Ok, intressant, lite olika åsikter
Det är ju en stor skillnad på 40-100 mil vs 150 mil
Problematiken som jag ser det:
1. Är ett par skor verkligen utslitna (synligt) så byter man väl (oftast) oavsett antal mil men ibland håller ju skorna bra utseendemässigt men då är det frågan om hur mycket "stuns" etc skorna tappat samt hur mycket man nu påverkas av det och det är avesvärt luddigare ämne kan jag tycka.
2. Sedan är det möjligt att underlaget bör styra lite för när man bör byta? Jag gissar att det är bra/vettigt med generellt fräschare skor för strikt asfaltslöpning vs tex elljusspår och annat eftersom underlaget är betydligt mjukare i skog?
Själv försöka jag medvetet undvika asfalt så mycket jag kan men det blir en del när jag springer lunchrundor på jobbet (
ungefär 50-50 då mellan asfalt/grus). Två orsaker: 1. Tror att lite mjukare underlag är snällare mot mina ben. 2. Jag söker oftast medvetet mer kupering, det är mer utmanande helt enkelt och jag eftersträvar bli "allround" i min löpförmåga.
På jobbet har jag tex ett par Saucony Triumph 19, de har nu gått 80 mil och ser inte särskilt utslitna ut alls vad jag kan se.
Nu springer jag ju lite i förhållande vad till de flesta andra här i tråden verkar göra (ultralöpare samt traillöpare hit och dit

), enbart 2-3 pass/veckan (oftast 3) och det gör ju också att man upplever att skorna är ok
mycket längre tid. Till mitt försvar försöker jag dock ha kontinuitet, det ska helst vara 2-3 pass/vecka
varje jäkla vecka (jag vet att jag får avsevärt bättre utveckling med kontinuitet,
jättestor skillnad för mig som väl mera är en "träningsprodukt", högst begränsad talang).
Tror jag både kommer ha lite koll på skorna utseendemässigt men annars ca 100-150 mil, jag får se. Min nuvarande period av löpning har enbart varat ca 15 månader och alternerar mellan tre par skor (ett par på jobbet, ett par hemma + ett par mera lämpade för trail).