Hm, så olika det kan tolkas.
Vad jag försökte säga var att om man driver firma räknas man inte som arbetslös, även om man inte har något att göra. Samhället erbjuder inget skyddsnät, ity en företagare är en kapitalist och därmed en parasit på samhällskroppen.
Den som driver enskild firma, handels- eller kommanditbolag kan inte få a-kassa utan att först lägga ner företaget. Sälja alla tillgångar, betala alla skulder. När det är gjort, står Skatteverket först i kön om företagaren har satt av till resultatutjämningsfond. Finns det några pengar kvar vill dom säkert ha dem med.
Jag vet inte om det räknas om man äger ett AB utan att vara anställd i det. Kan vara så illa att t.o.m. ett förtroendeuppdrag i en ekonomisk förening ställer till det.
Jag har inte sedan 1979 åtnjutit samhälleligt stöd för att jag varit arbetslös. Skulle jag bli det igen ... då vete fan.
Skulle det vara så att samhället erbjuder dig stöd att starta eget, kolla regelverket jävligt noga. Lita inte på det dom säger, utan dubbelkolla, t.ex. med en revisor. Det kan löna sig att betala en kunnig på det området.
Så, nu tror jag att jag sagt tillräckligt.