[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
mcwede skrev:
-------------------------------------------------------
> Sj beställt en för dom pengarna från staterna.

Aha... är det så dom tänker lösa alla försenade tåg?

[OT] Samlingstråd för OT
SebbeK skrev:
> Min Citizen Aqualand II är 10år med bara mindre
> kosmetiska skador. Bästa klocka jag haft.

Min är från 85, kanske med lite fler kosmetiska skador, men som sagt oförstörbar.

Om man nördar loss lite så skulle jag nog säga att en Seiko SKX171 med bezel från SKX007 och ett välvt safirglas är den ultimata klockan. Kräver dock att man gillar att meka med mindre och pilligare saker än cyklar.

//j

[OT] Samlingstråd för OT
bigmollo skrev:
> Du behöver en moraklocka som ser ut som en tops.

+1!

EDIT: Alltså jag är så imponerad av dina träffsäkra analyser.
Du är OT-trådarnas HåkanC liksom.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
Jag har en Breitling Superocean Steelfish edt. Automatiska klockor är snygga men det är mer vardagspraktiskt med en batteriklocka.

Så länge du inte köper en Omega Seamaster så är allt ok!

[OT] Samlingstråd för OT
Jag har en radiokontrollerad Casio som synkroniserar sig varje natt.
Drivs med solceller också (håller flera månader i mörker).
Perfekt tycker jag. Aldrig ställa tiden (inte ens vid byte sommar/vintertid) och aldrig byta batteri.

Min klocka är fem år gammal men motsvarande modell idag verkar vara denna:
WVA-470DE-2AVEF.jpg

[OT] Samlingstråd för OT
Jacob & Co Swiss Made Quartz Watch
Five Time Zone Collection
JC-47JWD

* Size: 57 mm
* Case: Steel set with diamonds (5.50 carats)
* Dial: Blue mother of pearl five time zone world map dial with date indicator; set with diamonds (2.65 carats)
* Bezel: Steel set with diamonds (14.40 carats)
* Movement: Swiss quartz ETA: 956.112, 280.002
* Straps: Steel set with diamonds (11.50 carats)
* Water resistance: 30 meters

.

Bilagor

• 1383_JC-47JWB.png
    1383_JC-47JWB.png
    154.7 KB · Besök: 46
[OT] Samlingstråd för OT
Nån mer än jag som brukar få den idotiska idéen att utnyttja cykelkonditionen till att springa hem från från krogen?

Man kapar ju 50% av tiden mot att gå!

[OT] Samlingstråd för OT
stefan underscore skrev:
> Hade högre förväntningar på denna tråd, med
> tanke på rubriken..

:)

[OT] Samlingstråd för OT
För dryga 20 år sedan så gick från Gävle till Sandviken vid 4 tiden på morgonen(ca 2 mil).
Jag småsprang väl ibland för att det skulle gå lite fortare.
Inga pengar kvar till buss eller telefon (mobiler fanns inte)
/Peter

[OT] Samlingstråd för OT
Tänkte spinga/lunka/gå 3 mil hem. Taxipengarna räckte drygt halvvägs till ekerö från brommaplan. "Vadå, jag sprang ju lidingöloppet för nån vecka sen." Jag kom väl en sådär två mil och lyckades med nöd och näppe få knoppa hos en väldigt flyktig bekant. Ja, det här är också preskat nu.

[OT] Samlingstråd för OT
PerFormance skrev:
> Nån mer än jag som brukar få den idotiska
> idéen att utnyttja cykelkonditionen till att
> springa hem från från krogen?
>
> Man kapar ju 50% av tiden mot att gå!

Skulle verkligen aldrig falla mig in överhuvudtaget, not in my wildest dreams...

[OT] Samlingstråd för OT
Total flashback. Har sprungit mellan Haninge och Jordbro flera gånger. Ibland gick inte bussen längre. Man blev ju så less på att gå så man testade att springa istället.

[OT] Samlingstråd för OT
Inte från krogen, men en gammal god vän och jag satt och åt drack en försommarkväll innan det blivit riktigt varmt. När han skulle gå hem var det så kyligt och han så tunnklädd att han sprang för att hålla värmen. Har senare fått höra att han gjort det flera gånger därefter.

[OT] Samlingstråd för OT
Globalistic skrev:
> Berätta lite mer om desire hd. Ärtryckskärmen
> bra?
Ja den är svinbra känner av 4 punkter.
Men annars är det första mobilen jag haft där jag inte kan hitta ngt negativt.
Rekommenderas varmt, om du lyckas hitta ett ex .

[OT] Samlingstråd för OT
Ojdå... Här har man tydligen fyllepostat igen... Och till och med glömt [OT] i rubriken!

Undrar vilka mer trådar som jag kladdad i?

/Per - lite nyktrare, sjukt mkt bakfullare...

[OT] Samlingstråd för OT
Sprungit hem från krogen har jag aldrig gjort, däremot fick jag och en polare eld i baken när vi kom på att vi inte betalat notan på East. Detta hände för 18 år sedan. Jag minns bara att Camilla skrek: "Spring". Nästa sekund sprang jag.

[OT] Samlingstråd för OT
Inte riktigt men i fredags blev det en rask promenad från Sveavägen till Hammarby (stoppad i dörren på Anchor), ombyte till Cykel och vidare hem 2 ishala mil. Konstigt att jag inte ramlade och slog ihjäl mig eftersom jag tydligen var sååå full.

[OT] Samlingstråd för OT
PerFormance skrev:
> Nån mer än jag som brukar få den idotiska
> idéen att utnyttja cykelkonditionen till att
> springa hem från från krogen?
>
> Man kapar ju 50% av tiden mot att gå!

Springer alltid hem från krogen. Fan vilken kondition man får med lite alkohol i blodet.

[OT] Samlingstråd för OT
mr Lindwall skrev:
> Inte riktigt men i fredags blev det en rask
> promenad från Sveavägen till Hammarby (stoppad i
> dörren på Anchor), ombyte till Cykel och vidare
> hem 2 ishala mil. Konstigt att jag inte ramlade
> och slog ihjäl mig eftersom jag tydligen var
> sååå full.

Vad då? Blev du portad?

[OT] Samlingstråd för OT
Att springa för att hålla värmen funkar betydlgit bättre än att cykla snabbt för att hålla värmen, då det inte blir lika mycket fartvind..

Jag nyttjade att springa hem från krogen förra vintern när min jacka verkade försvunnen och jag letade den innan jag skulle hem, jag var inte överdrivet berusad utan kunde föra och formulera mig och hade kollat runt 2 vändor på puben.. en vakt som tydligen hade en dålig dag tyckte att jag går bara runt och letar och sa åt mig att ställa mig och "kyla av mig" utomhus medan han gick runt, jag sa att jackan var illgrön.. han kan kom tillbaks väldigt snart och sa att nä nån sån jacka finns inte, och att jag nog skulle gå hem.
det är ca 15 minuter promenad i hyffsat tempo, det var drygt -10 grader och jag hade en skjorta på mig..
Det var givetvis skitkallt..

Och det blev givetvis inte bättre när jag kom dit på måndag eftermiddag och frågade om en borttappad jacka.. han frågar "En grön?" och gick genast att hämtade den..

Jag gillar inte riktigt den vakten längre :(

[OT] Samlingstråd för OT
smiley skrev:
> mr Lindwall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte riktigt men i fredags blev det en rask
> > promenad från Sveavägen till Hammarby (stoppad
> i
> > dörren på Anchor), ombyte till Cykel och
> vidare
> > hem 2 ishala mil. Konstigt att jag inte ramlade
> > och slog ihjäl mig eftersom jag tydligen var
> > sååå full.
>
> Vad då? Blev du portad?

Japp!

[OT] Samlingstråd för OT
mr Lindwall skrev:
> (stoppad i
> dörren på Anchor)

Det är ju i sig en större bedrift än allt kutande i världen.

[OT] Samlingstråd för OT
mr Lindwall skrev:
> Särskilt som jag nog snarare var salongsberusad
> en full. Jag bara garvade och gick!

Haha, det tycker alla som blir portade att de är. Snyggt jobbat! Det har hänt mig en gång.

[OT] Samlingstråd för OT
Idag var jag förbi en ganska rolig utförsäljing här i Göteborg.

Orkar man ta sig till Aröd på Hisingen och är intresserad av Tierra Gore Tex jackor, Deuter ryggsäckar, Dirty Dog glasögon, Chillaz kläder, Odlo funktionsunderkläder eller våtdräkter så kan man göra fynd.

Liten lokal, inte den största kollektionsutförsäljing jag varit på men rolig och udda saker till schyssta priser.

Aröds industriväg 3 (3 trp)

Har öppet imorgon onsdag också 12-19.

Patric

[OT] Samlingstråd för OT
Tjena,

jag har ett ganska genomtänkt koncept som jag behöver skydda på något sätt. Jag har börjat skriva en presentation riktat till investerare och övriga ekonomiska intressenter och även börjat registrera domän-namn, konton i div sociala medier etc för att ligga steget före! Jag har också börjat skriva på en tekniskt beskrivning av konceptet för att presentera för presumtiva teknikskt inriktade personer (utvecklare, projektledare, IT-visionärer, magiker mm).

Men sen då? - Är det någon här som vet vart jag kan börja med att skydda ett koncept som ska nå ut i flera olika medier internationellt? Är det någon här som att bra tips om företagarforum att vända sig till? Någon här som har erfarenhet av att ragga rätt på en fadder?

Om man registrerar ett AB och har ett så tydligt namn att det även skyddar domän-namn, varumärken osv räcker detta eller ska man tänka på något mer? Vad behövs för ett varumärkesskydd? Kan man skydda ett koncept som har med sociala medier, Internet, television osv att göra?

Jag är som det märks hyfsat rudis på allt sånt här, men det här är för bra för att släppa! Någonstans måste man ju starta, varför inte då på HappyMTB? ;-)

Alla tips om hur jag går tillväga för att i största möjliga mån skydda ett koncept mottages tacksamt!

[OT] Samlingstråd för OT
I korthet:

Du kan inte skydda en affärsidé/koncept. Den fria marknaden skulle helt sättas ur spel då.

Däremot kan du skydda/registrera följande:

* Varumärken i namn och bild hos PRV
* Mönster (tex på tyger) hos PRV
* Patent om du har en teknisk lösning som går att skydda - hos PRV
* Firmanamn hos Bolagsverket
* Text och bild är skyddade per automatik enligt Upphovsrättslagen
* Registrera domäner & konton i sociala medier

N.B. Att registrera en domän ger inte ett automatiskt varumärkesskydd.

Almi företagspartner är det statliga intiativet att stötta uppstartsföretag. Det finns också en rad "privata" aktörer. Dessa är dock vanligtvis kopplade till olika riskkapitalbolag, stiftelser och inkubatorer vilket möjligtvis kan skapa en lite högre "kontakttröskel".

[OT] Samlingstråd för OT
Aron skrev:
> I korthet:
>
> Du kan inte skydda en affärsidé/koncept. Den
> fria marknaden skulle helt sättas ur spel då.
>
> Däremot kan du skydda/registrera följande:
>
> * Varumärken i namn och bild hos PRV
> * Mönster (tex på tyger) hos PRV
> * Patent om du har en teknisk lösning som går
> att skydda - hos PRV
> * Firmanamn hos Bolagsverket
> * Text och bild är skyddade per automatik enligt
> Upphovsrättslagen
> * Registrera domäner & konton i sociala medier
>
> N.B. Att registrera en domän ger inte ett
> automatiskt varumärkesskydd.
>
> Almi företagspartner är det statliga intiativet
> att stötta uppstartsföretag. Det finns också en
> rad "privata" aktörer. Dessa är dock vanligtvis
> kopplade till olika riskkapitalbolag, stiftelser
> och inkubatorer vilket möjligtvis kan skapa en
> lite högre "kontakttröskel".

Grymt Aron, du kommer alltid med fantastiskt bra och informativa inlägg, ett fördedöme för oss alla! Det är egentligen det här jag menar med att "skydda konceptet", dvs göra det så jäkla svårt för de som ev lyckas sniffa rätt på detta att faktiskt sedan genomföra ett övertagande!

Ang domän-namn så är väl mitt syfte egentligen att registrera namn för att parkera dem tills vidare och sedan regga ett AB som jag överlåter domän-namnen på, då borde det väl vara relativt bra skyddat i åtminstone Sverige, eller? Självklart kommer jag inte registrera domän-namnen i mitt eller någon i min direkt närhets namn, då blir det ju alldeles för lätt att snoka rätt på nu ;-)

[OT] Samlingstråd för OT
Att registrera ett domännamn skyddar egentligen inget annat än bara den bokstavskombinationen. Det är jättebra om du sedan vill använda domänen till något men det hindrar inte någon annan från att lansera samma affärsidé på en likalydande domän.

Det bästa sättet att skydda en affärsidé är att vara bäst på det man gör. Det näst bästa sättet är att vara först. Sen kommer alla registreringar av olika slag.

Av ovanstående skäl ger det antagligen mer att spendera en timme på Seth Godins blog än vad det gör att spendera en dag på Almi. http://sethgodin.typepad.com/

[OT] Samlingstråd för OT
kalis skrev:
> Grymt Aron, du kommer alltid med fantastiskt bra
> och informativa inlägg, ett fördedöme för oss
> alla!

Man kan undra vad han har här på Happy å göra.

/P

Tillbaka
Topp