[OT] Sär skrivnings tråden!

eirisch

Aktiv medlem
Det vimlar av fina sär skrivningar här, i nästan varannan rubrik.
Varje dag kliar det i mina besser wisser fingar, och nu kan jag inte säga nej längre!

Skörd från första sidan ikväll

cykel videokamera
MTB lampa
Cykel City rea

Kanske lite dålig skörd idag...

kan ni hitta fler fina exempel?

OBS, jag stavar rätt illa, luktar konstigt och cyklar vingligt, men isär skriver gör jag inte!

Edit av the_TnT: OT...

Senast redigerad av en moderator:
eirisch skrev:
-------------------------------------------------------
> Det vimlar av fina sär skrivningar här, i
> nästan varannan rubrik.
> Varje dag kliar det i mina besser wisser fingar,
> och nu kan jag inte säga nej längre!
>
> Skörd från första sidan ikväll
>
> cykel videokamera
> MTB lampa
> Cykel City rea
>
> Kanske lite dålig skörd idag...
>
> kan ni hitta fler fina exempel?
>
> OBS, jag stavar rätt illa, luktar konstigt och
> cyklar vingligt, men isär skriver gör jag inte!

>Bessewisser.....

Personligen tycker jag också att särskrivningar är väldigt irriterande och ibland ganska roligt också. Men så länge personen i fråga gör sig förstådd finns det väl egentligen ingen anledning till att anmärka på språket?

Föregå bara med ett gott exempel och skriv rätt själv. Så är det ju faktiskt ganska kul att då och då hitta helt åt skogen felskrivna rubriker :-)

/ Jonas.

Övning, övning, övning... så tautologi det är! Om ingen visar på de "misstag", som man själv inte är medveten om, när skall man då få chans att rätta till dem?
Ngt. väl inlärt är inte svårt eller särskilt tungt att utföra. Tvärtom kan det visa sig bli en fördel att kunna. (Även om man så bara kommer att städa kontor i Brussel..)Om det sedan beror på nonchalans, så är det inget bättre! Fler än jag som skadat sig på grund av det..

-When in doubt, leave it out!

Jag tillhör skaran som lätt får spader när andra särskriver, men alltför ofta biter jag ihop och låtsas inte se det. Detta för att jag helt enkelt inte orkar tjôta längre, för likförbannat särskrivs det. Värst är det när företag och myndigheter särskriver tycker jag..

Adam7125 skrev:
> Vissa cykeltermer kan faktiskt se löjliga ut om
> man inte särskriver dem.

som till exempel?

fredrikw skrev:
> Adam7125 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vissa cykeltermer kan faktiskt se löjliga ut
> om
> > man inte särskriver dem.
>
> som till exempel?

ler rens > lerrens...
Jag förstod länge inte vad lerrens var... tills nån särskrev det, ler rens. Hur bra ett däck är att rensa sig självt på lera.

Tex mtbbakhjul och manitouframgaffel.
Jag har inga extremt konstiga ord just nu, men när de väl dyker upp känns det bara så fel. ;)

/Adam

Buddha skrev:
> MR hyde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > >Bessewisser.....
>
> Besserwisser heter det faktiskt!

Precis You said it!! ;)

har ni hört talas om bindestreck? när man sätter ihop med en förkortning (mtb-bakhjul, ust-fälg) eller med ett namn eller utländskt ord (manitou-framgaffel, tour de retard-tröja).

särskrivningar är aldrig ok, så är det bara.

Stackars analfabeter där ute som fan i mig inte kan hjälpa att det blir lite fel ibland. Men det är ju kanske sant som ni säger dessa personer är inte ok, då det tydligen inte är ok att skriva lite fel ibland. Fy skäms på dem!

Suck

Förövrigt finns det en anledning till att de som stavar dåligt i genomsnitt är bättre cyklister än de som inte gör det: Dom cyklar istället för att sitta och häcka framför böcker, datorer och internetforum!

;-)

Att anmärka på särskrivningar känns ganska 2004.

Vårt språk står inför större utmaningar än att folk inte klarar skriva ihop ord som när man uttalar dem sitter ihop som messmör och tunnbröd. Hur många "dem" ser man inte där det egentligen ska vara "de"? Och ännu värre är alla förbannade klichéer som används utan att man egentligen inte vet vad de betyder, eller inte vet att använda rätt. Jag anar ett förfall. Bättre förr. FÖRR!

Några exempel som skurit i mitt hjärta:

"Jag hoppas att han fått mail angående om det här så att det rullar på gång"

"Jag ville bara leka med tanken lite med dig"

"Ett samtal per minut. Plus minus."

"Det kommer du att fallera på"

"-Jag skickade parametrar till dig
-Du menar dagordning
-Exakt"

"Jag besparar alla kommentarer inombords"

"Det är en puck i vägen"

"Till exempelvis"

fredrikw skrev:
> har ni hört talas om bindestreck? när man
> sätter ihop med en förkortning (mtb-bakhjul,
> ust-fälg) eller med ett namn eller utländskt ord
> (manitou-framgaffel, tour de retard-tröja).
>
> särskrivningar är aldrig ok, så är det bara.

Egentligen borde ju faktiskt alla isärskrivnings-diskussioner helt upphöra efter det inlägget. Instämmer till fullo! Det är aldrig ok med isärskrivning i svenskan och det är lätt att vara tydlig m.h.a bindestreck i de fall ihopskrivning blir svårläst.

Å så heter det antingen "till exempel" eller "exempelvis"

PeaceDog skrev:
> Skriver ofta fel och tar gärna emot hjälp. Men
> det skadar inte om det är på rätt sätt.
> Tillrättavisning känns sällan rätt.

Det där var ju ett skitbra ord att använda som exempel.

"Tillrättavisningen" skiljer sig en smula i betydelse jämfört med "Till rätta visningen" =)

Wilier skrev:
> språkregler är för idoter

Ja, för idioter klarar inte att förstå varandra utan strukturer i språket. De flesta är idioter faktiskt.

Ooook, jag borde verkligen inte skriva här men budskapet gick uppenbarligen inte fram.

"När såg du senast en särskrivning som faktiskt gjorde stycket svårt att förstå?"

I vilket sammanhang har ni sett "lås kungen", "sjuk sköterska" eller "rök fritt" utan att direkt veta om textförfattaren syftat på den ena eller den andra betydelsen.

jagtyckerdetblirsnyggastommanheltenkeltskiteriallsärskrivningfördettarsåförbannatmycketplatsochdetfattarvälallaidi
oterfelnavladeochhottentotter!

Jag tycker att folk får göra som de vill.

Men om jag läser en text med många språkliga fel, kommer jag inte att kunna ta den seriöst. Det finns ju all anledning för andra att strunta i mig och i ett forum om en hobby på internet är det ju skit detsamma.

OM man däremot förväntas bli taqen på allvar så tycker jag att det är läge att skriva någorlunda rätt. Men jag är ju å andra sidan snart trettio - och 15 år så gör vi nog i fallet med särskrivningarna precis som i engelskan.

//Erik

Happy, inför ett rättstavningsprogram så blir alla nöjda.
Personligen tycker jag att människor i allmänhet bryr sig för mkt om andras fel än sina egna.
Ut och cykla med er istället!!

"Dyslektiker som slitit som f...n med just särskrivningar"

Jilster skrev:
> Meh för fan lägg ner!

Jilster, du har för högt "vänsterben" på tredje tecknet i ordet "Men"

När jag har läst ansökningsbrev och CV:n inför anställningar har jag svårt att låta bli att sortera bort de som innehåller särskrivningar och stavfel. Det handlar inte bara om att göra sig förstådd, utan lika mycket om vilket intryck personen i fråga ger med sin kommunikation. Det intryck jag får är: "slarvar han med språket, slarvar han säkert med innehållet också." Låt vara att det kan uppfattas som trångsynt, men jag är ju uppenbarligen inte ensam om att bry mig.

Calle

Jepp kan man inte bemöda sig med att ha korrekt svenska ens i jobbansökan då vet jag inte riktigt när vederbörande tänkt skärpa sig. Det drar definitivt ned intrycket av personen.

Som arbetsökande är det också bra att skriva lite uppenbara språkfel för att se vad arbetsgivaren går på. Att märka ord och påpeka stavfel är idotens enklaste sätt att skina.

Tillbaka
Topp