sdx sa:
thomaslundstrom sa:
sdx sa:
Octagon sa:
Funderar på att skaffa ett par inov8 dubbskor, denna jäkla isvinter. Hur är dom i storlek? Jag har UK10/44,5 på alla mina gamla Five Ten och de flesta normala skor. 45,5 på Salomon Speedcross och 46 på Salomon Fellcross.
Dom stämmer bra i storlek. Lite smala så man får inte ha för breda ankfötter.
Mät fötterna i cm så kan du se hur det stämmer.
Längd eller omkrets?
Längd.
Jag tycker också att Inov-8:s skor funkar bra storleksmässigt genom att mäta fötternas längd och kolla deras guide. Har 2 par dubbisar (Arctic Talon 275 för "riktig vinter", och Oroc 280 för allmänt kladd) och ett par X-Talon 212, livskamraten har ett par Roclite 280. Enda undantaget är deras halvhöga Roclite 325 GTX, där har jag efter rekommendationer på diverse nätforum ökat en halvstorlek och det behövdes.
Smala läster kan jag hålla med om, vilket är en fördel för mig, men verkligen inte för alla. Kolla vilken läst skon du funderar på har.
För vinter kan det ju vara skönt att få plats med en något mulligare socka, typ med ullblandning, även om särskilt Arctic Talon-typen av sko är "vattentrög" mot snö och slask. Det är skönt att inte bli kall och blöt på direkten när man springer i snö och slask, tycker jag iaf. Alla verkar inte lika känsliga dock.
Köpte just mitt första par Icebug, Oribi5 med dubb, för vinterunderlag som inte bara är terräng. Hos dem fick jag gå upp ett halvnummer jämfört med storlekstabell.
Ett av de bättre tipsen för allround dubbsko är nog VJ Xero, som Oribin funkar den både i terräng och tillräckligt väl på hårdare underlag som snö och is på typ cykelbana. Denna sko är inte supersmal i lästen, lätt och smidig.
Min favvo-butik (Göteborg) för terrängskor, men även smidiga att köpa från på nätet:
https://smsport.se/