[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

För mig var det hastigheten som knäckte vaderna med barfotalöpning. Lugnt och fint gick rätt bra. Ökade jag tempot fick jag träningsvärk ala "vaderna har blivit överkörda av en bil".

Jag började med 500 meter och ökade försiktigt när jag prövade ren barfotalöpning på löpband, det räckte gott :D

Altraskorna trappade jag in på ett par veckor.

Vill slå ett slag för Uppsala Marathon som jag sprang för tredje gången idag.
Jättetrevlig bana med få höjdmeter (fast målet är på en kulle).
Årets bansträckning var ruskigt bra där de fått till det riktigt bra när vi marathonlöpare mötte upp halvmaralöparna. Man kom liksom direkt in i "sin fart". Upplevde ingen trängsel förutom en kort bit i starten.
Perfekt väder också, men det kan ju ändra sig till nästa år 😉

Grymt! Kul med personbästa 👍

Hur förhöll sig resultatet till Garminklockans spåkula? Tycker att jag får lite mysko "predictions".

/J
Jag var typ 40 sekunder snabbare än Garmins race predictor, så man får väl säga att det var godkänt. Som tack tycker Garmin nu att jag kan springa ytterligare dryga två minuter snabbare… ;-)

Från maran i Amsterdam. Inte så illa av Dumle!

1760898282221.webp

Härligt att se denna kompromisslöshet och vetenskapliga approach till att hitta den bästa möjliga prestationen..

Man får hoppas att kreti och pleti inte börjar bedriva denna typ av träning helt okontrollerat (typ innecykling i bastun). Det skulle kunna sluta illa.

Man får hoppas att kreti och pleti inte börjar bedriva denna typ av träning helt okontrollerat (typ innecykling i bastun). Det skulle kunna sluta illa.
Ja, jag diskuterade det lite med en kollega från jobbet, en Triathlet och han skrev till mig:
"har hört om motionärer som gett sig på det och det har inte slutat bra - sliter enormt"

Däremot tror jag att tex Ricard Sörman som vi följde under TCR körde en hel del seriös värmeträning i hemmamiljö (inför TCR) men tror han både hade någon typ av "temperatur mätnings mackapär" samt dräkt. Nu är ju dock inte Ricard "en vanlig motionär" direkt utan en väldigt stark samt erfaren cyklist.

Ja, jag diskuterade det lite med en kollega från jobbet, en Triathlet och han skrev till mig:
"har hört om motionärer som gett sig på det och det har inte slutat bra - sliter enormt"
Man blir ju rätt varm på ett spinningpass i trång lokal som spinningrummen ofta är, hade varit intressant att mäta core-tempen under/efter ett sånt pass då man kan vrida floder av svett ur tröjan sitter och eftersvettas i en halvtimme..

Verkar som att Kejelcha och några harar har en lucka till Almgren och huvudgruppen, men svårt att se när kamerorna enbart visar från sidan?

Jodå, ganska stor lucka.

Har inte Kejelcha varit överoptimistisk i rekordförsök på bana och kroknat ordentligt på slutet eller blandar jag ihop honom med någon annan etiopier?

Har inte Kejelcha varit överoptimistisk i rekordförsök på bana och kroknat ordentligt på slutet eller blandar jag ihop honom med någon annan etiopier?
...låter som något jag också har som minne... Nu är han kKejelcha) själv iaf. Verkar springa fort, vi får se om det håller eller inte. 5 sekunder under världsrekord vid 5 km!

Ska han ner till 58 minuter som han väl pratade om behöver han hålla ca 13:48 per 5 km.

Edit: Eller han kanske menade tid på 58.**, d.v.s. under 59 minuter?

Om man tittar på passertider (vid jämnt tempo) för olika sluttider har man följande mellantider vid 5, 10, 15 och 20 km:

59:23 (sv rekord): 14:05, 28:09, 42:14, 56:19
59:13 (eur. rekord): 14:02, 28:04, 42:06, 56:09
59:00: 13:59, 27:58, 41:57, 55:56
58:30: 13:52, 27:44, 41:36, 55:28
58:00: 13:45, 27:30, 41:15, 54:59

Lite oklart hur/vad de ser som världsrekord. Det finns 56:42 som är oratificerat (Kelimo i Barcelona i februari), och det officiella, Kejelchas egna 57:30 här i Valencia förra året.

Lite oklart hur/vad de ser som världsrekord. Det finns 56:42 som är oratificerat (Kelimo i Barcelona i februari), och det officiella, Kejelchas egna 57:30 här i Valencia förra året.
Oavsett ligger Kejelcha nu efter rekordet om man räknar med jämn fart. Med jämn fart svarar 57:30 mot 40:53 vid 15 km så 6 sekunder efter det nu.

Går det att få leaderboarden sorterad? Min är i en salig oordning.

Edit: Ah, var nog bara att vissa inte kommit fram till 15 km.

Jo, var som sagt nog att vissa inte hade passerat 15 km utan låg kvar på sina 10 km-placeringar vilket totalt "fuckade upp" listan. Min ser också rätt rimlig ut nu.

Tillbaka
Topp