandzoogle.com/users/cippianhotmai
> l/files/Want_Speed_Slow_Down_2007.pdf) om att man
> blir snabbare om man springer långsammare. Jag
> försöker alltså springa på den puls som jag
> räknade ut via hans 180-formel (säkert humbug
> men det verkar ju fungera på Armstrong;)), vilket
> för mig innebär ett pulsintervall på 123-133.
> Det är knappt styrfart - ser ni någon som
> stannar i uppförsbackarna är det jag.
>
> Jag tänkte ge det 3 månader, men självklart
> fuska genom att inte följa pulsen alls när jag
> är cyklar.
>
> Någon annan som provat samma sak?
>
> Patrik

Jag har inte själv provat "Maffe-träning", men följt en del diskussioner på diverse löpforum (jogg + funbeat) omkring träningsfilosofin.
Min tolkning är att lågpulsträningen är i första hand tänkt att användas under "lågsäsongen" eller uppbyggnadsperioden. Och då, för att uppnå resultat, så måste du vara disciplinerad och strikt följa Maffeton-upplägget. Sedan när det drar ihop sig för "högsäsong" och du vill förbättra tider så lägger du om träningen och går in med mer kvalitet (högpulsträning).
Maffetonträning tycks också vara en metod för skadebenägna löpare som hjälpmedel att hålla ner farten och därför hålla sig skadefria.

Själv blir nästa stora mål med min löpning Lidingöloppet i september. Då ska det gå fort :-)

cyklariskogen skrev:
> floors skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idag är det dags för Coopers test på bana.
> > Antingen 12 minuter fullt ös eller 3 km fullt
> > ös. Det blir femte träningsdagen i rad med
> > alldeles för lite energintag så resultatet
> får
> > nog bedömas där efter. Spänningen är
> olidlig.
> > To be continued. . .
>
> Spännande. Jag kör nog Cooper i höst, efter att
> ha provat springa långsamt metoden. Däremot är
> det dags för första springa långsamt testet,
> fem kilometer på bana med 133 i puls för att se
> km-tiden. Detta ska upprepas en gång i månaden
> fram till hösten.

Ja, jag ser detta som mitt "nästan startvärde" och tänkte köra ett ytterligare test i mitten av juli och sen hoppas jag att formen sitter som en smäck lämpligt till Hässelbyloppet då mitt sista test kommer.

Cyklariskogen: Och förresten, varför inte köra Cooper nu och ha som jämförelse med ditt höstvärde?

floors skrev:
> cyklariskogen skrev:
> -----
> > floors skrev:
> >
>
> Cyklariskogen: Och förresten, varför inte köra
> Cooper nu och ha som jämförelse med ditt
> höstvärde?

För att citera TomasGr "Maffetonträning tycks också vara en metod för skadebenägna löpare som hjälpmedel att hålla ner farten och därför hålla sig skadefria. ", vilket är ungefär där jag är. Jag ser fram emot ett Cooper-test så småningom, men just nu ska jag ta det lite lugnt:(

Sådärja, 3,05 km enligt Garmin, som stämde rätt bra med banans sträckning, på 11 min 12 sek. Regn och starka vindar. Helt klart nöjd ändå.

Litet tips till andra amatörlöpare.
Jag springer normalt ca 5-8km åt gången och har svårt att hålla ett tempo under 5min/km. Har vid något tillfälle lyckats hålla 4,30 tempo på 5km, men det har varit på ren viljestyrka och syrgas..
Kikade på youtube, och hittade lite videos om löpteknik och löpsteg. Genom att bara titta på videos och ta efter det de visar kunde jag med lätthet hålla 4.30 tempo i 5km utan att mjölksyra eller trötthetskänningar drog ner tempot. Lite finputsning på löpsteget och träning av de "nya" musklerna som aktiverades, kan jag nog snart hålla 4.15 tempo. Att en så liten justering kunde ge sådant resultat var överaskande. Enkel justering för de som vill springa fortare.

floors skrev:
> Sådärja, 3,05 km enligt Garmin, som stämde
> rätt bra med banans sträckning, på 11 min 12
> sek. Regn och starka vindar. Helt klart nöjd
> ändå.

3:40 min/km, låter jobbigt. Det är ungefär vad jag springer 4x1000m-intervaller på, men att hålla det i 3km i sträck verkar svettigt... :-)

wiknil skrev:

> Kikade på youtube, och hittade lite videos om
> löpteknik och löpsteg.

Har du några länkar till de klippen? Superintressant ju!

Kaj a - bor du i Stockholm? Välkommen till valfri löparklubb, löpskolning ingår annars nästan alltid inför att passen startar då slipper du tänka på det och bara hänga med. Vill man nörda ned sig totalt så kan du googla på "Pose-running". Lycka till.

bruce skrev:
> Trådkap Rising, blev lite inspirerad, tack!
>
> Jag har kört lite löpning sedan årsskiftet,
> totalt 17 pass så det är inte så märkvärdigt.
> Blandat intervallpass 25-30 min, några korta,
> "snabba" toklöpningar 10-20 min, några pass på
> 10 km samt referensrundan på 7.3 km.
>
> På rundorna 7-10 km låg medeltempo initialt på
> strax över 6 min/km, kröp ned till 5.40-5.30
> ganska snart och de senaste referensrundorna 5.09
> samt idag 5.01 min/km (snart lämnar jag
> "joggingtempo" ;) Yippiie!
>

Blivit klent med löpning tyvärr, cyklingen har lockat mer. Sprang dock referensrundan idag igen och trodde jag skulle klå 5.01 min/km, sprang och kikade på klockan, såg bra ut, pressade. Tyvärr landade den på samma tempo igen, 5.01.. Men nästa gång, då jäklar.. ;)

En effekt av ökad träning, antar jag, är att jag höjt maxpulsen, de första passen var jag nära döden vid 180 bpm (medel 165), idag 190 bpm, (medel 175).

rising skrev:
> Sprang du samma runda i samma fart med högre
> puls? Borde det inte utvecklas åt andra hållet?

Precis, samma runda, samma fart med lägre puls är väl det man strävar efter, alternativt samma runda samma puls men högre fart, eller hade du ordentlig motvind eller något sådant så rundan blev tyngre den här gången?

bruce skrev:
> En effekt av ökad träning, antar jag, är att
> jag höjt maxpulsen, de första passen var jag
> nära döden vid 180 bpm (medel 165), idag 190
> bpm, (medel 175).
Det som lär ha skett är knappelunda att din maxpuls har höjts, däremot har träningen gjort att du orkar springa med en puls som ligger närmare din maxpuls.
Om vi leker med tanken att din maxpuls är 200 så innebär medelpuls 165 ca 82,5% av max,
medans medelpuls 175 blir 87,5% av max. (förhoppningsvis så går det även fortare :D)

Och ang. det som Ris(ing) & Ro(o)s undrar över så antar jag att nära-dödenupplevelsen inträffade under nån av dom första rundorna som Bruce lubbade, inte nu på nån av referensrundorna. Tror jag.
Kanske. Eller nåt.

Roos skrev:
> rising skrev:
> -----
> > Sprang du samma runda i samma fart med högre
> > puls? Borde det inte utvecklas åt andra
> hållet?
>
> Precis, samma runda, samma fart med lägre puls
> är väl det man strävar efter, alternativt samma
> runda samma puls men högre fart, eller hade du
> ordentlig motvind eller något sådant så rundan
> blev tyngre den här gången?

En jäkla motvind (trodde inte man märkte av det så mycket när man sprang..) och antagligen ryckigare denna gång? Maxfart 3.23 jmf med 3.53 förra ggn. Jag tittade ju rätt mycket på klockan som sagt och panikkompenserade lite väl hårt några gånger kanske. Förra gången hade jag ju sprungit lite mer frekvent också, nu var det en månad sedan jag kutade förra gången.. Möjligen har det också inverkan?

Jag var dock mest fascinerad av fenomenet att jag höjt/ändrat maxpuls, det finns tydligen lite olika teorier kring varför det är på det viset.
Om jag förstått rätt;
1) antingen har man inte ansträngt sig tillräckligt tidigare,
2)eller så har man inte haft tillräckligt tränad kropp för att uppnå maxpuls,
3)eller så har man i och med höjd maxpuls tränat upp hjärtat (muskeln) att kunna arbeta hårdare/snabbare.

Finns ett otal trådar i ämnet, ex http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=928595

Jag vet inte vad som är rätt men det kan säkert ngn expert på happy reda ut ;)

Annars har jag ju, som ni påpekar, blivit sämre, fast så upplever jag det inte, tvärt om.

bruce skrev:
> Roos skrev:
> -----
> > rising skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sprang du samma runda i samma fart med högre
> > > puls? Borde det inte utvecklas åt andra
> > hållet?
> >
> > Precis, samma runda, samma fart med lägre puls
> > är väl det man strävar efter, alternativt
> samma
> > runda samma puls men högre fart, eller hade du
> > ordentlig motvind eller något sådant så
> rundan
> > blev tyngre den här gången?
>
> En jäkla motvind (trodde inte man märkte av det
> så mycket när man sprang..) och antagligen
> ryckigare denna gång? Maxfart 3.23 jmf med 3.53
> förra ggn. Jag tittade ju rätt mycket på
> klockan som sagt och panikkompenserade lite väl
> hårt några gånger kanske. Förra gången hade
> jag ju sprungit lite mer frekvent också, nu var
> det en månad sedan jag kutade förra gången..
> Möjligen har det också inverkan?
>
> Jag var dock mest fascinerad av fenomenet att jag
> höjt/ändrat maxpuls, det finns tydligen lite
> olika teorier kring varför det är på det viset.
>
> Om jag förstått rätt;
> 1) antingen har man inte ansträngt sig
> tillräckligt tidigare,
> 2)eller så har man inte haft tillräckligt
> tränad kropp för att uppnå maxpuls,
> 3)eller så har man i och med höjd maxpuls
> tränat upp hjärtat (muskeln) att kunna arbeta
> hårdare/snabbare.
>
> Finns ett otal trådar i ämnet, ex
> http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadI
> D=928595
>
> Jag vet inte vad som är rätt men det kan säkert
> ngn expert på happy reda ut ;)
>
>
> Annars har jag ju, som ni påpekar, blivit sämre,
> fast så upplever jag det inte, tvärt om.

Jag tror att alla tre förslagen är giltiga även om det sista är svårt att förklara. Man skall ju inte kunna eller behöva höja pumpkapaciteten till ett max som är högre än max, om man nu hittat max, om ni förstår vad jag menar. Men jag tror och känner själv att mycket löpning ger bra löpning, mycket cykel ger bra cykling. Men tränar man det ena så blir man sämre på det andra. Musklerna anpassar sig till det man utövar.

Ska vi gå djupare på sånt här så behövs någon betydligt mer kvalificerad än mig för att få korekta svar :)
Men ja, motvind kan göra en del, det är iaf min uppfattning att 10 slag högre i puls med samma tempo ligger inom motvindens kapacitet att ställa till med.

Senast ändrad:
Pulsen är väl ett rätt trubbigt instrument ändå. Jag brukar aldrig titta på pulsen när jag springer, bara på tempot. Efter rundorna kollar jag hur pulsen legat i en del backar men det verkar vara rätt stor variation mot tempot där.

rising skrev:
> Pulsen är väl ett rätt trubbigt instrument
> ändå. Jag brukar aldrig titta på pulsen när
> jag springer, bara på tempot. Efter rundorna
> kollar jag hur pulsen legat i en del backar men
> det verkar vara rätt stor variation mot tempot
> där.

Samma här, jag kollar sällan på pulsen när jag kutar, mest tempo. Sen tycker jag det är kul att kolla i efterhand när man kommer hem, se när och var man var nära infarkten, var man kunde stått på lite mer etc.

När jag hade en Polar hade jag bara puls att glo på, fanns ju inget annat på den. Fast i början var det bra ändå, då visste jag att om jag låg över pulsnivå X skulle jag snart ta slut, var tvungen att tagga ner lite, när jag kunde höja tempot lite etc.

Jag har i sista stund blivit meddragen till gbg-varvet då en kompis som tjatat på mig ett halvår fick en biljett från en bekant som blivit skadad. Jag har flås för att ta mig runt, frågan är hur jag på två knappa veckor bäst förbereder benen för uppgiften? Jag är inte ovan löpare, men löper mindre och cyklar mer nuförtiden.

wiknil skrev:
> Litet tips till andra amatörlöpare.
> Jag springer normalt ca 5-8km åt gången och har
> svårt att hålla ett tempo under 5min/km. Har vid
> något tillfälle lyckats hålla 4,30 tempo på
> 5km, men det har varit på ren viljestyrka och
> syrgas..
> Kikade på youtube, och hittade lite videos om
> löpteknik och löpsteg. Genom att bara titta på
> videos och ta efter det de visar kunde jag med
> lätthet hålla 4.30 tempo i 5km utan att
> mjölksyra eller trötthetskänningar drog ner
> tempot. Lite finputsning på löpsteget och
> träning av de "nya" musklerna som aktiverades,
> kan jag nog snart hålla 4.15 tempo. Att en så
> liten justering kunde ge sådant resultat var
> överaskande. Enkel justering för de som vill
> springa fortare.

Jävla skit!
En youtubekväll hade tyvärr inte samma effekt på mig :)

Puttrar också på i 5 min/km vanligtvis men provade att gasa på lite häromkvällen och tänka på steg, hållning, armpendling, fotisättning mm men var rejält slut efter 6 km med ett kilometersnitt på 4.42. http://www.endomondo.com/workouts/53734714

Årets springmål får bli att klara en mil med 4:30 i snitt. Tror tyvärr att det kräver mer träning än youtube-tittande :)

/Johan

@floors
Jag ser att vi nu är rätt jämna löpmässigt.
Eftersom det här är ett cykelforum så antar jag att du cyklar en hel del också ;) Vilken kapacitet ligger du på i cyklingen?
Hur tänker du omkring upplägget cykling/löpning? Jag håller just nu på och velar en hel del här. Just nu får cyklingen komplettera/ersätta långpassen i löpningen. Dvs. jag fokuserar mer på kortare, snabbare pass i löpningen och tänker att cyklingen väger upp bristen på långpass (20km+) i löpningen. Nackdelen med det här tyvärr att jag på sista tiden när jag ökat cykelträningen känt av överansträngning/slitna ben :(

Har du eller någon annan kloka tankar omkring balansen cykling/löpning? Man vill ju vara bra på både två :-)

Under gårdagens fantastiska vår-MTB-tur med runt 15 happyiter i Nackareservatet så ställdes det några frågor även om löpning och steg hit och steg dit och andra saker man bör tänka på. Jag försökte svara så gott jag kunde eftersom jag har sprungit ett antal år i organiserad form, är utbildad löptränare och en gång i tiden rätt hygglig på löpning (idag kanske lite för tjock för att vara löpare men det går hyggligt bra ändå) och ska springa maran i år. Jag känner alltså ändå att jag har på fötterna (ursäkta ordvitsen) när det kommer till träningsupplägg för löpning i alla fall.

Så vi började snacka igår om att köra något gemensamt löpskolningspass och kanske annan förutsättninsglös löpningsövning i Stockholmstrakten - företrädesvis runt Sjöstan/Söder. Så detta är väl en liten heads upp för om det om det finns intresse för att köra ett gemensamt pass med syftet att bli mindre långsam (som den här tråden ursprungligen hette)? Jag erbjuder mig om någon vill att köra lite löparteori på plats i spåret och visa några enkla löpskolningsövningar och lite annat smått och gott. Vad sägs om det? Är det något som lockar?

Var på en snabb löpteknikgenomgång inför Stockholm Triathlon förra året, men lite mer skulle inte skada. Anmäler därför mitt intresse.

Jag håller på att ladda inför Tjurruset. Vi är 11st kompisar som utmanat varandra så det är en hel del stolthet i potten. Ingen av oss förutom 2 har sprungit någorlunda regelbundet så vi smygtränar för fullt hela bunten fast ingen erkänner det öppet.

Bra där Kiske. Tänk på att set är säkrast att vara kaxig innan loppet - man vet inte om man får chansen att vara ödmjuk efter...

floors skrev:
> Så vi började snacka igår om att köra något
> gemensamt löpskolningspass

Kul att du tar tag i det där! Jag kommer såklart gärna och springer och tar emot tips!

floors skrev:
> Under gårdagens fantastiska vår-MTB-tur med runt
> 15 happyiter i Nackareservatet så ställdes det
> några frågor även om löpning och steg hit och
> steg dit och andra saker man bör tänka på. Jag
> försökte svara så gott jag kunde eftersom jag
> har sprungit ett antal år i organiserad form, är
> utbildad löptränare och en gång i tiden rätt
> hygglig på löpning (idag kanske lite för tjock
> för att vara löpare men det går hyggligt bra
> ändå) och ska springa maran i år. Jag känner
> alltså ändå att jag har på fötterna (ursäkta
> ordvitsen) när det kommer till träningsupplägg
> för löpning i alla fall.
>
> Så vi började snacka igår om att köra något
> gemensamt löpskolningspass och kanske annan
> förutsättninsglös löpningsövning i
> Stockholmstrakten - företrädesvis runt
> Sjöstan/Söder. Så detta är väl en liten heads
> upp för om det om det finns intresse för att
> köra ett gemensamt pass med syftet att bli mindre
> långsam (som den här tråden ursprungligen
> hette)? Jag erbjuder mig om någon vill att köra
> lite löparteori på plats i spåret och visa
> några enkla löpskolningsövningar och lite annat
> smått och gott. Vad sägs om det? Är det något
> som lockar?

Jag skulle jättegärna hänga på!

Gott! Jag ska bara få bort min hosta så kan vi köra. Det finns säkert någon annan gammal löparräv här också som vill vara med och styra och ställa för det fall att det blir en stor grupp. Möjligen att vi kan ta det efter maran?

Tillbaka
Topp