[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
bollen skrev:
-------------------------------------------------------
> akta dig för att bli ett problem i din chefs ögon oavsett om han har rätt eller inte
> blir du ett problem är det lätt att han tappar empatin med dig och din situation och vill endast
> bli av med dig (iofs låter det som han kanske redan gjort det)
>
> var alltid korrekt och artig, som andra förslagit ovan, och låt facket ta eventuella diskussioner
> om rättigheter och skyldigheter
>
> kampa inte (det är fackets jobb) utan ha mer inställningen av
> ja det är olyckligt med min ryggskada men jag vill ju kunna göra mitt jobb, hur ska vi lösa
> detta tillsammans?
>
> hoppas det löser sig.

Håller med om det "bollen" skriver.

Det är sällen man tjänar på att bli ett problem, vara otrevlig mm. Oftast kommer man bra mycket längre med ett korrekt och sakligt upptrdande/betende, som bygger på fakta. Det är också bra att komma med förslag på lösningar och låta Chefen "tro" att det är han som kommit fram till denna eminenta lösning. Oftast är folk så korkade att dom inte förstår bättre;7) (lite med glimten i ögat)
Sen finns det situationer där jag inte skulle sitta med armana i kors precis, men det är en annan sak det.

Sen ska du inte glömma bort att du bör ha ett "Skyddsombud" och ska jag vara riktigt krass är det han som avgör detta. Spelar ingen roll vad ATO och din chef kommer överens om, om inte Skyddsombudet inte tycker så. Dvs AML. ja då blir det inte så.

Då jag själv jobbat aktivt inom ATO och då i synnerhet med dessa frågor "Arbetsmiljö" har jag goda erfarenheter av att nyttja skyddsombud i liknade situationer.

Detta står i Kapitel 6 - Samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare m.m.

http://www.av.se/lagochratt/aml/Kapitel06.aspx

"4 §
Skyddsombud företräder arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor och skall verka för en tillfredsställande arbetsmiljö. I detta syfte skall ombudet inom sitt skyddsområde vaka över skyddet mot ohälsa och olycksfall samt över att arbetsgivaren uppfyller kraven i 3 kap."

Samt.

"6a §
Om ett skyddsombud anser att åtgärder behöver vidtas för att uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö, ska skyddsombudet vända sig till arbetsgivaren och begära sådana åtgärder."

Vidare.

"Skyddsombudet kan också begära att en viss undersökning ska göras för kontroll av förhållandena inom skyddsområdet. På framställning ska arbetsgivaren genast lämna skyddsombudet en skriftlig bekräftelse på att arbetsgivaren mottagit dennes begäran. Arbetsgivaren ska utan dröjsmål lämna besked i frågan. Gör arbetsgivaren inte det eller beaktas inte begäran inom skälig tid, ska Arbetsmiljöverket efter framställan av skyddsombudet pröva om föreläggande eller förbud enligt 7 kap. 7 § ska meddelas. Sådan framställning av ett skyddsombud på fartyg ska i stället lämnas till Transportstyrelsen, som ska pröva om föreläggande eller förbud enligt fartygssäkerhetslagen (2003:364) ska meddelas."

Att det ska gå så här långt tror jag inte att din chef vill. Då det i detta fallet är en solklart en risk för ohälsa och det ska främst ditt skyddsombud motverka. Och i viss mån naturligtvis ATO.

Hoppas det löser sig till det bästa för främst dig, men även för din arbetsgivare. Och som sagt låt andra lösa "ditt" problem så att inte du står där med hundhuvudet. Det är därför dom finns skyddsombuden mm. Inte för att sitta på möten och fika winerbröd. Ööööö. Jo det också förstås;7) För vem ska annars göra det;7)

Pebben, en fd "tummen/nagel i ögat" på några "överstar" mm.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
Vad är det för en översittare till chef som bråkar om ett bord? Det var nog bland det mest småsinta jag hört.

Ja, man blir ju inte förvånad att de flesta undersökningar visar att förbluffande många vantrivs på sina jobb.

Hur sjutton ska man bita ihop och vara trevlig och korrekt mot någon som beter sig som en skitstövel? Och börjar du att konstra så gissar jag att det slutar med att det är du som är boven.

Lycka till och se till att få det du faktiskt har rätt till eller byt arbetsplats om du kan. Kan inte vara inspirerande att göra bra ifrån sig under sådana förhållanden.

Otack är världens lön.

Usch, vilken ledsam läsning.

[OT] Samlingstråd för OT
ev. randonörd skrev:
> Jag tror fortfarande att du är dåligt tränad.
> -träna mer !!

+1 Vätskebrist är en myt ;)

[OT] Samlingstråd för OT
Det verkar som du fått en hel del bra råd. Försök, utan att vara uppläxande, förklara att du försöker få till en "win-win" dvs att både du och chefen tjänar på att hitta en bra lösning.

Om inte du är arbetsför så förlorar du pengar och på sikt (ganska kort sikt till och med) även företaget. De kommer också bli tvungna att ta fram en handlingsplan för dig som troligtvis innebär ståbord. Så en snabb lösning på problemen, som får dig i arbete, är en bra lösning för alla.

[OT] Samlingstråd för OT
42Hz skrev:
> En ny Lumix på G, TS3, kanske värt att avvakta?
>

Hmmm, lite zoom också, vad kommer den där att kosta tror du?

[OT] Samlingstråd för OT
cyklariskogen skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > geologen skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > I trådens titel är det omöjligt att
> avgöra
> > om
> > > det handlar om "tvätt-råd" eller
> > "tvätt-tråd".
> >
> > I vilka rationella sammanhang förekommer det
> en
> > "akut tvätt-tråd"?
>
> Det här var väl en akut tvätt-tråd?

Möjligen också en tråd med akuta tvättråd (förlåt, tvätt-råd menar jag!)

[OT] Samlingstråd för OT
Jag testade en iPad på Media Markt idag. Både jag och hustrun fastnade och blev tokigt sugna på att skaffa en. Hmm får se om ekonomin tillåter ett köp.

[OT] Samlingstråd för OT
En annan variant.

Bilagor

• wife-wash-clothes-job.jpg
    wife-wash-clothes-job.jpg
    35.2 KB · Besök: 40
[OT] Samlingstråd för OT
MTBiker skrev:
> Jag testade en iPad på Media Markt idag. Både
> jag och hustrun fastnade och blev tokigt sugna på
> att skaffa en. Hmm får se om ekonomin tillåter
> ett köp.

Farliga att prova de, jag gjorde det i somras. Passar inte in i mitt liv just nu men annars så

[OT] Samlingstråd för OT
Är det italienska brallor? Italienare har alltid supernervösa tvättråd av nån anledning, man kan i princip inte göra någonting utan att förstöra italienska plagg, enligt skötselråden då. I verkligheten brukar man kunna tvätta prylarna som vilka kläder som helst.

[OT] Samlingstråd för OT
+1 på magnesium eller annan mineral. Sen får de som tvivlar säga vad de vill, det hjälper mig i alla fall.

Sen kan man ju fundera på varför du har brist på "något". Kanske kräksjukan slog ut den nyttiga tarmbaketeriefloran. Dra i dig en burk surkål eller nått så kanske du blir återställd.

[OT] Samlingstråd för OT
Leo skrev:
> Bästa OT tråden på länge, den här! :-) Bra
> jobbat TnT!
>
> /Leo

+1

[OT] Samlingstråd för OT
Det råder strikt darwinism i min tvättkorg, allt som inte pallar 60-grader normaltvätt gallras ut den hårda vägen! (Ok, erkänner att t-shirts med tryck jag är rädd om går på 40-grader)

[OT] Samlingstråd för OT
Jag har åkt Vasaloppet 5 gånger och alltid köpt startplats sista veckan, planerar att göra detsamma i år.
Jag har aldrig blivit lurad, de flesta är faktiskt ärliga men det fins ju ingen garanti.

Tillbaka
Topp