OT: Ryggsäckar

Erik_N

Medlem
Skulle gärna ta emot lite tips från er om bra stora allroundryggsäckar. Skall helst klara av allt, tågluff i Europa, skidäventyr till nordpolen, 2 veckors cyklande, fjällvandring med farsgubben osv. Förstår naturligtvis att det är en omöjlighet men bra förslag på både produkter och mer allmänna sätt att tänka önskas.

Ojdå det var inga dåliga krav, men blir det inte väldigt klumpigt att cykla med en sån stor säck till vardags? Kanske läge med en stor för lufferiet och en mindre vattenrygga för cyklandet, det populäraste märket här är nog Camelbak som finns i många varianter och storlekar, men även Haglöfs, Lundhags, Everest och Source brukar få bra omdömen men prova att göra en sökning här på Happy så kommer du att hitta mycket matnyttigt i ämnet.
För länkar kolla i länkbiblioteket.

EDIT: Glömde några fabrikat, börjar bli sent och läggdags ;-)

Bosse, som kör med en Camelbak CloudWalker 2l vatten och ca 17l packvolym i ett ruskigt smidigt utförande.

Senast redigerad av en moderator:
Kompisar har kört med Lundhags V-serie (V12 tror jag), en för vandring i svenska fjällen, en för luff jorden runt och båda är nöjda såvitt jag vet.

Har använt Karrimore Condor i många år, 85-135 l, välkonstruerad och bekväm, men skulle aldrig komma på tanken att hoja med en sådan.

Mesokantola0047.jpg

Elisabeth på stigen upp till Tilicho.

Per

Klättermusen rygsäckar med variabel volym t.ex. 0-110 liter...någon som har erfarenhet av hur dessa funkar? Låter ju klart intressant för mina krav men då måste det funkera oxå.

Klättermusen funkar som en dröm (Ja dom har varit till nordpolen) Själv har jag en mjölner 80 med sidofickor 12+8 och vattentät innersäck. Nackdelen är ju dock att en sån går lös på fem tusen. Motsvarigheten i cykelvärlden är nog en 6-pack. Ja det är därför jag inte uppdaterar vad jag borde på cykeln.

Karrimor är också utmärkta säckar men om jag inte minns fel ska dom ha gått i konkurs.

Du kan ju gå in på utsidan.se och kolla recensionerna där inne. Viktigast av allt är dock att prova så den passar kroppen.

Det viktigaste är att den passar just dig. Vet inte hur många modeller jag prövade innan jag till slut hittade en som var tillräckligt skön. Får väl tillägga att min längd var den som ställde till det mest. Det fanns inte så många tillräckligt långa helt enkelt. De märken jag tillslut hittade som passade var Berghuas, Gregory, Osprey och Arc'Teryx. Berghaus var trist, tråkig utan finesser och fanns bara i tråkigt militär/mossgrön. Arc'Teryx var lite väl dyr med sina knappa femtusen. Till slut blev det en Osprey Crescent 75 i svart för den något bättre passformen. Funkade perfekt i norska fjällen i höstas. Men som Per sa, att cykla med nåt sånt på ryggen är ingen höjdare.. :)

Jag till vänster..
2004-09-17.jpg

Jag kör med Höglöfs Alaska 60l plus 2st 30 liters säckar vid långvandring, totalt 120.
cpic3df78e2f78242.jpg

gamal bild, men då va säcken nästan ny!

Arc'Teryx Bora 80. Klättermusen tror jag inte är lämplig därför att ramen är litet väl exponerad om du skall använda den på resa. En bra budget alternativ är Lundhags V-Serie. För övrigt rekommenderar jag att gå till en riktig butik för att få hjälp att köpa ryggsäck. Det är inte helt olikt som att köpa skor.

Likt föregående talare tycker jag att Osprey har fina tankar och bärsystemet verkar riktigt.

En sak om ryggsäckens vikt. Den är inte viktig. Med den volym du letar efter är bärsystemet den viktigaste delen. Det spelar ingen roll om den alla delar går att sätta ihop till ett flugspö eller en dagväska. Du ska likt förbannat bära fanskapet i flera timmar om dagen. Jag brukar välja så här:

* Bärsystem
* Pris
* Funktion
* Vikt
* Färg

I fallande ordning. Tänk dig själv. Om det sitter 200 extra gram på bärsystemet som gör att du bär 20 kilo behagligare är det helt klart försumbart. Sitter de extra 200 grammen på fickor och blixtlås ska du nog tänka en extra gång.
Lycka till!
dp

Edit: Jag har en 30, en 50 och en 80. Du kan inte göra allt med en ryggsäck. Kanske en expanderbar 50+ rygga men de flesta bärsystemen på de säckarna är inte lämpliga över 20 kilos packning.

Klättermusen ratatosk (30l) - jätteskön, fattar inte att jag kunde ha en Haglöfs tight i flera år.
Köpte en Halglöfs hic eller poc eller vad den heter (20l)på rea - används inte, den är mer som en sopsäck med axelremmar.
På fjällturer kör jag med Berghaus vulcan (80-100l), jag har inte så mycket mer än militärens ramsäck att jämföra med, men tycker den funkar bra. Jag har inga problem med färgen. Köpte den billigt i Tyskland (1700 kr), ett av mina få internetköp.

Klättermusen har väl fått lite kritik för att vara krångliga att ställa in (se utsidan) och jag tror inte att du går till skolan med en 0-110l säck, det blir lite överdrivet.

annars finns norröna, bergans, sacci, arcteryx som väl är erkänt bra (och svindyra och till viss del militärgröna). Men det är väl som med cyklar att huvudsaken är att dom passar dig. Berghaus gör fyra olika långa bärsystem, norrönas ändrar man själv på, arcteryx säljer olika stora bärsystem och olika utformade beroende på kön.

Sen vet jag folk som går ifrån mig med dubbelt så tung packning som jag har med en 20 år gammal illa sittande ramsäck, så allt hänger inte på utrustningen, tyvärr.

Ah.. Det var ju Arc'Teryx jag menade ovan och inte Norröna. :) Arc'Teryx och Osprey kändes väldigt behagliga båda två och ganska likvärdiga tror jag. Arc'Teryx har ett tjockare midjebälte som är otroligt komfortabelt. Bärsystemem på de två är väldigt lika varandra. Samma sätt att justera rygglängd, samma sätt att byta midjebälte.. Hade de kostat lika mycket så hade det kunnat bli vilken som..

Och som dp säger, prova först. Och går du till en riktig butik är det inga problem att få t.ex. ett medium midjebälte och på en large säck..

> Sen vet jag folk som går ifrån mig med dubbelt så
> tung packning som jag har med en 20 år gammal illa
> sittande ramsäck, så allt hänger inte på
> utrustningen, tyvärr.

Samma som cykeln altså;-)

En får tacka för många fina råd...får bli en funderare på vad budgeten tillåter och en tur bland stadens butiker...Kan det vara värt att vänta till efter jul?

Det bästa och mest prisvärda alternativet om man kan leva med att släpa en säck som väger som en old-school ramryggsäck så är lundhags motion klockrena, pivoterande höftbälte (rör sig med höfterna, sitter i klättermusen, berghaus, bergans, arc'teryx, norröna och lundhags och säkert nån till) med bra kvalite etc. Färgmatchningen lämnar dock en hel del att önska, åtminstone om du hittar förra årets säckar, till årets har dom skärpt sig och kastat ut kombinationen turkos/orange bland annat.

Tveksamt.. Oftare på höstenkanten när det ska göras plats för nya modeller. Känns väl inte som att ryggsäckar är nåt som det handlas speciellt mycket av inför just jul.. :)

Nej, faller de i pris så är det främst för lager rensning; t ex om de bytt färg eller modell inför nästa säsong. De gör ju en ny katalog varje år med lite nyheter.

Per

Ser att recon (www.recon.se) i Uppsala, där du tydligen finns, säljer berghaus atlas för 2500. Ungefär samma pris som i Tyskland vid en snabb marknadsundersökning (249 euro på några ställen). Jag gillar som sagt den (nästan likadan som den vulcan jag har). Det är tydligen ett gammalt bärsystem har jag läst. Sasquatch på vasag. i Stockholm hade 40% på sina arcteryx av äldre modell, men det var i våras/somras, dom kanske har nån kvar.

Gå till berg & hav eller fjäll & skog eller vad uppsalabutiken heter och fråga om dom har nån stor ryggsäck dom vill bli av med. kanske har dom nåt enstaka exemplar med något märke dom inte säljer längre. Det kostar inget att fråga. Jag har fått ett par gamla telisskor i läder till ett bra pris på stadium på det sättet. Dom säljer bara plastpjäxor nu.

HEI Skrev:

> Gå till berg & hav eller fjäll & skog
> eller vad uppsalabutiken heter

Fjällskog heter den väl o ligger på Östra Ågatan mellan St Persg o Drottningg.

Per

Tillbaka
Topp