[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
För att få den kondenserade mjölken att bli dulche måste man ju koka burken i flera timmar :( kanske måste koka om fudgen länge?

Jag har faktiskt samma problem med en kola som inte ville stelna. Har för första gången gjort den laktosfri, är det det som gör att min kola inte stelnar? Får väl ha den som glass i värsta fall..

[OT] Samlingstråd för OT
Majkel sa:
För att få den kondenserade mjölken att bli dulche måste man ju koka burken i flera timmar :( kanske måste koka om fudgen länge?

Jag har faktiskt samma problem med en kola som inte ville stelna. Har för första gången gjort den laktosfri, är det det som gör att min kola inte stelnar? Får väl ha den som glass i värsta fall..

Sockerarten borde väll inte vara det som ska stelna? Eller ja, ja vet inte. Mejerist till trots :(

[OT] Samlingstråd för OT
Skam den som ger sig!

image.jpg

[OT] Samlingstråd för OT
[OT] Samlingstråd för OT
trailbiker sa:
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:
marr sa:
Fasen va uselt modererat.

Ska ni lägga in öltråden här med?
Öl är inte OT på ett cykelforum.
Och rökning är OT i samhället i allmänhet nuförtiden :)

Röka cigarr är fan inte OT, är mer nördigt än kaffe / öl / whisky / cykel ;) Antingen tolereras alla trådar, eller ingen...

Vi får nog springa iväg o starta ett eget forum...

Var brukar du shoppa?

[OT] Samlingstråd för OT
[OT] Samlingstråd för OT
Gasspis GLEM GAS!
u1.gif

u8.gif

"Glem Gas rappresenta l’eccellenza italiana nella creazione di sistemi per la cottura a livello internazionale."

[OT] Samlingstråd för OT
Läste att man kunde hälla i inlagd syltlök i grytan, men det luktar så hemskt när man öppnar burken. Lägger sig den fräna smaken när de kokar eller förstör jag grytan med ättiksmak? Har för mig att jag, när jag var liten, gillade de små lökarna men vet ju inte om de var inlagda eller bara små vanliga....

[OT] Samlingstråd för OT
Novisen sa:
Läste att man kunde hälla i inlagd syltlök i grytan, men det luktar så hemskt när man öppnar burken. Lägger sig den fräna smaken när de kokar eller förstör jag grytan med ättiksmak? Har för mig att jag, när jag var liten, gillade de små lökarna men vet ju inte om de var inlagda eller bara små vanliga....

Det finns olika skolor, olika recept, och olika smaker. En del har i små färska schalottenlökar som först fått lite färg i smör, en del har syltlök i, en del har både och. Däremot behöver du ju inte ha i en massa ättikslag från syltlöksburken om du vill undvika ättikssmak.

[OT] Samlingstråd för OT
Dessutom kokade jag för länge och för hårt för att reducera såsen så nu är det mest en enda sörja :) kanske skall plocka ut köttet nästa gång och reducera utan? Smakar bättre denna gången i alla fall. Andra gången jag försöker mig på det här.

[OT] Samlingstråd för OT
Någon av er som har ett litet vattenfall på era marker och ha tillverkat ett vattenhjul som driver el av ett cykelhjul (därav lite topic)
Man kan tillverka ett vattenhjul av ett cykelhjul med lite modifieringar. Monterar man även lite led-ljus(som drivs av själva elen från hjulet) kan det bli häftigt.
Det finns 2 metoder- cykelhjul med remhjul som driver en generator eller ett modernt cykelhjul med inbyggd generator.

Berätta era projekt, gärna med inskickade bilder hur det blev.

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Tänker buda på klockarmband till i guld, 37gram 18k. Gör jag rätt tankesnurra nu:

18k guld går på ca 155kr/gr, dvs "skrotvärdet" ligger på 37*155kr = 6000kr typ. Tänker i nuläget maxbjuda 7500kr, för när man slänger på arvode och sånt är det nog +500-1000kr. Är det ett bra maxtak eller ska jag våga bjuda mer än så över skrotvärdet för armbandet? Det är inte ofta jag ser såna ute på budgivning och hade passat EXTREMT bra till den klockan jag bär just nu. Decisions decisions

Hoppas det finns klockgubbar eller budexperter som kan komma med input, deadline om 3 dagar (då stänger budgivningen).

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Äntligen ser generalsnus ut som det ska. Den där mesiga guldbruna färgen har varit en pina. Och, när jag öppnade min första riktiga dosa på flera år så tyckte jag att det luktade aningen mer "general" (svårt att beskriva för någon ej insatt). Undrar om dom ändrat receptet lite i samband med reclaim the color?

Bara det nu inte är någon slags tillfällig jubileumsserie, återgår dom till mesfärgen kommer jag att skriva en insändare!

[OT] Samlingstråd för OT
Man får verkligen en liten "kick" av att ha lyckats reparera/serva bilen själv utan att lämna in den.
Äldre bilar är ju lättmekade. ändå väljer folk att köpa nya bilar med mycket lyx som kan krångla..

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Kan hålla med att det ger en kick när skitet snurrar igång efter att allt legat i delar. Fram till nuvarande bil så har jag mer eller mindre gjort allt själv, bytt kamkedja, bytt toppackning osv på nån kärra. Bromsbelägg bytte jag faktiskt själv på nuvarande då det är en barnlek. Men nuvarande bilen köpte jag nästan ny & serviceavtalet var så pass förmånligt & nu har jag vant mig vid att bara lämna kärran, dricka lite kaffe & kolla in nya bilar sen ringer PST & säger att allt är klart, får nycklarna & man kör glad därifrån. Det är inte så dumt det heller, men förstår precis din känsla!

[OT] Samlingstråd för OT
Aronia ska vara det bär som har mest antioxidanter
Någon av er som har "använt" det över en längre tid och har upplevt positiva/negativa effekter?

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    268.7 KB · Besök: 80
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp