[OT]Sadla om. Om man får drömma

Jenny W

Aktiv medlem
Nu har jag jobbat inom tillverkningsindustrin i nästa 20 år och jag är så heligt trött på det. Jo visst. Jag har ett jobb. Det betalar hyran och lite till. Ska ju inte klaga... men det känns så meningslöst att sitta på kontoret och skyffla papper och skriva på dumburket om maskiner.

Har kommit på mig själv allt oftare att drömma mig bort och vill verkligen sadla om i arbetslivet. Alldeles säkert är det bara en 40årskris som kommer vara över snart men när jag lyssnar och ser de gamla och bittra på min arbetsplats så blir jag helt skräckslagen. Kommer jag bli som dem om jag stannar?

Jag har i alla fall funderat på vad jag hellre skulle vilja göra och vad jag skulle KUNNA göra utan allt för mycket utbildning. Det nedslående svaret är att jag inte kan någonting annat än det jag gör idag. Det hade ju varit fett att få vara reseledare, fjällguide eller kanske personlig tränare. Jaja. Man kan ju alltid drömma.

Vad drömmer du om? Eller ännu bättre. Har du sadlat om från vad och till vad?

Möbelsnickare > Datakonsult > finsnickare > kock >

Så tänkte jag först bli Trädgårdsmästare och sedan när jag blir gammal kock på dykbåt. Ankrar upp för gott gör jag i caribien så öppnar jag en bar. Old Man Tavern skall den heta.

Det är nyttigt att byta jobb, skiter det sig så har man ändå satt bollen i rullning så att säga. En gammal arbetskollega som i stort trivdes med sitt yrke sökte i regel ett jobb i månaden, satte väl tilltaget löneanspråk etc.. en vacker dag kanske det nappar =0)

Var utan arbete ett tag för ett par år sedan, kikade lite på arboratörutbildningen nere i Skåne men så dök ett vanligt jobb upp, liknande det jag hade före och vips är man inne i ekorrhjulet igen.

Fast jag är lite höjdrädd så nån riktig trädklättrare hade jag nog aldrig blitt, men drömmen finns!

Problemet jag har är att jag inte vet vad jag skulle vilja göra, kommer säkert på det när jag blir stor.

En sak vet jag i alla fall, tänker inte förstöra en till hobby. :)

Jag var 27 när jag beslutade mig för att sluta med möbelmontering och började plugga. Sportteknologi 3 år ingenjör på Mittuniversitetet i Östersund. Ångrar inte en sekund! Jobbade som projektanställd med att göra avancerade specialproteser och annat till elitidrottande paralympicsutövare. Nu ett par år senare har jag ett vanligt ingenjörsarbete och dubbelt så mycket lön som innan studierna.

GET TO DA CHOPPAH!!!

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Arboristutbildningen i Skåne har numera
> klättertest vid antagning.

Den enda arboristen jag känner är även klätterinstruktör.

lundatok skrev:

På vägg eller i träd?

42Hz skrev:
> Problemet jag har är att jag inte vet vad jag
> skulle vilja göra, kommer säkert på det när
> jag blir stor.

Sådär säger min mosters man också. Han är väl en bit över 50.

Jenny: Att bli sådär bitter är nog en fråga om livsåskådning snarare än att ha jobbat för länge på samma ställe. Hade en sån gubbe där jag jobbade innan jag pluggade. Hade jobbat där i 25 år och var aldrig nöjd med något, alltid ett jävla gnäll. Men inte en tanke på att byta jobb. Jag tror knappast att han var gladare 20 år tidigare heller.

Tille skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Arboristutbildningen i Skåne har numera
> > klättertest vid antagning.
>
> Den enda arboristen jag känner är även
> klätterinstruktör.

Heter han Magnus?

Men tyvärr är det svårt att få jobb idag. Själv har jag lysande meriter och referenser.
Men det är oftast 300 sökande på de flesta tjänster idag så lätt är det inte.
Själv har väl sökt ett 150 tal jobb utan större framgång. Och jag är galet trött på att
gå hemma.

lundatok skrev:

Det är nog bra. Jag vet folk som ganska långt komna på den utbildningen hoppat av då de tvingades erkänna för sig själv att de nog inte var så bekväma med höjder.

Personligen drömmer jag om att ngn gång få skriva (skönlitteratur) och som komplement även forska inom den genre jag är intresserad av. Just nu ser det ganska hopplöst ut på den fronten, men vad fan, man har ju en stående lottorad med en kollega på jobbet. Ha ha!

Rattnalle skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Problemet jag har är att jag inte vet vad jag
> > skulle vilja göra, kommer säkert på det när
> > jag blir stor.
>
> Sådär säger min mosters man också. Han är
> väl en bit över 50.
>
>
> Jenny: Att bli sådär bitter är nog en fråga om
> livsåskådning snarare än att ha jobbat för
> länge på samma ställe. Hade en sån gubbe där
> jag jobbade innan jag pluggade. Hade jobbat där i
> 25 år och var aldrig nöjd med något, alltid ett
> jävla gnäll. Men inte en tanke på att byta
> jobb. Jag tror knappast att han var gladare 20 år
> tidigare heller.

Jo du har nog rätt. Jag har trivts innan med det jag gör. Kanske hjälper det kanske att byta arbetsgivare bara. Nått får jag nog göra iaf. Men det är som skrivet i tråden inte lätt att få jobb. Inte ens med år av erfarenhet och utbildning. Hur ska man då våga satsa på nått man inte har erfarenhet av?

Snuten skrev:
> Personligen drömmer jag om att ngn gång få
> skriva (skönlitteratur) och som komplement även
> forska inom den genre jag är intresserad av. Just
> nu ser det ganska hopplöst ut på den fronten,
> men vad fan, man har ju en stående lottorad med
> en kollega på jobbet. Ha ha!

Lottomiljonär är helt klart ett bra jobb jag skulle kunna tänka mig :)

Tille skrev:
> gabbeon skrev:
> -----
> > Heter han Magnus?
>
> Nä. Björn.

Då finns det (minst) två.

Sadla om till sadel skulle vara kul. Alltså tänk att bara få cykla, kanske cykelguida utländska turister på vintern här i Luleå. Cykla på isvägar....

gabbeon skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > gabbeon skrev:
> >
>
> > -----
> > > Heter han Magnus?
> >
> > Nä. Björn.
>
> Då finns det (minst) två.

Jag känner en. Då blir det tre

Arborist inte Arboratör....som jag tänkte innan jag skrev, förgäves :)
Klättertestet är i vart fall i ett träd, sen om det är vägg också det vete fan.....

Jenny W skrev:
> gabbeon skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > > gabbeon skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Heter han Magnus?
> > >
> > > Nä. Björn.
> >
> > Då finns det (minst) två.
>
> Jag känner en. Då blir det tre

Höjer till fyra med en från Umeå-trakten som jag stötte på i våras.

Jenny W skrev:
> gabbeon skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > > gabbeon skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Heter han Magnus?
> > >
> > > Nä. Björn.
> >
> > Då finns det (minst) två.
>
> Jag känner en. Då blir det tre

Jag vet inte om det hjälper men min brorsa heter Björn. Och en jag följer på Twitter har en man som heter Magnus.

castrello skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > gabbeon skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tille skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > gabbeon skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > Heter han Magnus?
> > > >
> > > > Nä. Björn.
> > >
> > > Då finns det (minst) två.
> >
> > Jag känner en. Då blir det tre
>
>
> Jag vet inte om det hjälper men min brorsa heter
> Björn. Och en jag följer på Twitter har en man
> som heter Magnus.

Alla arborister _OCH_ klätterinstruktörer? Vad är oddsen för det?

Jag var sugen på att stanna kvar i Australien och jobba som assistent på en dykbåt, men det kändes vettigare att åka hem och fortsätta plugga. Nu har jag nästan råd att åka dit och dyka en gång i månaden men jag har ju aldrig tid...

Kör på om du vill ändra nåt är mitt tips. Jag slutade mitt jobb i särskola vid 38 års ålder tog studielån o läste en j--a massa matte o annat som jag aldrig sysslat med förut (motivation).Läste till Högskoleingenjör (nästan klar men fick jobb innan )Började som tekniker i FM med höghöjdsarbete (100 M o fnula med elektronik) Har nu sedan ett år tillbaka ett ännu roligare bättre jobb. Hade aldrig vart på hög höjd innan men drömt om arboristyrket som en del andra har skrivit om :). Så visst fan går det jag var ett hopplösta fall fram till 38 års ålder
Kör hårt :) Lycka till
//J

Skulptera och bygga monster för film, på riktigt inte något CGI!! tyvärr helt talanglös på det mesta.
Känner också en Arborist, han är INTE klätterinstruktör men han heter som killen med klätterträdet. Klättra i träd och köra motorsåg skulle nog passa mig, men vid 48 så känns det lite som att jag missat det tåget :P

Jag har alltid haft en dröm om att köra tåg och den drömmen lever kvar även på senare år. Man kan nog säga att det aldrig har varit hetare än nu, det enda som håller mig tillbaka är SJ,s "goda" rykte samt alla bekymmer med stambanan.

Min morbror berättade i vintras att när han fick sitt bästa jobb var han några och femtio år gammal. Nu närmar han sig åttio så det var ett tag sedan men värt att tänka på om man tror att dörrarna är stängda bara för att man är medelålders.

Också tänkvärt men inte något realistiskt livsalternativ för det flesta av oss: http://anasaziracing.blogspot.se/
Jo det är riktigt, de lever med tre små barn på en kappseglingsbåt designad för ensamseglare.

/Martin

Detta är tankar som alltid kommer tillbaka efter varje semester. Jobbet är väl sådär, men det är alltid jobbarkompisar som får en att fortsätta.
+ att man är en jävla fegis och tycker det är bekvämt.

Jobbar inom IT sedan länge och ska gå Svenska Turistföreningens stugvärdskurs i Abisko med start på söndag. Ska bli jäkligt kul och något jag drömt om ett tag. Hoppas sedan få stugvärdsuppdrag längre fram. Har lite 40-årskris light och drömmer alltid om fjällen när jag inte är där. Vi kan ta längre tjänstledigt när man jobbat två år eller mer vilket passar bra.

För mig är jobbet inte lika viktigt som förutsättningarna att leva det liv jag vill. Gör man något 8 h om dagen kmr det inte vara särskilt roligt, men är arbetet på rätt plats och ger tillräcklig lön för ens livsstil så kan man leva med det.

Sen finns det arbeten man bara inte pallar med för det är så jävla tråkigt.

Senast ändrad:
Mendel skrev:
> Gör man något 8 h om dagen kmr det inte vara
> särskilt roligt, men är arbetet på rätt plats
> och ger tillräcklig lön för ens livsstil så
> kan man leva med det.

Fast det gäller ju bara arbeten som inte innebär att man hela tiden får ta tag i något nytt, vilket visserligen förutsätter en viss nivå som nästan bara kan uppnås med utbildning. Därför är utbildning klart bästa investeringen man kan göra i sitt liv, både sett till ekonomi och framtida jobbutsikter. Att det sen är sjukt roligt att plugga på högskola gör inte saken sämre.

Jag hoppade av mitt verkstadsjobb som jag trivdes rätt bra med, när jag var ungefär 25 (minns inte precis) och började på KTH. Egentligen hade jag för dåliga betyg från gymnasiet så jag fick gå "tekniskt basår" och därmed fick jag garanterad plats; i mitt fall på maskinteknikprogrammet.
Efter fem skitroliga och väldigt lärorika år hade jag slöat till lite och tröttnat, och bara uppnått ungefär hälften av poängen för en examen. Så jag började söka jobb och halkade på ett bananskal in som testingenjör hos ett konsultbolag.

Nu är jag fast anställd, och trots att det gått 5 år på samma ställe är det nya konstiga problem som ska lösas varje dag:-) Att jag inte har nån examen spelar ingen större roll faktiskt, för utbildning handlar mer om att lära sig hur man lär sig. Lönen hade dock varit några tusenlappar högre med alla papper, men det kvittar.

------------

Nu vill jag inte påstå att utbildning passar alla, men jag tror att betydligt fler skulle försöka välja det trots att det känns svårt. Man behöver inte ens lyckas för att det ska ha varit värt det och kul som fan. Sen kan man alltid falla tillbaka på sina gamla meriter om det inte passade. Många arbetsgivare ser det som väldigt positivt att man vågat ta lite risker under sin tidigare karriär.

matz 1 skrev:
> Men tyvärr är det svårt att få jobb idag.
> Själv har jag lysande meriter och referenser.
> Men det är oftast 300 sökande på de flesta
> tjänster idag så lätt är det inte.
> Själv har väl sökt ett 150 tal jobb utan
> större framgång. Och jag är galet trött på
> att
> gå hemma.
,

Lärarvikarie ,finnes hur mycket jobb som helst ,tills drömjobbet dyker upp

Men jag kan säga, att efter nästan 12 år på samma ställe så finns alltid en jädra ånger att man inte valde soldatyrket. För det har så länge jag minns alltid lockat och nu är det kört.

Jag har jobbat i samma bransch sedan 1988 men bytt arbetsuppgifter och arbetsgivare rätt ofta. Jag trivs, men känner oftare och oftare att jag borde göra någonting annat.

Jag skulle vilja jobba med barn och idrott i någon form.

AxelSthlm skrev:
> Arborist inte Arboratör....som jag tänkte innan
> jag skrev, förgäves :)
> Klättertestet är i vart fall i ett träd, sen om
> det är vägg också det vete fan.....

Kolorist och kollaboratör ... Nästan samma sak.

Besinna dig lite bara. Oddsen att du inte får ett "go girl"-svar i detta forum är obefintlig.

Men, se till hela din livssituation med måsten och ansvar. Är det då värt att chansa och ev komma ut ur tunneln i sämre skick arbetsmässigt och ekonomiskt (då kan jag nästan lova att det känns meningslöst) eller är det bättre att behålla det du har och försöka hitta på ngt meningsfullt att förverkliga dig själv med på fritiden, som på sikt kan ta en större del...

Ibland är bästa rådet att sitta still i båten men att maximera sin exponering mot möjligheter, i stället för att hoppa av skeppet omedelbart i ngn typ av krav på sig själv att "agera".

Intressant läsning, jag hade panik denna vintern när jag vantrivdes enormt på mitt jobb och undrade vad jag skulle ta mig till, fick då ett jobb på en norsk firma där man besiktigar/servar livbåtar med hela världen som arbetsfält.
Det är svajjiga arbetstider men mycket ledigt och bra betalt, jobbat 25 dagar de senaste fyra månaderna, MYCKET cykling denna sommaren. Jag mår mycket bättre och ångrar mig inte en sekund

Tillbaka
Topp