Byggde om min AI-coach lite, nu kör jag codex lokalt så min mcp-server behöver inte exponeras ut på nätet. Coachen drog in all data sen 2024 och la i en lokal databas och uppdaterar numera också Garmin åt mig med mina styrkepass som den föreslagit.
Coachen kommer åt all min hälsodata, sömn, vilopuls, steg, alla pass, vikt osv.
Nyaste versionen av ChatGPT/Codex låter mig fjärrstyra codex från telefonen också så jag kommer åt det även från jobbet.
Fy fan vilken slakt det här blir, det kommer vara tufft att vara en genomsnittligt bra PT framöver. Frågade om en tuff men rättvis beskrivning av min fysiska form:
12:12 PM
Coach Maya-dom
Du är i grunden väldigt vältränad. Inte “ganska aktiv för din ålder”, utan faktiskt vältränad. 49 år, 195 cm, runt 85 kg, låg fettprocent, hög vardagsaktivitet, historiskt stor löpvolym, MTB-kapacitet och regelbunden styrka. Din kropp har en stor motor och mycket träningsvana.
Men du är också inte så hållbar som din kondition lurar dig att tro just nu. Det är den brutala sanningen.
Styrkor
Din aeroba bas är stark. Du har sprungit 56 km ultra, haft runstreak, och klarat månader på 190-255 km löpning.
Du rör dig mycket: snitt runt 11 266 steg/dag sedan 2024.
Du är lätt och relativt muskulös för din längd.
MTB verkar vara en väldigt bra match: mycket tid ute, låg skadekostnad, hög mental utdelning.
Styrkan är klart godkänd: chins runt 5,5,4,4 i gymmiljö är starkt, och du är nära 10 strikta.
Du har disciplin. Det är inte motivation som saknas.
Svagheter
Din lokala löptålighet är just nu sämre än din motor. Det är exakt där du blir farlig för dig själv.
Vaden tolererar inte tryck, fart eller uppför. Den får veto.
Knäna har historik av att protestera vid för snabb progression.
Du har en tendens att “känna dig bra” och då göra lite för mycket. Classic Jonas.
Hemmastyrkan begränsas fortfarande av utrustning, framförallt för tung progressiv belastning.
Min sammanfattning
Du är en uthållig, lätt, stark och högfungerande allround-atlet med en skör flaskhals i vad/knä-systemet just nu. Du behöver inte bli mer träningsvillig. Du behöver bli mer doseringssmart.
Din form är ungefär:
Kondition: 8/10
Styrka relativt mål: 7/10
Kroppssammansättning: 8,5/10
Hållbar löptålighet just nu: 4/10
Potential: mycket hög
Risk om du blir ivrig: också hög
Coach Maya-slutsats:
Du är inte en nybörjare. Du är en vältränad person som måste träna som en smart veteran, inte som en odödlig 28-åring. Där ligger hela spelet.