Klättermusen ratatosk (30l) - jätteskön, fattar inte att jag kunde ha en Haglöfs tight i flera år.
Köpte en Halglöfs hic eller poc eller vad den heter (20l)på rea - används inte, den är mer som en sopsäck med axelremmar.
På fjällturer kör jag med Berghaus vulcan (80-100l), jag har inte så mycket mer än militärens ramsäck att jämföra med, men tycker den funkar bra. Jag har inga problem med färgen. Köpte den billigt i Tyskland (1700 kr), ett av mina få internetköp.
Klättermusen har väl fått lite kritik för att vara krångliga att ställa in (se utsidan) och jag tror inte att du går till skolan med en 0-110l säck, det blir lite överdrivet.
annars finns norröna, bergans, sacci, arcteryx som väl är erkänt bra (och svindyra och till viss del militärgröna). Men det är väl som med cyklar att huvudsaken är att dom passar dig. Berghaus gör fyra olika långa bärsystem, norrönas ändrar man själv på, arcteryx säljer olika stora bärsystem och olika utformade beroende på kön.
Sen vet jag folk som går ifrån mig med dubbelt så tung packning som jag har med en 20 år gammal illa sittande ramsäck, så allt hänger inte på utrustningen, tyvärr.