[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Konkret sa:

Vet inte så noga, mer än att han är lite av ett udda och ibland roligt original som jag diggar. :o)
Testar och presenterar allt från dammsugare och rakapparater till moppar, bilar och cyklar. Finns lite av varje.

Han har dessa namn på youtube, vad jag hittat.

Kanske finns fler?

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Sid Vicious och Slash gissar jag och det är inte svårt att verifiera kopplingen mellan dem och Lemmy. Men vilka är de övriga två?
"Scenen" med dem är riktigt rolig grafik.

OT till tråden - klippet inleddes med reklam för Gore-tex. I scener med bl a cykling och löpning påstods materialet ha alla möjliga fantastiska egenskaper, bl a skulle svett transporteras bort. Javisst - i bästa fall från din kropp till insidan av jackan...

[OT] Samlingstråd för OT
Den blåa saken som spytt ut allt det vita. Vad heter den?

IMG_1414.JPG

[OT] Samlingstråd för OT
Svarade i den tidigare, men borttagna tråden. Den blå grejen är en Y-kondensator som sitter för att ge en returväg för common mode strömmar som går genom transformatorn i omvandlaren. Det är troligast inte så att den spytt ur sig silikonlimmet, istället så är det montören som satte ihop nätdelen som limmat.

Gissningsvis är den inte trasig iom att du inte skulle märka om den var trasig såvida du inte sitter och mäter utstrålade störningar.

[OT] Samlingstråd för OT
Aha. Ok.

Den där sitter på ett kort in en TV. TV'n startar inte men röda lampan lyser. Så ska kolla säkringarna som sitter på samma kort + byta den där.

[OT] Samlingstråd för OT
Mini_me sa:
Aha. Ok.

Den där sitter på ett kort in en TV. TV'n startar inte men röda lampan lyser. Så ska kolla säkringarna som sitter på samma kort + byta den där.

Finns många vanliga fel i nätdelen till TV-apparater, kassa kondensatorer, dåliga lödningar, bränt "uppstartsmotstånd" etc. Byta säkringen hjälper sällan, att säkringen går är ett symptom inte ett fel.

[OT] Samlingstråd för OT
Kurets sa:
Mini_me sa:
Aha. Ok.

Finns många vanliga fel i nätdelen till TV-apparater, kassa kondensatorer, dåliga lödningar, bränt "uppstartsmotstånd" etc. Byta säkringen hjälper sällan, att säkringen går är ett symptom inte ett fel.

+1 på kondensatorer, Kolla efter om du ser några som blivit "bulliga". Jag fixade en Samsung som vägrade starta genom att byta ett par. Enligt http://www.instructables.com/id/How-to-fix-clicking-samsung-tv-wont-turn-on/#

/Johan

[OT] Samlingstråd för OT
Kaffe, familjebilar och styrketräning. Ingen tråd om cigarrer...

Första lediga dagen på julledighet. Avnjuter efter middag nu en "Gurkha Legend Vintage 2001" och en liten whisky. Skönt med plusgrader ute.

[OT] Samlingstråd för OT
Du får väl köpa vanlig husmanskost då. Kebab kanske? Hyn blir sådär härligt fet och porerna svettas ur den prefabade lukten i dagar efteråt :)

[OT] Samlingstråd för OT
Eftersom folk brukar ha vanliga stekta köttbullar på julbordet så borde vanliga kokta makaroner gå bra. Servera med vanlig skysås, vanlig ketchup och vanlig italiensk salladskrydda.

Skämt åsido, köp en laxsida, ugnsbaka och servera med kokt potatis och en gräddfilssås.

[OT] Samlingstråd för OT
En högst relevant fråga: Jag har gjort fudge. Men jag duckade upp. Den kondenserade mjölken skulle ha varit i Dulce form innan jag blanda i den. Nu när allt är klart , kan jag trycka ner allt i en kastrull och koka om?

Problemet som gör att frågan finns är att den är sjukt kladdig trots 5timmar i kyl.

[OT] Samlingstråd för OT
Mini_me sa:
En högst relevant fråga: Jag har gjort fudge. Men jag duckade upp. Den kondenserade mjölken skulle ha varit i Dulce form innan jag blanda i den. Nu när allt är klart , kan jag trycka ner allt i en kastrull och koka om?

Problemet som gör att frågan finns är att den är sjukt kladdig trots 5timmar i kyl.

Kola går koka om. Fudge vette fan, men duger den inte som den är så är det väl bara att chansa?

Tillbaka
Topp