[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Jag håller med om att det är fruktansvärt irriterande när trådar slås ihop.
Mycket mycket mycket bättre att låsa dem. De behöver ju bara vara låsta ett par timmar för all halka bort från första sidan.

Man kanske kan ha en regel att låsningen sker i 24 elleer 48 timmar. Sen får man leta reda på tråden om man nu vill fortsätta att skriva i den.

Näst mest irriterande är när det börjar blajas i de cykelrelaterade trådarna. Till och med i OT-trådarna faktiskt. OT är OT men har alltid ett specifikt ämne.

Sen om man skriver som Monglo i tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/757676 "Skicka ett pm om du är intresserad! Annars går det ju även bra att skriva ett inlägg i tråden om ungefär vad som helst. ;-D "

...då ÄR det ok att det spårar ur.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag vill faktiskt också sälla mig till skaran som tycker att mergningen var tråkig. Några av OT-trådarna ville jag gärna fortsätta följa. De jag inte brydde mig om tittade jag inte i. Och vissa OT-trådar blev kvar. Speedman och Monglos såpa gillar jag, audiofiltråden gillar jag inte, varför hamnade inte de bland dem andra? Kanske var de för populära, vilket inte de andra hunnit bli.

De och dem, dem och de. TigerMale, jag blir ju för tusan bara osäkrare och osäkrare ju äldre jag blir.

[OT] Samlingstråd för OT
Speedman skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag håller med om att det är fruktansvärt
> irriterande när trådar slås ihop.
> Mycket mycket mycket bättre att låsa dem. De
> behöver ju bara vara låsta ett par timmar för
> all halka bort från första sidan.
>

> Man kanske kan ha en regel att låsningen sker i
> 24 elleer 48 timmar. Sen får man leta reda på
> tråden om man nu vill fortsätta att skriva i
> den.
>
TM:varför på bestämd tid, 100% låst för gott eller inte alls är väl bättre?

> Sen om man skriver som Monglo i tråden
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/757676
> "Skicka ett pm om du är intresserad! Annars går
> det ju även bra att skriva ett inlägg i tråden
> om ungefär vad som helst. ;-D "
>
> ...då ÄR det ok att det spårar ur.

TM:ja, hehe,det var ju inte skitsmart skrivet precis, men hon kanske ville att det skulle spåra ur.

OM jag sen får tycka lite så tyx det ju vara mer regel än undantag att detta forum börjar handla om allt från knäck till el-gitarrer och trampolinvinklar när det lackar mot jul,så det verkar ju vara som en naturkraft,kan man verkligen stoppa det,eller?
,

[OT] Samlingstråd för OT
TigerMale skrev:
> Speedman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag håller med om att det är fruktansvärt
> > irriterande när trådar slås ihop.
> > Mycket mycket mycket bättre att låsa dem. De
> > behöver ju bara vara låsta ett par timmar
> för
> > all halka bort från första sidan.
> >
>
>
>
> > Man kanske kan ha en regel att låsningen sker
> i
> > 24 elleer 48 timmar. Sen får man leta reda på
> > tråden om man nu vill fortsätta att skriva i
> > den.
> >
> TM:varför på bestämd tid, 100% låst för gott
> eller inte alls är väl bättre?

100% låst! Då kan de ju inte fortsätta utvecklas. I och med det försvinner hela meningen med trådarna.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag förstår faktiskt inte... Happy har utvecklats i en riktning som innebär att det är så mycket mer än bara ett cykelforum, det är en social samlingsplats. Antingen får man reglera det hela så att OT förbjuds, och i det skita i vad medlemmarna uppenbarligen vill ha, eller så får man se till att det finns möjligheter för medlemmarna att kunna diskutera icke-cykelspecifika saker. Sabba trådar genom att slå ihop dem är en riktigt dålig lösning som knappast tillgodoser något av dessa alternativ. Rimligtvis så är väl forumet till för dess medlemmar, eller?

[OT] Samlingstråd för OT
fredrikw skrev:
> Rimligtvis så är väl forumet till för dess medlemmar, eller?

Och majoriteten av dem vill vadå?

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Och majoriteten av dem vill vadå?

Ja, vad vill de?
Rätt många gånger har det dock hetat att "forumet blir vad dess medlemmar vill. Det är medlemmarna som är happy", eller dylikt. Tror att det var det fredrik syftade på.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
mytomspunnen skrev:
>
> Ja, vad vill dem?

"de"

nu med dryghet som räcker längre

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> fredrikw skrev:
> > Rimligtvis så är väl forumet till för dess
> > medlemmar, eller?
>
> Och majoriteten av dem vill vadå?

Exakt min poäng. Är sammanslagningen er bedömning av vad majoriteten vill? Är det en rimlig bedömning?

Eller ska man tolka antalet OT-trådar som en reflektion av vad åtminstone majoriteten av de som postar vill? Att det ska finnas utrymme för att posta OT?

Att slå ihop trådar åstadkommer egentligen ingenting, ni kan ju lika gärna radera dem eftersom de ändå dör (wasabis skotråd är ett ypperligt exempel på detta). Konsekvensen blir med andra ord en extremt hård moderering, vissa trådar tas helt enkelt bort medans vissa andra får vara kvar, ganska godtyckligt också med tanke på hur många OT-trådar som lämnades.

[OT] Samlingstråd för OT
Speedman skrev:
> TigerMale skrev:
> -----
> > Speedman skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag håller med om att det är fruktansvärt
> > > irriterande när trådar slås ihop.
> > > Mycket mycket mycket bättre att låsa dem.
> De
> > > behöver ju bara vara låsta ett par timmar
> > för
> > > all halka bort från första sidan.
> > >
> >
> >
> >
> > > Man kanske kan ha en regel att låsningen
> sker
> > i
> > > 24 elleer 48 timmar. Sen får man leta reda
> på
> > > tråden om man nu vill fortsätta att skriva
> i
> > > den.
> > >
> > TM:varför på bestämd tid, 100% låst för
> gott
> > eller inte alls är väl bättre?
>
> 100% låst! Då kan de ju inte fortsätta
> utvecklas. I och med det försvinner hela meningen
> med trådarna.

nu är jag inte med, vill du eller vill du inte ha trådarna 100% låsta?

[OT] Samlingstråd för OT
fredrikw skrev:
------------------------------------------------------
> Är sammanslagningen er bedömning av vad majoriteten vill?

Ja.

> Är det en rimlig bedömning?

Ja.

> Eller ska man tolka antalet OT-trådar som en
> reflektion av vad åtminstone majoriteten av de som postar vill?

Majoriteten av de som postar postar inte OT, majoriteten av trådarna är inte OT. Således vill inte majoriteten ha en majoritet av OT. Det gnälls dessutom om det blir för mycket OT, iaf. tidigare.

> Att det ska finnas utrymme för att posta OT?

Det finns utrymme, men vi begränsar möjligheterna om utrymmet tar för mycket plats från forumets egentliga syfte: Cykling.

> Att slå ihop trådar åstadkommer egentligen ingenting

Det har åstadkommit minst två arga debattörer i den här tråden. ;)

Utöver det kväser det OT-postandet och därmed har det önskad effekt.

> ni kan ju lika gärna radera dem eftersom de ändå dör

Gitarrtråden lever vidare i den här tråden med åtminstone ett par poster, ingen verkar dock bry sig tillräckligt mycket om Wasabis skor för att orka posta vidare om dem i den här tråden. Alltså var det för lågt engagemang kring dem. Jag tycker personligen inte det är svårt att läsa och följa de olika trådarna i den här tråden. För andra verkar det alldeles för jobbigt och då kanske man inte är så intresserad utan mest har happy som ett vuxendagis istället för att jobba?

> Konsekvensen blir med andra ord en extremt hård moderering

Att låsa trådarna eller dölja dem (vi raderar inget) vore extremt hårt, nu är den bara hård. :P

> ganska godtyckligt också med tanke på hur många OT-trådar som lämnades.

De inarbetade OT-trådarna fick vara kvar. I praktiken avgjordes vad som var inarbetat på hur många sidor inlägg det var, var det mer än en fick tråden vara kvar (utom siffertråden som var två sidor men var rent blaj). Slappt av mig och det var synd att Carls tråd om dubbskor rök eftersom den var träningsrelaterad och därmed inte helt OT.

Nu slår vi (främst oxr, som lärt sig merga) in nyskapade OT-trådar i den här så länge antalet är för högt på förstasidan.

[OT] Samlingstråd för OT
Det var cykelintresset som lockade mig till Happy, men det är alla trevlig OT-trådar som skapar intensiteten och får mig att besöka Happy mer frekvent än vad som annars hade varit fallet.

[OT] Samlingstråd för OT
Nu har jag -Gud förbjude- gjort en poll på min blogg, inte officiell på något vis men den kanske kan hjälpa oss i admingruppen att hantera OT-frågan, så svara gärna på den!

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Nu har jag -Gud förbjude- gjort en poll på min
> blogg,

tycker du ska lägg mer av dina rockvideos där istället och inte ge näring åt såna här bråk:)

[OT] Samlingstråd för OT
TigerMale skrev:
> tycker du ska lägg mer av dina rockvideos där
> istället och inte ge näring åt såna här bråk:)

Det finns, som du kanske noterade, ett svarsalternativ även för de som tycker åt liknande håll. ;)

Tele är förresten mycket snyggare än Strata. :P

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Nu har jag -Gud förbjude- gjort en poll på min
> blogg, inte officiell på något vis men den
> kanske kan hjälpa oss i admingruppen att hantera
> OT-frågan, så svara gärna på den!

Är det inte risk för att bara de som läser OT-trådar uppmärksammar den?

[OT] Samlingstråd för OT
s skrev:
> Är det inte risk för att bara de som läser OT-trådar uppmärksammar den?

Helt klart, men jag har det i signaturen så kanske syns det även utanför den här tråden.

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> s skrev:
> -----
> > Är det inte risk för att bara de som läser
> OT-trådar uppmärksammar den?
>
> Helt klart, men jag har det i signaturen så
> kanske syns det även utanför den här tråden.

Ska du eller jag satrta en OT tråd om din signatur och pollen...;)

Jag tror faktiskt att det är vettigt om du vill få ut något av den.

[OT] Samlingstråd för OT
OM, man delar upp forumet i on topic och off topic. Går det då att göra en egen inställning så att man ser trådarna som nu, eller får man klicka sig mellan delforumen varje gång? Har man möjligheten att göra ett val hur man vill ha det själv ser jag inget problem i att dela forumet. Jag vill ju se alla trådar.

[OT] Samlingstråd för OT
Alfsomfan skrev:
> OM, man delar upp forumet i on topic och off topic.
> Går det då att göra en egen inställning så att man ser trådarna som nu

Vi vill inte dela upp forumet innan vi har möjligheten att låta folk välja, men den är mååånga utvecklingstimmar bort och idag orealistisk.

[OT] Samlingstråd för OT
Ville skrev:
> Jag tror faktiskt att det är vettigt om du vill få ut något av den.

Tja, det är ju ingen officiell poll annars hade den kunnat lega på happys förstasida direkt med en egen tråd.

[OT] Samlingstråd för OT
> Vi vill inte dela upp forumet innan vi har
> möjligheten att låta folk välja, men den är
> mååånga utvecklingstimmar bort och idag
> orealistisk.

Då är en uppdelning helt ointressant. Jag tycker det funkar bra. Så här års har det varit mycket OT så länge jag varit med. Det hade blivit ett tråkigare forum utan OT.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag tror att det vore bra en idé att lägga omröstningen på Happys förstasida (med länk från en forumtråd), så att användarna har möjlighet att säga sin mening om hur OT ska hanteras.

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Jag tror faktiskt att det är vettigt om du vill
> få ut något av den.
>
> Tja, det är ju ingen officiell poll annars hade
> den kunnat lega på happys förstasida direkt med
> en egen tråd.

Jag är nog ingen officiell happykille..Men ajg kan starta trådar...så jag gör det..du får gratis reklam till din blogg..;)

[OT] Samlingstråd för OT
Ville skrev:
> Men ajg kan starta trådar...så jag gör det..

Jag kan slå ihop trådar, så det har jag gjort. :P

[OT] Samlingstråd för OT
Jag vill egentligen inte dela forumet men svarade "Dela upp forumet i ON Topic och OFF Topic" Jag tycker att uppdelningen kan ske (förhoppningsvis automatiskt) när OT-tråden faller bort från övre halvan av förstasidan eller x antal dagar.

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Men ajg kan starta trådar...så jag gör det..
>
> Jag kan slå ihop trådar, så det har jag gjort.
> :P

HAHA...fegis...;)

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Jag kan slå ihop trådar, så det har jag gjort.

Hahahaha :) Klockren! Nu har jag också röstat. Mergning är en kul funktion som leder till oväntade och uppiggande effekter. Det är kul med blandning. Jag är en av de konstiga typerna som vill att det ska vara huvudsakligen ett cykelforum med visst inslag av OT. Tråd-mergning är inte det perfekta verktyget men det funkar i mina ögon bättre än att låsa eller radera trådar.

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Det har åstadkommit minst två arga debattörer i
> den här tråden. ;)
>

Du och oxr?
Jag börjar väl visserligen snart bli arg jag också. Denna gång blir jag arg för att det verkar vara svårt att bli tagen för något annat än gnällspik om man motsäger moderatorerna i denna fråga.

> Gitarrtråden lever vidare i den här tråden med
> åtminstone ett par poster,

Ett par poster, där du stått för den ena. Tja du kan väl kalla det för "leva vidare" om du har lust...

> ingen verkar dock bry
> sig tillräckligt mycket om Wasabis skor för att
> orka posta vidare om dem i den här tråden.
> Alltså var det för lågt engagemang kring dem.
> Jag tycker personligen inte det är svårt att
> läsa och följa de olika trådarna i den här
> tråden. För andra verkar det alldeles för
> jobbigt och då kanske man inte är så
> intresserad utan mest har happy som ett vuxendagis
> istället för att jobba?

Eller så vet man inte var de tagit vägen. Tro mig, det är rätt svårt att veta om man inte är den personen som skött ihopslagningen.

> Att låsa trådarna eller dölja dem (vi raderar
> inget) vore extremt hårt, nu är den bara hård.
> :P

Att dölja dem vore extremt hårt. Att låsa trådarna vore, enligt mitt tycke, betydligt mindre hårt än att slå ihop dem. Då har man chans att vid ett senare tillfälle, när utrymme för en till OT-tråd finns, skapa en tråd som länkar tillbaks till den gamla och på så sätt fortsätta diskussionen. Vid ihopslagning blir informationen så pass otillgänglig att den är att klassa som förstörd för den normale användaren.

> De inarbetade OT-trådarna fick vara kvar. I
> praktiken avgjordes vad som var inarbetat på hur
> många sidor inlägg det var, var det mer än en
> fick tråden vara kvar (utom siffertråden som var
> två sidor men var rent blaj). Slappt av mig och
> det var synd att Carls tråd om dubbskor rök
> eftersom den var träningsrelaterad och därmed
> inte helt OT.

Det var precis det här jag menade med godtycke. Jag förstår att det inte är er mening att vara jävliga för jävlighetens skull. Jag förstår att ni vill väl. Men när man lite på måfå slår ihop trådar så som t.ex. skett med den här tråden kommer ni trampa folk på tårna. Jag tror att ni gör det i onödan.

> Nu slår vi (främst oxr, som lärt sig merga) in
> nyskapade OT-trådar i den här så länge antalet
> är för högt på förstasidan.

Ok, så i nuläget är det i princip otillåtet att skapa nya OT-trådar?

PS.
Jag vill tipsa om att fredrikw förmodligen har vana att arbeta med liknande frågeställningar. Jag kanske har fel i det iofs, men det får han väl kommentera själv.
DS.

[OT] Samlingstråd för OT
mytomspunnen skrev:
> Eller så vet man inte var de tagit vägen.

Det är kruxet ja, fast vill man kan man ju söka och då hittar man också. Om man nu tappat bort något är det ju alltid en bra början.

Visste man inte ens att tråden fanns hittar man den i samlingstråden om man vill och orkar.

> Att låsa trådarna vore, enligt mitt tycke, betydligt
> mindre hårt än att slå ihop dem.

Det ger problemet att de lever kvar på förstasidan tills On Topic-trådar har puttat bort dem, vilket i teorin innebär att förstasidan skulle kunna fyllas med låsta OT-trådar. Inte så troligt kanske.

Sen att folk själva ska förstå när det är OK att skapa en ny tråd och länka tillbaka och ha sig när de inte från början förstått när det är OK (nej, vi har inte varit tydliga med detta)...

Vi har inget verktyg att hitta låsta trådar med och vi kan inte låsa på en begränsad tid, så att låsa upp dem igen är ganska orealistiskt om vi inte ska lägga ner än mer tid på happy. Vi lägger hellre vår tid på artiklar och liknande än att leka städpatrull.

> Ok, så i nuläget är det i princip otillåtet att skapa nya OT-trådar?

Japp.

> Jag kanske har fel i det iofs, men det får han väl kommentera själv.

Kändes inte så relevant alls tyckte jag, men jag orkade inte läsa så noga. Eller är vi kanske en bunt fula ungar (Multimodal collaboration environment for inclusion of visually impaired children - MICOLE)? ;)

[OT] Samlingstråd för OT
Undrade först varför pendeln stog still på Cst, sen såg jag massa folk o varselvästar på bangården. Å sen ser jag detta på SL:s hemsida:

Pendeltåg: Inställd trafik Trafiken är helt inställd mellan Karlberg och Stockholms central för pendeltåg 36 och mellan Sundbyberg och Stockholms central för pendeltåg 35 sedan ca kl 13:12 på... Trafiken är helt inställd mellan Karlberg och Stockholms central för pendeltåg 36 och mellan Sundbyberg och Stockholms central för pendeltåg 35 sedan ca kl 13:12 på grund av växelfel.
Detta beräknas pågå till cirka kl 14:30.
Buss ersätter mellan Karlberg och Stockholms central. Uppdaterat: 2007-12-12 13:51HistorikUppdaterat: 2007-12-12 13:38Trafiken är helt inställd mellan Karlberg och Stockholms central för pendeltåg 36 och mellan Sundbyberg och Stockholms central för pendeltåg 35 sedan ca kl 13:12 på grund av växelfel.
Detta beräknas pågå till cirka kl 14:30.Uppdaterat: 2007-12-12 13:24Trafiken är helt inställd mellan Karlberg och Stockholms central för pendeltåg 35 och 36 sedan ca kl 13:120 på grund av växelfel.
Detta beräknas pågå till cirka kl 14:30.Inskrivet: 2007-12-12 13:20Stopp vid Stockholms central för pendeltåg 35 och 36 på grund av växelfel.

Ännu en tråkig dag på jobbet håller på att ta slut!
Så här ser det ut från mitt kontorsfönster:
DSC00303.JPG ht=480

[OT] Samlingstråd för OT
Håller med mytis i stort. Hur hanteringen av OT skall göras på bästa sätt är jag mer osäker på.

Kung Stalle: Om du söker lite på nätet kan du säkert hitta massor av debatter som du snarast bör meddela att du är ointresserad av.

[OT] Samlingstråd för OT
Åh. Varför är jag inte ett dugg förvånad?

Imorse var tunnelbanan upp till 30min försenad.

Jävla SL. Tänk att oavsett vem som styr det jävla företaget så misslyckas man alltid så kapitalt.

[OT] Samlingstråd för OT
s skrev:
> Kung Stalle: Om du söker lite på nätet kan du
> säkert hitta massor av debatter som du snarast
> bör meddela att du är ointresserad av.

Jag är inte direkt ointresserd. Snarare faschinerad över att man kan bry sig å otroligt mycket om en sån liten bagatell.

Stalle

[OT] Samlingstråd för OT
SL???? Vad har SL med saken att göra???

Jävla Stockholmståg som kör upp en växel. Vilket verkar ha hänt.
Eller jävla Banverket som har växlar som inte lägger om sig ordentligt?

[OT] Samlingstråd för OT
Tåget står precis där spår 15-16 går ihop, allså blockerar alla nordgående pendeltåg.
Vad bra att Citytunneln finns, så pendeltågen kan gå där istället...

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Kändes inte så relevant alls tyckte jag, men jag
> orkade inte läsa så noga.

Nu föredrar jag att argumentera i sakfrågor och inte slänga mig med titlar hit eller dit, men eftersom mytis outade mig så... :) Jag kan försäkra dig om att i den här frågan så har jag i allra högsta grad relevanta kunskaper. Vad det gäller din attityd till synskadade barn (fula ungar) kan jag bara beklaga och be dig växa upp.

Jag tycker det mest slående i denna fråga är hur moderatorerna, oxr och tnt, verkar helt ointresserade av att lyssna på de invändningar som tas fram. En lite större ödmjukhet skulle nog inte skada. Jag som enskild medlem kan ju ha vilka sjövilda idéer som helst, men som moderator har man ju ett självpåtaget ansvar, och då är det kanske inte så dumt att någon gång ibland tillåta sig att ha fel, eller åtminstone ge sken av att den möjligheten finns, det är ingen tävling det här.

Tillbaka
Topp