[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Jag har 3xHella-kopior från SIM, de kostar runt 400 kr styck på t.ex. Swedol. Med en 100-wattare i varje får man riktigt bra ljus för under 1500 kr med lite monteringsprylar. Clas Ohlsons extraljusrelä är på 40A (men står som 30A i katalogen eller gjorde iaf förr) och håller utmärkt.

Annars är NBBs lampor av väldigt bra kvalite och till rätt pris, finns på Mekonomen.

Båda ovanstående är lite mer kvalite än Biltema (även om en del av deras lampor fått mkt bra resultat i test, andra har fått urusla) men långt från så dyrt som att köpa Hella eller Bosch. Eller ännu dyrare Lightforce, PIAA osv (som inte ens brukar få bra testresultat..).

Du får inte köra med 100W-lampor, men jag vet inte om nån någonsin ens fått skäll för det.

[OT] Samlingstråd för OT
Märklig regel det där med 100W. Jag vet att det inte är godkänt med 100W men jag bländar hellre av några sekunder tidigare och istället har riktigt bra ljus när de slås på igen, än att blända av liiite senare och alltid annars ha halvsunkigt ljus. Undrar vilket som är säkrast egentligen? Finns möjligen nån tysk som mätt vilket som ger högst säkerhet, 55W eller 100W?

[OT] Samlingstråd för OT
Extremt löjligt att reglera strömförbrukningen snarare än ljusstyrkan.

Men som sagt, det verkar inte tillämpas i praktiken. Vår bil hade 80/100W i sina vanliga strålkastare upptäckte jag när ena lampan pajade, vare sig mötande bilar eller besiktning har klagat på 80W halvljus.. Är bara ljusinställningen bra så bländar det ju inte.

[OT] Samlingstråd för OT
Sant. Tycker nog det är värre med Xenon-ljusen faktiskt, än om någon glömt blända av eller har hög effekt i halvljusen.
Besiktningen bryr sig inte heller verkar det som. Vår 850 har inbyggda "extraljus" (separat helljus och separat halvljus i varsin reflektor) med 100W i helljusen samt externa x-ljus med 100W de också men inte ett ord sade han om det.

[OT] Samlingstråd för OT
Muts skrev:
-------------------------------------------------------
> Tråkigt att möta xenon..
> Kolla upp reglerna för hur många man får ha/hur
> starka
>
> Har för mej att de typ är max 4 nu eller ngt

Det finns ingen regel på hur många x-ljus du får ha i Sverige

[OT] Samlingstråd för OT
19 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha två eller fyra helljusstrålkastare framtill som avger vitt ljus.

Verkar faktiskt inte vara tillåtet att ha mer än två eller hur ska man tolka lagen?

Är väl ytterligare en lag som inte tillämpas isåfall.

[OT] Samlingstråd för OT
Kan tänka mig att det där är vad som ska vara på från fabrik orginal.

Jag tror jag har 10 st Hella på lastbilen, plus de som orginal monterats från fabrik.
Aldrig varit problem på någon lastbil jag besiktigat.

[OT] Samlingstråd för OT
jomper skrev:

>
> Du får inte köra med 100W-lampor, men jag vet
> inte om nån någonsin ens fått skäll för det.

I extraljusen får man ha vilken glödlampa man vill. Däremot inte i bilens orginalstrålkastare.

Men köper du en riktig lampa, dvs Philips, så ger deras 55Wattare mer ljus än de billiga 100Wattarna :)

[OT] Samlingstråd för OT
jomper skrev:
> 19 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller
> senare skall ha två eller fyra
> helljusstrålkastare framtill som avger vitt
> ljus.
>
> Verkar faktiskt inte vara tillåtet att ha mer än
> två eller hur ska man tolka lagen?
>
> Är väl ytterligare en lag som inte tillämpas
> isåfall.

jag tolkar det som MZ, att det snackas om standardmonterade. infällda i karossen. men kan ju vara en feltolkning.

men skulle det ta även externa extraljus så att säga, så skulle ju den där regeln innebära att man bara fick ha två extraljus. o det är väll ändå bra många bilar som går igenom besiktningen me fler extraljus än så.

har då besiktat ett antal bilar me 5 st extraljus, visserligen sånna där små, men det är ju ändå 5 st.

[OT] Samlingstråd för OT
Extraljusen räknas inte som helljus. Det är "tillägsljus" (t.ex. fjärrljus, kurvljus) som endast får användas tillsammans med helljus. Alltså ska bilen ha två eller fyra helljus, men man får smäcka på så många extraljus som man får plats med så länge dom bara används tillsammans med helljuset. :)

[OT] Samlingstråd för OT
DIRAVI skrev:
> I extraljusen får man ha vilken glödlampa man
> vill. Däremot inte i bilens
> orginalstrålkastare.

Ska vi vara kinkiga så måste även extraljusen vara E-godkända och det finns inga x-ljus som är godkänd för 100W, att sen ingen kollar är ju en helt annan femma =)

[OT] Samlingstråd för OT
Ang frågan vilka du ska välja, jag skulle lägga ut pengarna på Hella 3003.

Jag har Hellas Luminator, och det ska vara samma reflektor på 3003. Ett otroligt ljus i dessa, mycket vitt sken i de med klart glas.
Tycker att Bosch's lysen inte håller i längden, skruvar som rostar fast så glödlamps byten blir ett helvete.

Lightforce ska vara bra och totalt okrossbara glas på de.

Kan inte utala mig om de från Biltema och de andra billiga "kopior", men de funkar nog.

[OT] Samlingstråd för OT
Man får inte ha eftermonterat xenonljus på halvljuset om det inte finns automatisk nivåreglering av strålkastaren. På helljuset är det fritt fram med xenon om det är separata helljuslampor. Kör själv med xenon på helljuset och konventionella halogen på halvljuset.
Tyckte det var en snyggare lösning med xenon än att ha två stora "grodögon" i fronten. Kostnaden hade blivit detsamma om jag hade valt Bosch eller Hellaljus.
Har inte haft några problem vid besiktningen. Då har ändå bes-gubbarna stått lutade över bilen och kommenterat den snygga monteringen...
Fördelen med xenon är att det ger groteskt mycket ljus (2-3 ggr än en motsv halogen, minst. Nackdelen är att man kan få blända ner lite tidigare vid möte, men det får man med 100W "grodögon" också.
Har också sett att Biltemas stora extraljus har fått toppbetyg i tester. Låter som ett vettigt alternativ om man ska begränsa budgeten.

Varde ljus!

/steen

[OT] Samlingstråd för OT
Skall man vara petig så är det inte tillåtet att montera xenon i befintligt halogen helljus, bilen är helbilsgodkänd med vanligt halogenljus (iallafall om bilen är nyare än -97).
Sen att bilprovningen i de flesta fall inte bryr sig är en annan sak.

Man skall även vara försiktig med 100W lampor, dom bli betydligt varmare och om strålkastaren inte tål detta bränns reflektorn och ljuset blir riktigt kasst (kan även bli dyrt med nya strålkastare).

Använd grova kablar (lågt spänningsfall) och låt extraljusen få ett eget relä (annars kan befintlig brytare/relä överbelastas och lägga av).

Jan

[OT] Samlingstråd för OT
Håller med JanLi. Kablarna som följer med reläsatserna, är dock bara fåniga!
Få bort motståndet ut till lampan, så räcker en frisk reflektor långt med tillåten lampa. Är bilen gammal/ generatorn liten, så räcker tre vanliga Bosch Big-knickare långt. Istället för att tömma batteriet i kylan. Kolla vad som rullar upp i Norrland, där vi t.o.m. hinner slå på helljuset, mellan mötena...
Har inte haft stora problem med skruvarna. Däremot tog Hella 3000FF, med plasthusen, in fukt. Kanske har åtgärdats på nyare hus?

[OT] Samlingstråd för OT
Mina Hella 300FF tog också in fukt så efter 5+ år så var reflektorerna inte helt vackra. Var annars ett par behändiga lampor att sätta på en bil. Bosch bignick mfl har fina stora reflektorer som borde ge ett bra ljus, men dom är stora och kan därför bli lite svårplacerade på en modern bil med låg front (240/740 har ideala fronter :-)), extra svårt blir det på bilar där man inte kan ha toppstag (grillen "följer med" huven upp).

Jan

[OT] Samlingstråd för OT
Jag kör med 2 vanliga Bosch Bigknick. I dessa har jag moterat ett HID-kit (Xenon) på 50W. Dessa finns med samma lampfattning som vanliga halogenlampor och kostar ca 1100kr. Dessa lyser galet mycket och framförallt vitt. Denna kombination blir betydligt billigare och diskretare än orginal xenon-extraljus och inte lika stöldbegärliga.
Lycka till!

[OT] Samlingstråd för OT
Rikard Ericson skrev:
> Jag kör med 2 vanliga Bosch Bigknick. I dessa har
> jag moterat ett HID-kit (Xenon) på 50W. Dessa
> finns med samma lampfattning som vanliga
> halogenlampor och kostar ca 1100kr. Dessa lyser
> galet mycket och framförallt vitt. Denna
> kombination blir betydligt billigare och
> diskretare än orginal xenon-extraljus och inte
> lika stöldbegärliga.
> Lycka till!

man kan köpa 50/55 W HID för 600 kr som håller bra kvalitet. riktigt lätt att få tag i. så behöver inte ens bli så dyrt. från t.ex. http://www.vvme.com så kan man även beställa me en reläsats, me rätt kontakter osv för ballasterna.

[OT] Samlingstråd för OT
Jansson, vad har du för bil?

steen skrev:
> Man får inte ha eftermonterat xenonljus på
> halvljuset om det inte finns automatisk
> nivåreglering av strålkastaren.
Och spolning på lyktan..

> Kör själv med xenon på helljuset
> och konventionella halogen på halvljuset.
> Tyckte det var en snyggare lösning med xenon än
> att ha två stora "grodögon" i fronten.
Hade samma på min förra bil, extra-ljus är verkligt skitfult på många bilar.

> Fördelen med xenon är att det ger groteskt
> mycket ljus (2-3 ggr än en motsv halogen, minst.
+1 på den!

gammal tråd i ämnet..

[OT] Samlingstråd för OT
xenonkungen har bra grejer. de grejer jag fått hem från vvme har oxå hållt hög kvalitet o kostat hälften från xenonkungens priser. men visst, händer nått så är väll xenonkungen lättare att ha o göra med.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag köpte på Bema för 398 kr/st.

Archive%5CProduct_images%5C42%5CLarge%5C42-362_l.jpg

I morgon när skruvdragaren är laddad ska jag montera dem och så fort "han kompisen som tycker att bilel är det roligaste i världen" har tid så blir det inkoppling.

[OT] Samlingstråd för OT
Hjullastan har en helt annan anläggningsyta det var väl så han tänkte, att han skulle gå ut en bit wire:a upp bilen och dra in bilen. Vaddå hade du inte gjort ett försök? Han kanske inte hade försäkring på bilen...måste man idiotförklara någon när man inte har alla fakta? Tro inte på allt som står i tidningarna.

Så nu kändes det lite bättre ;)

[OT] Samlingstråd för OT
även om en har annan viktfördelning så blir trycket ändå större per hjul än på en bil. skulle han vinshat skulle han väll kunnat göra det från land, han har ju ändå inte hunnit särskilt långt ut när han gick igenom. men han hade väll tänkt köra ännu längre ut.

men visst, säkert lite panik i handlandet. hans arbetsgivare lär ju inte bli bättre tills mod bara för att det finns nån baktanke med det hela.

[OT] Samlingstråd för OT
Anliggningsytan är inte så mkt större faktiskt... Större ja... men inte så att det bär upp den hjullastaren..

Det ser ut att kunna va en lite äldre modell av en L50D om jag inte ser fel.... och du kan nog kallt räkna med att den väger iaf 10 ton eller mer beroende på vad den har för redskap på.
Däcken är inte bredare än om du ställer 3-5 hjul från bilen där bredvid varandra...

Proportionellt sett tror jag att det är ganska jämt skägg mellan de 2 olika fordonen baserat på dess vikt och anligningsyta.

[OT] Samlingstråd för OT
Plush skrev:
> Anliggningsytan är inte så mkt större
> faktiskt... Större ja... men inte så att det
> bär upp den hjullastaren..
>
> Det ser ut att kunna va en lite äldre modell av
> en L50D om jag inte ser fel.... och du kan nog
> kallt räkna med att den väger iaf 10 ton eller
> mer beroende på vad den har för redskap på.
> Däcken är inte bredare än om du ställer 3-5
> hjul från bilen där bredvid varandra...
>
> Proportionellt sett tror jag att det är ganska
> jämt skägg mellan de 2 olika fordonen baserat
> på dess vikt och anligningsyta.

Naiv som jag är skulle jag påstå att den faktiska anläggningsytan mot isen bara beror på fordonets vikt och trycket i däcken.
Nog för att däcket i sig har stabilitet.. och mönstret på däcket påverkar givetvis hur mycekt som faktiskt rör i isen.. Men!

Dvs, en 1 ton tung bil med 2 bar (dvs kilo per kvadratcentimeter) borde ha 500 kvadratcentimeter som rör i marken samtidigt, eller snarare lite mindre.

Hur mycket tryck är det i däcken på en hjullastare egentligen? :)

Frågar jag mig om det verkligen bara storleken på ytan som trycket fördelas på som avgör, och inte hur den är formad..
En spark (in sweden we call it a kick) borde inte ha mer anläggningsyta än ett par skor med sina 5mm breda medar, men den har mycket bättre bärighet på is.

liksom en hjullastare är större på alla ledder än en bil och lägger därför trycket på större punkter längre från varandra..

Men ja, lite dumt var det nog! :D

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
även om den sprider det på en större yta, så väger den ju säkert 6-7 gånger så mycket som bilen. så gäller ju att den sprider vikten på så mycket större yta att den inte påverkar isen mer än bilen. känns som om det ä rätt stor yta den behöver sprida vikten på om den ska utöva mindre tryck på isen än bilen :D

[OT] Samlingstråd för OT
Han satte sig säkert ner och gjorde en kalkyl innan allt medans fiskarna festade på bilen på botten!? Kom igen nu min point är inte veteskaplig. Fasen ring dom på Mythbusters får dom väl testa :) Att allt alltid skall analyseras sönder på happy...tja det är väl därför man dras hit?

[OT] Samlingstråd för OT
lleberg skrev:
> Naiv som jag är skulle jag påstå att den
> faktiska anläggningsytan mot isen bara beror på
> fordonets vikt och trycket i däcken.

Nästan rätt..... Det har också med att göra hur stort (brett) däcket är.

> Nog för att däcket i sig har stabilitet.. och
> mönstret på däcket påverkar givetvis hur
> mycekt som faktiskt rör i isen.. Men!
>
> Dvs, en 1 ton tung bil med 2 bar (dvs kilo per
> kvadratcentimeter) borde ha 500 kvadratcentimeter
> som rör i marken samtidigt, eller snarare lite
> mindre.

Ett normalt däck.. 195/65-15 t ex... har inte mer anliggningsyta än vad en normalstor hand är när den ligger platt emot ett bord... Det är fakta.
Beroende på handens storlek så får man olika världen men om vi säger ett snittvärde på 190 kvadratcentimeter per hand så är du på runt 760 kvadratcentimeter...

Bilen på bilden får du dock räkna väger 1,5 ton... Dock blir anliggningsytan inte större för det beroende på vilket lastindex den bilen kräver på däcket. Högre lastindex ger en styvare stomme... Styvare stomme ger att däcket har högre självstabilitet från skuldran och ner mot klinchkanten. Till en viss del även i slitytan.
Går man på ett så kallat C-däck så är hela däcket extraförstärkt för att tåla tyngre belastning.. typ på Mercedes Vito bussar och större fordon liknande Suv osv osv... (är en av anledningarna varför man blir tvungen att ha ganska bred/låg profil om man vill ha "lågprofil" på ett sånt fordon.. låg profil har generellt ett högt lastindex)

>
> Hur mycket tryck är det i däcken på en
> hjullastare egentligen? :)

En sån lastare... kanske 0.6 till 0.8 bar...

> Frågar jag mig om det verkligen bara storleken
> på ytan som trycket fördelas på som avgör, och
> inte hur den är formad..

Det är endast storleken av den bit som ligger emot underlaget.

> En spark (in sweden we call it a kick) borde inte
> ha mer anläggningsyta än ett par skor med sina
> 5mm breda medar, men den har mycket bättre
> bärighet på is.

För att den sprider belastningen över en lång stor yta i sammahanget...

>
> liksom en hjullastare är större på alla ledder
> än en bil och lägger därför trycket på
> större punkter längre från varandra..

Oavsett hur långtifrån punkterna är...så är ju anliggningsytan fortfarande densamma...

>
> Men ja, lite dumt var det nog! :D

Det var väääldigt dumt....

PS: jo...jag har jobbat på gummiverkstad i mitt förra liv...

Edit: Stavning

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Så du menar helt enkelt att killen som sänkte sin bil plus en hjullastare i drickat deppade ihop och gick och skaffade sig ett par kirurgstålsboobies till sin gadd?

Och att han har rösträtt?

The end is nigh....

[OT] Samlingstråd för OT
Preacher skrev:
> Så du menar helt enkelt att killen som sänkte
> sin bil plus en hjullastare i drickat deppade ihop
> och gick och skaffade sig ett par
> kirurgstålsboobies till sin gadd?
>
> Och att han har rösträtt?

Jag kanske har blivit lite smittad, ligger däckad och har snart glott igenom hela säsong 1 av Columbo. Grym serie.

[OT] Samlingstråd för OT
stefan_ skrev:
> Preacher skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så du menar helt enkelt att killen som sänkte
> > sin bil plus en hjullastare i drickat deppade
> ihop
> > och gick och skaffade sig ett par
> > kirurgstålsboobies till sin gadd?
> >
> > Och att han har rösträtt?
>
> Jag kanske har blivit lite smittad, ligger däckad
> och har snart glott igenom hela säsong 1 av
> Columbo. Grym serie.

Däckad? Då är du i rätt tråd hahahaha!

[OT] Samlingstråd för OT
Oscar skrev:
> Däckad? Då är du i rätt tråd hahahaha!

Jo ligger på upptining, hade lite otur med bilen och hjullastaren idag. Men nu får man ju ligga iaf.

[OT] Samlingstråd för OT
stefan_ skrev:
> Oscar skrev:
> > Däckad? Då är du i rätt tråd hahahaha!
>
> Jo ligger på upptining, hade lite otur med bilen
> och hjullastaren idag. Men nu får man ju ligga
> iaf.

Happy är bäst!

Tillbaka
Topp