[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Köpte ett par GT2000 GTX i vintras och även ett par vanliga GT2000 lite senare. Dom passar mina fötter väldigt bra iaf, men det är ju högst personligt.

Men efter att ha dividerat lite med mina mer löperfarna kollegor rekommenderade båda två GT2000 som träningssko, dels för komforten och även att man fick ut många mil av dem.
Hurdana fötter har du? Och vad är GT2000 för sorts sko (enligt löperfarna)? Många mil i en skön sko låter som ett bra koncept.

Stabil och rätt väldämpad sko som är förhålllandevis bred, jag sprang med sådana rätt länge. De höll bra med.

Stabil och rätt väldämpad sko som är förhålllandevis bred, jag sprang med sådana rätt länge. De höll bra med.
Har ju snöat in lite på skor med lite dämpning (och drop) på senaste år, men för asfaltlöpning är det nog inte fel med mer dämpning. Får ta mig till en affär och prova. Har varit tveksam till breda skor, men efter nåt år med breda Altra i terrängen är jag inte alls tveksam längre.

Dålig mesh i tårna på mina. Där tycker jag DS Trainer fungerade mycket bättre. Kanske konstigt med tanke på att meshen verkar väldigt lika på dessa. Men det har kanske mer med hur skon är uppbyggd i övrigt där GT 2000 får min stortå att peka rakt upp och gör hål i meshen :).

Men i övrigt håller jag med om att dom känns tåliga. Vare sig hälkappan eller sulan är speciellt slitna efter ganska lång användning. Gamla DS Trainer (flera generationer tillbaka) hade en tendens att äta sulor.

Dom här verkar bra som trailsko som sagt
asics-fuji-lite-4-herr.jpeg
asics-fuji-lite-4-herr.jpeg

No battle plan survives contact with the enemy. Tack för tipsen ändå.

Landade i ett par Saucony Omni 21. De kändes bäst helt enkelt. Testade några med annan (mer) dämpning och de kändes väldigt svajiga! En vanesak såklart. Men nu har jag mer lämpliga skor för asfalt, iaf. Och rea! :)

Hurdana fötter har du? Och vad är GT2000 för sorts sko (enligt löperfarna)? Många mil i en skön sko låter som ett bra koncept.
Jag är lite för dåligt insatt för att ge bra feedback. Men kollegan benämnde den som en mängdträningssko.

Jag har för övrigt normala fötter, inte överdrivet breda men pronerar en del. Hade mycket problem med benhinnorna som ung.

Jag är lite för dåligt insatt för att ge bra feedback. Men kollegan benämnde den som en mängdträningssko.

Jag har för övrigt normala fötter, inte överdrivet breda men pronerar en del. Hade mycket problem med benhinnorna som ung.
Jag är nöjd med inputen jag fick.

Testade benhinneproblem i lumpen. Inte alls kul. De jag köpte skulle tydligen passa bra till min avsedda (och framfota) asfaltlöpning.

Jag testade behinneinflammation på utbyte i USA, både under fotbollssäsong och inomhus friidrott. Deras lösning var att "springa igenom det" och tejpa vristerna.

Dom här verkar bra som trailsko som sagt

Jag har bara sprungit 6 mil med mina Fuji Lite 4 sedan jag köpte dem i september men hittills är de grymma. Tänker använda dem på ett 50 km-lopp i maj. Dämpning som funkar även på asfalt och med bra fäste i skogen och på blöta klipphällar.

Tycker dock man ska ta med skaderisken i beräkningen också. Det är otroligt lätt att träna sönder sig, och nästan alla som börjar med löpning lyckas med det (personlig observation) - speciellt de som har lite kondis från t.ex. cykling innan.

HTFU är dock aldrig fel, mera svårtränat tyvärr.

Absolut, men det är också vanligt i löpning att man rider på gamla meriter, respektive inte riktigt fattar hur fysiologin och anpassningarna funkar. Förutsatt att man har ett vettigt träningsupplägg är det ändå relativt svårt att träna sönder sig på 3-4 pass <= 60 minuter om man inte är totalt tondöv för de signaler ens kropp försöker skicka.
Mycket går ju också att gardera sig mot som att springa intervaller i backe istället osv.

Men ja skador är ett alldeles för vanligt inslag även på hög nivå.

Förutsatt att man har ett vettigt träningsupplägg är det ändå relativt svårt att träna sönder sig på 3-4 pass <= 60 minuter om man inte är totalt tondöv för de signaler ens kropp försöker skicka

Tror många inte har något upplägg alls utan bara kör. Och om man ska träna på hög nivå för och försöka sig på något slags resultat på tävlingar osv så vil ldet nog ändå till att man ligger rätt nära gränsen för vad som funkar.

Jag gör tvärtom och försöker ha marginaler, vill verkligen inte bli skadad.

Absolut. Man kan/ska inte träna lång eller hårt varje dag. Men lite eller lugnt går ju bra om man nu vill det. Inget fel med vilodagar men jag tror inte de är nödvändig beroende på hur träning och fysisk status ser ut.
Du springer inte så långt tolkar jag det som. Ett träningsschema innehåller hårda pass, lugna pass och dagar med återhämtning. Då återhämtningsdagarna kan vara promenader eller lugn zon1 träning kan de för andra vara normala pass, beroende på var man själv är i sin träning.
Träning bryter ned och med återhämtning eller lugna passen byggs kroppen upp.
Googla på superkompensation.

Ha en fin helg.

Du springer inte så långt tolkar jag det som. Ett träningsschema innehåller hårda pass, lugna pass och dagar med återhämtning. Då återhämtningsdagarna kan vara promenader eller lugn zon1 träning kan de för andra vara normala pass, beroende på var man själv är i sin träning.
Träning bryter ned och med återhämtning eller lugna passen byggs kroppen upp.
Googla på superkompensation.

Ha en fin helg.
Nej inte så långt, nån mil, kanske två ibland, ofta kortare och som längst maraton en gång och då var det verkligen ingen träning dagen efter. Men jag är ingen löpare utan blandar ganska mycket träningsformer och springer sällan många dagar i rad. Syftade mer på att man kan träna något varje dag. Men det är inget fel med vilodagar naturligtvis om det var det du trodde jag menade.

Nej inte så långt, nån mil, kanske två ibland, ofta kortare och som längst maraton en gång och då var det verkligen ingen träning dagen efter. Men jag är ingen löpare utan blandar ganska mycket träningsformer och springer sällan många dagar i rad. Syftade mer på att man kan träna något varje dag. Men det är inget fel med vilodagar naturligtvis om det var det du trodde jag menade.
Fint, man kan träna varje dag, men inte uttömmande långpass.
Jag förstår vad du menar.

Provade att köpa stabilitetsskor för att se om jag får ordning på benen. Fick bli ett par Saucony Guide 17. Har den senaste tiden sprungit i Novablast 3. Aldrig haft Saucony innan men efter 35 minuter på bandet så är jag positivt överraskad. Börjar bli sugen på en lite "snabbare" sko också. Har breda fötter och små pronationstendenser. Har ni några rekommendationer?

Fint, man kan träna varje dag, men inte uttömmande långpass.
Verkar ju dessutom vara en bisarr trend nu för tiden med "runstreak" (att springa varje dag), jag har inte riktigt förstått tjusningen/grejen med detta ännu men jag kopplar nog så småningom.

Stockholm Marathon under 3 timmar, LL under 2:15, halvmara under 1:30, milen under 40 etc, exempel på klassiska mål för seriösa löpare. Fine, men springa varje dag? Why? ?

Provade att köpa stabilitetsskor för att se om jag får ordning på benen. Fick bli ett par Saucony Guide 17. Har den senaste tiden sprungit i Novablast 3. Aldrig haft Saucony innan men efter 35 minuter på bandet så är jag positivt överraskad. Börjar bli sugen på en lite "snabbare" sko också. Har breda fötter och små pronationstendenser. Har ni några rekommendationer?
Vet inte riktigt hur de är med bredd men Saucony Tempus är en av de enda stabila temposkorna som jag har kunnat hitta. Om Guide funkar kanske det går bra med dessa också.

Jag var nära att köpa ett par för ett tag sedan men just nu väntar jag på att version 2 ska komma ut så att jag kan köpa gamla på rea. 2an ska vara samma sko med ny ovandel.

Asics Gt-2000 kan också vara ett alternativ men det är mer av en daily med lite mindre stack (därmed lättare) så inte en riktigt temposko.

Brooks tror jag gör en stabil version av alla deras modeller så där kan du kanske hitta något. Hög drop dock (även om de andra också är ganska höga)

Puma ForeverRun Nitro kanske också kan funka.

Det bästa är nog att gå till en butik där du kan provspringa och testa så mycket du kan. Kan ju hända att du klarar dig med en lite stabilare neutral sko.

Verkar ju dessutom vara en bisarr trend nu för tiden med "runstreak" (att springa varje dag), jag har inte riktigt förstått tjusningen/grejen med detta ännu men jag kopplar nog så småningom.

Stockholm Marathon under 3 timmar, LL under 2:15, halvmara under 1:30, milen under 40 etc, exempel på klassiska mål för seriösa löpare. Fine, men springa varje dag? Why? ?

Varför springa en mara under tre timmar eller sätta upp några andra konstlade tidsmål om man inte tävlar på yttersta toppen? Varför fokusera på springa snabbt ens?

Förmodligen ganska mycket samma anledningar som en run streak som att det ger motivation, kan vara en rolig utmaning osv.

Rent krasst är det ju nästan lättare att argumentera för run streak:
- daglig motion är bra
- det är bra att vara ute i friska luften, run streak kan hjälpa en få mer tid ute och motivera en att ta sig även när vädret inte lockar
- det är nyttigt med (bra) vanor
- det kan vara skönt med kravlös löpning i det att ett run streak pass kan vara långt, kort, snabbt, lugnt osv.
- det är mentalt nyttigt med ett avbrott i vardagen

Sen blir det vad man gör av det, så jag tror det kan vara lika bra som dåligt beroende på hur man lägger upp det, precis som med vilken annan typ av träningsplanering.

Probade iaf mina nya pjuck idag. Betydligt styvare, mer dämpning, lite mer (tror jag) drop på papperet (och i handen när man böjer på dem). I praktiken kände jag nog ingen skillnad. Men, de suger inte åt sig en massa grus (vilket Nike Free run är världsmästare på)! Är nöjd.

För mig är RS en ren motivationsgrej och det underlättar också i familjelivet om alla vet att jag ska ut och springa varje dag. Och dessutom måste jag säga att jag mår bra av att komma ut en stund oavsett väder och andra förutsättningar.

Det är bra för min motivation med mätbara mål och jag fokuserar mera på tid ute än att slå rekordtider även om det också är lite kul ibland. Och skador har jag inte haft sen jag började faktiskt - antagligen för att jag inte ligger och pressar på hela tiden utan kör mera men lugnare varvat med intervaller ca 2 ggr i veckan.

Ju fler som kommer ut och rör på sig desto bättre!

Bodde jag 2 km från jobbet skulle jag lätt springa varje dag. Men, det gör jag inte. Och jag gillar inte ens att springa (än...).

Inte min grej med runstreak, har dock testat.

Jag körde drygt 800 dagar under 2020-2022. Ritualen i sig blev grejen. Alla som springer vet hur effektivt det rensar hjärnan från bekymmer, eller i alla fall sätter dem i snäppet bättre perspektiv än innan rundan. Att få den sköljningen varje dag var inte så dum.

Jag har en plan att hålla mig skadefri (så gott det går på äldre dagar) och skulle frestas att ge mig ut när jag egentligen behöver vila. Har svårt att springa korta/lugna pass (nödvändiga för ett lyckat runstreak). Skulle gärna vara smartare, men...

Jag kan i viss mån förstå runstreak men det är inget för mig, jag är envis så det skulle ställa till det för mig vid sjukdom och skador då jag skulle ha svårt att låta bli att bege mig ut.

Jag kör hårda regler. Feber eller förhöjd vilopuls = ingen träning. Lite ont i halsen men inga övriga symptom = kort och lugn runda är ok. Har även dubbelkollat med läkare som tyckte det var helt rimligt. Att gå upp för backen med barnvagn till förskolan ger mig högre puls än en mile i 6:30-tempo.

Lyckades ändå hålla i nästan 650 dagar som längst, sen har jag haft en vända feber före jul och en rejäl magsjuka+förkylning för några veckor sen så just nu är jag bara på dag 18.

Men det är helt klart lätt att det går ut över annan träning, tänker då att man kan köra 800 meter löpning fram och tillbaka som uppvärmning, kan ju inte vara omöjligt.

Jag kör hårda regler. Feber eller förhöjd vilopuls = ingen träning. Lite ont i halsen men inga övriga symptom = kort och lugn runda är ok. Har även dubbelkollat med läkare som tyckte det var helt rimligt. Att gå upp för backen med barnvagn till förskolan ger mig högre puls än en mile i 6:30-tempo.

Lyckades ändå hålla i nästan 650 dagar som längst, sen har jag haft en vända feber före jul och en rejäl magsjuka+förkylning för några veckor sen så just nu är jag bara på dag 18.

Men det är helt klart lätt att det går ut över annan träning, tänker då att man kan köra 800 meter löpning fram och tillbaka som uppvärmning, kan ju inte vara omöjligt.
Ja har man feber så lär det ju inte kännas aktuellt att springa oavsett. Och jag har ju sett från dina inlägg här att det verkar varit en bra grej för dig. Så för vissa fungerar det uppenbarligen jättebra.

Men för mig personligen skulle det förmodligen innebära stress att riskera att bryta streaken och dåliga beslut vid känningar/lätt sjukdomskänsla.

Iof har jag ju inte testat runstreak men efter min senaste skadeperiod har sjukgymnasten förbjudit mig att springa varje dag så att senor ska hinna återhämta sig ordentligt.

Jag kan i viss mån förstå runstreak men det är inget för mig, jag är envis så det skulle ställa till det för mig vid sjukdom och skador då jag skulle ha svårt att låta bli att bege mig ut.
Ja, det finns väl en skillnad mellan runstreak trenden och tvångssymtom men tror också det finns viss risk att det kan bli lite galet när/om man helt desperat vill hålla sin runstreak igång. Sedan har tex @glitch helt rätt i att daglig motion/rörelse är bra / hälsosamt. Det bästa är att man ju faktiskt kan göra som man vill. ?

Ja, det finns väl en skillnad mellan runstreak trenden och tvångssymtom men tror också det finns viss risk att det kan bli lite galet när/om man helt desperat vill hålla sin runstreak igång. Sedan har tex @glitch helt rätt i att daglig motion/rörelse är bra / hälsosamt. Det bästa är att man ju faktiskt kan göra som man vill. ?
Jo, det är bra med daglig motion osv. Det finns en risk för galenskaper när folk (mig inkluderad) inte riktigt accepterar verkligheten. Jag vill mer än kroppen klarar av (jag har tvingat mig att tagga ner lite). Jag är inte ensam. Så, att försöka springa för snabbt (och riskera skador) eller för ofta (när man kanske borde vila istf att få skador) kan leda till "galenskaper" (skador). Men, människor får ju leva sina liv. Och förhoppningsvis göra det bästa av utgångsläget. Dvs röra på sig och må bra (utan att skada sig). Det finns många sätt att röra på sig och må bra. Har man inte hittat sin väg så får man testa sig fram.

RS kan vara bra hjälp om man behöver tagga ner lite bara man klarar av att släppa prestationskraven genom att kravet blir ATT komma ut, och att det är helt OK att det är både kort och långsamt. Men som sagt, det funkar olika bra för olika personer förstås!

Att ha som mål från start att kuta en mil om dan som en del går ut med, det är dödsdömt. Även jag som sprang 150 mil om året redan innan jag började tyckte det var slitigt i början trots korta sträckor.

Kuriosa är att jag varit klart mindre skadedrabbat än min fru senaste åren vilket lett till att jag sprungit klart mer, trots lägre ambition :-) Hon har "tyvärr" ett hårt pannben och sprang t.ex. Österlen Spring Trail igår trots alldele för lite träning innan men tog sig förstås runt på en OK tid ändå.

Alla, som likt jag, har en bekväm latmask inombords vet att det jobbigaste med att komma ut är sträckan mellan soffan och ytterdörren. Även om jag inte har testat RS själv (eller tänker göra det) så är nog just hjälpen att besegra den sträckan som är RS främsta förtjänst.

Mina (orealistiska) prestationskrav verkar vara en livslång åkomma. Tror jag får dras med dem resten av livet. Men, jag rör ju på mig iaf (även om det vore bra med mer Z2). Och jag är skadefri. Så, det kunde varit värre. :)

Alla, som likt jag, har en bekväm latmask inombords vet att det jobbigaste med att komma ut är sträckan mellan soffan och ytterdörren. Även om jag inte har testat RS själv (eller tänker göra det) så är nog just hjälpen att besegra den sträckan som är RS främsta förtjänst.
TS är grymt på så vis att man får öva på den sträckan varje dag. För mig var det mycket enklare att springa varje dag än att planera (och utföra) tre löppass i veckan. Det var aldrig nån tvekan om huruvida det var idag man skulle springa.

TS är grymt på så vis att man får öva på den sträckan varje dag. För mig var det mycket enklare att springa varje dag än att planera (och utföra) tre löppass i veckan. Det var aldrig nån tvekan om huruvida det var idag man skulle springa.
Fast man måste ju inte springa samma varje dag :)

Kör ca 2 km två dar i veckan som det ser ut nu, brukar bli det när klockan säger vilodag.

Alternativ träning tog plötsligt slut när jag i princip var hemma. Växelörat pajade. Inte nog med att jag hade pyspunka som jag pumpade ett gäng gånger sista biten hem…känns lite onödigt med örat också. Å blöt blev jag också i regnet.
Tur att det var superlåg fart vid haveriet. Bra fart i vissa nedförsbackar.
Det blev 51 km i alla fall.
IMG_3996.jpeg

PB på milen utan känningar. Skulle köpt stabilitetsskor långt tidigare, satan vilken skillnad. Pulsen gick upp lite extra på slutet för det var så jäkla varmt på gymmet utan vatten. Nu ska man bara lyckas ta det lugnt så att man inte gasar för mycket.
chrome_SfUv4WGc1p.jpg

PB på milen utan känningar. Skulle köpt stabilitetsskor långt tidigare, satan vilken skillnad. Pulsen gick upp lite extra på slutet för det var så jäkla varmt på gymmet utan vatten. Nu ska man bara lyckas ta det lugnt så att man inte gasar för mycket.
Visa bilaga 692509
Bra fart. Hade du 83 i kadens? Eller ska det dubblas? 166 låter rimligare. Steg per minut.

Grattis till PB!

Någon som har Salomon adv löparbälte? Bra? Skräp?

Vill gärna ha ett högre så det inte korvar sig så lätt.

Har idag ett ninepine bälte men midjan har krymt så håller inte tight nog när jag har en 250ml flaska i ryggen. Mindre modeller av samma bälte är också slut i lager så måste se om jag hittar något annat.

Jag har ett Adv Skin, funkar toppen för mig. Får med mig en halvliter vätska, lite energi, hundgodis och påsar och telefonen utan att det märks öht. Köpte i butik för att kunna pröva ut storlek, det är viktigt att det är rätt så det inte åker ner heller.

Tillbaka
Topp