[OT] Sätta upp tv på gipsvägg

Mårten

Aktiv medlem
Hej!

Ska försöka pilla upp min tv på väggen i nya lägenheten. Tyvärr är det en gipsvägg tv:n ska upp på. Enkelgips verkar det som. Och reglarna verkar vara av metall så att skruva i dessa låter sig liksom inte göras så lätt...

Hur göra? TV:n är en 50" plasma på ca 22 kg så det är en del vikt det handlar om.

Väggfästet hamnar mitt över en skarv mellan två skivor med en regel bakom. Funkar det att bara sätta fyra sådana gipsexpander (molly?)?

Du kan ju sätta upp en träskiva i storlek lite mindre än TV'n (så den inte syns), med 6-8st molly. Och sen TV'n i den och gipsskivan. I dubbelgips hade jag nog satt upp fästet och 22kg TV direkt om det var lite spridning på fästets hål. Men i enkelgips känns det lite som en chansning att inte förstärka och sprida belastningen över så stor yta som möjligt.

Jag skulle inte rekommendera att sätta upp en sån tv på en sån vägg.
Även om du sprider ut belastningen via en träskiva är det inte säkert.
Många bostadsbolag här i Sthlm avråder bestämt att göra det.
Och det kan jag förstå. Har sett en liknande tv riva en halv vägg.
Det blev inte kul för den hyresgästen.....
Kan du inte sätta den i taket ??

matz skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan du inte sätta den i taket ??

Jobbig vinkel!

;)

Det bästa sättet är nog att ta ner gipsskivan och sätta två tvärgående träreglar mellan dom stående plåtreglarna, så har du något att skruva i.

22 kg är väl inte särskilt mycket vikt? Det är ju praktiskt taget ingen hävarm att prata om, TVn sticker väl max ut 5-8 cm från väggen. Tyngdpunkten kanske hamnar runt 5cm ut. Fördela 22 kg på minst fyra punkter så har du 5kg som drar med 5cm hävarm...

H. skrev:
> 22 kg är väl inte särskilt mycket vikt? Det är
> ju praktiskt taget ingen hävarm att prata om, TVn
> sticker väl max ut 5-8 cm från väggen.
> Tyngdpunkten kanske hamnar runt 5cm ut. Fördela
> 22 kg på minst fyra punkter så har du 5kg som
> drar med 5cm hävarm...

Exakt så. Gå och köp lite gipsankare och skruva upp den bara, inga problem. Om du hittar reglarna går det utmärkt och jättelätt att skruva i dem.

skit i fästet ,ta ett snöre o knyt fast på lämpligt ställe bak på teven o häng upp den som en tavla på en skruv i plåtreglen...

Ett förslag:
Sätt två träreglar mot väggen, men så de står på golvet, och skruva fast reglarna i väggen på flera ställen. Skruva sen fast TV:n i reglarna. Måla sen reglarna i samma färg som väggen. Kanske hyvla/slipa/fräsa hörnen runda så det inte ser så fult ut. Rätt utfört tror jag inte det märks nåt särskilt, och då tar reglarna nästan all vikt.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Och folk undrar varför jag sätter OSB bakom
> gipset när jag bygger innerväggar..

Helt rätt, borde vara lag på det ;-)

silverman834 skrev:
> En komps drog gängstavar rätt genom väggen :-)
> en lite jobbig lösning om du har grannar på
> andra sidan

Ännu jobbigare om det är en granne på andra sidan en vägg med endast en enkel gips! :)

Mycketvillhamer skrev:
> Har du träreglar ska du nog inte skruva in
> mollyplugg :)

Varför inte?

Många fina förslag. Men jag la ut tv:n på blocket istället så om någon vill fynda en trevlig plasma är det bara att slå till...

Tanken är att köpa en lättare och mindre led.

Bänk är inte ett alternativ, hade jag kunnat ha det hade jag valt det. Problemet är att planlösningen inte riktigt tillåter fler möbler. Då blir det svårt att öppna dörrar och sådär. :)

Det är ju ingen större skillnad på 10kg eller 22kg, du behöver förstärka i vilket fall med enkelgips om det ska vara säkert. Två utvändiga reglar ner till golv målade i väggens färg tycker jag var snyggaste/elegantaste lösningen hittils.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Och folk undrar varför jag sätter OSB bakom
> gipset när jag bygger innerväggar..

Ja varför varför sätter du OSB och inte riktig plyfa?
Nu dummar jag mig lite med dig ;)

JPL skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du träreglar ska du nog inte skruva in
> > mollyplugg :)
>
> Varför inte?

Ett förtydligande är på sin plats. Har du träreglar ska du nog inte skruva försöka sätta fast TVn med mollyplugg i reglarna :)

Mollyplugg:

http://keela.myshowroom.se/files/2011/06/molly_plugg.jpg

Jag har haft en 55tummare på ett fjärrstyrt väggfäste som kan vridas 90 grader ut från väggen. Nu snackar vi hävarm. Detta på en enkelgipsad vägg med plåtreglar. Visserligen hade jag satt fast väggfästet (sitter i en regel) med genomgående vagnsbultar och en plåt på andra sidan väggen.

Bilagor

• tv.jpg
    tv.jpg
    37.5 KB · Besök: 568
Haha, ja...

Men en 32" väger 6 kg (en Samsung som jag hittade) och passar faktiskt bättre i lägenheten än nuvarande 50".

Så, man kan säga att det här mecket var droppen som fick bägaren att rinna över snarare än själva huvudproblemet.

Jag inser dock humorn i det hela. :D

Tillbaka
Topp