OT Samhällets fel eller en idiot som förtjänar nackskott?

underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> På nästa happy ride tycker jag vi kramar pebben

+1

Pebben skrev:
Och fö, är det någon
> som har ansvarskänsla inom FM, så är det jag.
> Om du bara visste. Men det vet du inte och kommer
> så aldrig att göra.

Faan va coolt, svala snubben tror han är Hamilton...

vilken lång tråd

"Föraren är 16 år gammal pojke som är känd av polisen sedan tidigare."

Jaså och han är dömd eller, nej han är väl misstänkt.

16-åringen är misstänkt för vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, narkotikabrott, rattfylleri under påverkan av narkotika och smitning.

Han är inte skyldig innan han är dömd i domstol, så allt pladder om nackskott och samhället är meningslöst.

hmmm... är jag den enda som är pacifist och samtidigt verkligen förstår pebben? För det gör jag tametusan, killen kommer att rannsakas och få ett kläggigt kort pseudostraff sen är han ute igen och flinar när han egentligen skulle behöva ritalina för sin adhd och sen "vård" resten av livet!

Om man nu rent statistsik kan se att vissa socialgrupper är överrepresenterade i brottsstatistiken så blir det svårt att hävda att det inte är ett samhällsproblem som samhället har ansvar för.

När det kommmer till nödvärn och framför allt nödvärnsexcess så har varenda jurist sagt samma sak. Glöm excess, det kommer inte att hända. Exempelvis kan ju nämnas Rödby-mordet. Där en familj trakasserats i flera år och där det slutar med en "uppgörelse" på gården och där farsan får panik.

Mig veterligen har ingen kommit undan med excess i sverige.

Tycker man verkligen att hämnd är en bra rättsmetod kan jag hålla med om att man är på fel plats om man är i försvaret/polisen.

/Freddo

underscore skrev:
> staine är det något du vill berätta?

Ja.
Jag har själv ett antal ungar. Träffar mycket barn. Vet deras utsatthet. Vet att straffet för att plåga ihjäl en unge är löjligt lågt i Sverige. Pinsamt lågt. Att killen har hög sannolikhet för hjärnskada. Att den behöver behandlas men att den troligen inte kommer att göra det, Och så vidare och så vidare. Var det så svårt?

Jag är emot dödsstraff, men det betyder inte att jag inte önskar livet ur människor. Rödby-pappan hade ingen rätt att skjuta psykopatkillen, men jag sörjer honom inte...

staine skrev:
> Jag har själv ett antal ungar. Träffar mycket
> barn. Vet deras utsatthet. Vet att straffet för
> att plåga ihjäl en unge är löjligt lågt i
> Sverige. Pinsamt lågt. Att killen har hög
> sannolikhet för hjärnskada. Att den behöver
> behandlas men att den troligen inte kommer att
> göra det, Och så vidare och så vidare. Var det
> så svårt?

Du vet mycket som inte vi andra vet. Du kanske borde öppna ett 071 nummer?

underscore skrev:
> >
>
> Du vet mycket som inte vi andra vet. Du kanske
> borde öppna ett 071 nummer?

haha har du adhd själv? Ja alla med den diagnosen behöver inte råka lika illa ut det vet jag också. Av erfarenhet. Återkommer f.ö. med telefonnumret ;-)

Senast ändrad:
staine skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > >
> >
> > Du vet mycket som inte vi andra vet. Du kanske
> > borde öppna ett 071 nummer?
>
> haha har du adhd själv? Ja alla med den diagnosen
> behöver inte råka lika illa ut det vet jag
> också. Av erfarenhet. Återkommer f.ö. med
> telefonnumret ;-)

Kan du inte återkomma med hur man skall behandla hans sannolikhet för hjärnskador istället?

Mooshie skrev:
> Jag är emot dödsstraff, men det betyder inte att
> jag inte önskar livet ur människor.
> Rödby-pappan hade ingen rätt att skjuta
> psykopatkillen, men jag sörjer honom inte...

Fast nu vart ju problemet att det var inte psykopatkillen som sköts ihjäl, utan en kille som inte orkade stå emot grupptrycket eftersom han ville bli en i gänget liksom. Så det där med att ta lagen i egna händer funkar nog bara bra på film ungefär.

De nödvärnsrätter som finns funkar och tillämpas rätt bra tycker jag. Det ska vara höga krav på att få skjuta ihjäl folk i nödvärn.

/Freddo

Oskar skrev:
> Shit, den här tråden blev verkligen svartvit.

Shit vad överraskande, det hade man aldrig trott.

Stewe skrev:
> BadBoy09 skrev:
> Att ungdomar blir idioter
> > beror till 99% på deras föräldrar.
>
>
> Får man gissa att du inte har egna barn?
> (eller ev. små barn)

Jag har en son, men det är mindre relevant. Det som spelar roll är biologi och psykologi. Dels så överför man som förälder biologiska förutsättningar till sitt barn, detta går inte att göra något åt. Men sen överför man också beteenden och det är här som de flesta föräldrar misslyckas på något sätt eftersom kunskapen om detta är så låg. Redan de första levnadsåren gör föräldrar saker som påverkar hur deras barn kommer att klara av livet framöver. Det här är också den kanske största anledningen till att kunskapen i den svenska skolan har rasat bland elever till lågutbildade föräldrar. Kunskapen om hur ett beteende förs över är inte så mycket större hos högutbildade, däremot har de högutbildade föräldrarna beteenden som är mer fördelaktiga att sprida vidare.

Men jag orkar inte gå in djupare på det här just nu eftersom det är ett stort ämne. Hur som helst så är det föräldrarna som till 99% är ansvariga för sina barns beteenden och utveckling. Det enda man kan diskutera är hur stor andel av det som är biologiskt och hur stor andel som är socialt.

Ibland blir man mörkrädd!

chksix skrev:
> En gång till: Döds-straff.nu! Jag hoppas
> moppekillen kör ihjäl sig snarast.

fredrikw skrev:

> Pebben, om man inte klarar av att ens åsikter blir ifrågasatta kanske man inte ska vika ut sig
> som du gör här på happy.

Jo då jag kan ta att mina åsikter blir ifrågasatta.

> Att komma med snack om ärekränkning och citera lagar om böter och fängelse, för att i nästa andetag be mig tagga ner är så märkligt att jag inte riktigt vet om du driver med mig eller inte.

Fredrik, fundera du lite på det.

> Ibland kan det vara bra att påminna sig om att detta är ett internetforum och inte blodigt
> allvar.

Precis, Fredrik, precis.

> och nej, jag ser inte varför vi skulle ta detta via PM, jag tar det hellre här i offentlighetens
> ljus där andra kan se vad som skrivs.

Fredrik, jag förstår att du inte ser det. Men som jag skrev så kommer inte det att tillföra något.

Cliff Barnes, jag ska rätta mig lite.

Jag skrev lite slarvigt "Och dessutom är det inte straffbart att skjuta någon om man svårligen kunde besinna sig. Bara så att du vet."

Självklart menar jag att det nödvändigvis inte är straffbart att skjuta någon om man svårligen kunde besinna sig. Och det är ju prövat.

Fasen, det vore något att ha i sitt CV, suttit i fängelse i tre månader för att man kallade en rättshaverist "dåre" på ett internetforum. Oklart vem som skulle ta något sådant på allvar, att det skulle vara olagligt att kalla någon "dåre" som precis har sagt att han gärna skulle kunna döda en 16-åring.

Tagga ner lite nu Pebben, det går att agitera och vara hård mot varandra utan att hota med juridiska påföljder eller insinuera fysisk och materiell överlägsenhet. Blir man arg på varandra kan man lösa det genom att säga det, eller bara ignorera person i fråga, du kommer knappast vara den första som döljer mina inlägg =)

Oskar skrev:
> Lite slarvigt? Skillnaden är typ enorm...

Typ ja. Men det skulle ju vara svart eller vitt. Inga jävla gråzoner.

Men jag måste medge att vissa är lätta att få igång. Nästan för lätta ;7) men tack för det.

Det var det jag skulle ta vid sidan om med dig Fredrik. Ville ju inte förstöra en sådan här fin fredagstråd. Å så säger dom att jag saknar humor på jobbet. Märkligt.

Men om jag nu skall vara helt ärlig så finns det en viss strimma av "sanning" i det jag skrev. Filtrera lite så förstår de flesta, tror jag. För om någon gör illa mina barn så får man vara beredd på att jag ogillar det. Precis som vilken normalt funtad förälder som helst skulle jag tro.

Men om man ska se det utan gråzoner. Så jag, det skjuts för lite i detta landet. Fria eller fälla.
Bäst att skriva "Med glimten i ögat. Inte alltid, men nu"

Och tyvärr är mina chips slut nu, Ölen också. Så god natt. Ser fram emot nästa icke gråzonstråd;7)

Det är obehagligt att veta att Pebben har tillgång till vapen, men skriver man det så riskerar man väl att bli nästa objekt han bekämpar.

Man kan väl kort och gott säga att nej, alla människor är inte lika mycket värda.

Shit, nu måste jag plusetta fredrikw igen. Jag börjar bli orolig.

För övrigt undrar jag som inte är så bevandrad inom juridik om man kan skjuta barn rakt av så länge man har glimten i ögat, eller måste man fortfarande hävda nödvärn, alternativt svårigheter att besinna sig?

Pebben skrev:
> Å så säger dom att jag saknar
> humor på jobbet. Märkligt.

Dina kollegor verkar ha rätt. I den här tråden har du varit konstig och obehaglig, men inte det minsta rolig.

Om det är barn funkar nödvärn extremt bra, ju yngre desto lättare. Vem har inte känt sig hotad till livet av en femåring?

/Freddo

Aron skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Å så säger dom att jag saknar
> > humor på jobbet. Märkligt.
>
> Dina kollegor verkar ha rätt. I den här tråden
> har du varit konstig och obehaglig, men inte det
> minsta rolig.

+1

fphotography skrev:
> Om det är barn funkar nödvärn extremt bra, ju
> yngre desto lättare. Vem har inte känt sig hotad
> till livet av en femåring?

Du skulle inte känna dig det minsta rädd om ett par 16-åringar med trasigt psyke tex står och viftar med kniv mot dig?

I min hemkommun var det en 16-åring som stack en fet kökskniv i ryggen på sin fram-till-precis-innan-det-hände tjej. Hon överlevde som tur var. Han satt ett drygt år på ett ungdomshem.

H. skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Om det är barn funkar nödvärn extremt bra,
> ju
> > yngre desto lättare. Vem har inte känt sig
> hotad
> > till livet av en femåring?
>
> Du skulle inte känna dig det minsta rädd om ett
> par 16-åringar med trasigt psyke tex står och
> viftar med kniv mot dig?
>
> I min hemkommun var det en 16-åring som stack en
> fet kökskniv i ryggen på sin
> fram-till-precis-innan-det-hände tjej. Hon
> överlevde som tur var. Han satt ett drygt år på
> ett ungdomshem.

nej, utomstående behöver inte vara rädda. Den 16-åringen var sannolikt endast farlig för de människor han älskade mest, sorgligt nog.

Aron skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Å så säger dom att jag saknar
> > humor på jobbet. Märkligt.
>
> Dina kollegor verkar ha rätt. I den här tråden
> har du varit konstig och obehaglig, men inte det
> minsta rolig.

Jobbar han på Happy? Märkligt.

Det är inte särskilt troligt att jag skulle hamna framför två 16-åringar som viftade med kniv. Och gjorde dom det så var det väl för att råna mig och då är det väl bara att räcka över det dom vill ha? Vilket i mitt fall antagligen skulle vara min kamera...

Men för sakens skulle låt oss säga att jag hade ett skjutvapen på mig. Då skulle jag fortfarande inte kunna skjuta ihjäl dem på fläcken och hävda nödvärn. Möjligen skulle jag kunna skjuta dom i benen och komma undan med det men det är tveksamt. Många tror att nöd och nödvärn är nått slags frikort från straffansvar men det är ganska långt ifrån det. För övrigt gäller samma regler för poliser i stora drag.

Rädsla har tack och lov inte mycket med nödvärnsrätten att göra. Det ses möjligen som förmildrande omständighet till att man skjuter illa.

/Freddo

Undrar om 13 åriga flickan hade en chans att åberopa nödvärn?

Varför vill svenskar alltid skydda gärningsmannen? Han hade inte betong i sandlådan, han vill bara köra fort precis som han kan i GTA på Playstationen. Håller man 100+ på en gångväg för att komma undan snuten och dödar ett barn eller annan oskyldig har man förverkat rätten att leva :(

fphotography skrev:
> Det är inte särskilt troligt att jag skulle
> hamna framför två 16-åringar som viftade med
> kniv. Och gjorde dom det så var det väl för att
> råna mig och då är det väl bara att räcka
> över det dom vill ha? Vilket i mitt fall
> antagligen skulle vara min kamera...
>
> Men för sakens skulle låt oss säga att jag hade
> ett skjutvapen på mig. Då skulle jag fortfarande
> inte kunna skjuta ihjäl dem på fläcken och
> hävda nödvärn. Möjligen skulle jag kunna
> skjuta dom i benen och komma undan med det men det
> är tveksamt. Många tror att nöd och nödvärn
> är nått slags frikort från straffansvar men det
> är ganska långt ifrån det. För övrigt gäller
> samma regler för poliser i stora drag.
>
> Rädsla har tack och lov inte mycket med
> nödvärnsrätten att göra. Det ses möjligen som
> förmildrande omständighet till att man skjuter
> illa.
>
> /Freddo

Onekligen ett intressant resonemang.
Inte för att på något sätt trampa på några tår men vilken juridisk bakgrund/utbildning har du?

I övrigt kan jag väl delvis hålla med chksix resonemang i stort huruvida gärningsmännens ansvar tenderar att upphöra mer i takt med att konsekvenserna blir större, vilket enligt mig ter sig lite märkligt. Leker man på spåret är det sällan tåget som har väjningsplikt. Typ-isch.
Än mer märkligt när tredje part, totalt oskyldig i sammanhanget, blir drabbad.

I det specifika fallet handlar det dock om inget annat än ett barn varför jag låter bli att kommentera den händelsen. Faktum kvarstår att inga förklaringar i världen om varför 16-åringen handlat som han gjorde kommer att ge familjen sitt 13-åriga barn tillbaka.

Oavsett vad; mycket tragisk händelse.

chksix skrev:
> Undrar om 13 åriga flickan hade en chans att
> åberopa nödvärn?
>
> Varför vill svenskar alltid skydda
> gärningsmannen? Han hade inte betong i
> sandlådan, han vill bara köra fort precis som
> han kan i GTA på Playstationen. Håller man 100+
> på en gångväg för att komma undan snuten och
> dödar ett barn eller annan oskyldig har man
> förverkat rätten att leva :(

Ja, det är verkligen svart eller vitt som gäller. Antingen vill man döda 16-åringen eller så tycker man att han gjorde rätt. Rena rama USA-mot-terroristerna-retorik, Bush skulle vara stolt.

fphotography skrev:

Nu menade jag inte att man ska skjuta alla man är rädd för. Men vad jag menade var att 16-åringar mycket väl kan uppträda på klart hotfulla sätt, vilket du försökte ironisera bort med att de är "barn" och jämförde dem med 5-åringar som kan pratas till rätta med en liten godisbit.

Dödsstraff på vållande till annans död är väl inte riktigt rimligt, men skulle han köra ihjäl sig själv skulle jag nog småle lite för mig själv. Och bort från samhället en kännnbar tid + vård behöver han helt klart.

Det är alltid lätt att vara Travis Bickle på internet och hemma framför spegeln.

Å andra sidan; folk som beter sig som idioter på mc och i bilar och riskerar andras liv är det ingen brist på. Men "getaway"-pojkar är väl bara coola tills nån annan dör. Annars kanske han laddat upp nån video på youtube över hur han körde från snuten och alla skulle tycka att han var sååå häftig.

Pebben skrev:
> Undrar var jag skrev att jag skulle skjut i
> pannan? Löjligt. Det gör man bara på film.
> Å fel och fel förresten. Det är väl ändå en
> definitionsfråga om det är fel eller rätt.
> Jag är för dödsstraff och uppenbart tycker du
> inte som jag. Men vi kanske har lite olika
> erfarenheter med oss i våra ryggsäckar.

Jag kan förstå att du som förälder känner ilska. Men du kan väl inte mena att du är för dödsstraff i största allmänhet? Tycker du att vi besitter rätten att bestämma över liv och död? Och var går gränsen isf? I en diktatur räcker det med att du kritiserar regimen för att bli avrättad. Tycker du att det är rätt? I USA har 29 OSKYLDIGT dödsdömda blivit friade sen gentekniken kom. Risken för att man skickar en oskyldig människa i döden existerar. Är det en kalkylerad risk som du isf är beredd att ta?

Och jag undrar om en hämnd hade fått dig att må bättre. Jag är också förälder. Och som förälder hade jag självdött inombords, oavsett.

fphotography skrev:

Det är inte så troligt att bli på- och ihjälkörd av en påtänd tonåring på motorcykel heller. Så vad är egentligen problemet?

BFS skrev:
> Det är inte så troligt att bli på- och
> ihjälkörd av en påtänd tonåring på
> motorcykel heller.

Det var vad jag också trodde, tills för ett par år sedan, då jag fick möte med en påtänd chaufför i en svart Saab 9000...på cykelbanan. Och han var inte ute på en stillsam söndagstur.

BadBoy09 skrev:
> 16-åringen är ett offer för sina föräldrars
> bristande uppfostran. Att ungdomar blir idioter
> beror till 99% på deras föräldrar. Av dessa 99%
> är en del biologiska faktorer men det mesta är
> nog sociala faktorer. Generation efter generation
> kan föra över dåliga beteenden till sin
> avkomma. De flesta går igenom hela livet utan att
> veta att de har ett trasigt beteende.

Det finns teorier om att sociala faktofrer samt att stigma skall ha en bidragande roll till hur individer beter sig i samhället.
Dessa teorier saknar helt grund på större grupper i samhället, det finns dock enskilda individer där detta kan stämma.

BFS skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Det är inte särskilt troligt att jag skulle
> > hamna framför två 16-åringar som viftade med
> > kniv. Och gjorde dom det så var det väl för
> att
> > råna mig och då är det väl bara att räcka
> > över det dom vill ha? Vilket i mitt fall
> > antagligen skulle vara min kamera...
>
> Det är inte så troligt att bli på- och
> ihjälkörd av en påtänd tonåring på
> motorcykel heller. Så vad är egentligen
> problemet?

Precis min poäng, och att en personlig vendetta på det inte är lösningen...

/Freddo

Konstigt att inte tråden utvecklades till ett ställningskrig mellan dem som är för och emot en liberal drogpolitik.

Tillbaka
Topp