[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Tävling brukar göra sitt till för att man ska orka tycker jag. Sen är det ju bara att anpassa farten - jag sprang 55k i höstas på tävling trots att mina långpass innan varit runt 30 kilometer en gång i veckan.
Du skriver "trots" och visst springer du riktigt långt på tävling (y) men 30 km en gång / vecka är ändå riktigt bra/seriösa långpass, det är långt ifrån alla bra löpare som håller den disciplinen varje vecka. Inte jätteenkelt kombinera under cykelsäsongen dock (tänker på att de flesta här på Happyride gissningsvis har cykling som huvudsport) men bör väl fungera om man tar det lugnt.

Man ser då och då att en del verkar kunna ställa upp i bisarrt långa lopp, ultra etc trots att det ser ut som att de inte tränat för det. Kul för dem och visst är det imponerande. 🙂 Kan kanske funka för väldigt rutinerade löpare med pannben, bra "motor" (generellt vältränade) samt att de håller ner farten. Personligen behöver jag dock träna och är kanske ingen "upplevelselöpare" än så länge (dvs att jag enbart ställer upp och tragglar mig igenom lopp för upplevelsens skull, oavsett om jag tränat eller ej) men jag kanske ändrar mig.

Senast ändrad:
Om du i med 7,5 vecka kvar till halvmara som längst har sprungit 10 km, och har klart bättre syreupptagningsförmåga än vad muskler/leder/senor är tränade för, så skulle jag rekomendera att se sanningen i vitöga: du är för sent ute för att träna upp dig till att vara snabb på dubbla sträckan utan att tulla för mycket på skaderisken.

Sänka ambitionen till att i lugnt tempo "ta dig runt" din första tävling över två mil med glädje och njuta av loppet. Dra på sig skador är trist och dumt. Hitta en annan halvmara i höst som blir den du går hårt på (efter att ha hunnit träna på både distans och tempo över sommaren).

För att nå till att njuta av loppet i maj tycker jag att du kör något i stil du beskriver, 2 kortare mängdpass (5-8 km) i veckan i avslappnat tempo och sen ett långpass du bygger på med 1 km på vecka (11 km denna vecka, 17 km sista helgen innan loppet). Men lyft ut allt som har med fart att göra, du behöver km i benen utan att skada dig nu.
Är i exakt samma sits som frågeställaren och kör exakt detta, känns bra :)

Fördelen med trail och ultra är att det är svårt att sätta upp tidsmål, eftersom förutsättningarna kan skilja så mycket. Då kan man fokusera på distans och upplevelse istället.

Har jag en kondition för 20 km, så känner jag att jag kan springa längre också bara jag anpassar farten. Kroppen är redan tillräckligt härdad för distans. När jag var yngre sade jag samma om 10 km.

Kände mig hyffsat pigg efter 27 km fjällmaraton förra året, så tänkte sikta på 42 km i år. Känner jag mig inte redo, så bokar jag om/av.

Du skriver "trots" och visst springer du riktigt långt på tävling (y) men 30 km en gång / vecka är ändå riktigt bra/seriösa långpass, det är långt ifrån alla bra löpare som håller den disciplinen varje vecka. Inte jätteenkelt kombinera under cykelsäsongen dock (tänker på att de flesta här på Happyride gissningsvis har cykling som huvudsport) men bör väl fungera om man tar det lugnt.

Man ser då och då att en del verkar kunna ställa upp i bisarrt långa lopp, ultra etc trots att det ser ut som att de inte tränat för det. Kul för dem och visst är det imponerande. 🙂 Kan kanske funka för väldigt rutinerade löpare med pannben, bra "motor" (generellt vältränade) samt att de håller ner farten. Personligen behöver jag dock träna och är kanske ingen "upplevelselöpare" än så länge (dvs att jag enbart ställer upp och tragglar mig igenom lopp för upplevelsens skull, oavsett om jag tränat eller ej) men jag kanske ändrar mig.
Jag tror att de löpare som "plötsligt" kör ett långt lopp men inte ser ut att ha haft specifik träning för det är sånna som är vana vid löpning, dvs som har några mils löpning i veckan i flera år. Även om de inte har samma distans i enskilda löp så ger den sammanlagda veckodistansen tåliga muskler och senor som "plötsligt" klarar längre lopp. Sen skulle de säkert kunna prestera ännu bättre på nämnda lopp om de gjorde mer specifik träning för loppet ifråga men runt kommer de.

Tack för alla bra svar! Det låter helt enkelt som att jag får ta och bita i äpplet och sänka mina ambitioner, även om det känns motigt. Jag är 34 år
Som anekdotisk lök på laxen var jag jag 34 när jag sprang ett halvmarathon senast (och hittils enda) för en halv evighet sedan. Jag tränade då enligt den enligt förståsigpåarnas helt felaktiga metoden att springa 2-4 pass i veckan på 5-8 km i gubbfart. Någon eller några veckor innan loppet sprang jag den enda längre rundan på ca 14k om jag kommer ihåg rätt (loggade då med polar och all den datan har försvunnit like tears in the rain). Resultatet blev 1:42:xx inklusive en pisspaus :-) Så visst går det när man är 34 att bara köra på...

Som anekdotisk lök på laxen var jag jag 34 när jag sprang ett halvmarathon senast (och hittils enda) för en halv evighet sedan. Jag tränade då enligt den enligt förståsigpåarnas helt felaktiga metoden att springa 2-4 pass i veckan på 5-8 km i gubbfart. Någon eller några veckor innan loppet sprang jag den enda längre rundan på ca 14k om jag kommer ihåg rätt (loggade då med polar och all den datan har försvunnit like tears in the rain). Resultatet blev 1:42:xx inklusive en pisspaus :-) Så visst går det när man är 34 att bara köra på...

Tänk då vad som hade kunnat vara möjligt med ännu mer strukturerad träning ;-)

Kände mig hyffsat pigg efter 27 km fjällmaraton förra året, så tänkte sikta på 42 km i år. Känner jag mig inte redo, så bokar jag om/av.

2022 sprang jag halvmaran i Stockholm, spontan anmälan samma dag (eller om det var kvällen innan).
2023 sprang jag 21k trail och tyckte som du, det var inte alls jobbigt.
2024 sprang jag 55k-varianten av samma tävling, det var klart jobbigare :-) men som sagt, rätt tempo så håller man hela vägen, gick i alla lite mera backiga uppförsbackar också - det gjorde de flesta.

Som den jetzt kaufen-torsk jag är såg gick jag på Adidas Evo Sl-hypen. Har hittills bara använt dem två hyfsat lugna rundor men de har hittills levt upp till hypen. Känns bättre i benen än efter en likande runda med Saucony Triumph 21 även fast man nästa får kämpa för att hålla ner farten ;-) Får se hur de känns på riktigt efter lite raskare pass, men det känns lovande.

Synd dock att de bara kommer med Continental slicks, hade nog gärna sett att det fanns en variant med Schwalbe Nobby Nick också för lite lättare stigar.

zalando av alla ställen. De var billigare än adidas själva och erbjöd gratis retur. Hade inte provat dem innan, men hade testat Adidas Pro 4 i butik och körde samma storlek.
Jag hängde även på hypen. Men måste säga att det är en riktigt bra sko för de lite snabbare passen (men kanske inte för tävling, då vill man ha någon form av platta) men samtligt väl dämpad. Sen måste man ju säga att 1700kr är rätt bra pris, i alla fall om man jämför med liknande skor ifrån andra märken.

Sjukt sugen på testa Evo SL men är fundersam om storleken.
Dels om de blir för smala för mina ankpaddlar - och dels storlekar med Adidas generellt.

Ofta brukar jag ha US10/ EU44/ JP 28cm
Det som i regel är "mest sannt" är "JP28cm, då t.ex. TNF har EU43 på motsvarande US10/JP28.

Adidas säger EU44/US10/Häl till tå 27.1 vilket jag antar inte är samma sätt att mäta som motsvarande JP28?

Vad säger ni som testat skon?

Dels om de blir för smala för mina ankpaddlar - och dels storlekar med Adidas generellt.

Det som i regel är "mest sannt" är "JP28cm, då t.ex. TNF har EU43 på motsvarande US10/JP28.

Adidas säger EU44/US10/Häl till tå 27.1 vilket jag antar inte är samma sätt att mäta som motsvarande JP28?

Jag har EU 45 i Nike och Saucony. Innan jag köpte EVOn hade jag läst att de var små i storlekarna så var väldigt nära att beställa en 46 men i sista sekund ändrade jag mig till EU 45 1/3 (de har inte rena 45or utan med en tredjedel) och det är jag väldigt nöjd med, skulle inte velat ha den större. MEN, min kompis som har breda framfötter fick byta upp till en större storlek just pga av bredden (men bra på längden). I den mindre skon som borde ha passat honom stack stortån ut utanför sulan så att säga, men i den större storleken var det bra.

Håller med, det är en sko som vill gå lite snabbare, inte lugna rundor där man bara landar på hälen...
Sedan är det frågan vad ni menar med "lite snabbare" i detta sammanhang (?) :unsure: att de inte är lämpliga att springa med säg långsammare än tex 4:30 tempo eller vad menas med "lite snabbare"? :unsure: I så fall blir gruppen denna typ av skor lämpar sig för lite mindre. För just min del är det väldigt sällan jag tränar i 4:30 tempo eller snabbare nämligen (men jag skyller på åldern).

Sedan är det frågan vad ni menar med "lite snabbare" i detta sammanhang (?) :unsure: att de inte är lämpliga att springa med säg långsammare än tex 4:30 tempo eller vad menas med "lite snabbare"? :unsure: I så fall blir gruppen denna typ av skor lämpar sig för lite mindre. För just min del är det väldigt sällan jag tränar i 4:30 tempo eller snabbare nämligen (men jag skyller på åldern).
Med snabbare skor behöver du inte träna för att springa snabbt, du springer snabbare tack vare skorna!

Med snabbare skor behöver du inte träna för att springa snabbt, du springer snabbare tack vare skorna!
Jag är en klassisk zon 3 mellanmjölkslöpare men ska försöka skärpa mig lite efter Vätternrundan inför LL 30. Mitt träningstempo är med extremt få undantag mellan cirka 4:35 - drygt 5 min/tempo (de längre passen). Däremot så kör jag en del terräng vilket förhoppningsvis motverkar mellanmjölkandet en del. Men löpning är en mycket läskig disciplin och mitt mål nu är egentligen mest att se om jag pallar köra 3 pass / i veckan kombinerat med cyklingen utan att få skador. Möjligen kommer jag gå ner på 2 pass / vecka snart. Det har fungerat "hyfsat" nu under ca 1 1/2 år med vissa bakslag (lindrigare vadsträckningar tex). Enligt min analys kan jag behöva se upp lite efter mera rejäla cykelpass.

High-tech moderna skor har jag ignorerat hittills men man blir ju lite nyfiken... 🙂

Jag är en klassisk zon 3 mellanmjölkslöpare men ska försöka skärpa mig lite efter Vätternrundan inför LL 30. Mitt träningstempo är med extremt få undantag mellan cirka 4:35 - drygt 5 min/tempo (de längre passen). Däremot så kör jag en del terräng vilket förhoppningsvis motverkar mellanmjölkandet en del. Men löpning är en mycket läskig disciplin och mitt mål nu är egentligen mest att se om jag pallar köra 3 pass / i veckan kombinerat med cyklingen utan att få skador. Möjligen kommer jag gå ner på 2 pass / vecka snart. Det har fungerat "hyfsat" nu under ca 1 1/2 år med vissa bakslag (lindrigare vadsträckningar tex). Enligt min analys kan jag behöva se upp lite efter mera rejäla cykelpass.

High-tech moderna skor har jag ignorerat hittills men man blir ju lite nyfiken... 🙂
Bra att lyssna på kroppen (och ha en plan). Jag är mellanmjölkslöpare helt utan disciplin. Mina resultat är därefter. :)

Avseende min kommentar ovan om Adidas EVO SL och snabbare farter skulle jag nog säga att det handlar mer om löpstegen än farten, även om de såklart hänger ihop. Jag tycker att den skon gör sig bäst när du landar på hela foten eller framfoten, vilket i mitt fall ofta blir när jag springer i 4.45 eller snabbare. Skulle jag springa i 5.30 tempo tycker jag att jag landar mer på hälen och självklart funkar skon för det också men den kommer mer till sin rätt när man kommer fram lite i steget.

Med det sagt finns det ju ännu mer high-tech skor än EVO SL, t ex de skorna som har någon form av platta i sig (de dyrare har kolfiber, de enklare har plast), och de känns rätt lika EVO SL men ger lite extra skjuts i steget. Skulle kanske inte påstå att jag springer snabbare i dem men upplever att jag blir lite mindre trött i steget med dem och orkar således lite längre, samt att återhämtningen är lite bättre med dem, inte lika sliten dagen efter hårdare pass. Ska du springa LL så är det ju ett längre lopp och en kolfiberplattasko skulle säkert gynna dig, dock går ju mkt på mjukt underlag så de får inte riktigt samma effekt där men skulle jag köra LL hade jag lätt tagit mina Nike Vaporfly med kolfibersula.

Jag har aldrig haft någon adidaslöparsko tidigare så jag har dålig koll på hur Evo SL förhåller sig till andra. Men jag kör 43 i Saucony och alla jag har sitter bra förutom Endorphin Speed 4 som är för tajt precis bakom lilltån. I Evo SL valde jag 43 1/3 och de är ungefär lika långa som Saucony 43, men bredare än ES 4.

De som kan det där med skor, eller åtminstone är runfluencers, tycker att den räknas som en ”daily trainer” som inte skäms för att ta sig an fartpass. Av den lilla erfarenhet jag har av den hittills så är den givet price/performace en, som det heter, game changer. Kanske inte världens bästa sko, men för priset är den det (om man räknar bort plös och skosnören)

Springer man med plastisock så orkar man inte att återhämta sig så fort då benmusklerna tar mera stryk men med skor med kolsula så återhämtar sig musklerna ganska fort.

Både vader knän ben muskulatur man springer med lägre kadens men fortare.
Lägre kadens och fortare låter som att man tar väldigt långa steg. Det borde slita oerhört på fotleder, knän och höfter, samt även på lår- och sätesmuskulaturen. Trodde alla var överens om att låg kadens sliter.

Lägre kadens och fortare låter som att man tar väldigt långa steg. Det borde slita oerhört på fotleder, knän och höfter, samt även på lår- och sätesmuskulaturen. Trodde alla var överens om att låg kadens sliter.
Då har du totalt fel i ditt löpsteg jag titade lite snabbt på en tränings tid på 5.37 på kilometern då har jag i cadens 168 steg och då har jag en löplängd på 102 meter och då har jag mina fötter under mig så som ett löpsteg skall vara om det är korrekt och det sliter inte.
kolfibret i skon gör att man får ett helt annat från skjut i mot markytan tänk hur en pilbåge fungerar så har man ungefär iden med kolplatta i skon.

Då har du totalt fel i ditt löpsteg jag titade lite snabbt på en tränings tid på 5.37 på kilometern då har jag i cadens 168 steg och då har jag en löplängd på 102 meter och då har jag mina fötter under mig så som ett löpsteg skall vara om det är korrekt och det sliter inte.
kolfibret i skon gör att man får ett helt annat från skjut i mot markytan tänk hur en pilbåge fungerar så har man ungefär iden med kolplatta i skon.
I och för sig är det lätt hänt att kadensen går ner lite när man springer i ett långsamt tempo. Personligen tycker jag åtminstone det är lättare hålla uppe kadensen ju raskare jag springer.

Att kolfiberplatta i skorna håller nere kadensen är ingenting jag hört talas om men jag är å andra sidan inte så påläst gällande "moderna skor" (och har inte provat några ännu). Har du någon referens till detta?

Senast ändrad:
Eftersom det verkar otroligt svårt att ta in - det finns inte "ett enda sätt som är rätt".
Vare sig det gäller kadens, längd på löpsteg, hur man landar osv.

Det kommer alltid finnas individuella skillnader och avvikelser även om något för "populationen i stort" verkar mer rätt än något annat.

Människan är inte en maskin tillverkad enligt en strikt standard och därmed får vi en massa avvikelser.

Det finns liksom en anledning till varför standardsvaret på "vad är bäst för x y z" är "it depends" när det kommer till idrottsforskning :)

Jag begriper inte vad du skriver?
Vad menas med löplängd på 102 meter?

Det är väl steglängd på 102 cm han menar.. Har inte heller hört att skor med platta skulle påverka kadensen.. möjligen borde väl en rocker-geometri ge bättre förutsättningar för att öka kadensen?

Det finns ju ingen sanning i något. Det finns både cyklister och löpare i de absoluta toppskikten som sitter otroligt konstigt på cykeln och har de mest konstiga löpsteg och ändå är typ bäst i världen.

Misstänker att det är försök till analys av suspekt Garmin data? 102 meter är ett rejält löpsteg dock. Skämt åsido, @Nad förtydligar nog strax. (y)
Ingen Garmin data men Coros data som dom förklarar att det är från häl till häl i steget
Det finns en dokumentär på tuben om FloJo och hennes löpteknik leta efter den titta på och njut.

Ingen Garmin data men Coros data som dom förklarar att det är från häl till häl i steget
Från häl till häl 102 meter alltså? Tillåt mig betvivla. Annars rekommenderar jag att du börjar tävla i längdhopp och ber arrangören förlägga gropen på en strand.
Det finns en dokumentär på tuben om FloJo och hennes löpteknik leta efter den titta på och njut.
Kollar man på klipp med Flo-Jo, så ser hon ut att hålla lika hög kadens som övriga i loppen.

Senast ändrad:
För att motverka nihilismen i tråden nu lite så hävdar jag ändå att även fast det är sant att det finns få absoluta sanningar när det gäller mänskliga rörelsemönster så gäller inte en total avsaknad av "bättre vs sämre". 🙂 Det är få som kommer ha en bästa stegfrekvens vid löpning runt 150 steg/min, eller runt 200, men de finns kanske några undantag. Det är få som är 160 cm långa som ska ha en cykel i storlek 59, men de finns kanske några undantag.

Alla ska inte springa likadant, men de flesta (kanske inte alla) kommer ha en stegfrekvens på runt 170-190 när de använder ett bra löpsteg. Och tycker man att man ska ligga utanför t.ex. det spannet så får man se till att kunna förklara varför man är ett undantag. Det är statiskt troligare att man felaktigt rationaliserar ett dåligt löpsteg med att "jag är en av de som är annorlunda", än att man faktiskt ska springa med 160 i stegfrekvens. Per definition, det är få som är i utkanterna av en bellkurva. Men det är vanligt att göra (och önska fortsätta göra) som man är van vid.

Men för att ta exempel: visst finns det "outliers". Magnus Ditlev (triathlet) ser inte klok ut när han springer, om man enbart tittar på stegfrekvens. Han låg t.ex. runt 160 när han sprang avslutande marathon på IM South Africa förra veckan, på 2:40 (dvs 3:48-tempo, ger en steglängd på runt 1,65m) och brukar ligga runt den stegfrekvensen även i andra lopp. Men han får ihop ett tillräckligt bra löpsteg för ändamålet. Kanske delvis p.g.a. att han är 1,95 lång. Men jag tror att det är ovanligt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp