[OT] Samfällighetsförening och banklån

Schreddan

Aktiv medlem
Jo jag vet att det är ett cykelforum och det finns andra forum datainternet men Happy är fullt med smarta kompetenta människor så då är det lämpligt att fråga här. :)

Jag undrar om någon kan svara på två påstående om samfällighetsförening och dess villkor för att ta ett banklån.
Säg att en samfällighet ska ta ett lån för att finansiera t ex en renovering av en gemensam byggnad.

1. Föreningen lånar men en fysisk person måste stå på/teckna lånet.
2. Var och en i styrelsen kan personligen bli betalningsansvarig för lånet om någon del inte betalas. (Hur det nu skulle kunna bli så men det är en annan fråga)

Tack o bock!

Det kommer säkert någon jurist och knäpper mig på fingrarna, ty jag är bara en enkel kassör...

1. Det är ju föreningen som tar lånet, men firmatecknaren/arna (heter egentligen något annat på föreningar) måste skriva under, om det räcker med en eller måste vara flera beror ju på hur stadgar och beslut ser ut. Sedan kan väl banken ha krav på extra garantier och borgenärer beroende på hur verksamheten och ekonomin ser ut, men det är en annan femma.

2. Ja, vill det sig illa kan styrelsen i en förening bli ersättningsskyldig om ekonomin går käpprätt, det är därför många föreningar när dom har större ekonomiska projekt har ett helägt aktiebolag som de kör de stora bitarna igenom. Det för att den personliga ansvarsbiten inte ser riktigt lika ut i ett AB. Men för en byförening är ju inte det något realistiskt alternativ.

En samfällighetsförening är ju en ekonomisk förening så lånet tecknas på föreningen. Men sedan har man som sagt firmatecknare som skriver på papper och håller kontakten med banken. Men dessa kan ju ändras. Jag räknar tex med att slippa den biten om en månad.

Om styrelsen missköter sig eller gör något olagligt kan det drivas en skadeståndsprocess eller så mot dem. Men om det händer något annat som gör att pengarna tar slut så är det ju lite speciellt med samfälligheter eftersom det inte är frivilligt att vara medlem. Man kan alltså tvinga fram betalning från samtliga medlemmar.

Nånting sånt förklarade vår bankman när vi diskuterade säkerhet för lån. Jag hävdade att föreningen äger mark = säkerhet, men det kvittade tydligen så det blir inte så förmånliga räntor som man får på bostadslån.

Kool och tack för info!

1. Ja det är sant, föreningen tar lånet men som h.g.j skriver någon måste ju representera föreningen.
2. Är med på detta.

Grejen är att jag är del av en samfällighet där man behöver se efter en byggnad. Den behöver renoveras och då är det diskussioner, hur det ska betalas. Man vill från styrelsens håll att var och en helt enkelt ska casha sin del så att föreningen inte behöver ta lån och då bl a med ovanstående argument om ansvar mm.

Jag tänker så här att byggnaden i fråga har stått sen den byggdes utan större underhåll, så ska de nuvarande medlemmarna betala det som saknas i underhållsfonden på ett bräde. Det som borde ha fyllts på under åren av alla medlemmar som bott här. Säg att jag flyttar om 6 månader, då har jag liksom gjort både de som bott här före och som kommer bo efter mig (om jag inte bor kvar tills det är dags igen för renovering då) en stor ekonomisk tjänst. :)
Sen är det en liten samfällighet och det är inga jättestora pengar det rör sig så självklart ska saker göras så vi inte får vm i administration. Men det ska ändå vara rätt.

Senast ändrad:
Ett par kommentarer:

Vad jag vet så är det värt att ha i åtanke att såväl avdrag som tillkommande skatt för respektive medlem i föreningen ska beräknas på lån eller placeringar i samfälligheten. (Det finns dock en begränsning för över/under ett visst belopp när det behöver deklareras).

Underhållsfrågan är lite rörigt ställd tycker jag.
Du ska (enligt lag) ha en underhålls/förnyelseplan på samfällighetens anläggningar av "komunal natur" tex större anläggningar för värme odyl. Enligt mej så har den välskötta föreningen en underhålls/förnyelseplan för sin kompletta ägda anläggning. Grundprincipen är att du som boende ska betala för slitaget av det gemensamt ägda löpande så att det inte drabbar medlemmar under en viss period.

JPL sa:
Ett par kommentarer:

Vad jag vet så är det värt att ha i åtanke att såväl avdrag som tillkommande skatt för respektive medlem i föreningen ska beräknas på lån eller placeringar i samfälligheten. (Det finns dock en begränsning för över/under ett visst belopp när det behöver deklareras).

Kan du förtydliga, jag jobbar med data. :-)

JPL sa:
Grundprincipen är att du som boende ska betala för slitaget av det gemensamt ägda löpande så att det inte drabbar medlemmar under en viss period.

Ja det var det jag menade. Men kanske inte uttryckte så bra.

Schreddan sa:
Ja det är sant, föreningen tar lånet men som h.g.j skriver någon måste ju representera föreningen.

Jo, men så är det ju oavsett vad det gäller för avtal som ska tecknas. Beroende på vad som står i stadgarna och vad som beslutats så är vanligast att det är ordförande och kassör som har mandat att skriva under avtal, många gånger räcker det med en, men vissa föreningar har så båda måste skriva under.

Nu vet jag inte hur det ser ut hos er och vilken typ av byggnad det rör sig om, men finns det ingen chans till något stöd från kommunen? I vår byaförening har vi en gammal skola, och vi har möjlighet att söka bidrag hos kommunen för det underskott som lokalen "orsakar"...Men då är det en "frivillig" förening och lokalen kan användas av alla.

För att styrelsemedlemmarna ska bli skadeståndsskyldiga krävs väl egentligen att styrelsen inte ansvarsbefrias vid årsstämman.

Jag skulle spontant tycka att det vore en bättre lösning att föreningen tar ett lån så att skulden stannar inom föreningen. Börjar man ta in pengar från medlemmar hade jag nog kollat av med en revisor eller revisionsfirma hur det bör redovisas.

Lån med en amorteringstid som understiger eller matchar avskrivningstid för renoveringen skulle jag föreslå.

Typ ommålning och upprustning av garagelänga - 10 år avskrivning, amortera på 8-10 år.

Schreddan sa:
JPL sa:
Ett par kommentarer:

Kan du förtydliga, jag jobbar med data. :-)

Alltså om ni är 10 medlemmar i föreningen, och föreningen har ett lån som kostar 10 000 kr i räntor under ett år, så får varje medlem dra av 1 000 kr i deklarationen för underskott av kapital. Precis som om du har ett eget lån som kostar dej 1000 kr i ränta över ett år.

Detsamma om föreningen placerar pengar tex i fonder och får utdelningar. Då ska detta överskottet fördelas på samtliga enskilda medlemmar som i sin tur ska deklarera detta som överskott av kapital. Men jag tror inte det behöver göras någon redovisning om överskottet är 600 kr eller mindre per medlem.

Edit: j-a citeringsfunktionsmojäng när man raderar och har sej.

Senast ändrad:
h.g.j sa:
Jo, men så är det ju oavsett vad det gäller för avtal som ska tecknas. Beroende på vad som står i stadgarna och vad som beslutats så är vanligast att det är ordförande och kassör som har mandat att skriva under avtal, många gånger räcker det med en, men vissa föreningar har så båda måste skriva under.

Jag är med, tack!

Tillbaka
Topp