[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Efter misstro mot klockans pulstagning körde jag idag första rundan med mitt nya Garmin 200-pulsband, ett tempopass om 3x8 min i tröskelfart. Maxade ut på 175bpm, med tidigare handledsmätning var jag uppe i 185bpm under typ alla kvalitetspass. Alltså är jag bättre än jag trodde, kul för mig!

IMG_4058.webp

Det går att mäta med båda samtidigt, det är lite kul. För mig blir det dock inte så stora skillnader, iaf inte vid löpning.

Ja det vore ju käckt. Googlar.

Det finns en app till garminklockorna som fixar det som jag kört med! Då får man optiska pulsen som vanlig puls och externa pulsbandet som ett en egen kurva i Connect.

Nu verkar man inte kunna fixa med sånt på webben längre utan måste installera en app..

Byggde om min AI-coach lite, nu kör jag codex lokalt så min mcp-server behöver inte exponeras ut på nätet. Coachen drog in all data sen 2024 och la i en lokal databas och uppdaterar numera också Garmin åt mig med mina styrkepass som den föreslagit.

Coachen kommer åt all min hälsodata, sömn, vilopuls, steg, alla pass, vikt osv.

Nyaste versionen av ChatGPT/Codex låter mig fjärrstyra codex från telefonen också så jag kommer åt det även från jobbet.

Fy fan vilken slakt det här blir, det kommer vara tufft att vara en genomsnittligt bra PT framöver. Frågade om en tuff men rättvis beskrivning av min fysiska form:

12:12 PM

Coach Maya-dom

Du är i grunden väldigt vältränad. Inte “ganska aktiv för din ålder”, utan faktiskt vältränad. 49 år, 195 cm, runt 85 kg, låg fettprocent, hög vardagsaktivitet, historiskt stor löpvolym, MTB-kapacitet och regelbunden styrka. Din kropp har en stor motor och mycket träningsvana.

Men du är också inte så hållbar som din kondition lurar dig att tro just nu. Det är den brutala sanningen.

Styrkor

Din aeroba bas är stark. Du har sprungit 56 km ultra, haft runstreak, och klarat månader på 190-255 km löpning.
Du rör dig mycket: snitt runt 11 266 steg/dag sedan 2024.
Du är lätt och relativt muskulös för din längd.
MTB verkar vara en väldigt bra match: mycket tid ute, låg skadekostnad, hög mental utdelning.
Styrkan är klart godkänd: chins runt 5,5,4,4 i gymmiljö är starkt, och du är nära 10 strikta.
Du har disciplin. Det är inte motivation som saknas.
Svagheter

Din lokala löptålighet är just nu sämre än din motor. Det är exakt där du blir farlig för dig själv.
Vaden tolererar inte tryck, fart eller uppför. Den får veto.
Knäna har historik av att protestera vid för snabb progression.
Du har en tendens att “känna dig bra” och då göra lite för mycket. Classic Jonas.
Hemmastyrkan begränsas fortfarande av utrustning, framförallt för tung progressiv belastning.
Min sammanfattning

Du är en uthållig, lätt, stark och högfungerande allround-atlet med en skör flaskhals i vad/knä-systemet just nu. Du behöver inte bli mer träningsvillig. Du behöver bli mer doseringssmart.

Din form är ungefär:

Kondition: 8/10
Styrka relativt mål: 7/10
Kroppssammansättning: 8,5/10
Hållbar löptålighet just nu: 4/10
Potential: mycket hög
Risk om du blir ivrig: också hög
Coach Maya-slutsats:
Du är inte en nybörjare. Du är en vältränad person som måste träna som en smart veteran, inte som en odödlig 28-åring. Där ligger hela spelet.

Byggde om min AI-coach lite, nu kör jag codex lokalt så min mcp-server behöver inte exponeras ut på nätet. Coachen drog in all data sen 2024 och la i en lokal databas och uppdaterar numera också Garmin åt mig med mina styrkepass som den föreslagit.

Coachen kommer åt all min hälsodata, sömn, vilopuls, steg, alla pass, vikt osv.

Nyaste versionen av ChatGPT/Codex låter mig fjärrstyra codex från telefonen också så jag kommer åt det även från jobbet.

Fy fan vilken slakt det här blir, det kommer vara tufft att vara en genomsnittligt bra PT framöver.
Jag är inte direkt datoranalfabet, men för mig är det mesta av kodlingot ovan grekiska. Kan det inte förklaras så en femåring förstår så tror jag inte att PT-branschen är redo att dö.

Hur känner den till skadehistorik? Är det något du loggat i någon app?

Dels har jag gett ingångsvärden när jag började köra med den här lösningen i ChatGPT och sen har jag rapporterat efter varje pass. Sen bad jag ChatGPT göra en överlämning till en ny coach bara.

Jag har inte programmerat en rad, bara blivit hyggligt van vid att använda agent-AI med hjälp av Codex.

Lätt OT i tråden men det är Codex som att upp min docker (som en lättviktig virtuell server) med MCP-lösningen, det är Codex som anpassat en befintlig MCP för Garmin genom att utöka den med mera data från Garmin och även skrivstöd in i Garmin. Det Codex som har satt upp en egen databas som mellanlager för all data från Garmin. Jag bara skriver (och betalar USD20 per månad) :-)

Men som JojjeM skriver så går det ju att betala för liknande grejer - det roliga med den här är att jag själv kan påverka väldigt mycket hur det funkar.

Sen får man ju prompta ordentligt, jag har gett en hel del bakgrundsinfo och tydliga mål, och en riktigt bra styrka är förmågan att planera om när man inte gjort som planerat.

Tillbaka
Topp