Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Canon är väl "tyvärr" inte så bra att filma med. Finns ej kontinuerlig autofokus el optisk zoom. Pannan klarar det. Olympus vet jag ej men antar att den klarar det.
Tack för tipset. Dock lite dåligt med info om ramminne å vilken processor plattorna har. Efter din länk till idg känns fortfarande ZTE Light som en prisvärd instegsplatta. Synd att man inte kan dela ut WiFi med den, eller?
Dock känns 0.5GB inbyggt minne för lite å Micro SD har jag dåliga erfarenheter av :/ Känns halvlustigt att köpa typ 32GB i MicroSD minne....
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> +1 Finns det verkligen någon som betalar för
> telefonen själv ? :-O T
Alla som vill kunna stänga ner jobbet på fritiden skulle jag gissa. Det är ett himla meck att vara deltidsföräldraledig och konsult om man bara har en telefon.
Hannosaurus skrev:
> Det låter som om din chef har allvarliga
> hävdelseproblem. Vad är det stora problemet med
> att ta in ett bord, som dessutom varit där
> tidigare?
Det är din arbetsgivares skyldighet att anpassa din arbetsplats och göra en sk rehabutredning för att anpassa arbetsplatsen efter din diagnos. Försök alltid att lösa detta genom en dialog med arbetsgivaren (med fakta som ditt fackförbund eller arbetarskyddstyrelsen kan hjälpa dig med), arbetsgivaren är inom rimliga gränser skyldig att anpassa din arbetsplast vid nedsatt rörlighet och 4000kr är verkligen en skitsumma mot vad det skulle kosta arbetsgivaren om du inte klarar av att sköta arbetet alls... :-/ T
Det kanske är läge att byta arbetsgivare om möjligt, så att något positivt kommer ur din ryggskada.
En sådan arbplats som du beskriver bör man nämligen icke ha med att göra.
Framförallt bör man inte generera vinst åt densamma, vilket du förmodligen inte alls gjort under din tidigare tid som anställd.
Småsint dumhet.
Arbetsgivaren har ett ganska omfattande ansvar när det kommer till rehabilitering. I detta fall är de tveklöst skyldiga att ordna en fungerande arbetsplats åt dig.
Det låter som att du fick tag på fel person hos facket. Ring dem igen och se till att de ordentligt förklarar dina rättigheter för dig.
Du kanske kan ta kontakt med facket igen så att det är helt klart vilka dina rättigheter är? Sen så prata med chefen om situationen med kunskapen på fötterna. Jag har själv haft problem med diskbråck så jag vet att i vissa lägen kan det vara en omöjlighet att sitta, och inte heller så jäkla lämpligt för läkningen heller. När du har blivit bättre så skulle jag allvarligt fundera på att byta arbetsplats eller ev. avdelning så att du slipper en puckad chef. Du visar att du kan ta egna initiativ istället för att gå hem, chefen borde självklart fatta det, låg IQ?
JockeS skrev:
> Imorse när jag kom in till jobbet så kom chefen
> direkt till mig och sa att vi skulle ha ett möte
> kring bordet vi tog in dagen innan, då han inte
> blivit tillfrågad om det var OK. Och han var inte
> alls nöjd med att vi tog saken i egna händer.
Fråga vad han tyckte du skulle gjort. Fråga hur han vill att det ska lösas. Det kan smörja ett dåligt ego hos chefer som har problem med att anställda agerar på eget initiativ. Och om han kommer med knasig svar säg inte "nej, det går ju inte för att..." utan testa med att säga "Ja, så skulle man kunna göra om det inte vore för att..."
Om din chef inte är medveten om det så kan du informera om att de 14 första dagarna under en sjukskrivning är det arbetsgivaren som betalar sjuklönen, så det kostar att ha dig hemma. Detta sägs inte för att "hota" utan för att chefen ifråga sannolikt har budget- eller resultaansvar och allt som påverkar hans resultat borde han vara intresserad av (fast om man ogillar att anställda löser problem istället för att inte gör anågonting så är det inte självklart).
De är svårt då jag inte känner chefen, men visa en kopia på läkarutlåtandet och fråga: "eftersom jag inte kan sitta vid vanligt, är de du som beställer ett nytt höjbart?"
edit
Vad lagen säger:
Arbetsgivaren ska enligt arbetsmiljölagen se till att det finns en lämplig organisation för arbetsanpassning och rehabilitering. Den ska dels uppfylla arbetsmiljölagens krav, dels bestämmelserna i 22 kapitlet i lagen om allmän försäkring.
Arbetsgivaren ska även ta hänsyn till arbetstagarnas särskilda förutsättningar för arbetet genom att anpassa arbetsförhållandena eller vidta annan lämplig åtgärd.
Little Stereo skrev:
> Putsning/topsning bör hellst ske med vita flanelltrasor och man har några krav på finishen... :-) T
Ehh..? Får man krav om man putsar med vita flanelltrosor..? ;-)
akta dig för att bli ett problem i din chefs ögon oavsett om han har rätt eller inte
blir du ett problem är det lätt att han tappar empatin med dig och din situation och vill endast bli av med dig (iofs låter det som han kanske redan gjort det)
var alltid korrekt och artig, som andra förslagit ovan, och låt facket ta eventuella diskussioner om rättigheter och skyldigheter
kampa inte (det är fackets jobb) utan ha mer inställningen av
ja det är olyckligt med min ryggskada men jag vill ju kunna göra mitt jobb, hur ska vi lösa detta tillsammans?
Oskar skrev:
> Tvättrådet har troligtvis med färgen att göra,
> de var ju svarta? Det finns ju numera
> specialtvättmedel för svarta plagg, men jag har
> ingen aning om huruvida det funkar bättre än
> vanligt kulörtvättmedel.
Jag fick tipset att tvätta svarta bomullsbyxor i handdiskmedel(Yes) för att bevara färgen. Det är betydligt mildare än tvättmedel.
Skogling skrev:
> Det är inte bra att vara språkpolis när ens
> fingrar inte dansar som dom skall på
> tangentbordet. :)
Stavningsreform nu! Tillåt trippelkonsonanter i sammansättningar!
I trådens titel är det omöjligt att avgöra om det handlar om "tvätt-råd" eller "tvätt-tråd".
ÅL skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är inte bra att vara språkpolis när ens
> > fingrar inte dansar som dom skall på
> > tangentbordet. :)
>
> Är du knapphändig ?
Kör själv på en ipad 64gb, wifi-3g o är sjukt nöjd
Många bra anpassade appar med,gör nästan allt på den. Slötittar på serier när jag ligger i soffan o tv är upptagen, surfar, skickar mail, fixar i kalendern, ritar osv osv..
geologen skrev:
> I trådens titel är det omöjligt att avgöra om
> det handlar om "tvätt-råd" eller "tvätt-tråd".
I vilka rationella sammanhang förekommer det en "akut tvätt-tråd"?
rikard skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > I trådens titel är det omöjligt att avgöra
> om
> > det handlar om "tvätt-råd" eller
> "tvätt-tråd".
>
> I vilka rationella sammanhang förekommer det en
> "akut tvätt-tråd"?
> geologen skrev:
> I trådens titel är det omöjligt att avgöra
> om
> det handlar om "tvätt-råd" eller
> "tvätt-tråd".
I det här fallet är det väl båda? En tråd om råd om tvätt. Och om råd om ätning vid tv.
geologen skrev:
> Stavningsreform nu! Tillåt trippelkonsonanter i
> sammansättningar!
> I trådens titel är det omöjligt att avgöra om
> det handlar om "tvätt-råd" eller "tvätt-tråd".
Det hade ju inte hjälpt i det här fallet, eftersom du skulle sitta och stirra på inläggslistan funderandes över om det är en felstavning eller om det verkligen är en tråd med tvätt-råd. Klickar man väl på länken uppstår det där jobbiga för alla stavningsfascister, nämligen att kontexten nästan alltid gör det uppenbart vad som faktiskt menas :)
De surfplattor som nämns ovan har ju exakt samma prestanda som en bra smartphone (iphone 4, Galaxy S etc) eftesom de har samma processor, minne och upplösning. Så prestandan vid surfning blir ju kass, enda skillnaden mot att surfa på en smartphone är ju att det blir smidigare att klicka på länkarna tack vare stor display och att den funkar på lite längre avstånd så den kan ligga på bordet när man surfar och läser. 800x480 är för lite för att komma i närheten av surf på en riktig dator.
Ja, priset på en vettig surfplatta är ju dessutom alldeles för nära en hyffsat laptop som man lika gärna kan surfa på, visst en platta har ju sina fördelar i smidighet men inte för det priset, inte för mig i alla fall!
Kan vänta några generationer tills den inte längre är hipp! ;)
Jag har ju bommat att anmäla mig till vasan i år men trodde att det skulle lösa sig på nåt sätt. Jag har kollat på http://www.startplatser.se men är lite osugen på skicka 2 000 till en hotmail-adress eller kontantkortsnummer.
Hur skall man egentligen bära sig åt för att köpa en startplats utan att vara dyngnervös för att man har blivit blåst när man skall hämta ut sin nummerlapp?
RazDuv skrev:
> Jag har ju bommat att anmäla mig till vasan i år
> men trodde att det skulle lösa sig på nåt
> sätt. Jag har kollat på
> http://www.startplatser.se men är lite osugen på
> skicka 2 000 till en hotmail-adress eller
> kontantkortsnummer.
>
> Hur skall man egentligen bära sig åt för att
> köpa en startplats utan att vara dyngnervös för
> att man har blivit blåst när man skall hämta ut
> sin nummerlapp?
Du kör "Engelbrektsloppet 13 februari 2011" istället om du ska köra klassikern;)
Vad ni än säger så brukar jag ha problem med kramp/krampkänning på kvällen/natten då jag varit ute och cyklat, speciellt på en längre tur. Jag brukar ta en Voltarentablett efter träningen och detta hjälper mig.
Och Nej, jag pinkar vitt, så vätskebrist tror jag inte på.
Hoppas allt löser sej för dej,läste tråden,jobbigt att både behöva ha ont o inte få vettigt gensvar från chef/arbetsgivare.Tyvärr verkar det bli ett allt vanligare synsätt på många arbetsplatser.Bra gjort att kämpa på o inte bli heligt förbannad.Har fått en del kommentarer från chefer på att jag cyklar till jobbet,typ gör du inget på jobbet eller, när du orkar cykla så.Är ju just därför jag cyklar för att orka mer:)
rikard skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > I trådens titel är det omöjligt att avgöra
> om
> > det handlar om "tvätt-råd" eller
> "tvätt-tråd".
>
> I vilka rationella sammanhang förekommer det en
> "akut tvätt-tråd"?
Engelbrektsloppet är tyvärr inget alternativ...
Det finns inget jag avskyr mer än att åka tråkiga längdskidor men jag mår ju dåligt av att aldrig ha åkt vasaloppet. Det blir ju heller inte lättare med åren. Det får helt enkelt kosta vad det vill men i år skall det bli av!
Inga fler tips på hur man köper en biljett utan risk att bli blåst?