[OT] Sälja bil för export

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
A

Anders H

Guest
Det är en kille som vill köpa min gamla Passat för export. Är det nån hake där? Så vitt jag kan se på transportstyrelsens sida behöver man skicka in plåtarna och "en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige", annars riskerar man att få betala skatt och försäkring.

Det är en kille som vill köpa min gamla Passat för export. Är det nån hake där? Så vitt jag kan se på transportstyrelsens sida behöver man skicka in plåtarna och "en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige", annars riskerar man att få betala skatt och försäkring.
Se till att den säljs som vanligt och du inte längre är ägare. Sen kan de göra vad de vill.

En erfarenhet här är att om det inte är en vidare ny bil du har, så är det ofta tal om någon form av bedrägeriförsök när folk vill exportera från Sverige. Jag har haft ett par vänner som haft ganska "vanliga" bilar och blivit kontaktade av engelskspråkiga personer när de haft bilen ute på annons, och de har önskat exportera den. Det har som regel varit olika bedrägeriförsök med betalningen, men jag tänker mig även att man kan bli sittande med en del problem.

Nämner det bara så att du skall tänka lite extra kritiskt, vilken en av mina vänner inte gjorde och det var nära att kosta honom tiotusentals kronor.

//K

Sålde en MC till Norge en gång. Orsakade mig onödig stress.. tullverket var inte alls hjälpsamma och det blev strul med betalning mm... Säljer du till eu-land är det väl enklare kanske men läs på ordentligt.

Svenska beg bilar är fn billiga utomlands pga att kronan är att likna en bananvaluta så det exporteras en hel del bilar just nu enligt en bilförsäljare jag pratade med för lite sedan så det behöver inte vara bedrägeriförsök.

+1
Gör det inte svårt för dig själv i onödan.

Svagt från minnet.. det gäller att även få fordonet ur "registerhållnings listan" annars blir man betalningsansvarig för det så länge bilen kan tänkas vara i drift. Även om du inte äger det. Detta just vid utlandsaffär.
Med brasklapp om dåligt minne och att saker och ting kan ha ändrats.

om han som vill köpa din bil bor i sverige och är svensk medborgare så sälj men du skickar in ägarbytet.
Om han inte är svensk medborgare så måste han ha ett samordningsnummer som skatteverket gladligen delar ut till höger och vänster gäller även EU medborgare.

om han som vill köpa din bil bor i sverige och är svensk medborgare så sälj men du skickar in ägarbytet.
Om han inte är svensk medborgare så måste han ha ett samordningsnummer som skatteverket gladligen delar ut till höger och vänster gäller även EU medborgare.
Att sälja till person i Sverige, svensk eller icke-svensk med samordninsnummer är inte export.

Här kan man läsa om hur man exporterar fordon: Export
Fallgroparna är dels att få betalt utan att bli lurad, dels att kunna bevisa för transportstyrelsen att fordonet verkligen har exporterats.

Att sälja till person i Sverige, svensk eller icke-svensk med samordninsnummer är inte export.

Här kan man läsa om hur man exporterar fordon: Export
Fallgroparna är dels att få betalt utan att bli lurad, dels att kunna bevisa för transportstyrelsen att fordonet verkligen har exporterats.
Om du läser han vill köpa den för export därav frågan om han var svensk medborgare.

som köpare ser vi det som självklart att vi ska kunna köpa en bil i t ex usa eller tyskland. inget konstigt med det alltså.

men svensk byråkrati är som den är. när jag hade en betrodd spekulant höromåret i norge på en bil jag sålde blev det klart för mig att om inte köparen gör allt riktigt vid gränsen, och sedan registrerar den, då godkänns inte exporten. besvärligt läge.

det rimliga sättet är att sälja till en svensk bulvan till köparen bosatt här i sverige, så får de sedan göra upp affären bäst de vill.

Svagt från minnet.. det gäller att även få fordonet ur "registerhållnings listan" annars blir man betalningsansvarig för det så länge bilen kan tänkas vara i drift. Även om du inte äger det. Detta just vid utlandsaffär.
Med brasklapp om dåligt minne och att saker och ting kan ha ändrats.
Poängen med att sälja den inom Sverige och överlåta exporten till nästa ägare att du inte behöver göra någon utlandsaffär.

Om du läser han vill köpa den för export därav frågan om han var svensk medborgare.
Om det handlat om att sälja bilen till någon i Sverige som sen exporterar bilen är hela frågeställningen en ickefråga. Hade det varit så hade det varit den tilltänkta bilköparen som startat tråden, inte TS!

Exakt vad jag råkade ut för då jag exporterade en MC till Norge. Jobbigt läge. Dessutom var tullen helt ointresserad av att hjälpa till. Sedan då allt var ok så tog det lång tid innan fordonet försvann ur registret och tills dess så var jag ägare.

som köpare ser vi det som självklart att vi ska kunna köpa en bil i t ex usa eller tyskland. inget konstigt med det alltså.

men svensk byråkrati är som den är. när jag hade en betrodd spekulant höromåret i norge på en bil jag sålde blev det klart för mig att om inte köparen gör allt riktigt vid gränsen, och sedan registrerar den, då godkänns inte exporten. besvärligt läge.

det rimliga sättet är att sälja till en svensk bulvan till köparen bosatt här i sverige, så får de sedan göra upp affären bäst de vill.

Självklart är det inte värt att hålla på med exportkrångel. Sälj endast till en person som kan uppvisa svenskt körkort. Gör ägarbytet på plats vid försäljning i transportstyrelsens app så ser du direkt att det går igenom. Done.

Det är aldrig värt att utsätta sig för onödiga risker när man säljer bil för det kan sluta i en stor hög med parkeringsböter, trängselskatt osv som du måste ligga ute med i gud vet hur länge och ett helsike som inte är värt bilens värde på långa vägar.

Jag har sålt en Volvo till en tysk som åkte München och hit med bilsläp bara för o köpa den, jag var ung o naiv och hade inte läst på om hur man skulle göra, så jag betalar fortfarande registreringsavgift eller vad fan d heter för den bilen. Transportstyrelsen säger typ tough shit och jag kan inte bevisa att den sålt utomlands heller för jag har ingen kontakt med tysken Som köpte den.

Ok, jag meddelade killen att han får köpa den här och sen göra sin export själv bäst han vill. Han hade inga invändningar. Vi får se hur det går.
Det är klokt tror jag. Förslaget med appen är också bra. Man matchar fordonet med sitt eget och köparens körkort och utför ägarbyte direkt. Men som nämnts måste det finnas personnummer eller samordningsnummer. Kommer köparen till dig måste han ändå uppfylla kraven för att få köpa bilen enligt gällande regler.

Det åker massor av bilar till Polen och Baltikum, inga konstigheter. Många lastbilschaufförer som åker tomma hem som har sin extraknäck. De brukar veta hur exporten går till.

Det är klokt tror jag. Förslaget med appen är också bra. Man matchar fordonet med sitt eget och köparens körkort och utför ägarbyte direkt. Men som nämnts måste det finnas personnummer eller samordningsnummer. Kommer köparen till dig måste han ändå uppfylla kraven för att få köpa bilen enligt gällande regler.
Precis. Och i appen ser man ju direkt om det går igenom eller ej. Skickar man in papper och det inte är ett giltigt svenskt personnummer man fyllt i t.ex, ja då går inte ägarbytet igenom och då står man som ägare på en bil som man inte längre har. Det blir otroligt knöligt.

Kronan är billig samt diesel bilar har ju riktigt dåligt andrahandsvärde nu i Sverige. Jag har hjälpt ett par att exportera sina bilar till Finland. Win win för båda.
Vi eller svenska ägaren har gjort ägarbytet som vanligt, fått betalat och tagit av nummerplåtarna för att skicka in etc. Finnländarna har i sin tur, kopierat handlingarna (de behöver nåt av pappren i tullen för att snabba på processen), sen lagt på sina tillfälliga plåtar på bilen o kört iväg.
Inga konstigheter

Appen ska vara bra för ägarbyte.
Däremot var det väl bedrägerier mha den för ett tag sedan? Affär gjordes på helgen, köparen gjorde överföring på internetbank, appen användes för att byta ägare.
Kruxet var att ägarbytet gick igenom direkt. Men köparen kunde återkalla sin överföring eftersom det var helg och banken inte genomför dem innan måndag. Typ så tror jag det var.

Just ja, den där klassikern. Men den går ju att göra oavsett. Bäst är väl om det går att swisha men har för mig att det är rätt kraftiga begränsningar på swish. Eller kan man utöka till bil-nivåer om man ringer banken?

Just ja, den där klassikern. Men den går ju att göra oavsett. Bäst är väl om det går att swisha men har för mig att det är rätt kraftiga begränsningar på swish. Eller kan man utöka till bil-nivåer om man ringer banken?
Man kan öka tillfäligt. Vi har köpt en bil för 158000 med swish. Sen ytterligare en för 125000. Man ökar i inloggad app om man har Swedbank i alla fall.

Senast ändrad:
Jag måste ju säga att hela diskussionen är weird och inte borde finnas här alls. Hur kan det komma sig att det inte går att köpa och sälja en bil eller en lgh eller ett hyreskontrakt eller någon pryl utan en stor risk att bli lurad ? Det är något allvarligt fel på samhället, och på lagar och regler !!

Det är inte fel på samhället, lagar och regler. Det är folk det är fel på.
I grund och botten, ja. Men samhället, lagar och regler är ju till för att skydda folk från sånt här, och det verkar ju inte fungera så bra idag. Så lite fel är det nog där också, när det knappt får några konsekvenser att begå brott...

Kronan är billig samt diesel bilar har ju riktigt dåligt andrahandsvärde nu i Sverige. Jag har hjälpt ett par att exportera sina bilar till Finland. Win win för båda.
Vi eller svenska ägaren har gjort ägarbytet som vanligt, fått betalat och tagit av nummerplåtarna för att skicka in etc. Finnländarna har i sin tur, kopierat handlingarna (de behöver nåt av pappren i tullen för att snabba på processen), sen lagt på sina tillfälliga plåtar på bilen o kört iväg.
Inga konstigheter
Jasså. Nyheterna (SVT) för typ 2 veckor sen sa att dieselbilarna står stadigt i pris/gått upp.

Kollar själv dagligen Blocket på t ex XC70 D4, dom har inte gått ner utan gått upp sedan drygt ett år tillbaka.

Jag har sålt en Volvo till en tysk som åkte München och hit med bilsläp bara för o köpa den, jag var ung o naiv och hade inte läst på om hur man skulle göra, så jag betalar fortfarande registreringsavgift eller vad fan d heter för den bilen. Transportstyrelsen säger typ tough shit och jag kan inte bevisa att den sålt utomlands heller för jag har ingen kontakt med tysken Som köpte den.
Går det inte anmäla den som skrotad isf?

Jasså. Nyheterna (SVT) för typ 2 veckor sen sa att dieselbilarna står stadigt i pris/gått upp.

Kollar själv dagligen Blocket på t ex XC70 D4, dom har inte gått ner utan gått upp sedan drygt ett år tillbaka.
Samma sak för mig som kollar lite på Bmw 320/330d Xdrive, utbudet är begränsat och det som kommer ut 2016-2018 års modell har snarare gått upp i pris. Straffskatten som infördes 2018/2019 har gjort de Euro6-klassade dieslarna innan dess extremt eftertraktade.

Beställ hem två nya plåtar och efter ett tag anmäler du den som skrotad och skickar in plåtarna till transportstyrelsen. Vet inte om det funkar men har för mig att man skickar in plåtarna när den är skrotad.

Nej d gick inte heller tydligen. Jag har försökt flera år. Och ändå så skriker dem efter regnr...
Det där måste det finnas en lösning på. Det finns ju folk som kapat upp bilar med motorsåg och yxa och kört i container utan att fylla i papper, eller de som byggt en bil av två. Måste gå att intyga för att sen få skrotning eller intyga att bilen inte är kvar inom landets gränser.

Beställ hem två nya plåtar och efter ett tag anmäler du den som skrotad och skickar in plåtarna till transportstyrelsen. Vet inte om det funkar men har för mig att man skickar in plåtarna när den är skrotad.
Gjorde precis så med en skoter som jag anmält som skrotad till Transportstyrelsen. Fick ett brev där de ville ha in registreringsskylten som bevis på att den hade skrotats. Fungerade fint.

Han backade. Har lite flänsost på oljestickan men som jag förstår kan det komma av kondens när man bara kör korta sträckor. Ska köra en längre tur och försöka koka bort fukten innan nästa spekulant dyker upp.

Sålde precis min VW Tiguan till Finland. Som tur var hade köparen sin bror i Sverige, så jag sålde till honom och sedan fick de hantera exporten. Hade inte vågat sälja direkt till finnen. Fick betalt genom Swish och genomförde ägarbyte online. Tydligen är bilarna klart billigare i Sverige pga pesetan, och de köpte ca 30 bilar om året i Sverige.

Tillbaka
Topp