[OT]Sadla om. Om man får drömma

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vantrivs du på jobbet så måste du själv ta
> tag
> > i det och se till att du kommer bort
> därifrån,
> > ingen annan är ju ansvarig för din hälsa som
> du
> > själv.
> >
> > hur har det gått med jobbsökandet?
>
>
> Har vart på möte angående "min framtid på
> företaget"
> Det verkar som om jag kommer få mycket tid
> framöver att cykla

Åfan... det lät ju inget vidare :/

Jenny W skrev:
> mattel skrev:
> -----
> tag
> därifrån,
> du
> > själv.
> >
>
>
> företaget"
> framöver att cykla

Vet inte om det är läge att beklaga eller gratulera.

där ser man. är det fler som påverkas eller är det bara din framtid där? kan du bli utköpt?

då har du ju möjlighet att sadla om snart mao. se det som något positivt att få en spark i röven att göra något roligare än att gå till jobbet du inte verkar ha gillat ändå.

Grattis och lycka till Jenny!

Och en sak till: Ni som gnällt på _, denna gången har ni fasen läst hans inlägg som Jennys gamla chef skulle ha gjort.

/T

Tack allesamman
Det kommer nog ordna sig till det bättre. Vill inte skriva för mycket just nu då det nog inte skulle gagna min sits men förhandlingar pågår med arbetsgivaren

Skriv aldrig på några papper vid sittande bord. Be att få fundera, ta hem dem, be ngn bekant (företrädesvis en jurist med kunskap inom arbetsrätt) om en second opinion.

Min mkt begränsade kunskap i arbetsrätt säger att det är turordningsregler som gäller, och att de in princip bara kan säga upp folk om det råder arbetsbrist. I övrigt gäller förhandling. Har för mig att de i värsta fall har rätt att köpa ut dig för 3 årslöner men att du då inte får ha ngn inkomst under den tiden (i annat fall avräknas den). Om de erbjuder ett par månadslöner, så vet du var taket i så fall ligger.

Det är inte omöjligt att tänka sig att de försöker få dig att gå med på ett "erbjudande" om du bara skriver på direkt, som du kan förhandla till det bättre om du bara ligger lågt.

Obs, fråga ngn som kan detta i detalj, typ facklig representant (dock ej den lokale, hen sitter inte sällan i samma båt som ftg-ledning).

Fliken skrev:
> Skriv aldrig på några papper vid sittande bord.
> Be att få fundera, ta hem dem, be ngn bekant
> (företrädesvis en jurist med kunskap inom
> arbetsrätt) om en second opinion.
>
> Min mkt begränsade kunskap i arbetsrätt säger
> att det är turordningsregler som gäller, och att
> de in princip bara kan säga upp folk om det
> råder arbetsbrist. I övrigt gäller
> förhandling. Har för mig att de i värsta fall
> har rätt att köpa ut dig för 3 årslöner men
> att du då inte får ha ngn inkomst under den
> tiden (i annat fall avräknas den). Om de erbjuder
> ett par månadslöner, så vet du var taket i så
> fall ligger.
>
> Det är inte omöjligt att tänka sig att de
> försöker få dig att gå med på ett
> "erbjudande" om du bara skriver på direkt, som du
> kan förhandla till det bättre om du bara ligger
> lågt.
>
> Obs, fråga ngn som kan detta i detalj, typ
> facklig representant (dock ej den lokale, hen
> sitter inte sällan i samma båt som ftg-ledning).

Tackar :)

Kung_Gustaf skrev:
> Jenny: Har din chef läst tråden?

Nej det tror jag inte. Det hade förvånat mig.
Skulle han läsa gör det inget. Kan hända jag skrivit nått dumt i affekt men jag står för det jag skriver.

Se till att bli uppsagd och få goda vitsord. Helst på grund av arbetsbrist eller liknande. Hoppas du har a-kassa så du kan börja stämpla direkt.

Varmt lycka till, tänk på att du är en tillgång var som helst!

Om jag skulle sadla o skulle jag gärna jobba med rekrytering, personal, utveckling av grupper och ledare. Säkert hopplöst ute men frågorna intresserar mig.

Jenny W skrev:
> mattel skrev:
> -----
> tag
> därifrån,
> du
> > själv.
> >
>
>
> företaget"
> framöver att cykla

Sedär, han kan inte ha varit så ointresserad och kass på sitt jobb trots allt.

underscore, en ganska vidrig kommentar till någon som är i en process att bli uppsagd. Tycker du det så håll det för dig själv då!

Lycka till Jenny!

izar skrev:
> underscore, en ganska vidrig kommentar till någon
> som är i en process att bli uppsagd. Tycker du
> det så håll det för dig själv då!
>
> Lycka till Jenny!

Tack izar
Jag vet inte vem "han" skulle vara som underscure refererar till ändå så...

Jenny: Du är inte ensam. Det är tufft på arbetsmarknaden nu. Själv är jag inne på min sjunde
månad som arbetslös, och det är allt annat än roligt!!!Ett heltidsjobb att bara leta jobb.
Sen allt jäkla gnatande med arbetsförmedlingen, där man absolut inte får någon hjälp.
För att inte tala om a-kassan. Jag lovar dig, det är lättare att få kontakt med Gud än med a-kassan..
Hoppas verkligen det löser sig för dig!! För att gå på a-kassa är inte kul, man får vända på
kronorna tre ggr i månaden.
Inte så kul att läsa detta för dig, men du verkar ju seg och envis.
Så en dag så löser det sig!! :)

Fliken skrev:
> Min mkt begränsade kunskap i arbetsrätt säger
> att det är turordningsregler som gäller, och att
> de in princip bara kan säga upp folk om det
> råder arbetsbrist. I övrigt gäller
> förhandling. Har för mig att de i värsta fall
> har rätt att köpa ut dig för 3 årslöner men
> att du då inte får ha ngn inkomst under den
> tiden (i annat fall avräknas den).

Finns många sätt att mygla sig runt turordningsreglerna och inte helt ovanligt tyvärr. Vad gäller avgångsvederlag så tror jag inte att man som privat arbetsgivare (för det är det väl i detta fall?) brukar ha någon avräkning av ny inkomst. Dom betalar bara ut en stor engångslön helt enkelt. Du kanske tänkte på statliga trygghetdavtalet (som gäller vif uppsägning från statlig tjänst)?

izar skrev:
> underscore, en ganska vidrig kommentar till någon
> som är i en process att bli uppsagd.

"det känns så meningslöst att sitta på kontoret och skyffla papper och skriva på dumburket om maskiner. "

"Jag har också åsikter om hur han sköter sitt jobb men jag tänkte vänta med att delge honom det till senare. Han har klar förbättringspotential på sina ledaregenskaper. Tex öppna öron och ögon och inte bara munnen.
Börjar tröttna på att stånga mig blodig mot gubbväldet. "

"Kul det ska bli att gå till jobbet på måndag. Ser fram emot det skitmycket. Verkligen jättemotiverad."

"Om man har möjlighet att stick in ett och annat ord så märer man på svaren att han varken har lyssnat eller förstått"

Edit: Det är sådana här trådar som gör att jag hatar LAS ännu lite mer :-)

Senast ändrad:
underscore skrev:
> Edit: Det är sådana här trådar som gör att
> jag hatar LAS ännu lite mer :-)

:-)

pinsam_tystnad...paus.gif

Flikens råd är bra. Betänketid. Skriv inte på nåt utan att kolla. Turordningsreglerna kan du glömma; de har ingen praktisk betydelse tyvärr.

Min fru har gått igenom två uppsägningar. Vårt företag fick ny ägare och 1+1 blev 1. Jag sade upp mig själv och blev varslad på nya stället.... Det är fruktansvärt jobbigt när pengarna slutar rulla in och man har familj att ta hand om.

A-kassan kommer neka ersättning i tre månader om du tex får tre månadslöner. Så det är ingen vinstlott precis. Se över allt så du har medlemskapen. Kolla också om du har någon inkomstförsäkring som fyller upp ev diff till full lön.

Och Jenny; du verkar vara en driven och målinriktad person med patos, skinn på näsan och rejält med kämpaglöd. Det är svårt att tro att problemet sitter hos dig. Precis som en bra ledare kan få dig att flyga kan en dålig trycka ner dig i dyn. Usch det lät lite töntigt.

Min åsikt ang LAS. Vet inte om den är bra utformad men om något så borde den stärkas tycker jag. Och breddas till att på något sätt gälla även bemannikgsföretag. Provanställningar och vikariat ska heller inte kunna vara ett alternativ att systematiskt kringgå LAS. Den trygghet som en fast anställning ger är så viktig för så många gällande hela sin livssituation att den är för viktig att överlåta åt den så kallade "marknaden". Som i praktiken kan betyda nyckfulla beslut, inkompetenta chefer eller helt enkelt diskriminering.

Löner däremot tycker jag bör vara mer individuella och mer eller mindre oreglerade på individnivå. Inom rimliga gränser naturligtvis, olagli diskriminering får naturligtvis inte förekomma.

Min erfarenhet av facket är att de fokuserar på löner och man använder statistik för att försöka bevisa att naturliga skillnader i personliga egenskaper som motiverar löneskillnader beror på diskriminering på strukturell eller individnivå. Men när det gäller riktigt jobbiga saker som att stå upp mot arbetsgivaren när det gäller till exempel osakliga uppsägnimgar som kanske har sin grund iinkompetent ledarskap eller personliga konfliktet, då fegar facket oftast ur.

EDIT: Och förresten Jenny, lycka till! Det är osäkerheten som gör det jobbigt men det som kommer ut ur den här situationen kommer vara bättre än tidigare, det är jag säker på. Och när du hittat en bra arbetsplats med bra chefer som ser och utnytjar alla dina possitiva egenskaper så kommer du fråga dig själv varför du inte gjorde något tidigare.

Senast ändrad:
Kristoffer R skrev:
> Flikens råd är bra. Betänketid. Skriv inte på
> nåt utan att kolla. Turordningsreglerna kan du
> glömma; de har ingen praktisk betydelse tyvärr.
>
> Min fru har gått igenom två uppsägningar. Vårt
> företag fick ny ägare och 1+1 blev 1. Jag sade
> upp mig själv och blev varslad på nya
> stället.... Det är fruktansvärt jobbigt när
> pengarna slutar rulla in och man har familj att ta
> hand om.
>
> A-kassan kommer neka ersättning i tre månader om
> du tex får tre månadslöner. Så det är ingen
> vinstlott precis. Se över allt så du har
> medlemskapen. Kolla också om du har någon
> inkomstförsäkring som fyller upp ev diff till
> full lön.
>
> Och Jenny; du verkar vara en driven och
> målinriktad person med patos, skinn på näsan
> och rejält med kämpaglöd. Det är svårt att
> tro att problemet sitter hos dig. Precis som en
> bra ledare kan få dig att flyga kan en dålig
> trycka ner dig i dyn. Usch det lät lite töntigt.

Tack Kristoffer
En bra chef gör att man gärna gör jobbet lite extra bra och går till jobbet med glädje. Jag har alltid levt med mitt arbete, mer eller mindre jobbar jag även på fritiden. Det ingår lixom i mitt sätt att angripa utmaningar. Lev och andas det tills det är genomfört. Därför blir det ett extra hårt slag ansträngningarna om och om igen faller platt och man märker att man omges av människor som inte vill en väl. Jag är väl naiv men jag tror att samarbetet det bästa sättet att nå dit man vill och jag är van vid att kollegor stöttar och hjälper varandra.

underscore skrev:
> izar skrev:
> -----
> > underscore, en ganska vidrig kommentar till
> någon
> > som är i en process att bli uppsagd.
>
> "det känns så meningslöst att sitta på
> kontoret och skyffla papper och skriva på
> dumburket om maskiner. "
>
> "Jag har också åsikter om hur han sköter sitt
> jobb men jag tänkte vänta med att delge honom
> det till senare. Han har klar
> förbättringspotential på sina ledaregenskaper.
> Tex öppna öron och ögon och inte bara munnen.
> Börjar tröttna på att stånga mig blodig mot
> gubbväldet. "
>
> "Kul det ska bli att gå till jobbet på måndag.
> Ser fram emot det skitmycket. Verkligen
> jättemotiverad."
>
> "Om man har möjlighet att stick in ett och annat
> ord så märer man på svaren att han varken har
> lyssnat eller förstått"
>
> Edit: Det är sådana här trådar som gör att
> jag hatar LAS ännu lite mer :-)

Det där fick underscore att verka ännu mer osympatisk. Om det inte var skrivet med det syftet så var det dessutom korkat.

Jenny W:
Hur har du blivit uppsagd? Har man skurit ner personalstyrkan p.g.a. arbetsbrist eller har man punktmarkerat dig?

Observera att det finns en massa formkrav för företaget som måste uppfyllas. Det är jobbigt för dem och de vill därför hellre förhandla med dig. Det gör att du har lite överhand i sådan förhandling.

Exempelvis har du en av lagen given rätt att bli återanställd först, om du blir uppsagd p g a arbetsbrist. Ftg vill bli av med denna rätt, och det skall du ta betalt för i så fall.

Vidare, du har rätt till pension, semesterersättning och allt det där under en uppsägningstid, men inte om du blir utköpt med X månadslöner, ta med det i en sådan förhandling också.

Du måste börja googla på det här så att du inte blir överraskad eller satt på pottan om det händer.

Och som sagt, skriv aldrig på ngt direkt. Det är ftg som är angeläget om ett snabbt avslut väl det har bestämt sig. Det kan du untyttja genom att dels göra tydligt att du är insatt och dels att du skall ta det lugnt och försiktigt, då blir de mer stresdsade och benägda till en för dig bättre uppgörelse.

Och, i alla möten och förhandlingar, var cool och bjud dem ALDRIG på ngn situation där du visar dig berörd av deras agerande. Säg bara att du trivs med jobbet och kollegorna och helst vill arbeta kvar, allt annat som sägs, händer och sker utöver det medför att ftg framstår som en sämre part.

Fast om man får någon form av "paket" för att sluta så är det inte alls ovanligt att man får avstå förtursrätt till återanstållning i dealen. Vilket bara gör det ännu viktigare att ta reda på vad som man skriver på innan man gör det.

Själv var jag mest trött på att andra skulle bestämma över mig och min tid, har alltid haft problem med auktoriteter. Så nu driver jag egna företag i stället och pysslar med saker jag älskar istället. Man tjänar inte många kronor, men man har en frihet som är värd hur mycket som helst...

NLC skrev:
> Fast om man får någon form av "paket" för att
> sluta så är det inte alls ovanligt att man får
> avstå förtursrätt till återanstållning i
> dealen. Vilket bara gör det ännu viktigare att
> ta reda på vad som man skriver på innan man gör
> det.

Men vill man bli återanställd i ett företag som har sparkat dig och där du har en dålig relation till cheferna? Jag ser inte mervärdet i att hävda just den rätten.

matteboy skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Fast om man får någon form av "paket" för att
> > sluta så är det inte alls ovanligt att man får
> > avstå förtursrätt till återanstållning i
> > dealen. Vilket bara gör det ännu viktigare att
> > ta reda på vad som man skriver på innan man gör
> > det.
>
> Men vill man bli återanställd i ett företag som
> har sparkat dig och där du har en dålig relation
> till cheferna? Jag ser inte mervärdet i att
> hävda just den rätten.

Inte nödvändigtvis hävda den rätten, men veta om vad som vad gäller så att man kan göra en korrekt bedömning av den kompensation som erbjuds. Annars ger man ju bort det gratis i förhandlingen.

Om man blir uppsagd pga arbetsbrist så måste man själv meddela att man vill ha rätten till återanställning enligt 'turordningslistan'. Dvs. meddelar du inte företaget och får det skriftligt på(?) uppsägningsavtalet så förpassas den rätten dig.

Återanställningsskyddet är alltså inget som sköter sig själv.

lundatok skrev:
> Om jag skulle sadla o skulle jag gärna jobba med
> rekrytering, personal, utveckling av grupper och
> ledare. Säkert hopplöst ute men frågorna
> intresserar mig.

Rekryteringsbolag är väl hetare än aldrig förr. Verkar finnas hur många som helst i Stockholm (och utlandet som kör mot sverige).

Jag är utvecklare och blir kontaktad nästan dagligen av rekryterare med väldigt varierande kvalite. Nu är jag för tillfället inte intresserad av att byta men brukar diskutera lite med dom ändå. Det behövs en klar förbättring, just nu känns det som de jobbar med någon sorts telemarkering fast det råkar heta "researcher" eller "headhunter".

En kallade mig i princip idiot för att ett av mina krav på en arbetsplats var dusch på kontoret och cykelgarage. Han tyckte jag skulle tänka över mina prioriteringar. :)

bvs skrev:
> En kallade mig i princip idiot för att ett av
> mina krav på en arbetsplats var dusch på
> kontoret och cykelgarage. Han tyckte jag skulle
> tänka över mina prioriteringar. :)

Jag tror jag gick miste om ett jobb p g a samma prioriteringar. Man kanske inte ska ta upp frågan redan på första intervjun... Å andra sidan känns det ju dumt att slösa bort deras tid om arbetsplatsen inte är intressant för mig.

Medelårskrisen närmar sig med stormsteg. Sadla om vore himla nice, men jag vet inte riktigt vad annat jag skulle kunna pyssla med. Om ekonomin tillät så skulle jag nog ägna mig åt filantropi eller utbilda mig till läkare eller nåt annat jobb som faktiskt gör skillnad. Fast då skulle jag nog inte kunna spendera lika mkt tid på happy :)

Kung_Gustaf skrev:
> Om man blir uppsagd pga arbetsbrist så måste man
> själv meddela att man vill ha rätten till
> återanställning enligt 'turordningslistan'. Dvs.
> meddelar du inte företaget och får det
> skriftligt på(?) uppsägningsavtalet så
> förpassas den rätten dig.
>
> Återanställningsskyddet är alltså inget som
> sköter sig själv.

Va? Företrädesrätt till återanställning är reglerad i lag: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM#R10

Oskar skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > Om man blir uppsagd pga arbetsbrist så måste
> man
> > själv meddela att man vill ha rätten till
> > återanställning enligt 'turordningslistan'.
> Dvs.
> > meddelar du inte företaget och får det
> > skriftligt på(?) uppsägningsavtalet så
> > förpassas den rätten dig.
> >
> > Återanställningsskyddet är alltså inget som
> > sköter sig själv.
>
>
> Va? Företrädesrätt till återanställning är
> reglerad i lag:
> >http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM#R10

Du har delvis rätt.

27 § Har besked om företrädesrätt till återanställning lämnats enligt 8 § andra stycket eller 16 § andra stycket, kan företrädesrätt inte göras gällande innan arbetstagaren har anmält anspråk på företrädesrätt hos arbetsgivaren.

Virusko skrev:
> > Har vart på möte angående "min framtid på
> > företaget"
> > Det verkar som om jag kommer få mycket tid
> > framöver att cykla
>
> Vet inte om det är läge att beklaga eller
> gratulera.

Gratulera! Det här kommer bli hur bra som helst. Se bara på hur det nya livet utvecklats hittils, från rökning och 'vad är kedjepiska' till fit och fullt cykelgarage på - vad är det nu - ett drygt år?

Jenny, du har bevisligen drivkraft och jävlaranamma nog att komma ur det här med ett bättre jobb och en ännu bättre livssituation. Jag ser fram emot fortsättningen i 'Mitt nya (arbets-)liv'-tråden.

bojsänke skrev:
> Virusko skrev:
> -----
> > > Har vart på möte angående "min framtid på
> > > företaget"
> > > Det verkar som om jag kommer få mycket tid
> > > framöver att cykla
> >
> > Vet inte om det är läge att beklaga eller
> > gratulera.
>
> Gratulera! Det här kommer bli hur bra som helst.
> Se bara på hur det nya livet utvecklats hittils,
> från rökning och 'vad är kedjepiska' till fit
> och fullt cykelgarage på - vad är det nu - ett
> drygt år?
>
> Jenny, du har bevisligen drivkraft och
> jävlaranamma nog att komma ur det här med ett
> bättre jobb och en ännu bättre livssituation.
> Jag ser fram emot fortsättningen i 'Mitt nya
> (arbets-)liv'-tråden.

Hahaha
Här är tydligen en som hängt med i mina förehavanden

:)

Tack för dina fina ord. Det värmer

matz 1 skrev:
> Hur går det för dig Jenny W??

Äh jag är uppsagd pga arbetsbrist.
Blivit arbetsfri ett tag.
Får hitta nått annat

Då är tricket att alltid gå på nästa intervju med positivt momentum. Det utstrålar attraktivitet d v s att den andre parten vill vara med dig (ha dig i sitt lag). Det gör du genom att göra ngt vettigt och roligt före jobbsökandet. Exvis bli ledare i en cykelklubb eller liknande du brinner för.

Senast ändrad:
mn skrev:
> Vad har du jobbat med?
>
> Viktigast nu är att cykla mycket :-)

Mhm. Här ska cyklas!
Har ju lite projekt på G när det gäller cyklar. Skulle kunna träna lite mer seriöst. Har hus oxå så här finns ju alltid det där man borde göra och nu har jag tid.

Har även tid nu att
- engagera mig mer i cykelklubben
- läsa den där boken som aldrig blir av
- återuppta språkkursen
- skriva en bok
- återuppta konstsmide som jag tyckte va så kul
- hjälpa gammelmor mer i hennes vardag. Hon ställer ju alltid upp för en annan stressad heltidsarbetande mamma...
- spendera kvalitetstid med min dotter.

Nja allt kanske jag inte hinner/orkar/vill men det finns potential.
Jag ska naturligtvis söka jobb oxå. Arbetslös är inte kul att bli och definitivt inget jag önskar någon annan

Gå tränar och ungdomsledareutbildning via din klubb och engagera dig där. Användbart även i ditt cv och ger din hobby en frisk klang på intervjun plus att det är skoj.

Mitt tips: du är ju redan igång så.. Vem blir först att leverera fulkines kolfiberbarncyklar i Sverige. Seså, jag köper en 16" om du drar igång ett bygge och import :-)

mn skrev:
> Mitt tips: du är ju redan igång så.. Vem blir
> först att leverera fulkines kolfiberbarncyklar i
> Sverige. Seså, jag köper en 16" om du drar
> igång ett bygge och import :-)

Tanken finns där

Tillbaka
Topp