[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
välvd skärm är en operfekt lösning på ett icke existerande problem.

bollar som försvinner vid snabba rörelser har tagits upp, mycket irriterande att titta på en sån skärm. och det är dom flesta. plasma och oled klarar detta bättre.

tv-köp har kommit upp i happy med jämna mellanrum, i senaste tråden jag såg blev man hyggligt överens om att oled 4k var det man skulle satsa på idag.

det kostar lite mer, men det har du snart glömt.

[OT] Samlingstråd för OT
Om välvd tv är bättre än platt (bortsett från en själva panelkvalitén och en massa annat) måste väl vara en ren geometri fråga.
Beroende på radien på tvn och positionen hos tittaren i rummet så vill man väl eftersträve det som ger minst skillnader i avstånd över bildytan?
Platt 32" och 4-5m till TVn som jag har är rätt bra mao. ;-)

[OT] Samlingstråd för OT
eketjall sa:
Om välvd tv är bättre än platt (bortsett från en själva panelkvalitén och en massa annat) måste väl vara en ren geometri fråga.
Beroende på radien på tvn och positionen hos tittaren i rummet så vill man väl eftersträve det som ger minst skillnader i avstånd över bildytan?

Det där är ett akademiskt problem och inte ett reellt under normala betingelser.

[OT] Samlingstråd för OT
kais01 sa:
eketjall, om du sitter 4-5 meter bort från tvn bör du satsa på 70 tum

om du inte diggar nyckelhålseffekten:)

Överdrev kanske lite, men 3-4m är det nog iaf.
Förutom att det är 32" så är det HD-ready 720p och analog kabel-TV.
Varför ska jag lägga pengar på det där när den används på sin höjd 1-2h/v?!

[OT] Samlingstråd för OT
det kanske blir mer om du har en riktig tv:) åtminstone mörka årstiden.

en sak man kan kolla upp lite extra är hur den hanterar dåligt upplöst material. vissa kladdar bara till bilden, andra klarar det bättre. 4k skulle kunna ha en fördel här eftersom det går jämnt upp med 4 pixelrader per bildlinje när man kör sd, och 3 när man kör så kallad hd från sveriges radio.

för att slippa smetet från analoguttaget; om du inte bor långt från en tv-mast räcker det med en bit kabel som antenn. en koax ut ur tvn några meter. sedan en stump koppartråd instucken i centralhålet.

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
kais01 sa:
det kanske blir mer om du har en riktig tv:) åtminstone mörka årstiden.

en sak man kan kolla upp lite extra är hur den hanterar dåligt upplöst material. vissa kladdar bara till bilden, andra klarar det bättre. 4k skulle kunna ha en fördel här eftersom det går jämnt upp med 4 pixelrader per bildlinje när man kör sd, och 3 när man kör så kallad hd från sveriges radio.

för att slippa smetet från analoguttaget; om du inte bor långt från en tv-mast räcker det med en bit kabel som antenn. en koax ut ur tvn några meter. sedan en stump koppartråd instucken i centralhålet.
Att titta mer på tv är väl inget självändamål?
Att jag inte kör marksänt digitalt är för att jag har mycket bättre utbud på det analoga som ingår i hyran.
Bara att få allt som jag har analogt "gratis" skulle kosta många hundralappar per månad att få digitalt.
Visst, jag skulle kunna köra det som finns fritt digitalt, men orka fippla mellan olika ingångar på tv'n när man zappar. Och nej, som du förstår lär jag inte köpa en ny tv för att kunna sortera in analoga och digitala källor i en och samma lista.

[OT] Samlingstråd för OT
eketjall sa:
kais01 sa:

Själv har jag inte haft TV:n påslagen sen i maj förra året...

[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
eketjall sa:
kais01 sa:

Själv har jag inte haft TV:n påslagen sen i maj förra året...
Jag hade ju lätt klarat mig utan jag med. Dom där 1-2h brukar mest vara i bakgrunden ändå. Sällan något planerat om man säger så.

[OT] Samlingstråd för OT
Här är tre av mina favoritrecensenter av dylika produkter, en brittisk, en dansk och en jänkare:
http://www.hdtvtest.co.uk/
http://flatpanelshd.com/
http://www.rtings.com/

Har tyvärr rätt dålig koll på årets modeller, men skall du ha en lcd-tv så betänk att en VA-panel har bättre svärta medan en IPS-panel har bättre betraktningsvinklar. Oled (2016 år modeller) har "oändlig" svärta och bäst betraktningsvinklar.

[OT] Samlingstråd för OT
Mitt kylskåp blir konstigt på sommarhalvåret.
På vintern funkar det bra, men nu har det börjat vandra upp och ner i temperatur.
Det som irriterar är att det ofta är frost på matvarorna, eller genomblöta.
Varför vandrar temperaturen upp och ner vid sommarhalvåret, och vad är lösningen?
Kan man byta ut en viss komponent i kylskåpet eller är det bäst att köpa nytt.
Ålder på kylskåpet: Jag gissar att det är tillverkat någongån mellan 1997-2001
Märke: Cylinda

[OT] Samlingstråd för OT
Kan inget om kylskåp egentligen, men mitt tips är att rengöra skiten. Brukar vara hål som sköter.. Nåt som man ska rengöra. Googla rengör kylskåp. Eller nåt.

[OT] Samlingstråd för OT
Vilka TV-kanaler komprimerar inte sönder sina sändningar? När det ändå pratas svärta menar jag.
Är ju allt som oftast typ 8-bitars känsla på sånt som närmar sig svart i bilden.
Den skiten får jag ju tyvärr med analogt också eftersom det är analogkonverterad Digital sändning jag har.

[OT] Samlingstråd för OT
Om det är för skitigt kan kompressorn stanna pga överhettning för att sedan starta om då den har kallnat då blir det ojämn temperatur.
Dra fram kylskåpet, dammsug kondensorn (röret som går flera meter fram och tillbaka på baksidan av skåpet) dammsug även runt kompressorn.
Vad har du ställt in för temp i skåpet?
Prova med att ha en grad varmare då kan isbildningen försvinna ock kompresson behöver inte jobba lika hårt som även det minskar risken för överhettning.

Tänk även på att kylskåp är lite sega gör man en ändring så tar det några timmar innan man märker skillnad.

[OT] Samlingstråd för OT
Hur kan jag som 40åring bli totalt förälskad i ett rebell-musikband. Som släppte en skiva 1981
men känner sig som tonåring igen och rebellisk
Är det mina gener eller hur är det möjligt?
Detta var en lpskiva jag totalt missade under min uppväxt..
Skivan jag nyss upptäckt var inspirationskälla till Metallicas första lp Kill em all

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
eketjall, låter inte som det skulle bli njutbart med en 65-tummare med den signalen.

ögat vänjer sig på några minuter med brist på svarthet och färgskiftningar, även om det absolut är trevligt om även dessa egenskaper är optimala.

men det är svårt för den mänskliga hjärnan processa fram skärpa och detaljer som inte syns på bilden. förmår skärmen sedan inte återge snabba små föremål blir det problem med en del sportsändningar.

trots sämre stillbildsskärpa än lcd var plasma i min värld obestridligt kung. är väldigt glad idag att jag har en sådan. men oled är lovande.

[OT] Samlingstråd för OT
Discharge är hur jävla bra som helst!

Har lyssnat på dom sedan mitten på 80-talet och tillsammans med D.R.I är dom mina absoluta favoriter inom hardcore punken. Kul att du hittade dom så sent?

Tillbaka
Topp