[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
JesperA sa:
Tänkte jag skulle lyckas sova typ 23, nu är klockan halv fyra, vafan, har suttit & roterat 20 sidor fram & tillbaka i flera timmar nu & är helt klarvaken, sjukt drygt när man inte kan sova & halva internet är helt dött. :D

Kan vara tecken på nån form av stress att inte kunna sova. Träna dig trött/utmattad, se till att det inte finns störande moment som ljus, ljud och värme. Hellre fyra-fem timmar djup sömn än att bara ligga vaken. Har du problem i tillvaron? Lös dem så att du inte behöver tänka på det. Särskilt viktigt om felet känns jobbrelaterat. Kanske gå en lång promenad, typ hela kvällen och sedan sova intensivt i fem timmar. Aldrig powernappa om man inte kan sova på natten.

[OT] Samlingstråd för OT
Hasse#7 sa:
JesperA sa:
Tänkte jag skulle lyckas sova typ 23, nu är klockan halv fyra, vafan, har suttit & roterat 20 sidor fram & tillbaka i flera timmar nu & är helt klarvaken, sjukt drygt när man inte kan sova & halva internet är helt dött. :D

Kan vara tecken på nån form av stress att inte kunna sova. Träna dig trött/utmattad, se till att det inte finns störande moment som ljus, ljud och värme. Hellre fyra-fem timmar djup sömn än att bara ligga vaken. Har du problem i tillvaron? Lös dem så att du inte behöver tänka på det. Särskilt viktigt om felet känns jobbrelaterat. Kanske gå en lång promenad, typ hela kvällen och sedan sova intensivt i fem timmar. Aldrig powernappa om man inte kan sova på natten.

Och ät gärna en vulkanpizza så somnar man gott av matkoma sen...

4477.jpg

[OT] Samlingstråd för OT
Örjan Lax sa:
Hasse#7 sa:
JesperA sa:

Och ät gärna en vulkanpizza så somnar man gott av matkoma sen...

Julpizza?

Bilagor

• 89a7de8a-a862-4a2b-acab-7a4803fb9dfc.jpg
    89a7de8a-a862-4a2b-acab-7a4803fb9dfc.jpg
    144.9 KB · Besök: 144
[OT] Samlingstråd för OT
Vad bra att den här tråden dök upp igen!
Vi är på gång med att sätta solceller på taket på huset (ca90 kvm husyta, söderläge och 30graders takvinkel)
Är det någon som har tips på vad som är bra. Vad som är dåligt och var man köper det billigast?

(investeringsbidrag är sökt)

/T

[OT] Samlingstråd för OT
Apropå ingenting, några här som är gamla nog att minnas Rigello-flaskan? Alltså den plastflaska för läsk och öl som fanns på 70-talet och några år in på 80-talet. Har ett knasigt barndomsminne av att en äldre kompis påstod att det var en kondom, och höll upp en tom Rigello-flaska! :-O WTF?

Nostalgisida om Rigello http://www.rigello.se/

Wiki https://sv.wikipedia.org/wiki/Rigello

:-)

3377.jpg

[OT] Samlingstråd för OT
Två "Happy"-relaterade grejjer som införskaffats nyligen.

En Happy matlagningsbok (tjejen som köpt)

IMG_3587.jpg

Sedan var jag på apoteket och hittade dessa Happy öronproppar!! Large denna gång, har tidigare provat medium och tyckt de var bra men kanske lite små. Dessa sitter perfekt! Bra att ha till cykelmässan på lördag tänkte jag :) (en djefla massa folk där i människobyn ju)

IMG_3597.jpg

[OT] Samlingstråd för OT
Är gräsänkling ca 10 dagar framåt och ser just nu filmen Gräsänklingar på DVD från 1982 med bl.a. Gösta Ekman och Janne "Loffe" Carlsson, en ganska underskattad film.

Rekommenderas att köpa eller streama om man är typ 30+... ?

[OT] Samlingstråd för OT
Örjan Lax sa:
Är gräsänkling ca 10 dagar framåt och ser just nu filmen Gräsänklingar på DVD från 1982 med bl.a. Gösta Ekman och Janne "Loffe" Carlsson, en ganska underskattad film.

För övrigt en symfoni i nostalgi.

Minns (precis som i filmen) när man kunde beställa en taxi i Stockholm och fram rullade en New York-gul Checkers. Händer inte så ofta idag, måste specialbeställas.

Edit: Eller vad säger du, taxi driver Tomcaten? ?

https://images.app.goo.gl/L17PuRWDyVNjEwMF8

220px-Checker_Taxi_Madison_Sq_jeh.jpg

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
Örjan Lax sa:
Örjan Lax sa:

För övrigt en symfoni i nostalgi.

Minns (precis som i filmen) när man kunde beställa en taxi i Stockholm och fram rullade en New York-gul Checkers. Händer inte så ofta idag, måste specialbeställas.

Edit: Eller vad säger du, taxi driver Tomcaten? ?

https://images.app.goo.gl/L17PuRWDyVNjEwMF8

Och här https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gräsänklingar finns rollistan för alla cineastiska kalenderbitare.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
Örjan Lax sa:
Apropå ingenting, några här som är gamla nog att minnas Rigello-flaskan? Alltså den plastflaska för läsk och öl som fanns på 70-talet och några år in på 80-talet. Har ett knasigt barndomsminne av att en äldre kompis påstod att det var en kondom, och höll upp en tom Rigello-flaska! :-O WTF?

Oh yes ! Vi tog bort pappen och krängde fast dem på drickvattenfontänen i parken, sen kilades en sten så vattnet stod på.
De flög rätt bra av trycket :D

[OT] Samlingstråd för OT
Rut-66 sa:
Örjan Lax sa:

Oh yes ! Vi tog bort pappen och krängde fast dem på drickvattenfontänen i parken, sen kilades en sten så vattnet stod på.
De flög rätt bra av trycket :D

Haha! ?

[OT] Samlingstråd för OT
Jag såg ett dokumentärprogram på tv om jättebältdjur och jättemyrslokar ikväll. Det var intressant. ?

[OT] Samlingstråd för OT
13-åringen i mig vill köpa en luftpistol. Men jag har noll koll.

Vad jag tror jag vill ha är:
- CO2-driven för att skjuta flera skott i följd
- Skjuta diablokulor (ej rundkulor)
- "Likna" på en verklig modell

Men vad blowback, double action etc betyder vet jag inte.

Någon med rekommendation?
Budget max 1500kr?

[OT] Samlingstråd för OT
Är det någon som har koll på eluppvärmda golv?
Vårt har lagt av på toaletten.
Termostaten på väggen lyser som att den fungerar men ingen värme.
Från 2003 antar jag, då gjordes toan om.

Termostaten har låtit konstigt ibland och i förrgår la värmen av. Ström dit verkar finnas.
Felsökingstips?
Kan man byta termostaten kanske?

[OT] Samlingstråd för OT
Mät slingans resistans. Sannolikt har du inte en självbegränsande värmeslinga. ( som kan vara svår att mäta)
Du behöver en hygglig multimeter. Lossa åtminstone ena tråden på kallkabeln, anslutningen i termostaten och mät mellan trådarna. Du bör få ett resultat på några tiotals ohm. Är det oändligt har kabeln sannolikt brunnit av. Nån som har tillgång till en installationsprovare eller megger kan även avgöra om slingans isolationsvärde är ok.
Det finns firmor som lagar sån’t men det innebär ett hål i badrumsgolvet...
Termostaten är lätt att byta om felet ligger där.
Jo, btw, det är inte ovanligt att termostatens givare lägger av. Om golvet är rätt installerat, dvs att givaren ligger i ett rör i golvet, går det att byta även den. I värsta fall går det att byta till en termostat med rumsgivarfunktion. Inte helt 100 men det funkar.
Tredje edit, givarna brukar oftast vara av PT100- typ. Alltså skall man mäta en resistans i givaren på ca 100 ohm vid 20˚.
Möjligheterna är rätt många, du kanske skall söka professionell hjälp... ;-)

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
[OT] Samlingstråd för OT
xyz-saft sa:
tmalm sa:
DeLiQ sa:
tmalm sa:
Någon som vet vad detta är?

/T

Ser ut som en äldre variant för avluftningsventiler på vattenradiatorer.

Skulle gissa på det med, konstigt bara för huset är byggt -91 men vi troligen inget vi behöver spara på då.

Tack för hjälpen!
/T

Släng den så kommer du snart komma på vad den var till. ;)
Åhh herregud! Man ska ALDRIG slänga saker, speciellt inte saker man inte ens vet vad de är till för. Lägg den istället på ett ”bra ställe”, när du väl förträngt att prylen finns och var den finns kommer du hitta användningsområdet.

[OT] Samlingstråd för OT
Freddie L sa:
xyz-saft sa:
tmalm sa:
DeLiQ sa:
tmalm sa:
Någon som vet vad detta är?

/T

Ser ut som en äldre variant för avluftningsventiler på vattenradiatorer.

Skulle gissa på det med, konstigt bara för huset är byggt -91 men vi troligen inget vi behöver spara på då.

Tack för hjälpen!
/T

Släng den så kommer du snart komma på vad den var till. ;)
Åhh herregud! Man ska ALDRIG slänga saker, speciellt inte saker man inte ens vet vad de är till för. Lägg den istället på ett ”bra ställe”, när du väl förträngt att prylen finns och var den finns kommer du hitta användningsområdet.

Precis så! :)
Önskar att min sambo kunde förstå det också...

[OT] Samlingstråd för OT
Haha, har precis varit på tippen med massa bôs som vi inte rört sedan vi flyttade in för fyra år sedan och mkt riktigt uppstod behov veckan efter....

Man SKA inte kasta saker.

/T

Tillbaka
Topp