[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Jag har också tänkt mig sådana "worst case" scenarion. 😅

Sent ensam på Vildmarksspåret med pannlampa, snubblar på en sten eller rot, slår mig, ligger och dör/förfryser långsamt, det blir inte en särskilt ärofylld död, onödigt på något sätt, tidningsrubriker dock. 🙂 Just hällar är det dock begränsat med, 2-3 kortare partier men möjligt man kan hålla sig till sidan...

Dubbskor är nog vettigt trots allt om man vill kunna ha flexibiliteten att kunna träna nästan när som helst. (y)

För pannlampslöpning misstänker jag att reflexrundor kanske är lite roligare jämfört med teknisk trail/stig och då är möjligen underlaget ett mindre problem beroende på hur rutten är lagt.
Jag har en hel del hällar i norra Tyrestaskogen och i Skrubbatriangeln. Där vill jag ha dubbat när det är mörkt.
En fördel med att springa reflexbana är att den som lagt den troligvis in drar in en i allt för blöta partier. Har annars gått igenom tunn is och fått skorna rejält blöta. Då vill man ha hyffsat nära hem.

Köpte dubbskor för kanske tre fyra år sedan. Tror de bara gått kanske 10 pass. Men väldigt skönt att inte behöva hoppa över ett pass bara för att det är isigt ute. Men jag är väl ändå av åsikten att man ska gilla löpning rätt mkt för att motivera dubbskor

Gällande lampa är mitt standardpass mest motionsspår i skogen där kanske 1-3 km är elljusspår och resten därmed i starkt behov av lampa mörka halvåret. Lampan används också för skidåkning, cykel, arbete i trädgården osv...

Det har varit sällan eller aldrig behovet av dubbade skor funnits för mig under alla år jag sprungit. Men förra året var det flera månader i rad där de dubbade användes varje gång, vid en viss typ av väder är det ett måste. Självdubbade trailskor med rätt "fint" mönster funkade superbra, innan dess hade jag ett par vanliga vägskor och det gummit/mönstret greppade inte alls lika bra.

Dubbla uppsättningar (eg för två par skor alltså) Best Grip körde jag med, och kikade på ett par riktiga Ice Bugs för att inspireras lite om hur dubben ska placeras. Ice Buggarna hade ännu flera dubbar.

Jag har också tänkt mig sådana "worst case" scenarion. 😅

Sent ensam på Vildmarksspåret med pannlampa, snubblar på en sten eller rot, slår mig, ligger och dör/förfryser långsamt, det blir inte en särskilt ärofylld död, onödigt på något sätt, tidningsrubriker dock. 🙂 Just hällar är det dock begränsat med, 2-3 kortare partier men möjligt man kan hålla sig till sidan...

Dubbskor är nog vettigt trots allt om man vill kunna ha flexibiliteten att kunna träna nästan när som helst. (y)

För pannlampslöpning misstänker jag att reflexrundor kanske är lite roligare jämfört med teknisk trail/stig och då är möjligen underlaget ett mindre problem beroende på hur rutten är lagt.
Jag köpte ett par dubbskor inför Winter Night Run i Vemdalen 2017 (?), de har använts sporadiskt sedan dess, vissa år inte alls, och är fortfarande i nyskick. De gånger som jag har haft användning för dem, och inte alltid nödvändigtvis till just löpning, så har de dock känts som världens lifehack.

Har nog dragit på mig en lätt gubbvad, har kört strukturerad löpning nu i ca tre månader utan känningar men i slutet på förra veckan överansträngde jag nog helt enkelt med tre tuffa pass på fyra dagar.
Avslutade med backintervaller i Söndags och började känna av vaden halvvägs in men avslutade inte passet.

Har inte särskilt ont, 2-3/10 och går obehindrat men masserar jag är det ömt. Har ett enklare pass ikväll så tänkte för en gångs skull värma upp ordentligt, sätter mig på trainern en halvtimme sen 7km Trail på det.

Dum ide att fortsätta träna även om jag avbryter direkt om det gör ont ikväll?

Har nog dragit på mig en lätt gubbvad, har kört strukturerad löpning nu i ca tre månader utan känningar men i slutet på förra veckan överansträngde jag nog helt enkelt med tre tuffa pass på fyra dagar.
Avslutade med backintervaller i Söndags och började känna av vaden halvvägs in men avslutade inte passet.

Har inte särskilt ont, 2-3/10 och går obehindrat men masserar jag är det ömt. Har ett enklare pass ikväll så tänkte för en gångs skull värma upp ordentligt, sätter mig på trainern en halvtimme sen 7km Trail på det.

Dum ide att fortsätta träna även om jag avbryter direkt om det gör ont ikväll?
Träning är nedbrytande, vila är uppbyggande. Har en kompis som kämpat med vader och baksida lår i många år. Hans optimism (inget fel med optimism) har lett till många onödiga bakslag.
Jag röstar på vila. Och lugnare pass nån vecka.

Träning är nedbrytande, vila är uppbyggande. Har en kompis som kämpat med vader och baksida lår i många år. Hans optimism (inget fel med optimism) har lett till många onödiga bakslag.
Jag röstar på vila. Och lugnare pass nån vecka.
Hmm sitter och försöker komma på något bra motargument, fast jag egentligen fattar att du har rätt.

Får väl kolla om frugan vill ut och promenera, känns som lite cirkulation i vaden skulle vara bra!

Hmm sitter och försöker komma på något bra motargument, fast jag egentligen fattar att du har rätt.

Får väl kolla om frugan vill ut och promenera, känns som lite cirkulation i vaden skulle vara bra!
Att vid rätt tillfällen kunna ställa in löpning (träning öht) är en lika viktig egenskap som att komma iväg på den. Det här låter som ett bra tillfälle att ställa in löpningen. Lite trainer och promenad (och tid att googla mer om gubbvadsrehab och börja med övningarna funna) är nog bättre spenderad insats för långsiktig framgång.

Aktiv vila med frun låter som en utmärkt idé. :)

Och det är en kamp när ett ungt och optimistiskt sinne ska hantera en inte lika ung och optimistisk kropp. Den fajten är ofta svårare än backarna!

Aktiv vila med frun låter som en utmärkt idé. :)

Och det är en kamp när ett ungt och optimistiskt sinne ska hantera en inte lika ung och optimistisk kropp. Den fajten är ofta svårare än backarna!
Då får man ändå beakta hur psykiskt tunga backintervaller är ;).
Men har kört på rätt hårt och egentligen redan nått målet på milen. Men till nyår måste jag vara i slag då ska polaren få känna på blodsmak i backarna!

Då får man ändå beakta hur psykiskt tunga backintervaller är ;).
Men har kört på rätt hårt och egentligen redan nått målet på milen. Men till nyår måste jag vara i slag då ska polaren få känna på blodsmak i backarna!
Mina backintervaller är nog inte lika tunga som dina (men jag blir tillräckligt trött och det räcker för mig). :) Ett av mina långsiktiga mål är att just inte gå sönder. Då går det långsammare att bli snabb och stark.

Mina backintervaller är nog inte lika tunga som dina (men jag blir tillräckligt trött och det räcker för mig). :) Ett av mina långsiktiga mål är att just inte gå sönder. Då går det långsammare att bli snabb och stark.
Tror inte någon kliver av ett backpass oberörd, ärligt talat har jag nog alltid sett backträning som all-out-tempo. Tanken har nog aldrig slagit mig att man kan pacea intervallerna.

Promenaden gick fint iaf, inga känningar om jag inte provocerar vaden!

Tror inte någon kliver av ett backpass oberörd, ärligt talat har jag nog alltid sett backträning som all-out-tempo. Tanken har nog aldrig slagit mig att man kan pacea intervallerna.
Jag har varit med om grupp-pass där folk inte kört järnet. Varför gå på ett bra pass (med backar) om du inte vill ta i? Kanske tur för mig att jag är starkare än kondisen tillåter. Flåset tar slut innan vader eller annat går sönder. :)
Promenaden gick fint iaf, inga känningar om jag inte provocerar vaden!
Happy wife, happy life (att vara skadefri är också happy)!

Enligt min erfarenhet så kan du räkna med att reflexbanorna innehåller så stökig stig som området kan leverera. Plus inslag av obanat.

Enligt min erfarenhet så kan du räkna med att reflexbanorna innehåller så stökig stig som området kan leverera. Plus inslag av obanat.
Jo, men jag tänkte/hoppades att det kanske inte är så hårt upptrampat som tex vissa populära stigar och elljusslingor? Eftersom man springer rakt ute i bushen tänkte jag stt det är lättare undvika is?

Jag har varit med om grupp-pass där folk inte kört järnet. Varför gå på ett bra pass (med backar) om du inte vill ta i? Kanske tur för mig att jag är starkare än kondisen tillåter. Flåset tar slut innan vader eller annat går sönder. :)

Happy wife, happy life (att vara skadefri är också happy)!
Hehe, det där med gruppträning och folk som inte tar i förtjänar ju nästan en egen tråd. Det är riktigt tråkigt och asocialt, men det är fan inte lätt att cykla eller springa med nån annan om man vill ha kvalitet. Man behöver ju vara både ganska jämna och ha liknande pannben/inställning för att det ska ge något.

Vaden tar sig iaf, betydligt bättre idag. Körde 2x15min FTP och Pace-partner som nedrull, idag känns det märkbart bättre. Vilar från löpningen över helgen, sen testar jag igen.

Hehe, det där med gruppträning och folk som inte tar i förtjänar ju nästan en egen tråd. Det är riktigt tråkigt och asocialt, men det är fan inte lätt att cykla eller springa med nån annan om man vill ha kvalitet. Man behöver ju vara både ganska jämna och ha liknande pannben/inställning för att det ska ge något.
Jo, gärna träna med nån som är liiite bättre så man kan ta ut sig lite extra (ofta fallet för mig). Tråkigt att på en gratisträning (en duktig tränare från mitt jobb) maska när "han inte ser det". Tränaren är där för DIN skull, gratis, och du tar inte i!? Dålig stil.
Vaden tar sig iaf, betydligt bättre idag. Körde 2x15min FTP och Pace-partner som nedrull, idag känns det märkbart bättre. Vilar från löpningen över helgen, sen testar jag igen.
Låter fint. Små skador, snabb läkning. Stora skador, misär.

Jag tycker inte det finns en given koppling att gruppträning betyder "köra järnet". Bäst är att träna det som är lämpligt det passet, vilket för alla inte är "järnet". Ett tufft men bra intervallpass (t.ex 4×4) ger för de flesta ett bättre träningsresultat om det körs på en ansträngning under max. Att maxa alla intervaller är sällan rätt sätt att få långsiktiga resultat.

Jag tycker inte det finns en given koppling att gruppträning betyder "köra järnet". Bäst är att träna det som är lämpligt det passet, vilket för alla inte är "järnet". Ett tufft men bra intervallpass (t.ex 4×4) ger för de flesta ett bättre träningsresultat om det körs på en ansträngning under max. Att maxa alla intervaller är sällan rätt sätt att få långsiktiga resultat.
Om tränaren (som tränat elitgrupper) säger att vi ska köra järnet ("Full fart" var hans ord) känns det som att det var rätt sak att köra järnet. Och fel sak att bli bekväm. Annars håller jag såklart med dig.

Joggade lite i förmiddags, 80% bar stig, 15% bar asfalt och 5% blankis, med mina egendubbade skor. På asfalt är det lite som att springa på grus, inte jättekul men acceptabelt. På stig märker man inte dubben då de går ner i jorden. På isfläckar gör de nytta!

Men, jag märker ändå att det halkas runt lite ibland på isen vilket fick mig att fundera under turen: hur många metalldubb vill man egentligen ha under skorna?

Jag skruvade vid montering för två säsonger sedan i de 20 man fick med med det kit jag köpte, 10 per sko, 6 fram och 4 bak. Läst att andra (t.ex. @jomper ?) dragit i fler, kanske dubbelt så många. Jag har tidigare tänkt "det kanske man skulle göra, för bättre grepp" men tänker nu motsatsen: jag skulle ibland kanske vilja ha färre dubb, så trycket per dubb i isen blir högre, och dubben går igenom isytan och skapar fäste och inte halkar runt ovanpå. Dock en minskning enbart till den gräns så att man ändå känner sig trygg med att iaf någon/några dubb träffar marken varje steg, oavsett vinkel.

Jag väger knappt myggvikt vilket ju påverkar kraft i backen per dubb, borde lättviktare ha färre dubb men tungviktare kan ha fulldubbat? Vad tänker ni andra?

Joggade lite i förmiddags, 80% bar stig, 15% bar asfalt och 5% blankis, med mina egendubbade skor. På asfalt är det lite som att springa på grus, inte jättekul men acceptabelt. På stig märker man inte dubben då de går ner i jorden. På isfläckar gör de nytta!

Men, jag märker ändå att det halkas runt lite ibland på isen vilket fick mig att fundera under turen: hur många metalldubb vill man egentligen ha under skorna?

Jag skruvade vid montering för två säsonger sedan i de 20 man fick med med det kit jag köpte, 10 per sko, 6 fram och 4 bak. Läst att andra (t.ex. @jomper ?) dragit i fler, kanske dubbelt så många. Jag har tidigare tänkt "det kanske man skulle göra, för bättre grepp" men tänker nu motsatsen: jag skulle ibland kanske vilja ha färre dubb, så trycket per dubb i isen blir högre, och dubben går igenom isytan och skapar fäste och inte halkar runt ovanpå. Dock en minskning enbart till den gräns så att man ändå känner sig trygg med att iaf någon/några dubb träffar marken varje steg, oavsett vinkel.

Jag väger knappt myggvikt vilket ju påverkar kraft i backen per dubb, borde lättviktare ha färre dubb men tungviktare kan ha fulldubbat? Vad tänker ni andra?
Jag tänker att det är bättre att glida på hård is med kontroll (vilket man gör även med bra/fabriksdubbade skor). Färre dubb ger högre tryck per dubb, men också mer odubbad yta. Så, det är nog omöjligt att hitta skor/dubbmönster som passar alla underlag.

Jag tänker att det är bättre att glida på hård is med kontroll (vilket man gör även med bra/fabriksdubbade skor). Färre dubb ger högre tryck per dubb, men också mer odubbad yta. Så, det är nog omöjligt att hitta skor/dubbmönster som passar alla underlag.
Jag tror jag ska prova att dra ut ett par och gå ner på 4 fram. Så får jag ett tvingande skäl att ge mig ut och prova i eftermiddag. 🙂

Jag hade no öka antalet istället, Sarva Devil 5 som är lite mellanmjölk har 17 dubb/sko.

Har du möjlighet så lägg till en dubb i mitten, den ger fäste på stockar och rötter.

1734093438455.jpeg

Jag hade no öka antalet istället, Sarva Devil 5 som är lite mellanmjölk har 17 dubb/sko.

Har du möjlighet så lägg till en dubb i mitten, den ger fäste på stockar och rötter.

Visa bilaga 742640
Det är is jag är ute efter att få grepp på, idag slirar dubben då runt ibland ovanpå ytan. Jag tror inte det är utslitna/slöa (inte gått många mil tyvärr) så jag tror det är brist på genomslagskraft som är problemet vid de fallen. Och samma kraft fördelad på fler dubb borde ge ett lägre tryck per dubb. Men jag gillar iden med att kanske se till att ha en dubb mitt under anslagsytan, där mest kroppsvikt landar, jag ska nog flytta dit en dubb.

Visa bilaga 742640
17 stycken i liknande mönster har mina gamla IceBugs också.
Letade fram dem i tisdags kväll för en runda. Hade kontrollerade småsläpp på blankis, men kände mig aldrig osäker på greppet. Dock är det nog inte mycket dämpning kvar i dem. Tror att de är från när IceBugs var tämligen nytt, så ca 20 år sedan.

, jag märker ändå att det halkas runt lite ibland på isen vilket fick mig att fundera under turen: hur många metalldubb vill man egentligen ha under skorna?

Det är extremt stor skillnad på vilka skor du utgått från också. Från början hade jag ett par Altra Torin som jag dubbade, dvs vanliga asfaltsskor. Sen pensionerade jag dem helt (de var egentligen rätt slut när jag dubbade dem) och dubbade ett par Altra Olympus trailskor istället, förvisso med flera dubbar men skillnaden i grepp var radikal.

Min frus favorit-Icebugs har 16 dubb per sko, dubbarna sitter stadigare och har mer utsick än på mina som är hemmadubbade. De har bättre grepp än mina fast hon bara väger 2/3. Å andra sidan så är mina mindre otrevliga på bar asfalt.

Jag har 14 på mina Asics. Det är ett ledigt hål på samma ställe på bägge, men jag vet inte om de har lossnat, eller om det var så från början.
Oavsett tycker jag att det är ett förbluffande grepp på blankis med skorna.

20241213_213100.JPG

Det är extremt stor skillnad på vilka skor du utgått från också. Från början hade jag ett par Altra Torin som jag dubbade, dvs vanliga asfaltsskor. Sen pensionerade jag dem helt (de var egentligen rätt slut när jag dubbade dem) och dubbade ett par Altra Olympus trailskor istället, förvisso med flera dubbar men skillnaden i grepp var radikal.
Till det bättre för trailskornas fördel?

Är det någon förutom jag som märkt att dämpningen i dojorna är rejält mycket sämre nu när temperaturen sjunker?
Vissa dämpningsmaterial klarar väl kyla sämre, eva-foam ska ju vara sämre. Jag har inte känt någon skillnad vid kyla sedan Adidas boost kom för tio (?) år sedan. Har dock inte testat några nya "supertrainers" i kyla utan brukar springa i mina halvgamla triumph 19 i kyla.

Senast ändrad:
Köpte precis ett par Speedgoat 6 för vinterlöpningen. Jag fick hemleverans så de hade legat i lastutrymmet på utdelningsbilen och när jag fick dem var sulan närmast en tegelsten. Det visar sig såklart, som ni påpekar, att sulan är i EVA och därmed inte så anpassad till minusgrader. @glitch @TBone @DanielS @Stumpy . Kan man göra något åt saken eller är det bara tugga i sig? @Earlslick hade ju ett bra tips men jag dessvärre inte listat ut hur man får teleporteringsmaskinen att funka…

Det är bara att gilla läget - just Speedgoat 6 har en rätt "träig" känsla redan från start. Köpte ett par som jag testade på löpbandet hemma och inte var superimpad så jag returnerade dem - men fick inte godkänt på returen då de ansågs "använda".....den klibbiga orangea sulan hade blivit lite mörk från löpbandet - då ska tilläggas att den redan var lite mörk när jag fick dem så nån hade gått i dem redan innan mig vilket inte spelade mig ngn roll men då jag inte fick returen godkänd så blev det att behålla dem.

De mjuknar upp något efter några rundor men är inte alls så där "bottomless" i dämpningen som gamla Speedgoat / liknande skor kan upplevas initialt.

Så ge det några rundor så bör det bli lite bättre i alla fall :)

Köpte precis ett par Speedgoat 6 för vinterlöpningen. Jag fick hemleverans så de hade legat i lastutrymmet på utdelningsbilen och när jag fick dem var sulan närmast en tegelsten. Det visar sig såklart, som ni påpekar, att sulan är i EVA och därmed inte så anpassad till minusgrader. @glitch @TBone @DanielS @Stumpy . Kan man göra något åt saken eller är det bara tugga i sig? @Earlslick hade ju ett bra tips men jag dessvärre inte listat ut hur man får teleporteringsmaskinen att funka…
Va?
Den funkade för mig idag också, men den börjar bli lite racklig. Känns som om den slutar funka i morgon. 🤮
17360803097436895106087181092345.jpg

Tillbaka
Topp