Har påbörjat min backträning. Härom dagen blev det 5 ggr upp och ner i Hammarbybacken. Jag gick både upp och ner, och kommer att göra så i sommar, i de brantare delarna i alla fall. Ska man bygga uthållighet så ska man börja försiktigt. Löpningen funkar bra annars...ska bygga uthållighet och distans från nu.
Det roliga var att pulsen inte steg så mycket när jag gick uppåt. Jag låg på som högst 140 BPM upp och ca 120 BPM nedåt. Mitt max är över 170...tror 174 BPM om jag är tränad och orkar pressa.
Min analys är att cyklingen gett starka ben...därav att jag hade i princip samma puls uppåt i alla de 5 ggr jag gick upp på toppen. Valde att sluta där för att jag ändå kände att jag gått i backen, och inte ville överanstränga mig. Planen var bara att smaka på backen...
Jag har juni, juli, augusti, september och till ca 20 oktober på mig att bygga styrka och uthållighet eftersom jag ska vara med på
OMM i oktober.
Mina långsiktiga löpmål är att göra några få Lidingölopp till, så att jag kan avsluta med 25 genomförda lopp. Har väl 2-3 kvar tror jag.
För ett par år sedan upptäckte jag
Bob Graham Round (BGR). Det ska kompisen och jag genomföra som senast 2032, då den utmaningen fyller 100 år då. Vi är nog inte ute efter att klara det under 24 h, utan bara klara av utmaningen.
Det finns andra liknande utmaningar som vi tänkte ta oss an från 2028, men vi börjar med BGR. De är Charlie Ramsey samt Paddy Buckley. Alla tre är långt, en massa höjdmeter och rejäla utmaningar som kräver träning.
Årsmässigt är 2025 ett år att bygga uthållighet och styrka, som fortsätter in i 2026. Distanserna och höjdmetrarna kommer att öka fram till 2027 då vi troligen har genomfört mycket löpning i skidbackar i landet. Hammarbybacken är min basträningsbacke då jag veckovis, eller regelbundet i alla fall, kommer att träna.
2028 hoppas jag att det blir BGR.
Blir väl nån mara på vägen...samt en massa terränglöpning.